Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Huff, var ute på tur idag og min stakkars gutt fikk seg en sikkelig sjokk. Bokstavligtalt.

Mens jeg drev å knutte jakken rundt livet, uten at jeg var klar over det så vandret han bort til et elektrisk gjerde og snuset på den...ZAPPP!!! Og hyll etter hyll etter hyll! Fy faen så vondt han fikk! Bare skreik og skreik! :cry:

Jeg er usikker om han trodde det var jeg som gjorde det fordi han ble så vannvittig redd av meg da jeg forsøkte å trøste han. Heldigvis gikk det fort over. Fikk ekstra kos og godbiter da vi kom hjem. Så nå sover han på godstolen med seng dynen min på....luksus!

Trodde ikke det var lovlig at bønder har strøm på gjerdet når det ikke er noe dyr som beiter.

Har du nokon gong teke i eit straumgjerde sjølv? Å seie at det er vondt vil vere ei overdriving. Hunden din vart skremt, det var difor han skreik, og å skremme dyra er akkurat det som er formålet med gjerdet. At dyra skal forstå at dersom dei er i kontakt med det, kjenner det ubehag, og dermed ikkje vil prøve å kome seg ut. Eller som Jann-Ove påpeika; at hundar ikkje vil prøve å kome seg inn, som kan by på endå meir ubehagelege situasjonar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du nokon gong teke i eit straumgjerde sjølv? Å seie at det er vondt vil vere ei overdriving. Hunden din vart skremt, det var difor han skreik, og å skremme dyra er akkurat det som er formålet med gjerdet. At dyra skal forstå at dersom dei er i kontakt med det, kjenner det ubehag, og dermed ikkje vil prøve å kome seg ut. Eller som Jann-Ove påpeika; at hundar ikkje vil prøve å kome seg inn, som kan by på endå meir ubehagelege situasjonar.

Når en hund på 12 Kg tar sitt våte nese inntil en strøm gjerde som er meint å "sjokke" vekk kuer som er sikkert godt opp i 200 Kg, så snakker vi om SMERTE. Ikke ubehag..tosk.

Hunder har et gigantisk nettverk av nerver og følere på nesen som hjelper å plukke om små microskopisk partikkler. Det sier segselv at å få et strømgjerde på nesen er garantert smertefult for de!

Neste gang ta penisen din på strømgjerde og se om forsatt meiner at hylinga var bare pga å bli skremt enn smerte...

Ja, jeg personlig har tatt på strømgjerde, og det er en god "kick" du får...og igjen, jeg veier jo nesten 8 ganger mer enn hunden! Og hadde tør hender.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Millan er fantastisk. Problemet er at folk benytter seg av metodene de ser på TV på deres hunder som et trenings metode, noe som er feil. Det er jo hunder med attferd problemer han jobber med.

Det folk skal ta med seg er hans mentale holdning til hvordan vi eiere skal forholde oss til situasjoner. Det å holde deg rolig, være bestemt osv. Hans tolking til hundens kroppspråk o.l.

Men isteden driver folk å holde fast hunden til bakken, sparke den bak, bruker "bite/klype" teknikken osv til en hund som ikke skal behøver slik behandling.

Leser du bøkene hans isteden for serien ser du fort hvor dyktig den mannen er.

Våres hund som heter rocky får jeg ikke til og gå pent så jeg må ta båndet i et lite røk før han hører og si "sj" da hører han så vil si at de funker, for rocky går ikke bak fotet men prøvde ute i stad og da hørta han mere på meg :)

Lenke til kommentar

Millan er fantastisk. Problemet er at folk benytter seg av metodene de ser på TV på deres hunder som et trenings metode, noe som er feil. Det er jo hunder med attferd problemer han jobber med.

Det folk skal ta med seg er hans mentale holdning til hvordan vi eiere skal forholde oss til situasjoner. Det å holde deg rolig, være bestemt osv. Hans tolking til hundens kroppspråk o.l.

Men isteden driver folk å holde fast hunden til bakken, sparke den bak, bruker "bite/klype" teknikken osv til en hund som ikke skal behøver slik behandling.

Leser du bøkene hans isteden for serien ser du fort hvor dyktig den mannen er.

Våres hund som heter rocky får jeg ikke til og gå pent så jeg må ta båndet i et lite røk før han hører og si "sj" da hører han så vil si at de funker, for rocky går ikke bak fotet men prøvde ute i stad og da hørta han mere på meg :)

Men hva om du trente positivt, istedet for å rykke og shhh'e når han trekker eller gjør noe galt?

Lenke til kommentar

osen positivt?, jeg sier jo "Fot!" bestemt også hører han ikke så tar jeg et bare et lite ryk i båndet, ikke noe hardt da!

Men vet hunden hva "fot" betyr? Jeg har ikke sagt noe om å rykke hardt, jeg skjønte bare ikke hvorfor du rykker overhodet.

Å trene positivt vil si at hunden belønnes når den gjør noe riktig, slik at hunden vil gjøre det du vil, fordi den håper på å oppnå belønningen.

Eksen hadde en schäferhund som trakk i båndet, men straks jeg begynte å belønne henne med at hun fikk løpe fritt bare hun hadde gått pent først, så skjønte hun tegninga og gikk pent ved siden av meg.

Jeg sier ikke at du skal la hunden løpe fritt, vi har jo båndtvang å forholde oss til også, men det er et eksempel på belønning. Man må ikke alltid bruke godbiter.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

AvidGamer: straumgjerdet er jo ikkje meint å påføre kyrne heller smerte, det er berre for å gje dei ein støkk, og det skal ikkje mykje til. No veit ikkje eg kva slags straumgjerde du har teke på, men har sjølv vore borti straumgjerder med dei fleste kroppsdeler(kan dessverre ikkje oppfylle ynskjet ditt om å leggje penisen min på, sidan eg ikkje har ein), både vått og tørt, og vil ikkje seie at eg nokon gong har følt smerte. Og dette er gjerder som vert nytta for å halde på plass kyr - som faktisk veg 400-600 kg utan at det gjer nokon skilnad på straumstyrken hunden din får i seg. Men for all del, smerteterskelen varierer tydelegvis veldig mykje frå person til person. Og frå hund til hund; mine hundar har nøyd seg med eit lite kvepp og eit bjeff.

Edit: for øvrig tykkjer eg det burde gå an å halde seg såpass seriøs at ein let vere å nytte nedsetjande ord, uansett kor ueinig ein måtte vere med kvarandre.

Endret av darling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det smertefullt for en 3-4 måneder gammel Jack Russel-valp å bli løftet i nakkeskinnet?

Hvem er det som løfter den i nakkeskinnet? :ermm:

Gjør ikke mødrene det?

Jo, men opp til 3-4 mnd alder? Jeg så for meg at det var et menneske som løftet hunden etter nakkeskinnet.

Lenke til kommentar

Slapp av. Det var ett hypotetisk spørsmål. Av og til slipper jeg inn nabohunden, men hun kan være så vilter av seg, og av og til kan hun begynne å grave og gnage på putene i sofaen. Hvis jeg da prøver å få henne til å slutte så kan hun begynne å bjeffe og småbite. Jeg antar hun tror det er lek.

Kan jeg da løfte hunden i nakkeskinnet ut på plenen for å vise at jeg mener alvor, eller vil hunden anse dette som smertefullt? I så fall skal jeg selvsagt ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

Slapp av. Det var ett hypotetisk spørsmål. Av og til slipper jeg inn nabohunden, men hun kan være så vilter av seg, og av og til kan hun begynne å grave og gnage på putene i sofaen. Hvis jeg da prøver å få henne til å slutte så kan hun begynne å bjeffe og småbite. Jeg antar hun tror det er lek.

Kan jeg da løfte hunden i nakkeskinnet ut på plenen for å vise at jeg mener alvor, eller vil hunden anse dette som smertefullt? I så fall skal jeg selvsagt ikke gjøre det.

Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig, jeg hadde nektet hunden å komme opp i sofaen overhodet hvis det er et problem med gnaging og graving.

Og skal man bare få en hund ut, så er det ikke verre enn at man lokker den ut med noe som lukter godt, eller en leke.

Lenke til kommentar

Hunden min, en 9 år gammel Golden Retriever med middels HD, klarer ikke å ligge i ro, ligger å puster og peser konstant, får ikke sove. Han går som normalt, lurer på om det kan være noe annet som kanskje har forårsaket en feber (derfor han peser, og derfor han foretrekker å ligge ute?)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg og min samboer var og henta vår lille Dvergpinscher-valp 9. juli! Nå er han litt over 10 uker - og vi har så mye moro med han.

Han har allerede lært å sitte m/gi labb, før han får godbiter osv. Og han har lystra navnet sitt, fra 2 uker før vi henta han.

Dette er det mest morsomme vi har vært med på på lenge :p Han er jo så livsglad! Han elsker å gå laaaange turer og er supernysgjerrig på alt mulig ;) Han er menneskevant og elsker kos.

Når han blir trøtt på kvelden, går han inn i buret sitt selv og legger seg til å sove! Da sover han helt til en av oss står opp..

Og når han må på do (nummer 2), så står han ved utgangsdøra og piper!

Vi er sykt fornøyde med nurket vårt ;)

Han heter Armani, da han måtte hete noe på "A". Dette lystrer han nå nesten helt perfekt. Han er sjelden langt unna oss da :) Liker å holde seg i nærheten.. Han trives veldig i eget selskap også.

Føler vi ikke kunne fått en snillere og bedre hund enn han! Akkurat nå, i leilighet uten særlig hagemuligheter, så er han den beste hunden for oss begge :) Selv om vi begge vil ha større hund(er) når vi kjøper oss hus m/hage selv ;)

Andre med mini-pin, som har noen historier å dele? Tips, råd og evt morsomme historier mottas med takk ;) Selv om vi, til nå, ikke har hatt noen nevnbare problemer med vår pin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...