Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Jeg har endelig bestemt at jeg skal gå til anskaffelse av en ny hund! Jeg ønsker i utgangspunktet en dobermann hann. Hadde tidligere en schæfer tispe.

 

Har dere noen tips eller anbefalinger rundt rasen? Hører ofte at "nei, den er vanskelig", "Den bjeffer mye og er agressiv"

 

Jeg vet at den trenger mye fysisk og psykisk føde, og at den må sosialiseres mye.

 

http://www.canis.no/diskuter.php?forum=31 ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med Doberman og kjenner ingen som har eid en. Tror faktisk aldri jeg har møtt en Doberman heller, når jeg tenker meg om.

 

Uansett, ingen raser er "umulige" å håndtere men noen krever mer enn andre. Med god oppdragelse og mye miljøtrening og sosialisering (inkl så mye som mulig med unger) regnes de faktisk som fine familiehunder. Alt avhenger av den/de som eier hunden (som med alle andre raser).

 

Les og lær så mye som mulig om rasen og har du det som kreves, kjør på :)

 

 

EDIT:

Det finnes Doberman forumer du kan oppsøke. Jeg brukte Staff forumer mye før jeg valgte å kjøpe en valp og på det norske Staff forumet fikk jeg god hjelp med valg av oppdretter.

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Steike, traff en Pyreneerhund idag. Den var på størrelse med en isbjørn! Men for en snill hund (heldigvis). Min hund på 25 kilo var jo miniatyr iforhold, og han skulle jo selvfølgelig prøve å dominere, men han hadde ikke sjans til å klare det.

Hm, spennende. Av ren nysjerrighet - hva legger du egentlig i det ordet der? Hva gjør disse pelsdottene egentlig, når de skal dominere?

 

Vil du snakke om det? :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Steike, traff en Pyreneerhund idag. Den var på størrelse med en isbjørn! Men for en snill hund (heldigvis). Min hund på 25 kilo var jo miniatyr iforhold, og han skulle jo selvfølgelig prøve å dominere, men han hadde ikke sjans til å klare det.

 

Hihi, naboen hos foreldrene mine har en slik hund. Er jo rene kjempen, men der er det faktisk min lille lappis på knapt 15 kilo som er sjefen! Den stooooore hvite saken er livredd for Terho og gjør alt for å unngå den! Hvis de får godbiter får Terho spise først, han har også førsteretten på leker.

Lenke til kommentar

Steike, traff en Pyreneerhund idag. Den var på størrelse med en isbjørn! Men for en snill hund (heldigvis). Min hund på 25 kilo var jo miniatyr iforhold, og han skulle jo selvfølgelig prøve å dominere, men han hadde ikke sjans til å klare det.

Hm, spennende. Av ren nysjerrighet - hva legger du egentlig i det ordet der? Hva gjør disse pelsdottene egentlig, når de skal dominere?

 

Vil du snakke om det? :yes:

 

De prøver å parre seg på hverandre. Slik dominerer hannhunder. Og hvis den andre da legger seg ned, så vinner min hund. Men han rakk ikke opp på giganten vi traff i går

Lenke til kommentar
De prøver å parre seg på hverandre. Slik dominerer hannhunder. Og hvis den andre da legger seg ned, så vinner min hund. Men han rakk ikke opp på giganten vi traff i går

Så du tror altså at jokking bare er for å vise dominans? (foruten parring)

 

Jeg vil si det sjeldent eller aldri er for dette. Dette viser de mer med å dominere nakkeparti med hode og labber hvis så er tilfelle (kan være lek også dette, så man må lese hele situasjonen)

Det kan bunne f.eks i usikkerhet, stress, utrygghet, eller enkelt og greit komme som en overslagshandling i voldsom lek eller ved stor usikkerhet. Kan det være mye energi og at den viser det på en slik uønsket måte - dette bør eier avslutt etter min mening. Det er også slik at voldsom(kan variere fra hund til hund) lek gjør til at det 'koker' i hodet på de og man får slik stress relatert adferd.

Har selv en lite dominerende hund og også han har tendenser til slik adferd når han koker i hodet - da avbryter jeg det selvfølgelig og lar hunden ta en pause for å roe seg ned noe.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Eller det er en hann-hund du har og det er en tispe med løpetid som har pisset. DA er tisset nam nam og man kan lett få litt klapring av tenner også

 

Spise avføring er nok ikke for at de mangler næringsstoffer selv tror jeg, men for at avføring inneholder endel næringstoffer og som hunden som dreit ikke har tatt opp under fordøying. Hunden som spiser ser mer på det som næring rett og slett - selv fugler velger ut disse klumpene - de går kun på de der det er næringsstoffer igjen og ikke klumpene der hund har hatt godt opptak.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Har en hund som ELSKER å slikke i seg andre hunders piss. Så står han å smatter på det etterpå.

Er det noe i veien for dette? (Bortsett fra at det er ekkelt)

 

 

Ser at det er hannhund du har, og da er denne oppførselen helt normal. De står gjerne lenge og slikker i seg løpetispe-tiss. Og så "skjelver" de i munnen etterpå. Ekkelt men desverre normalt.

Ser stor forskjell på min hund med løpe/ikkeløpetid-tiss, for bort dit skal han:(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller det er en hann-hund du har og det er en tispe med løpetid som har pisset. DA er tisset nam nam og man kan lett få litt klapring av tenner også

 

Spise avføring er nok ikke for at de mangler næringsstoffer selv tror jeg, men for at avføring inneholder endel næringstoffer og som hunden som dreit ikke har tatt opp under fordøying. Hunden som spiser ser mer på det som næring rett og slett - selv fugler velger ut disse klumpene - de går kun på de der det er næringsstoffer igjen og ikke klumpene der hund har hatt godt opptak.

 

Ja det kan hende er grunnen. Veldig klapring med tennene :p

Lenke til kommentar

Aiaia, dreit meg litt nå med den hunden jeg passer. Vi hadde vært ute å løpt i skogen/grøfta og hun har blitt så flink nå at jeg pleier å vente med å ta på båndet til vi har kommet ut av skogen. Hun pleier vanligvis å komme med en gang hun støter på noen andre hunder eller folk. Men denne gangen så møtte vi ganske brått på ei dame når vi kom ut. Hunden løp rett bort til henne for å snuse, hun bærte på mange bæreposer som jeg tror det var noe hunden reagert på. I vertfall så ropte jeg på hunden, men hun kom ikke med en gang, ho dama med bæreposene ble heeelt forskrekket og ropte ut "OFFH, TA HAN DAHH!!" så jeg ropte en gang til og hunden kom med en gang. Jeg beklaget så mye til damen i det hun gikk forbi meg, men hun så bare surt rett frem. Er dette sånn utrolig ille tabbe av meg? Vet at folk kan bli redde, men det var da ærlig talt snakk om 3-5 sekunder hunden var der borte hos ho. Tror kjerringa bor like i nabolaget her også, så da blir det vel sladder å mas om den gale hunden som angrep henne. Naboene komme til å følge med på meg med ørne øyner når jeg går her med hunden. Faen så irriterende egentlig.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Så sant det ikke skjedde noe mer enn at han snuste ville jeg ikke vært bekymret. Jeg hadde derimot vært forsiktig med å slippe han løs en den nærmeste tiden mtp hva som har skjedd.

 

Man skal selvsagt respektere at enkelte misliker hunder og kan være veldig redd for hunder, men er dette første gang synes jeg det er veldig rart om det får noen konsekvenser.

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Spise avføring er nok ikke for at de mangler næringsstoffer selv tror jeg, men for at avføring inneholder endel næringstoffer og som hunden som dreit ikke har tatt opp under fordøying. Hunden som spiser ser mer på det som næring rett og slett - selv fugler velger ut disse klumpene - de går kun på de der det er næringsstoffer igjen og ikke klumpene der hund har hatt godt opptak.

 

Grunnen til at jeg skrev det var fordi jeg omtrent siterte det veterinæren på jobb sa, da vi hadde et liknende tilfelle. Jeg ville bare opplyse om det, ikke gi noen slags fasit. :)

Lenke til kommentar

Skulle gjøre noe jeg virkelig hater idag; klippe neglene på den firbente. Har hele tiden hatt som mål at jeg skal klare dette selv, men har ikke vært noe flink til å følge det opp, så blitt mye utsettelser. Når har nervene strukket seg fremover og det har blitt litt vanskelig å holde de korte. Altså, de er ikke for lange, men, med "lange" nerver blir det jo vanskelig å klippe. Så det uungåelige skjedde idag da jeg traff nerven og han begynte å blø. Basert på historier jeg har hørt var jeg dog heldig da han ikke blødde mye og det stoppet fort. Etter denne ulykken klippet jeg to negler til uten at det skjedde noe. Han tok det overaskende pent og jeg unngikk å få panikk. Var heller ikke noe problem når jeg klippet etter at han hadde sluttet å blø.

 

Det jeg nå lurer på er hvordan jeg gjør det med turer for jeg vil naturlig nok unngå infeksjoner. Selvsagt unngår jeg leire, sand, etc, og holder meg så godt det lar seg gjøre på så "rent" underlag som mulig. Men hvordan gjør jeg det fremover med feks turer i skogen? Kan kanskje være greit å rense negelen etter hver tur de neste dagene?

 

Og en annen ting. Mtp at han har fått "lange" nerver, er det noe jeg kan gjøre for å løse dette problemet? Har hørt at man bør passe på å klippe neglene så de blir veldig korte om feks hunden får narkose for å trekke tenner, etc. Synes dog at det virker til å være en veldig drastisk løsning.

 

Har fortsatt veldig dårlig samvittighet, men virker som han fortsatt er like glad i meg. Tror jeg tenker mer på det enn hva han gjør. Liker å tro det hvertfall.

 

Uansett, håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

Aiaia, dreit meg litt nå med den hunden jeg passer. Vi hadde vært ute å løpt i skogen/grøfta og hun har blitt så flink nå at jeg pleier å vente med å ta på båndet til vi har kommet ut av skogen. Hun pleier vanligvis å komme med en gang hun støter på noen andre hunder eller folk. Men denne gangen så møtte vi ganske brått på ei dame når vi kom ut. Hunden løp rett bort til henne for å snuse, hun bærte på mange bæreposer som jeg tror det var noe hunden reagert på. I vertfall så ropte jeg på hunden, men hun kom ikke med en gang, ho dama med bæreposene ble heeelt forskrekket og ropte ut "OFFH, TA HAN DAHH!!" så jeg ropte en gang til og hunden kom med en gang. Jeg beklaget så mye til damen i det hun gikk forbi meg, men hun så bare surt rett frem. Er dette sånn utrolig ille tabbe av meg? Vet at folk kan bli redde, men det var da ærlig talt snakk om 3-5 sekunder hunden var der borte hos ho. Tror kjerringa bor like i nabolaget her også, så da blir det vel sladder å mas om den gale hunden som angrep henne. Naboene komme til å følge med på meg med ørne øyner når jeg går her med hunden. Faen så irriterende egentlig.

 

Du kommer til å treffe på tisper rundt om kring. Bare ignorer de.

 

Og nei, jeg snakker selvsagt ikke om hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du kommer til å treffe på tisper rundt om kring. Bare ignorer de.

 

Og nei, jeg snakker selvsagt ikke om hunder.

For å snakke på vegne av meg selv, som har lite god erfaring med inntil flere "løse" hunder og tidligere ikke hadde noe erfaring med hund.

 

Husker det var helt umulig for meg å takle det at ei bikkje sprang mot meg, intensjonen kunne være det samme, jeg ble iallefall redd. Ble jeg redd, ble bikkja enda mer "gira" om du vil, og situasjonen ble verre.

Jeg endte opp med å bli bitt noen ganger.

 

Nå er det heldigvis ikke sånt lenger når en hund kommer løpende (litt av grunnen til jeg har skaffet min egen hund), men poenget er at intensjonene til hunden kan være åpenlyst for deg som kjenner og eier hunden, mens folk flest som ikke har hund kobler slikt som noe agressivt. Enn bør derfor bare ta hensyn, og gå med bikkja i bånd der du vett det kan være folk.

 

Jeg har en rolig pomeranian på 2.5kg, og selv den har jeg i bånd med hensyn til andre.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...