Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Hei til dere som leser! var usikker på hvor jeg skulle poste dette, da jeg er helt ny her så prøver meg her...

Jeg har en ti mnd gammel Collie hannhund. Verdens herligste hund, vel å merke. Men jeg har litt vanskligheter med å skjønne meg på han..

han sliter litt med noe jeg har hørt flere andre collier sliter med, småstressa og gulvredd. Han har hatt mange "spøkelsesperioder" hvor det virker som om det meste er skummelt, men dette kommer og går. han kan syntes det er reit å gå på steingulvet i gangen i en uke, men plutselig en dag er det så skummelt at han står og klynker og hyler fordi han ikke tør å gå over..

Men det er ikke dette som er det jeg ikke skjønner. jeg skjønner meg ikke på måten han oppfører seg mot andre hunder.. han viser tydelig underdanighet når han møter andre hunder, legger seg gjerne på rygg... men han prøver å sjefer over de han kan. Det er spessielt en annen hannhund han er veldig redd, og har blitt angrepet av denne hunden.. han tisser på seg av frykt når han blir knurret til, tør ikke se på den andre hunden, og vil hest være langt unna... når han ble angrepet tok han ikke igjen, bare prøvde å løpe vekk. alikevel skal han markere over tisset til denne hunden.

Han har også veldig lett for å bli angrepet.. det virker som om smaggresive hannhunder ser på han som et lett bytte fordi han blir så fort redd, og jeg lurer på om han kan vise litt misvisende tegn siden han ikke bare viser underdanighet men frykt?! men dette er bare en teori..

han kan også finne på å være veldig tøff i tryne å avstand knurre og flekke tenner, men med en gang han kommer litt nærme så bare kryper han.

det blir vanskelig å forklare hele oppførselen hans her, da det er så mye smått som undrer meg.... men lurer kanskje på om noen har vært borti noe lignende før, og har et par ting og si om saken?!

post-249431-0-26372200-1307730829_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naboen min har anskaffet en liten terrier av noe slag. Jeg er veldig nervøs for hunden. Naboen er grei og hyggelig, men jeg er i tvil om han klarer å holde dyr. Tidligere har han hatt en katt. Den var alltid kjempetynn og til slutt tror jeg den rømte. Han har også en liten periode hatt noen kaniner. Nå jobber han som sjåfør og har varierte arbeidstider. Hunden har ved fler anledninger blitt satt igjen i bånd på utsida av huset når han drar på jobb. Da pleier den å klynke og pipe. Er det noe man kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar

Tok dette fra dyrebeskyttelsen:

Jeg har mistanke om mishandling av dyr.]

Mattilsynet og dyrevernnemnda er offentlig tilsynsorgan for dyr og dyrehold, og har plikt til å sjekke tips om dyremishandling. Hvis du mistenker dyremishandling ring dem på tlf. 06040 (du kan være anonym) eller varsle Mattilsynet fra deres nettsider. Dyrevernsaker nedprioriteres ofte - forsøk derfor å sikre bevis slik som fotografier, film og vitner. Noen saker blir henlagt eller mangelfullt behandlet av det offentlige. Send derfor en e-post til Dyrebeskyttelsen Norge med beskrivelse av saken, og hold oss oppdatert om eventuell utvikling, slik at vi kan kontrollere om dyrene det gjelder har fått god nok hjelp.

Endret av Ekinorak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naboen min har anskaffet en liten terrier av noe slag. Jeg er veldig nervøs for hunden. Naboen er grei og hyggelig, men jeg er i tvil om han klarer å holde dyr. Tidligere har han hatt en katt. Den var alltid kjempetynn og til slutt tror jeg den rømte. Han har også en liten periode hatt noen kaniner. Nå jobber han som sjåfør og har varierte arbeidstider. Hunden har ved fler anledninger blitt satt igjen i bånd på utsida av huset når han drar på jobb. Da pleier den å klynke og pipe. Er det noe man kan gjøre med dette?

sånt får jeg vondt av å lese. Hold øye med hunden, hvis du får større mistanker om at han ikke klarer å ta ordentlig hånd om dyret bør du si ifra syns jeg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei til dere som leser! var usikker på hvor jeg skulle poste dette, da jeg er helt ny her så prøver meg her...

Jeg har en ti mnd gammel Collie hannhund. Verdens herligste hund, vel å merke. Men jeg har litt vanskligheter med å skjønne meg på han..

han sliter litt med noe jeg har hørt flere andre collier sliter med, småstressa og gulvredd. Han har hatt mange "spøkelsesperioder" hvor det virker som om det meste er skummelt, men dette kommer og går. han kan syntes det er reit å gå på steingulvet i gangen i en uke, men plutselig en dag er det så skummelt at han står og klynker og hyler fordi han ikke tør å gå over..

Men det er ikke dette som er det jeg ikke skjønner. jeg skjønner meg ikke på måten han oppfører seg mot andre hunder.. han viser tydelig underdanighet når han møter andre hunder, legger seg gjerne på rygg... men han prøver å sjefer over de han kan. Det er spessielt en annen hannhund han er veldig redd, og har blitt angrepet av denne hunden.. han tisser på seg av frykt når han blir knurret til, tør ikke se på den andre hunden, og vil hest være langt unna... når han ble angrepet tok han ikke igjen, bare prøvde å løpe vekk. alikevel skal han markere over tisset til denne hunden.

Han har også veldig lett for å bli angrepet.. det virker som om smaggresive hannhunder ser på han som et lett bytte fordi han blir så fort redd, og jeg lurer på om han kan vise litt misvisende tegn siden han ikke bare viser underdanighet men frykt?! men dette er bare en teori..

han kan også finne på å være veldig tøff i tryne å avstand knurre og flekke tenner, men med en gang han kommer litt nærme så bare kryper han.

det blir vanskelig å forklare hele oppførselen hans her, da det er så mye smått som undrer meg.... men lurer kanskje på om noen har vært borti noe lignende før, og har et par ting og si om saken?!

Jeg har ikke vært borti akkurat en slik situasjon som du beskriver, men dette virker som ting som typisk kan oppstå hos hunder som får for lite sosialisering med andre hunder. For å utvikle gode evner til å kommunisere med og omgås andre hunder er det viktig at de får utfolde seg sammen på sine egne premisser. Med andre ord holder det ikke å hilse på andre hunder mens begge er i bånd, ettersom dette ofte kan fremprovosere anspente situasjoner. Jeg vil anbefale deg å prøve å få tak i noen andre hundeeiere som er med på å slippe hundene på et egnet sted så de får vært litt sammen. Gjør dette av og til, og gjerne med forskjellige hunder.

Har du vært på dressurkurs e.l.? Hundekurs er en flott måte å sosialisere, og kan anbefales. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får holde øye med hunden og se hva som skjer. Skulle gjerne passa på den, men søstra mi er livredd hunder av alle størrelser og typer, så det går ikke. Hvis jeg får noe mer mistanke til hva som skjer får jeg heller vurdere å varsle myndighetene.

Lenke til kommentar

Unner deg virkelig det! Håper dere får mange gode år sammen :)

Min er 3,5 år allerede, på den ene måten er det som jeg fikk henne igår, på den andre føles det ut som vi alltid har hatt hverandre!

Mmm Tiden går desverre altfor fort. Synd hunder ikke blir så gamle som oss mennesker.

Lenke til kommentar

Njah, men de fleste skaffer seg jo ny hund etter rimelig kort tid hvis hunden dør. Jeg syntes det er helt greit at de ikke lever så lenge, for da får man oppleve flere valpetider, flere "trassaldre", flere "endelig begynner hunden å skjønne hva jeg mener" tider og ikke minst flere 5-6 år hvor aaaaaalt er i sin skjønneste orden.

Dessverre får vi også flere alderdommer og sykdomsperioder, og ikke minst flere dødsfall :(

Men det veies opp. De fleste er nok enige i at ikke engang en lang sykdomsperiode kan bli grusom nok til at hele livet til hunden ikke er verdt det.

Men det slår meg at det antageligvis ikke er korrekt når det gjelder den forrige hunden din... Noen ganger går det bare helt galt :(

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...