Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nettopp.

Å gi råfôr til en hund som allerede har ustabil "valpemage" er som å BE om å måtte løpe ut med ham hvert kvarter for at han må drite. Oo

7228464[/snapback]

Tja, jeg startet min kjære "Loke" på råfor etter tips fra Øyvind og føler det er det beste jeg har gjort for bofsen.

Den var da ca 3mnd, etter lang tid med dårlig mage og pelsproblemer når den spiste "skikkelig" mat fra vererinæren så begynte jeg på råfor og han ble helt frisk.

Aldri mer tørrfor...

Lenke til kommentar

nahojdat: Kjempefint at hunden din ble i god form igjen :)

Skal nok råfore når jeg får eurasieren min. Tror en hund av den rasen vil ha godt av det. Kommer nok ikke til å råfore med en gang, men starter når den er rundt et halvt år. Må ha ny fryser. Holder ikke med den 10 liters frysa jeg har nå :p

Lenke til kommentar
Hvor gamme er Balder?

7813603[/snapback]

Han blir faktiskt 2 år nå i Februar :S

Han er ganske "rampete" når han er igang. Men utenom det så er han utrolig snill og rolig. Bare utrolig dumt å måtte gå igjennom det hver eneste gang jeg skal slippe han løs. Det er jo det som er kjekkt, da kan han bli så sliten han bare vil og jeg har en del natur rett utenfor huset.

Lenke til kommentar
Hvilke type hund kunne muligens ha passet til et par som ikke er alt for vandt med hunder fra før? Seff vil man lese mye om rasen, dressurkurs og alt det der. Men er det noen typer som man rett å slett burde ligge unna som uerfaren førsteganseier?

7837898[/snapback]

Sånn ca hundre forskjellige bikkjer. :roll:

Du må komme med flere krav til hunden for at det skal være mulig og forkorte det ned. Hva skal du bruke hunden til, hvordan skal den oppføre seg, skal den ha jakt-/vokter-instinkt, hvor stor, lang- eller korthåret?

Skriv litt mer spesifikt, og vi finner en hund til dere på null komma nikx! :cool:

Lenke til kommentar
Hvilke type hund kunne muligens ha passet til et par som ikke er alt for vandt med hunder fra før? Seff vil man lese mye om rasen, dressurkurs og alt det der. Men er det noen typer som man rett å slett burde ligge unna som uerfaren førsteganseier?

7837898[/snapback]

Noen "vanlige" raser som er krevende vil være rottweiler, schæfer, dobermann, belgere, australian shepherd og border collie. De kan nok fåes til av en førstegangseier, men jeg ville ikke anbefalt det. De krever mye på hver sin måte.

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig når det gjelder Border collie. Det er vel en av de enkleste hundene å ha med å gjøre. Eneste er at dem er veldig aktive hunder som krever mye aktivitet for å trives. Onkelen min har drevet med dem i 30 år, og bestefaren min i rundt 50. De er regnet som de mest lettlærte og tillitsfulle hundene.. Begge 2 har vært sauebønder..

Jeg vil så absolutt anbefale collien til nybegynnere som er aktive, er du ikke det er det ikke hunden for deg..

Som mushi nevner, vær litt mer spesifikk i hvilket menneske du er og bruken av hunden.. Er du f.eks. en "lat sofagris" :tease: så ikke skaff deg en jakthund, eller brukshund generelt. Det finnes masse "late" hunder der ute..

Jeg vil heller ikke anbefale å ta en blandingshund om du ikke er vandt med hund, du vet som regel ikke helt hva du får..

Lenke til kommentar

Der er jeg totalt uenig med deg. Det er en grunn til at Border collien er kalt hundeverdenens arbeidsnarkoman. Sammen med Malinois (den ene belgiske fårehunden), har den enorme drifter. Og en BC må man også ta større forhåndsregler med enn en Malinois, fordi den er en gjeter med såpass sterke drifter. Man kan kanskje si at den er en av de få hundene som ikke er avlet ihjel med tanke på drifter og eksteriør. En BC VIL prøve å få utløp for sine naturlige drifter uansett, og dette kan slå ut i negativ form som gjeting av biler, lyktestolper, barn, husdyr..

Det handler ikke bare om å klare å slite ut BC'en eller være aktiv. Den skal ha rett mengde arbeid. For lite, den klatrer på veggen. For mye, den vil klatre på veggen på grunn av negativt stress. BC er ikke en hund jeg vil anbefale til noen som ikke har hatt hund før, eller er såpass interessert at de ikke har funnet frem til rasen selv fordi de ønsker å bruke den aktivt i en eller annen hundesport. Min mening er at en BC trenger mer enn folk som går mye tur. Ikke fordi den 100% sikkert vil få adferdsproblemer av det, men det blir så ukoselig når de først får det. Og det er ikke en sjanse jeg ville tatt med en BC.

Du nevner at din familie har hatt BC i mange år, og så sier du noe veldig viktig etterpå: de har drevet med sau. Det er en viktig forskjell :) Da får antakelig din families hunder brukt seg ordentlig, til og med til det de er ment for.

Lenke til kommentar

Du har både rett og galt når det kommer til border collien, juliess. Border colliien er ikke en vanskelig hund, den er derimot den letteste i verden, men som du sier, den krever å ha noe å gjøre... Det den ikke krever er en erfaren hundeeier, den krever bare en som har et større aktivitetsnivå en den "normale" hundeeier..

Hva den gjør er ikke så viktig, så lenge den gjør noe. Poenget er at man trenger ikke være noen hundespesialist for å trene en collie. Selvsagt kan det gå ille med en collie om man ikke aktiviserer den og styrer læringen i riktig retning, men slik er det med alle hunder. Min mening er at skal man ha hund, uansett rase så bør man sette seg inn i det grunnleggende for rasen, og så lenge man gjør det så kan det ikke gå så veldig gærnt.. Har ennå ikke sett en border collie med store adferdsvansker, og jeg har sett en del.. Naboen har 3, søskenbarnet, onkel og bestefar har en hver.

Men tilbake til min mening, er du ikke interessert å investere den lille tiden det tar å sette deg inn i rasens adferd så bør du ikke skaffe deg hund, da er katt eller gullfisk mye bedre..

Lenke til kommentar

Men Battone, som du skriver så er familien din tydeligvis hundevant og har BC'er de bruker. Det er noe helt annet enn en førstegangseier som tror h*n får en lettlært og lydig hund! Du har antakelig flest positive erfaringer med BC, fordi det er den rasen familien din har og kan.

BC er som du sier lettlærte, men det kan også slå negativt ut. De lærer seg uvaner like fort som de lærer seg lydighet eller triks. Jeg har sett flere av dem på kurset mitt, og på valpekurs. De låser seg fort, selv om de er lettlærte.

Ellers er jeg helt enig i at man skal sette seg inn i rasen man er interessert i. Man kjøper f. eks ikke en retriever og blir overrasket over at den skal bære alt mulig rundt ;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Juliess ang. Border Collie. Hadde selv dette som min hund nr 2, og selv om den var utrolig lett å lære ting var det en håndfull selv for meg. Den krevde svært mye fysisk og psykisk trim!

Når man skal ha hund er det mange ting man må tenke på. To viktige er:

Hvor mye trim kan jeg gi den?

Hvor mye pels-stell er jeg villig til å ta ?

Hva kan jeg tilby? En tur om dagen? to-tre? Agility? Løpe fritt mye?

Spesielt for de som bor hjemme og som dermed ikke vasker/støvsuger stua og resten av huset selv, er det viktig å tenke på hvor mye en hund røyter. En schæfer og Border Collie legger fra seg utrolige mengder hår hver dag...

Min rase krever svært lite. Den røyter ikke, er liten, krever svært lite mosjon og er rett og slett svært enkel å ha i hus. I forhold til Border Collien jeg hadde som jeg gikk timeslange turer med , slapp løs i skogen så han fikk løpe seg sliten, trente agility og lydighet med, og som jeg måtte børste 2 ganger om dagen for å unngå krig ( i tillegg til å støvsuge huset flere ganger i uka..) vel.. la meg bare si at jeg er veldig glad jeg ikke har border collie nå..

Lenke til kommentar

Naboen til besteforeldrene mine har to bordercollier. De har aldri gjetet en eneste sau, og har ikke adferdsproblemer i heletatt. De løper løs i hagen (det er litt ute på landet) og leker seg ved sjøen om sommeren. Eneste de "gjeter" på er fotballer når man spiller fotball i nabohagen deres.

Det betyr ikke at jeg er uenig med juliess eller linn-christin, men jeg vil tro at å si at hundene 100% sikkert får adferdsproblemer, er å overdrive litt.

Lenke til kommentar

Nei, en BC vil ikke 100% sikkert få adferdsproblemer, det tror jeg ikke og det vil jeg heller ikke si :) Men fordi den er som den er, vil den mye lettere få det enn mange andre raser, det var det jeg mente. Kanskje jeg klarte å formulere det bedre nå.

De fleste raser kan sikkert fungere fint hos en nybegynner. Men i mitt hode er det en del raser man burde holde seg unna som førstegangseier. Ikke fordi man nødvendigvis vil gjøre det dårlig og trenger noe "lett" (alle raser har sine utfordringer), men fordi man med en enklere rase kanskje vil slippe unna noen av de vanskeligere utfordringene. Så kan man jo heller vurdere en hund nummer to som er litt mer krevende.

Se på meg, jeg har ulvehund, de krever jo omtrent ingenting, men jeg har jo gjort feil med henne på flere områder. Og jeg er glad jeg valgte en såpass enkel rase som førstegangshund. Nå som jeg om kanskje ett år skal ha en til, føler jeg meg mye mer klar for en mer krevende hund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...