Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faren min sin border collie har fått to valper, så jeg kunne ha tatt den ene, men jeg synes ikke border collier skal bo i leiligheter eller hos noen som ikke kan gå turer med den flere timer om dagen. Jeg vil også helst ta en valp som det ellers er vanskelig å gi bort/selge.

En border collie kan man fint ha i leilighet, og den trenger ikke å gå turer flere timer om dagen. Er ikke noen polarhund.

Men den trenger naturligvis en god del aktivisering, hovedsaklig mentale utfordringer så den får brukt hodet litt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Huff, var ute på tur idag og min stakkars gutt fikk seg en sikkelig sjokk. Bokstavligtalt.

Mens jeg drev å knutte jakken rundt livet, uten at jeg var klar over det så vandret han bort til et elektrisk gjerde og snuset på den...ZAPPP!!! Og hyll etter hyll etter hyll! Fy faen så vondt han fikk! Bare skreik og skreik! :cry:

Jeg er usikker om han trodde det var jeg som gjorde det fordi han ble så vannvittig redd av meg da jeg forsøkte å trøste han. Heldigvis gikk det fort over. Fikk ekstra kos og godbiter da vi kom hjem. Så nå sover han på godstolen med seng dynen min på....luksus!

Trodde ikke det var lovlig at bønder har strøm på gjerdet når det ikke er noe dyr som beiter.

Huff :cry:

Minner meg om da vår hund og snuste på strømgjerdet, det var forferdelig.

Jeg var og styrte på ved hesten og hunden var med meg, plutselig hører jeg et hyl og hunden legger på sprang. Jeg løper etter og roper på han. Litt lenger fremme sitter han og venter på meg mens han skjelver. Huff stakkars. Fikk helt vondt i meg.

Lenke til kommentar

Vi har et problem med Basenjiene!

Er en god stund siden jeg har postet i denne tråden, så jeg får ta noen korte fakta.

Jeg har en 5.5 år gammel Basenjitispe som jeg fikk omplassert når hun var rundt 6 mnd. Hun er litt aggressiv mot fremmede hunder, særlig hvis de er i bånd, men ellers er hun snill, rolig og bare flott å ha.

Modern ble så overbevist om at det var en flott rase, så hun kjøpte seg en valp i august i fjor. Han er nå 11 mnd, og vi har hatt de sammen en god del. Ylva har vært veldig tålmodig, og de har lekt masse, løpt rundt osv.

Problemet er at han er så JÆVLIG bitete mot henne! De siste månedene har det blitt jævlig siden han nå er så sterk som en voksen hund, men ikke klarer å beherske seg som en voksen hund. Han småbiter på beinene hennes, ansiktet, ørene, hoftene, halen(!) og alt han får tak i, og hun freser og glefser etter han. Hun viser helt klart at dette er IKKE OK, og vi prøver også å straffe ham såvidt når det blir for ille og skiller dem også en god del, men som sagt har det gått LANG tid, og han fortsetter.

Jeg har hele tiden trodd at dette kom til å gå over etter hvert, men nå begynner jeg å lure på om det er på tide å gjøre noe med det. Dette er det eneste problemet vi har med hundene, og hvis vi bare blir kvitt det kan egentlig hundene bo annenhver mnd hos meg og modern f.eks., og det hadde vært supert for alle parter :)

Lenke til kommentar

Vi har et problem med Basenjiene!

Er en god stund siden jeg har postet i denne tråden, så jeg får ta noen korte fakta.

Jeg har en 5.5 år gammel Basenjitispe som jeg fikk omplassert når hun var rundt 6 mnd. Hun er litt aggressiv mot fremmede hunder, særlig hvis de er i bånd, men ellers er hun snill, rolig og bare flott å ha.

Modern ble så overbevist om at det var en flott rase, så hun kjøpte seg en valp i august i fjor. Han er nå 11 mnd, og vi har hatt de sammen en god del. Ylva har vært veldig tålmodig, og de har lekt masse, løpt rundt osv.

Problemet er at han er så JÆVLIG bitete mot henne! De siste månedene har det blitt jævlig siden han nå er så sterk som en voksen hund, men ikke klarer å beherske seg som en voksen hund. Han småbiter på beinene hennes, ansiktet, ørene, hoftene, halen(!) og alt han får tak i, og hun freser og glefser etter han. Hun viser helt klart at dette er IKKE OK, og vi prøver også å straffe ham såvidt når det blir for ille og skiller dem også en god del, men som sagt har det gått LANG tid, og han fortsetter.

Jeg har hele tiden trodd at dette kom til å gå over etter hvert, men nå begynner jeg å lure på om det er på tide å gjøre noe med det. Dette er det eneste problemet vi har med hundene, og hvis vi bare blir kvitt det kan egentlig hundene bo annenhver mnd hos meg og modern f.eks., og det hadde vært supert for alle parter :)

Har du drevet bitetrening med hunden? Min Basenji beit hele tiden, men så begynte jeg med bitetrening og det forsvant fort. Nå bare "koser" han med hendene/fingrene mine.

Med bitetrening så snakker jeg om å skrike i smerte, enten "au" eller som en hund "hyyl" eller noe, hver gang hunden biter. Du stopper all lek momentant og ignorerer hunden.

Så leker dere igjen noen minutter senere, så skriker du "AU" når han biter, og stopper momentant.

Det bør ikke gå lang tid før hunden forstår at biting er uønsket.

Straff, som slå o.l., fungerer veldig dårlig på Basenjier.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Antageligvis er dette noe som uansett kommer til å gå over. Han er jo 11 mnd og hopper og spretter som en idiot, som alle andre valper. Men det er litt i veien for å normalisere forholdet både mellom hundene og mellom hundene og oss :(

Pluss at Ylva stakkar ikke får sove i fred!

Lenke til kommentar

Huff, var ute på tur idag og min stakkars gutt fikk seg en sikkelig sjokk. Bokstavligtalt.

Mens jeg drev å knutte jakken rundt livet, uten at jeg var klar over det så vandret han bort til et elektrisk gjerde og snuset på den...ZAPPP!!! Og hyll etter hyll etter hyll! Fy faen så vondt han fikk! Bare skreik og skreik! :cry:

Jeg er usikker om han trodde det var jeg som gjorde det fordi han ble så vannvittig redd av meg da jeg forsøkte å trøste han. Heldigvis gikk det fort over. Fikk ekstra kos og godbiter da vi kom hjem. Så nå sover han på godstolen med seng dynen min på....luksus!

Trodde ikke det var lovlig at bønder har strøm på gjerdet når det ikke er noe dyr som beiter.

Du trenger dydeligs lit hjelp (IKKE noe vondt ment da!)

Leksjon 1. Aldri gi hunden din trøst fordi noe har skjed

(samme som han sier i hunde viskeren)

Leksjon 2. vis han har vært i slosskamp ikke bli helt vill og si "Å JEG MÅ HJELPE HUNDEN MIN" det vil bare gjøre det mye være!

Endret av makemelove
Lenke til kommentar

makemelove: så enkelt er det faktisk ikke. Stor forskjell på trøst og avledning etter traumer. Den beste "trøsten" er helt normal kos, uten at man gjør noe ekstra ut av det. Men det behøver ikke å være enkelt når det har skjedd noe uvanlig.

Strømgjerder er skumle. Men både hunder og husdyr lærer fort hva det er for noe, og godt er det. Hadde bonden brukt et helt vanlig gjerde, og hadde hunden kommet seg gjennom og truet buskapen kan man i verste fall ende opp med at bonden skyter i nødverge.

Avhengig av situasjonen og hvordan det er koblet så behøver det ikke være en selvfølge at man skal klare å se hvorvidt beitet er tomt, og at det er mulig overhodet å koble det fra uten å ta strømmen på andre innhegninger som er i bruk.

I situasjoner der det er potensiale for at hunden kan komme i konflikt med husdyr er det smart å ha kontroll på hunden.

Lenke til kommentar

Overdose hundehviskeren, makemelove?

Det er jo opplagt, men å trøste/dulle med en hund som har opplevd noe negativt er nok uansett en ganske dårlig idé.

Altså opplagt at det h*n sier er direkte hentet fra hundhviskeren, hvis det var uklart hva jeg mente.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Det er jo opplagt, men å trøste/dulle med en hund som har opplevd noe negativt er nok uansett en ganske dårlig idé.

Altså opplagt at det h*n sier er direkte hentet fra hundhviskeren, hvis det var uklart hva jeg mente.

ja dette er hentet fra hundeviskeren :)

Lenke til kommentar

Er helt enig i at man ikke skal dulle med en hund, men spørsmålet er om det var dulling eller distraksjon. Å distrahere hunden etter et traume er en god idé, for da glemmer de ganske kjapt hva som plagde dem.

Det er ingenting godt å lære fra hundehviskeren om man tar det for seriøst. Les heller skikkelig hundepsykologi i stedet for å høre Milans samling av bullshit og negative metodikk.

Lenke til kommentar

Millan er fantastisk. Problemet er at folk benytter seg av metodene de ser på TV på deres hunder som et trenings metode, noe som er feil. Det er jo hunder med attferd problemer han jobber med.

Det folk skal ta med seg er hans mentale holdning til hvordan vi eiere skal forholde oss til situasjoner. Det å holde deg rolig, være bestemt osv. Hans tolking til hundens kroppspråk o.l.

Men isteden driver folk å holde fast hunden til bakken, sparke den bak, bruker "bite/klype" teknikken osv til en hund som ikke skal behøver slik behandling.

Leser du bøkene hans isteden for serien ser du fort hvor dyktig den mannen er.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...