mushi Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Du kommer til å treffe på tisper rundt om kring. Bare ignorer de. Og nei, jeg snakker selvsagt ikke om hunder. Når hunden min var mindre har jeg opplevd folk som sparket etter henne når hun var løs. Det er ikke uvanlig at noen er redd for hunder, og de må få lov til å være ute de også. Bilael: Rens etter hver tur og unngå asfalt noen dager så mye som mulig, det kan slipe det ned enda mer. Hvis du vil ha kortere nerver må neglene klippes så ofte som det er mulig for at den skal trekke seg tilbake. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Spise avføring er nok ikke for at de mangler næringsstoffer selv tror jeg, men for at avføring inneholder endel næringstoffer og som hunden som dreit ikke har tatt opp under fordøying. Hunden som spiser ser mer på det som næring rett og slett - selv fugler velger ut disse klumpene - de går kun på de der det er næringsstoffer igjen og ikke klumpene der hund har hatt godt opptak. Grunnen til at jeg skrev det var fordi jeg omtrent siterte det veterinæren på jobb sa, da vi hadde et liknende tilfelle. Jeg ville bare opplyse om det, ikke gi noen slags fasit. Samme her Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) OBS: Langt innlegg. Kanskje noen husker at jeg spurte om råd ang. hannhunden vår som er nervøs og bjeffer en god del? Her er iallefall en liten oppdatering på hvordan det går med oss. Jeg har intensivert treningen på de begge. (Vi har også ei tipse). Det hjelper at jeg går turer med de hver for seg, så jeg prøver å få til en tur om dagen med dette. Det hjelper at han har på seg flexibånd når de går sammen, siden han er nervøs for tispa vår. Jeg har funnet steder der jeg kan trene med de løs. Har innført klikker på han, så vi trener nå på å være rorlig når det går folk forbi huset vårt. Jeg merker vi må ta babysteg her, men det går framover. I forrige uke var vi hos veterinær og han fikk fjernet nesten alle tennene sine. Han er bare litt over 2 år, men de fleste tennenevar helt ødelagte. Vi var å fjernet tannstein da vi fikk han ved 8 mnds alderen og vi har hatt tannsjekk hos dyrlege flere ganger etter det. Føler meg i grunnen ganske dum som lyttet til (en annen dyrlege) som sa at vi ikke trengte å pusse tennene på hundene, siden det ikke ville hjelpe. Nå har jeg hatt kontakt med andre som har samme rase og de pusser tennene og fjerner jevnlig tannstein. Tispa har heldigvis ikke problemer med tennene, så det er sikkert ulikt fra hund til hund. Uansett, så har han fått det veldig mye bedre etter tannfjerningen. Han er i så mye bedre humør, han inviterer til lek i større grad og er mye mindre nervøs. Så kjekt å se for matmor som prøver å døyve den dårlige samvittigheten. Det jeg trenger hjelp til nå, er tispa vår. Hun er leken, smart og uredd. Men siden hun ble gammel nok til å gå tur har hun elsket å jage biler, sykler, osv. + at hun digger å skremme folk. Hun kan gå helt fint når vi passerer andre og plutselig skyter hun ut og bjeffer et par ganger så de skvetter skikkelig. Så går hun pent videre. Jeg har trent med godbit og positiv forsterkning siden vi fikk henne. Og det fungerer at jeg har med godbiter hun liker veldig godt. Da kan hun gå pent ved siden av meg, eller søke meg så snart hun hører biler e.l. Men hvis godbitene er middelmådige, så bryr hun seg ikke om trening. Hun legger seg ned i angrepsposisjon som en katt og angriper. I det siste har jeg klappet henne rolig over bakenden når hun har lagt seg ned og det har hjulpet på at hun lar bilen passere uten å angripe. (Jeg har gjort dette de gangene godbitene ikke har vært bra nok.) Hun holdt på å bli påkjørt en gang, men hun har verken blitt verre eller bedre etter dette. Søstra i søskenkullet (eneste jeg har kontakt med fra kullet) er likedan. Faren hennes er også sånn, han er oppvokst med katter. Så da lurer jeg på hvordan man kan trene bort dette? Går det i hele tatt an? Det virker som om det er et sterkt instinkt hos henne. (Hun er 2 år og 9 mnd.) Endret 4. oktober 2011 av Mirann Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (Jeg har gjort dette de gangene godbitene ikke har vært bra nok.)[...] Så da lurer jeg på hvordan man kan trene bort dette? Går det i hele tatt an? Det virker som om det er et sterkt instinkt hos henne. (Hun er 2 år og 9 mnd og rasen er Russisk toy.) Hunden skal ikke vite hvilken forsterkning den får. Man bør ikke bruke godbiter for lokking elns. Det som er viktig tror jeg er å finne ut hvilke forsterkninger som fungerer på hunden - dette kan variere fra hund til hund. Alt som er positivt og den vil ha er forsterkere i ulik grad. Ha med forskjellige og assortert på hver tur. En pipeleke eller dra-leke kan f.eks være det helt ideelle enkelte ganger, mens andre ganger igjen vil dette bomme - kommer helt an på hund/situasjon. Dette må du bare finne ut av og prøv deg fram - gjerne utenom utfordringsituasjon. Hadde selv en hund som la seg ned slik og syntes det var en stor utfordring. Han ga samme signaler, men adferd varierte. Fra hoppe opp fra liggende til å leke og hoppe opp og være aggressiv, så ville ha bort dette at den la seg ned. Vanskelig når den kunne legge seg ned selv når de vi møtte var laaaangt unna. Brukte sele og 'dro' han rett og slett unna når noen kom nære på ved hjørner osv og stilte meg helt oppi i front og krevde blikk-kontakt (han satt seg opp ofte også da, for jeg stilte meg helt oppi og stengte for utsikt) Resultatet for oss var at han søkte mer kontakt og sluttet å legge seg ned. Vet ikke om det er opplyst om før, men du kan lese litt om "kindereggøvelsen" og se om det er noe å lære der Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Hunden skal ikke vite hvilken forsterkning den får. Man bør ikke bruke godbiter for lokking elns. Det som er viktig tror jeg er å finne ut hvilke forsterkninger som fungerer på hunden - dette kan variere fra hund til hund. Hva tenker du på som lokking? - At hun skal søke til meg når hun hører biler? Alt som er positivt og den vil ha er forsterkere i ulik grad. Ha med forskjellige og assortert på hver tur. En pipeleke eller dra-leke kan f.eks være det helt ideelle enkelte ganger, mens andre ganger igjen vil dette bomme - kommer helt an på hund/situasjon. Dette må du bare finne ut av og prøv deg fram - gjerne utenom utfordringsituasjon. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få dette til å fungere i praksis? Skal jeg begynne å leke med henne hver gang det kommer en bil e.l.? Eller...? Hadde selv en hund som la seg ned slik og syntes det var en stor utfordring. Han ga samme signaler, men adferd varierte. Fra hoppe opp fra liggende til å leke og hoppe opp og være aggressiv, så ville ha bort dette at den la seg ned. Vanskelig når den kunne legge seg ned selv når de vi møtte var laaaangt unna. Brukte sele og 'dro' han rett og slett unna når noen kom nære på ved hjørner osv og stilte meg helt oppi i front og krevde blikk-kontakt (han satt seg opp ofte også da, for jeg stilte meg helt oppi og stengte for utsikt)Resultatet for oss var at han søkte mer kontakt og sluttet å legge seg ned. Så du gjorde en form for avledning så hunden skulle distraheres? Ikke ha fokus på bilen. Vet ikke om det er opplyst om før, men du kan lese litt om "kindereggøvelsen" og se om det er noe å lære der Takk for link. Hun er veldig god på blikkontakt og søke meg, men jeg ser vi har en del igjen å trene på steget som kommer etter dette. Tuusen takk for svar. Det er så fint å få input fra andre når man føler at man står å stanger i en vegg og ingenting fungerer lenger. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Hva tenker du på som lokking? - At hun skal søke til meg når hun hører biler? Lokking er f.eks hvis du holder en godbit forran hunden og får den til å gå med at den følger godbiten. Da vet den utifra lukten hva den får. Selv lokker jeg aldri og den vet aldri hva den får - det kan være en helt vanlig 'kjedlig' tørrmat-bit til noe den elsker over alt annet spiselig, eller en kjempemorro lek elns. Om du vil at hun skal søke til deg eller om hun ikke skal fokusere på bil blir litt hvordan du selv vil ha det og avstanden til bil egentlig tror jeg - bor du slik til at det er biler hele tiden, så kan jo kontakt hver gang bli litt slitsomt(tenker på uansett avstand - nærme bør det vel blir slik?)? Kanskje for en periode? Jeg vet ikke helt hva jeg vil råde til her. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få dette til å fungere i praksis? Skal jeg begynne å leke med henne hver gang det kommer en bil e.l.? Eller...? Forsterkerne var bare for å gi et eksempel på nettopp det - forsterkere. Altså alt som hunden vil ha er egentlig forsterkere og man velger dette utifra situasjon. Noen ganger er en slik leke f.eks feil å bruke hvis man ikke vil at hunden skal gire seg opp for mye - vil man forsterke uten å få denne 'tilleggs-adferden', så må man forsterker med litt mer 'dempede' forsterkere (hvis du forstår meg rett - er så dårlig til å forklare) Så det kommer litt an på hva man vil og hvordan hunden oppfører seg egentlig. Å gire opp hunden trenger ikke være for lurt, men samtidig kan det også være lurt hvis den nesten blokkerer for alle andre forsterkere, så kommer an på situasjon. Selv brukte jeg en tennisball med lyd som jeg hadde i lomma i de tilfellene der han nesten blokkerte og ikke var mulig å få kontakt med. Klemte bare på lomma og der var oppmerksomheten opprettet. Av og til under/etter passering av de andre ble det da goddis og andre ting, mens andre ganger igjen fikk han ballen. Lekte litt og avsluttet. Ventet en stund der han fikk lukte og roe ned etter møte og lek, før vi gikk videre. Så du gjorde en form for avledning så hunden skulle distraheres? Ikke ha fokus på bilen. Ja, du kan si det - poenget er å gjøre meg selv mer interessant enn det som er utfordringen og det skal lønne seg for hunden å velge dette - da vil hunden ha mer interesse av dette enn bilen. (grunnleggende trening og mental utfordringer for hunden sammen med fysisk utfoldelse kan også generelt være med på å bidra til å dempe slik uønsket adferd tror jeg) Endret 23. september 2011 av kandasa Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Lokking er f.eks hvis du holder en godbit forran hunden og får den til å gå med at den følger godbiten. Da vet den utifra lukten hva den får. Selv lokker jeg aldri og den vet aldri hva den får - det kan være en helt vanlig 'kjedlig' tørrmat-bit til noe den elsker over alt annet spiselig, eller en kjempemorro lek elns. Om du vil at hun skal søke til deg eller om hun ikke skal fokusere på bil blir litt hvordan du selv vil ha det og avstanden til bil egentlig tror jeg - bor du slik til at det er biler hele tiden, så kan jo kontakt hver gang bli litt slitsomt(tenker på uansett avstand - nærme bør det vel blir slik?)? Kanskje for en periode? Jeg vet ikke helt hva jeg vil råde til her. Åhh, sånn ja! Men vil de ikke ganske fort finne ut hva man har i lomma på tur, da? Jeg prøver å ha med 2 -3 ulike typer godbiter, men det er ikke alltid jeg klarer å gjennomføre det. Vi bor sånn at vi har kort vei til marka og til traffikert vei. Problemet er bare at dette gjelder alt som kommer i stor fart. Enten det er biler eller joggere. Jeg føler det går veldig bra når jeg trener med godbiter som faller i smak, men ellers går det dårlig! Så jeg har vel egentlig bare en drøm der jeg ser for meg at jeg kan gå tur med enten hunden alene eller med barn/flere hunder uten å måtte gi tusenmillioner godbiter på en kort tur. Jeg får bare trene enda mer med henne og håpe det går veien etter hvert. Forsterkerne var bare for å gi et eksempel på nettopp det - forsterkere. Altså alt som hunden vil ha er egentlig forsterkere og man velger dette utifra situasjon. Noen ganger er en slik leke f.eks feil å bruke hvis man ikke vil at hunden skal gire seg opp for mye - vil man forsterke uten å få denne 'tilleggs-adferden', så må man forsterker med litt mer 'dempede' forsterkere (hvis du forstår meg rett - er så dårlig til å forklare) Så det kommer litt an på hva man vil og hvordan hunden oppfører seg egentlig. Å gire opp hunden trenger ikke være for lurt, men samtidig kan det også være lurt hvis den nesten blokkerer for alle andre forsterkere, så kommer an på situasjon. Selv brukte jeg en tennisball med lyd som jeg hadde i lomma i de tilfellene der han nesten blokkerte og ikke var mulig å få kontakt med. Klemte bare på lomma og der var oppmerksomheten opprettet. Av og til under/etter passering av de andre ble det da goddis og andre ting, mens andre ganger igjen fikk han ballen. Lekte litt og avsluttet. Ventet en stund der han fikk lukte og roe ned etter møte og lek, før vi gikk videre. Det var et godt tips. For det er litt sånn her også. - Totalt utblokking av verden i rundt! Tusen takk for svar, igjen. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Ja, du kan si det - poenget er å gjøre meg selv mer interessant enn det som er utfordringen og det skal lønne seg for hunden å velge dette - da vil hunden ha mer interesse av dette enn bilen. (grunnleggende trening og mental utfordringer for hunden sammen med fysisk utfoldelse kan også generelt være med på å bidra til å dempe slik uønsket adferd tror jeg) Ja, det høres logisk ut. Hun er en veldig smart hund og trenger mye hjernestimuli. Så jeg burde nok øke mengden hjernetrim pr dag for henne. Samtidig så må jeg kanskje øve mer på avslappning også, at det ikke må skje noe hele tiden...? Jeg vet ikke. Hun har blitt roligere med tiden, før mistenkte jeg henne seriøst for å ha hunde-adhd. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Åhh, sånn ja! Men vil de ikke ganske fort finne ut hva man har i lomma på tur, da? Jeg prøver å ha med 2 -3 ulike typer godbiter, men det er ikke alltid jeg klarer å gjennomføre det. Selvfølgelig kjenner de lukta, men har man alt fra 'dette er ok å spise' til 'kjempegodt' altså, så vet de jo ikke hva de vil/kan få. Vi bor sånn at vi har kort vei til marka og til traffikert vei. Problemet er bare at dette gjelder alt som kommer i stor fart. Enten det er biler eller joggere. Jeg føler det går veldig bra når jeg trener med godbiter som faller i smak, men ellers går det dårlig! Så jeg har vel egentlig bare en drøm der jeg ser for meg at jeg kan gå tur med enten hunden alene eller med barn/flere hunder uten å måtte gi tusenmillioner godbiter på en kort tur. Jeg får bare trene enda mer med henne og håpe det går veien etter hvert. Ja, det er ofte en utfordring slik adferd, men som du ser på kindereggøvelsen, så er kravene veldig små i starten og øker - akkurat likt med hva all trening er - foruten når hunden er blitt 'klikke-klok/trenings-klok' - da kan man stille større krav med en gang - alt avhengig av situasjon (ting er så individuelt at man må nesten ta individ for individ - ingen fasit) Man forsterker heller ikke hele tiden og hver gang etterhvert som øvelse/utfordring sitter - man øker intervall og til slutt gir man bare en sjelden gang. Det kan holde med å si 'å så flink du var' - kosing og kanskje kast av en pinne en sjelden gang når hunden har 'øvelsen' inne. Har selv bare hatt hund i litt over 2 år selv, så ta rådene med en klype salt - det er bare mine tanker rundt utfordringen og ikke en fasit eller ekspertuttalelse. Samtidig så må jeg kanskje øve mer på avslappning også, at det ikke må skje noe hele tiden...? Jeg vet ikke. Hun har blitt roligere med tiden, før mistenkte jeg henne seriøst for å ha hunde-adhd. Ro-trening er undervurdert og noe jeg selv var veldig obs på med hunden vi har nå - det var pri 1 - For det er lett å få en negativ stresset hund ellers utifra hva jeg har lest Endret 23. september 2011 av kandasa Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Det er helg... det er lørdag og da skal vofsen også kose seg med en øl! God helg til 2 og 4bente. 4 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Det er helg... det er lørdag og da skal vofsen også kose seg med en øl! God helg til 2 og 4bente. Amstaff FTW God helg Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 aah for en fin krabat. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 fin bikkje snowdog. jeg lav merke til at bikkja har to hvite klor på hver pote. hehe. hva kommer det av? Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 fin bikkje snowdog. jeg lav merke til at bikkja har to hvite klor på hver pote. hehe. hva kommer det av? Vet ikke... han ble født med de slikt. Liker de lyse for da vet eg kor mye eg kan klippe av men verre med de mørke. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) 99 % av tiden er hundene vakre. Noen ganger er de retards. Endret 25. september 2011 av tofagerl 2 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Huff for en slutt på dagen! Jeg gikk tur med hunden, kom ut av en tunnel som har adskilt gangsti sammen med hovedveien. Rett etter tunnelen går det en gangsti til høyre, og jeg gikk ned dit. Ikke supert lys, men jeg så en dame stå der i refleksvest. Dog så jeg ikke hunden. Plutselig var dama borte og bikkja hos meg, jeg har som reaksjon å gaule "HEY!" for full hals for å få fokus hos bikkjene for så å skille dem, det var ikke et problem, ingen av dem var interessert i bråk. Dog lå dama på bakken, jeg gikk bort til henne, hun virket regelrett sur på meg, jeg så at hun blødde godt fra leppa etter fallet. Jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet, og vet jeg kunne handlet bedre (f.eks tatt tak i båndet på hennes hund og holdt dem fra hverandre til hun kom seg på bena), MEN, når jeg tenker meg om, en dame på 50-55 år med en fullvoksen hund, liknet på en boxer med vanlig nese, eller en amerikansk pitbull i boxerstørrelse, dog med mer "normal benstilling". Er det bare jeg som reagerer på typen hund og personen som gikk med den? Burde jeg revurdere min dårlige samvittighet her? Hunden min gjorde ingenting galt (10 år gammel kastrert Golden), jeg gjorde ingenting galt (gikk tur, så henne, stoppet opp/slakket ned). Jeg mener... Det faktum at hun virket oppriktig sur på meg fikk meg til å få dårlig samvittighet fra starten av, men jeg føler at jeg burde kanskje ikke ha det. Any input? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Bikkja kom til å komme til å leke med en gammel råtten død mus (uvist om han hadde den i munnen). Noen forhåndsregler jeg bør ta ?:-) Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Huff for en slutt på dagen! Jeg gikk tur med hunden, kom ut av en tunnel som har adskilt gangsti sammen med hovedveien. Rett etter tunnelen går det en gangsti til høyre, og jeg gikk ned dit. Ikke supert lys, men jeg så en dame stå der i refleksvest. Dog så jeg ikke hunden. Plutselig var dama borte og bikkja hos meg, jeg har som reaksjon å gaule "HEY!" for full hals for å få fokus hos bikkjene for så å skille dem, det var ikke et problem, ingen av dem var interessert i bråk. Dog lå dama på bakken, jeg gikk bort til henne, hun virket regelrett sur på meg, jeg så at hun blødde godt fra leppa etter fallet. Jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet, og vet jeg kunne handlet bedre (f.eks tatt tak i båndet på hennes hund og holdt dem fra hverandre til hun kom seg på bena), MEN, når jeg tenker meg om, en dame på 50-55 år med en fullvoksen hund, liknet på en boxer med vanlig nese, eller en amerikansk pitbull i boxerstørrelse, dog med mer "normal benstilling". Er det bare jeg som reagerer på typen hund og personen som gikk med den? Burde jeg revurdere min dårlige samvittighet her? Hunden min gjorde ingenting galt (10 år gammel kastrert Golden), jeg gjorde ingenting galt (gikk tur, så henne, stoppet opp/slakket ned). Jeg mener... Det faktum at hun virket oppriktig sur på meg fikk meg til å få dårlig samvittighet fra starten av, men jeg føler at jeg burde kanskje ikke ha det. Any input? en ting jeg har lært er å ikke skue en hund på utsende, det er første du burde vene deg til. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg har hatt hund i 10 år selv, jeg vet det veldig godt. Men jeg sa aldri at det var noe med utseendet som skremte meg eller noe, jeg sa at størrelsen på hunden var WAY OFF i forhold til eieren, den er alt for sterk til at hun skulle ha kontroll på den, særlig når hun ikke hadde kustus nok på den. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg har en hund på 10kg, og hvis jeg ikke er forberedt på et rykk mister jeg henne hver eneste gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå