Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Sjå etter bruksschäfer, ikkje utstillingsgener, så skal det ikkje vere total krise å finne ein brukbar oppdrettar her i Noreg. Eg har diverre inkje ekspertise på området. :/

Dani46: Schutzdelen av IPO er ikkje ulovleg i Noreg, tvert om, det arrangeres IPO-konkurranser sida NKK følg FCI sitt regelverk og oppfordringar. Det er verdas største hundesport, og ikkje sjans at dei skulle slutta med det. Det er f.eks. diskvalifiserende feil å angripe "personen" i ein schutzkonkurranse, dei skal angripe skydningsputa på armen til personen. Derimot så må ein søke og ha ein ferdselsprøve før ein får konkurrere IPO i Noreg. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=302

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjå etter bruksschäfer, ikkje utstillingsgener, så skal det ikkje vere total krise å finne ein brukbar oppdrettar her i Noreg. Eg har diverre inkje ekspertise på området. :/

Dani46: Schutzdelen av IPO er ikkje ulovleg i Noreg, tvert om, det arrangeres IPO-konkurranser sida NKK følg FCI sitt regelverk og oppfordringar. Det er verdas største hundesport, og ikkje sjans at dei skulle slutta med det. Det er f.eks. diskvalifiserende feil å angripe "personen" i ein schutzkonkurranse, dei skal angripe skydningsputa på armen til personen. Derimot så må ein søke og ha ein ferdselsprøve før ein får konkurrere IPO i Noreg. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=302

§ 19. Farlige hunder

Kongen kan gi forskrift om forbud mot å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder. Forskriften kan sette krav til dokumentasjon av hundens rase eller type.

Med farlige hunder menes hunder eller hundetyper som spesielt aggressive, kampvillige og utholdende, og som på grunn av disse egenskapene er farlige for mennesker og dyr. Første ledd gjelder også for hundetyper som lett kan forveksles med farlige hunder.

Det er forbudt å holde eller innføre hunder som

a) er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker,

b) er gitt trening i eller for å angripe andre hunder, eller

c) enkelthunder som fremstår som spesielt aggressive, kampvillige eller med andre sterkt uønskede egenskaper eller fremtreden, slik at de kan være farlige for mennesker eller dyr.

Er det tvil om en hund går inn under tredje ledd bokstav c, kan politiet ta hunden i forvaring og kreve at hundeholderen bekoster og medvirker ved en kyndig undersøkelse av hundens atferd for å avklare om den er vel avbalansert eller har en lav terskel for aggresjon eller andre farlige egenskaper mv. Politiet fastsetter hvem som skal undersøke hunden. Dersom ikke hundeholderen følger opp innen en rimelig frist satt av politiet, regnes hunden for å gå inn under tredje ledd bokstav c.

Hunder som blir avlet, innført eller holdt i strid med regler i eller i medhold av denne paragraf, kan avlives eller pålegges utført av riket ved vedtak av politiet.

§ 20. Unntak fra reglene i § 19

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a eller b hvis den er trent av politiet eller i særlige tilfelle av andre med politiets tillatelse, eller er innført i riket med politiets tillatelse.

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a hvis den er lovlig trent av en hundeorganisasjon før lovens ikrafttreden, eller etter lovens ikrafttreden av en hundeorganisasjon med tillatelse fra politiet. Hunden kan ikke selges eller omplasseres uten politiets tillatelse. Blir vilkårene overtrådt eller hunden angriper et menneske, skal den avlives etter vedtak av politiet, hvis ikke nødverge eller nødrett berettiget angrepet.

§ 21. Krav til godkjenning for å ha å gjøre med bestemte hundetyper

Kongen kan i forskrift sette vilkår for å innføre, holde eller drive avl med bestemte hundetyper eller blandinger av bestemte hundetyper. I forskriften kan det settes krav om godkjenning og om krav til avlagte prøver eller tester, om skjerpet båndtvang, begrensning i antall hunder, hundeholderens alder, vandel, ansvarsforsikring, og gebyr for å dekke kostnader mv. Setter forskriften krav om godkjenning, kan myndighet til å gi godkjenning delegeres til en privat organisasjon.

Så dette gjelder ikke når hunden angriper en arm?

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Når deg gjelder en så kjent og populær gren som IPO sier det seg selv at det finnes unntak, om ikke i loven så i gjeldende praksis. Det er litt som om det hadde vært ulovlig å kjøre bil på søndager.

ja, så NKK linken som en linket til over skjønner at dette var rimelig komplisert men bra at folk får mulighet til det hvertfall.

Lenke til kommentar

FlinkeFreddy: Det høres ut som du har den rette innstillingen for å kunne skaffe deg en hund! Det er nok av gode oppdrettere i Norge og Sverige, ingen grunn til å dra nedover til Tyskland. Hvorfor må du vente så lenge med å kjøpe en? Hvis det er pga skole er det ett perfekt tidspunkt å få seg hund på.

Jeg fikk min hund når jeg var 21 år. Det har gått veldig fint :) Skal jeg på fest eller ferie har jeg en avtale med foreldrene og søsknene mine at de passer hunden. Man må jo ofte ofre litt, men det er helt klart verdt det synes jeg. Pleier å ta henne med meg hvis vi skal bort til folk. Det pleier ikke å være noe problem bare hunden er rolig.

Hunden kan fint bo inne de første årene og så flytte ut hvis det er noe du ønsker, men inntrykket jeg har av schæferen (menneskekjær og sosial) gjør at jeg tror den ikke ville passe til å bo mye ute.

Det å gå noen kurs med hunden er kjempelurt. Da kan du også gå ett sporkurs og få opplæring i hvordan man går frem med det. Kjempefin trening for hunden! Det finnes mange hundeforum hvis du vil lese mer om andre som har hund. Jeg tror også det er lurt å velge en schæfer som ikke henger altfor mye med rumpa. Typ denne kontra denne. Du ser forskjellen i kroppen, selv om de står likt.

Lenke til kommentar

Supert hvis man kan få det til som student.

Det er to grunner til at jeg ikke kjøper hund i morgen:

1. Jeg har ikke økonomi til å betale husleia engang, og har dermed ikke råd til å betale hundemat, kurs, veterinær, utstyr etc.
  2. Jeg flytter altfor ofte. En hund vil også være vanskelig å hanskes med hvis jeg skal studere i utlandet. Det er ikke riktig ovenfor hunden å bytte eier midlertidig (min mor) og det er ikke riktig for mine mål ettersom jeg har lyst til å trene opp hunden til det aller meste. Den skal bli tilfredsstilt både mtp. mental utvikling OG kondisjon.

Har til og med gått så langt å planlegge hvilket utstyr jeg skal ha :) Først på "ønskelisten" er en sekk for hunden (vest med lommer). Dette er både praktisk, da hunden kan ta med seg en liten flaske vann og en liten skål, og fordi det gir hunden selvtillit ved at den deltar og bidrar. Har lest flere steder at dette er positivt, og at noen eiere til og med legger i sten i lommene.

Hadde trodd det var flere Schafer- eiere i denne tråden ! Kanskje jeg blir den eneste aktive :)

Lenke til kommentar

1. Jeg har ikke økonomi til å betale husleia engang, og har dermed ikke råd til å betale hundemat, kurs, veterinær, utstyr etc.
  2. Jeg flytter altfor ofte. En hund vil også være vanskelig å hanskes med hvis jeg skal studere i utlandet. Det er ikke riktig ovenfor hunden å bytte eier midlertidig (min mor) og det er ikke riktig for mine mål ettersom jeg har lyst til å trene opp hunden til det aller meste. Den skal bli tilfredsstilt både mtp. mental utvikling OG kondisjon.

Har til og med gått så langt å planlegge hvilket utstyr jeg skal ha :) Først på "ønskelisten" er en sekk for hunden (vest med lommer). Dette er både praktisk, da hunden kan ta med seg en liten flaske vann og en liten skål, og fordi det gir hunden selvtillit ved at den deltar og bidrar. Har lest flere steder at dette er positivt, og at noen eiere til og med legger i sten i lommene.

Hadde trodd det var flere Schafer- eiere i denne tråden ! Kanskje jeg blir den eneste aktive :)

Grunnen til det ikke er så mange schæfer eiere er vel pga de har notorisk problemer med sykdom, selv politiet har valgt å gå ifra rasen, noe pga hvor mye det koster for en godt avlet schæfer samt sykdommene som kan følge.

Mallanois er et bedre valg i mine øyne, tror meg er ikke noe moro avlive hundene dine når de er 4-5år gamle :(

Lenke til kommentar

Grunnen til det ikke er så mange schæfer eiere er vel pga de har notorisk problemer med sykdom, selv politiet har valgt å gå ifra rasen, noe pga hvor mye det koster for en godt avlet schæfer samt sykdommene som kan følge.

Mallanois er et bedre valg i mine øyne, tror meg er ikke noe moro avlive hundene dine når de er 4-5år gamle :(

Grøsser med tanken! Vet at det er mye helseproblemer med rasen. Dette er noe av grunnen til at jeg vil til Tyskland, fordi jeg har hørt at det er lettere å få tak i gode schafere der. Å få en helt svart tispe med god helse er en drøm. Håper det ikke er en utopi :(

Lenke til kommentar

Foregår det noe organisert arbeid for å redde rasen?

Ja, men til nå er det lite som har ført til noe store framskritt..

Show delen har fått for mye innpass og ødela schæferen.

Malinois ville jeg droppet, og da tviler jeg også på at de beste oppdretterne ville solgt han en valp.

Hvorfor droppe det? kjenner flere oppdrettere som selger gode linjer til vanlig familier men er jo laaang venteliste.

Grøsser med tanken! Vet at det er mye helseproblemer med rasen. Dette er noe av grunnen til at jeg vil til Tyskland, fordi jeg har hørt at det er lettere å få tak i gode schafere der. Å få en helt svart tispe med god helse er en drøm. Håper det ikke er en utopi :(

Schæfere er meget dyre spesielt brukshund typen, arabere samt nyrike land som Kina har fått prisene opp til ekstreme nivåer.

Bare sjekk selv.

Bare import delen koster deg 15-20000,-

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Schæfere er meget dyre spesielt brukshund typen, arabere samt nyrike land som Kina har fått prisene opp til ekstreme nivåer.

Bare sjekk selv.

Hmm, håper det går noen år og det endrer seg. Kan ikke tenke meg å finne en annen type hund...

...eller?

Jeg liker Schafer først og fremst på grunn av dens intelligens. I tillegg har den et utseende jeg synes er "riktig" på hunder; samme grunnformen som ulven. Dvs. lang snute, ca like proposjoner, ganske store, ører som peker oppover etc. Derfor jeg aldri har hatt sansen for boksere, typiske jakthunder, små hunder osv. Dette høres sikkert dumt ut for mange. Er det hunder som kan måle seg med Schaferens kognitive kapasitet, samtidig som den "tåler en trøkk"? Altså lange turer, lave temperaturer, trening og tilsvarende utfordringer.

Lenke til kommentar

Bare sjekk selv.

Hmm, håper det går noen år og det endrer seg. Kan ikke tenke meg å finne en annen type hund...

...eller?

Jeg liker Schafer først og fremst på grunn av dens intelligens. I tillegg har den et utseende jeg synes er "riktig" på hunder; samme grunnformen som ulven. Dvs. lang snute, ca like proposjoner, ganske store, ører som peker oppover etc. Derfor jeg aldri har hatt sansen for boksere, typiske jakthunder, små hunder osv. Dette høres sikkert dumt ut for mange. Er det hunder som kan måle seg med Schaferens kognitive kapasitet, samtidig som den "tåler en trøkk"? Altså lange turer, lave temperaturer, trening og tilsvarende utfordringer.

Jeg orker ikke søke opp alle rase navn men finnes en del som har typisk ulv trekk i kropp & utsende..

Hvis du vil ha schæfer så synes jeg du skal gå for det gjør det beste med å skaffe en som har gode gener, du har hvertfall muligheten..Jeg derimot kan ikke anskaffe rasen jeg vil ha pga et idiotisk forbud..

Lenke til kommentar

Bare sjekk selv.

...eller?

Jeg orker ikke søke opp alle rase navn men finnes en del som har typisk ulv trekk i kropp & utsende..

Hvis du vil ha schæfer så synes jeg du skal gå for det gjør det beste med å skaffe en som har gode gener, du har hvertfall muligheten..Jeg derimot kan ikke anskaffe rasen jeg vil ha pga et idiotisk forbud..

Problemet med disse hundene er at jeg ikke kan tenke meg at de har det bra uten STORE mengder arbeid. Mulig jeg har misforstått her, men kan ikke tenke at en huskeyvil trives i et vanlig hjem.

Tilsvarende alternativer som faktisk er gode hunder å ha hjemme, samt det jeg tidligere har beskrevet, kan jo være noe å tenke på. Men igjen, jeg kommer til å bruke mange, mange timer på å faktisk få meg en GOD hund. Og mye penger. Er OBS på at en Schafer kan koste 20k. Derav det lange tidsperspektivet :)

Lenke til kommentar

Det at man ikke kan finne en god utstillingsschæfer i Norge eller Sverige er bare tull. Det burde ikke være noe problem bare man veit hvor man skal lete. Import fra det store utland er ikke noe man bør bryne seg på sånn med en gang, det er like mye dritt der borte som her ;) Hvorfor ikke ta kontakt med valpeformidler i Norge, h*n vil kunne hjelpe deg på rett vei.

Lenke til kommentar

Valpeformidler er det neppe mye hjelp i, det er i hvert fall min erfaring på andre raser. De vil bare opplyse om hvem som har kull og samtidig følger raseklubbens retningslinjer.

Finnes helt klart gode oppdrettere i Norge og Skandinavia, men det er det ikke noen vits i å gjenta flere ganger.

20k for sch høres useriøst ut, hvis den ikke er trent til et bestemt bruksområde.

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Det at man ikke kan finne en god utstillingsschæfer i Norge eller Sverige er bare tull. Det burde ikke være noe problem bare man veit hvor man skal lete. Import fra det store utland er ikke noe man bør bryne seg på sånn med en gang, det er like mye dritt der borte som her ;) Hvorfor ikke ta kontakt med valpeformidler i Norge, h*n vil kunne hjelpe deg på rett vei.

tingen er vel å ikke finne en utstillingsschæfer da show miljøet er det som ødela rasen, brukshund schæfer er det han/hun letter etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...