Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle sjekke med dere.

Var ute og gikk tur med bikkja mi, som var i band da vi ble angrepet av en annen hund som var løs. I tumultene ble jeg bitt i handa og i ansiktet.

Det jeg lurer på er om dette er en fillesak, slik politiet sa det da jeg skulle anmelde det, eller er det mer alvorlig enn som så. Får visst ikke anmeldt det før mandag.

Jeg har bestandig trudd at angriper ev. biter en hund et menneske så er det alvorlig og skal taes på alvor.

Men hva vet vel jeg. Og eieren av bikkja som angrep nekter plent å ha den i bånd, da dette er det eneste jeg krever pluss legeregning og rens av jakke(blod). Politiet sa det mest sannsynlig bare blir en bot på eieren, men jeg ønsker ikke noen bot, jeg vil at han skal ta hunden i bånd så jeg tør å gå tur med min hund..

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle sjekke med dere.

Var ute og gikk tur med bikkja mi, som var i band da vi ble angrepet av en annen hund som var løs. I tumultene ble jeg bitt i handa og i ansiktet.

Det jeg lurer på er om dette er en fillesak, slik politiet sa det da jeg skulle anmelde det, eller er det mer alvorlig enn som så. Får visst ikke anmeldt det før mandag.

Jeg har bestandig trudd at angriper ev. biter en hund et menneske så er det alvorlig og skal taes på alvor.

Men hva vet vel jeg. Og eieren av bikkja som angrep nekter plent å ha den i bånd, da dette er det eneste jeg krever pluss legeregning og rens av jakke(blod). Politiet sa det mest sannsynlig bare blir en bot på eieren, men jeg ønsker ikke noen bot, jeg vil at han skal ta hunden i bånd så jeg tør å gå tur med min hund..

Dette er mer enn god nok grunn til å få den avlivet -og sørg for at eieren er obs på dette.

Prøv å få han til å forstå ALVORET i dette.

At politiet omtaler dette som en "fillesak" høres helt sprøtt ut, spør du meg.

Hvilken rase var hunden? Ikke at det spiller noen rolle. Mest for min egen nysgjerrighet.

Nekter personen å betale rens forresten?

Nymph:

siden det ikke er 100% sikkert enda, så venter jeg litt med kennelnavn :)

Lenke til kommentar

Var en stor kleiner münsterländer. Rundt 35 kg tipper jeg. Jeg håpet han tok alvoret når politiet ringte, dessverre velger han ikke bry seg og mener jeg ikke kommer noen vei med noen anmeldelse. Og er vel til dels enig da politiet ikke ser ut til å ta det veldig seriøst.

Har skrevet en advarsel på hjemmesidene til lokalavisa slik at andre vet om det og ihvertfall kan unngå området der denne hunden er.

Han skulle betale rens og medisinske utgifter, men det dreit jeg opp i, jeg var ute etter at han tok ansvar for sin hund. Med litt mer nordnorske uttrykk ba jeg jævelen reise til helvete og litt mer.

Som sagt anklaget han meg fortsatt for å ha min hund i band og at jeg la meg over min hund for å beskytte den. Egentlig gikk jeg så jævlig på trynet da den andre hunden hoppet på meg, men jeg kan gjerne fremstå macho og at jeg la meg over min egen hund for å beskytte den. Realiten var vel heller det at jeg la meg i fosterstilling og prøvde å beskytte ansiktet.. ;)

Lenke til kommentar

Synes ikke en hund skal bli avlivet for dette. Den beit jo ikke deg med vilje høres det ut som? Du gikk jo imellom? Hunder har instinkter og krangler mellom hunder kan skje. Det er eieren som bør få svi for dette når han har en hund som ikke er trygg på andre hunder løs og ikke har kontroll. Helt utrolig at eneste løsning alltid skal være avliving. Jeg hadde ikke hatt hjerte til det om en hund hadde angrepet min skulle ikke den andre hunden blitt avlivet.

Lenke til kommentar

Enig med dere i det, udiskutabel avliving er helt feil løsning på sånt, med mindre det er snakk om en virkelig psykisk ustabil hund med gjentatte tilfeller av slike potensielt farlige hendelser.

Jeg forstod Turtlis' innlegg som at eier av hunden burde være klar over at slikt kan føre til avliving, og at han heller burde være takknemlig for at den angrepne ikke ønsker dette.

Lenke til kommentar

Er egentlig enig, og ønsket ikke avlivining, men har jeg virkelig noe valg når eieren er ustabil og ikke kan sette bikkja i band?

Egentlig fikk jeg var på spørsmålene mine selv da jeg leste hundeloven og at jeg faktisk kan kreve avlivning. Eier kan straffes etter straffeloven § 229 med fengsel inntil 4 år. Hadde skadene vært alvorligere med fengsel enten inntil 6 eller 10 år for død/varig invaliditet.

Og ja, jeg kommer til å ta egen advokat om ikke politiet tar dette alvorlig. Han skal ta bikkja i band, det bør ikke være noe alternativ for en seriøs hundeeier. Det skal ikke være slik at hele byen unngår et område fordi en person skal kunne gå med bikkja si løs der..

Uhellet er når den beit meg i handa.. Bittet i ansiktet er jeg veldig usikker på. Er et veldig farlig uhell for å si det slik, og kunne som sagt gått litt værre da det var 1 cm fra øyet..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Strengt tatt har dette ikke så mye med båndloven å gjøre. Om en eier ikke har kontroll på hunden sin - bånd eller ikke - så skal ikke eieren ha den hunden.

Hvilket suger, for jeg har en hund som ikke kommer når jeg roper, og aldri kommer til å gjøre det heller. Basenji ftw!

Lenke til kommentar

Så logikken her er at det beste som skjer er at hunden dør fordi eieren er en tulling??

Hva med å prøve å gå etter den skyldige her, nemlig eieren og la hunden som tross alt ikke vet om hva båndtvang og folkeskikk er for noe få det livet den sikkert fortjener?

Dette med å skulle få tatt livet av bikja til noen andre som sikkert er like glad i sin hund som jeg er i min skal det mere til enn at man havnet i mellom to hunder som ikke kom overens.

Skal du ha advokat og ta den utgiften det kan bli, kan du jo like greit få straffet eier via sivilt søksmål eller prøve å finne en felles forståelse i konfliktrådet.

Dette med å skulle ta livet av hunden baserer seg slik jeg ser det mest på våres menneskers behov for et ønske om å ta hevn, for selv om det finnes gode tilfeller der avlivning er aktuellt, er det skremmende mange som skal ta livet av hunden bare den viser at den har tenner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så logikken her er at det beste som skjer er at hunden dør fordi eieren er en tulling??

....

Ok, men så gi meg et alternativ. Eier er ikke interessert å sette hunden i band.. Han har nesten truet meg om at noen anmeldelse ikke hjelper.

Det DU sier er at jeg krever for mye, at hunden skal være i band? At jeg bare skal godta dette? At en hel by skal unngå et område p.g.a. denne hunden/eier?

Nei, verden er ikke sort/hvit, og jeg ønsket veldig lite å kreve avlivning, men da må du gi meg et alternativ.

Denne hunden har som sagt en historikk, tatt en 5 mnd gammel valp, jaget fadern sin bikkje, men da fikk han sparket til den og rømt inn i bilen.

Og hvordan kan du si at bittet i ansiktet var et uhell når ikke jeg vet det?

Det får være grenser til naivitet. Hva skjer neste gang en unge er ute og lufter familiens kjeledegge, bryr du deg egentlig?

Og hva har dette med hevn å gjøre, jeg driter egentlig litt i at jeg ble bitt, men jeg er likevel redd for å gå i det området igjen..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Enig med archongamer. Gikk ikke du imellom hundene? Du la deg oppå hunden din skrev du, det er ikke rart du ble bitt da. Men jeg er enig i at han ikke burde ha hunden løs, men avliving er da ingen løsning? Rart ikke hunde eieren det gjelder vil komme til enighet her og løse det uten mer bråk.

Er ikke rart jeg er redd for hunden min, hun kan selv være litt gneldrete mot andre hunder. Hun kan hilse på andre hunder (lukte litt), men etter det viser hun ikke mer innteresse og da kan hun glefse etter de. Men jeg har full kontroll og hun kommer alltid når jeg roper. Men sist jeg var ute å gikk kom det to løse hunder imot mens hunden min var i bånd, så jeg skjønner hva du mener. Det er ikke spesielt gøy.

Endret av pops88
Lenke til kommentar

Seriøst? Mener du at jeg skal la min hund bli angrepet av en annen hund? Slippe den? Jeg er null interessert at min 1.5 år gamle hund skal bli aggressiv.

Ja, jeg tok min hund i båndet og dro den slik at jeg hadde kroppen imellom meg og den angripende hunden, når så min hund kom seg ut av båndet tok jeg tak i min hund.

Den andre bikkja hopper på meg går jeg i bakken med min hund under meg, og blir da bitt i ansiktet(Jeg er egentlig litt usikker hvordan jeg gikk i bakken). Hvem har sagt at jeg la meg oppå min hund, og uansett om jeg er gal nok til å gjøre det så skal nå ikke den andre hunden bite meg.

Og igjen, gi meg for f*** et alternativ, enn det naive tullet deres. Hundeeier er ikke interessert å ta hunden i band. Skal jeg bare la saken ligge.

Jeg orker ikke å beklage for ordbruk, jeg ønsker konstruktive tilbakemeldinger, ikke diskusjon om hendelsesforløpet. Det er egentlig ikke viktig. Det som er poenget er at bikkja beit meg i ansiktet, hunden er løs, end of story. Jeg har fått mine svar, og takker selvsagt for for tilbakemelding selv om få av dem ga meg noe særlig konstruktivt.

Det jeg kommer til å gjøre på mandag er anmeldelse, tar ikke politiet det seriøst må jeg så gå ut med fullt navn på mann og hund. Da er det fritt frem for hvem som helst å bruke nødverge om dem ser hunden løs og kan ta de skritt som er nødvendig.

Jeg la ut historien tidligere som et innlegg i lokalavisa sin nettutgave..

Historien..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...