Teac Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Juliess. Selv har jeg en Border Collie, vistnok med en liten del buehund i. Det er nå to år i Februar siden jeg hentet den på en stor gård et godt stykke på landet. Det jeg kan være enig med deg i, er at en BC kan slå seg i "vrange" dvs at når den lærer seg en uvane så trengs det å jobbes litt godt med det for å få fjernet uvanen. Personlig er dette den første hunden jeg noen gang har hatt og er kjempe fornøyd med hunden og har en smule problemer med å forstå det du sier om at en BC bør ikke velges som førstehund. Det at en BC lærer utrolig fort og er ekstremt smart skal jeg skrive under på, det å lære å sitte, å bli og rulle rundt gikk utolig fort og lett. Brukte faktiskt ikke mere enn 2 minutter til å få hunden til å rulle rundt på kommando. Av egne erfaringer så kan jeg si det at en BC trenger en eier som er virkelig er konsekvent og gir hunden skikkelig beskjed når den gjør noe feil. Det som også kan nevnes er at en BC trenger veldig mye aktiviteter, som ikke vil si bare lange turer men dem trenger og bryne seg på oppgaver. Det kan være å lære nye triks, hjemmelek osv. Men så klart har en BC, ihvertfall min en utrolig energi mengde. Hunden kan gå tur time inn og time ut og løpe løst på fjellet ved siden i times vis uten å bli sliten. Hunden trenger en god del mosjon men jeg må også tilføye at hunden kan også ligge oppi kurven sin i timer på ryggen og bare kikke rundt i rommet å slappe av og luske bort med jevne mellomrom for å få mye kos. Endret 31. januar 2007 av Teac Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Ja dette gjorde det lettere... Her er vel listen over "krav". * Vennlig * Ikke alt for vanskelig å disiplinere * Trenger middels med trim * Korthåret * Middels stor Jeg hadde nok blitt glad i hunden min uansett hvilke type det er. Men siden jeg er helt ny i dette her så vil jeg ikke ta meg vann over hode med en rase som krever ekstremt mye stell og oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Hva med labrador eller golden? Det er mulig du ser på det som kjedelige raser, men det er hunder som de fleste trives med, og som vil fungere i de fleste hjem Ingen av dem trenger noe særlig pelsstell, og de er middels store. Om du liker hunder av annet utseende, så kan du jo se på Staffordshire Bullterrier. Bare finn en god oppdretter, det har jo blitt en populær rase, så det kan hende det avles litt i hytt og pine Lenke til kommentar
Battone Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Den absolutt perfekte hunden for deg er da Whippet.. Etter min mening den mest perfekte "nybegynnerhund" som finnes, ihvertfall ut i fra det jeg har hørt om den.. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Noen som har noe erfaring med Jack Russel..? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Jeg er ikke rette personen til å komme med råd om denne "typen" hunder, men dette er knallharde hunder.. Setter du denne mot 99% av større hunder så vil denne hunden få dem til å underkue.. Har møtt 3-4 av disse og alle er like standhaftige.. Hissig som bare det, ikke mot mennesker dog.. lese litt her kan du http://www.jackrussellterrier.no/om_jrt/om_jrt.htm Som det nevnes så har en del av egenskapene til denne hunden blitt forringet p.g.a. "dårlig" avl.. Uansett vil jeg si dette er hunden for deg som har hatt både 2 og 3 hunder før og kan om dressur.. Endret 31. januar 2007 av Battone Lenke til kommentar
Teac Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Hva med labrador eller golden? Det er mulig du ser på det som kjedelige raser, men det er hunder som de fleste trives med, og som vil fungere i de fleste hjem Ingen av dem trenger noe særlig pelsstell, og de er middels store.Om du liker hunder av annet utseende, så kan du jo se på Staffordshire Bullterrier. Bare finn en god oppdretter, det har jo blitt en populær rase, så det kan hende det avles litt i hytt og pine 7841881[/snapback] Hvor mye pells stell du legger opp til er jo opp til hver enkelt. Både labrador og golden er jo relativt store hunder, dvs litt over midels. Så jeg tror nok også de hundene røyter en del, med både en del pels og litt tjukk. Men gjerne ikke så mye røyting som en BC. Men røyting er jo en helt naturlig ting, jeg har vendt meg til å måtte støvsuge mange mange ganger i uken.. Ingenting vondt ment om hverken golden eller labrador fordi begge de to hundene er kjempe fine og veldig familie vennlige. Lenke til kommentar
edge Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Hva med Norsk Buhund? Utrolig koslig rase Lenke til kommentar
Battone Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Norsk buhund har mye pels og man må regne med en del pelsstell.. Selvsagt som med alle hunder så velger man selv hvor mye arbeid man ønsker å legge ned i dette, men 1 gang i uken er nok ett minimum med en slik hund.. Lenke til kommentar
edge Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Canis er ikke enig med deg. http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=153 Uansett så varierer jo pelslengden etter hvor ofte du får den klippet. Vannhunden i familien hadde så mye hår sist at det ikke var krøllet. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) hmm, kanskje jeg forveksler den med en annen spisshund. Mente den var langhåret... ********* Skal forresten snart skaffe meg en slik... Endret 31. januar 2007 av Battone Lenke til kommentar
Teac Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Hva med Norsk Buhund? Utrolig koslig rase 7843013[/snapback] Er enig med deg der. Kjempe fine hunder Lenke til kommentar
mushi Skrevet 31. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2007 Battone: Slukien er nydelig Gikk tur med en sånn en stund, og det var bare kos. Den dro litt da, og det var ikke gøy når bikkja rekker deg til midt på magen og du veier bare litt over det dobbelte av bikkja. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) *jack russel-prat* 7842941[/snapback] Ja, jeg er enig med deg her. JRT'en er en veldig tøff liten hund, og jeg vet ikke om så mange av dem som ikke har utfordringer med tempramentet. CrazyKimmy: Er du interessert i å lese litt mer, også fra folk som har rasen, så kan du lese på Dyrenett. Her er to tråder om rasen: Om hvorfor folk mener JRT er vanskelige Vokting på JRT Generell tråd om JRT *pels på golden og labrador* 7842942[/snapback] Det er omtrent null pelsstell på disse to rasene, men røyting er det nok ja. Som på alle andre raser Til og med min irske ulvehund som er "røytefri" røyter en del. Men røyting er ikke akkurat et kriterium jeg ville satt i veien for valg av hund. Får heller tåle å feie over gulvet et par ganger ekstra :!: Hva med Norsk Buhund?Utrolig koslig rase 7843013[/snapback] Også enig. Buhund er en flott hund, bare pass på bjeffingen fra den er liten. Det er jo en spisshund, så de kan fort få dårlige uvaner med det. Norsk buhund har mye pels og man må regne med en del pelsstell.. Selvsagt som med alle hunder så velger man selv hvor mye arbeid man ønsker å legge ned i dette, men 1 gang i uken er nok ett minimum med en slik hund.. 7843131[/snapback] Hehe, jeg håper du tenkte feil som du sa :!: Det er ikke noe pelsstell med en Buhund. Den ser jo slik ut: Men uansett hva du velger, så blir du nok fornøyd De fleste hunder kan fungere som familiehunder, og trives med det. Whippet er jeg forresten enig i at kan være fint valg, om du liker den typen hunder. Mynder er jo litt egenrådige og de har dager der de heller vil stirre ut i lufta enn å lystre dine kommander. Men herlig hunder, ja. Jeg har jo en selv :!: Edit: Forresten, cavalier! Se på den. Endret 1. februar 2007 av Juliess Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 2. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 Bedre alternativ til jack russel terrier er jo svensk/dansk gårdshund. Hørt at disse er en del roligere av seg i forhold til jrt. En av naboene her eg bor har en slik skjønn tispe. Historikk: Inntil for få årtier siden var den helt vanlig i Danmark og Sverige, især på gårdene. Rasen hadde mange og ulike funksjoner; holdt rotter og mus vekk fra fjøs og hus, var god vakthund, holdt reven fra hønsegården og var barnas glade leke kamerat. I takt med industrialiseringen stod denne lille og hardføre rasen i fare for å forsvinne. Et et samarbeid mellom DKK og SKK oppstod i 1985 for å prøve å bevare rasen . Etter dette fikk den sitt eget navn: Dansk/ Svensk Gårdshund. Gårdshunden er lynrask, den har et velutviklet jaktinstinkt og en god nese, og er en eminent rottejeger. Man kan godt ha et par stykker sammen - gårdshunder slåss ikke. Tidligere gikk gårdshunden fritt rundt på gården uten å stikke av - den er ikke en streifehund, men tvert i mot har den en sterkt utviklet territorialsans. Gårdshunden er livlig og fortjener mye oppmerksomhet og engasjement. Den kan gå lange turer, lære dressur eller agility. Hunden er veldig lærenem og lydig, og lærer lett forskjellige kunster. Den kan hoppe veldig høyt, er stødig på beina og svært kjapp. Den er barnekjær og i det hele tatt en hund som fortjener en plass i en aktiv familie. moonix kennel som holder til osterøy avler på blant annet denne rasen og er godkjent av raseklubben. Du kan jo ta turen dit og treffe på hundene og snakke med oppdretteren for å bli mer kjent med rasen. De søker forvert nå også. http://www.moonixkennel.net/ Raseklubben: http://www.rdsg.no/ Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 2. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 Den så jo helt nydelig ut... Takker for hjelpen folkens. Kjøpe seg en hund er en stor ting så vil være heeelt sikker på hva jeg vil ha når jeg til slutt kjøper meg en hund. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 9. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2007 Oswald med sin nye "Playstation" for hunder Lenke til kommentar
mushi Skrevet 9. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Har han drept en dinosaur!? Endret 9. februar 2007 av mushi Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 9. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2007 Har han drept en dinosaur!? hehe... Lårbeinet til en okse! Kjempenamm.. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 9. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2007 Hehe, beinet er jo like stor som hunden.. Minner meg om Idefix i Asterix.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå