Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen klarer å fullfôre på Pedigree.

Jeg kjøpte en pølse her en dag og skulle dele opp i biter og tørke i steikovnen. (Tenkte å bruke de som godbiter.) -Å fyttikatta, jeg holdt på å daue av den j*vlige lukta!! Tør ikke tenke på hva de har tilsatt det fôret. :sick:

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Tørrfor ikke naturlig for hunden??

Den må du utdype.

 

Hunder er rovdyr. Å spise på tørfor som er sprayet med kunstig vitaminer og mineraler sier seg selv er ikke et naturlig diet. Heller ikke smaksmessig er det optimalt for de. Enaste positive med det er at det er bra for tennene, men dette kan lett erstattes med bein.

 

Disse vompølsene til ProPet er det de ville spist ute i det "ville". Det er rå kjøtt/lever osv med blod. Alt det de trenger som de var meint å spise.

 

Jeg har ivertfall sett lyset etter å skiftet til disse. Det er som natt og dag hvordan pelsen har blitt og hans oppførsel.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt, men synes det blir rimelig satt på spissen at tørrfor ikke er naturlig.

Det inneholder mye av det samme, bare i annet konsentrat og form, og et godt tørrfor er det ingen forskning eller beviser på at gir en dårligere pels enn råfor.

Her er det store variasjoner fra hund til hund hva som er årsaken til at pelsen i første omgang blir dårlig, og at du opplevde forbedring ved å bytte fra tørrfor til råfor på pelsen er kjempebra, men ikke nødvendigvis en sannhet for alle.

Hundene vi har er ikke i nærheten av noen ville dyr lenger, men et produkt vi selv har skapt ut av ville dyr over mange hundre år, og at det da må være bedre for de med råfor enn tørrfor ser ikke jeg helt sammenhengen i.

Et tørrfor og råfor av høy kvalitet er begge gode, sunne produkter å gi sin hund.

Jeg prøvde selv råfor på min hund og fikk bare rennaræv og spying selv om man brukte lang tid på avvenning osv, så for min del er tørrfor tingen.

Smaksmessig er jeg dog helt enig i at råfor virker som hundene liker best og går sjeldnere matlei.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Hehe, kan snakke lenge om tørfor. Men se litt på ingredisensene, så finner du Hvete, og Mais. Noe som er meingsløst å ha.

 

Om jeg ikke husker korrekt så er Mais eller Hvete et av de første ingrediensene til Spesific....eller var det Scientific? Uansett, om hvete eller mais er bladt de første 5 ingredisensene er det ikke bra.

 

For å si det sånn. Mengeden avføring fra hunden sier mye om maten er god eller ikke. Hunden min dreit ca 2 ganger hver tur da han gikk (vi går 2 ganger dagen) på tørfor, og den var ca på lengden av hånden min.

Nå med ProPet går han kunn 1 gang hver tur, (av og til går han ikke på mornings turen en gang!) og mengden er nå kunn på lengden av pekefingen. Halvert med andre ord. Den er veldig fast, og lukter ikke halvparten så grusomt som den gjorde med tør (lukten også forteller om maten er bra. Mye lukt=dårlig).

 

Men men, jeg pratet ihjel tidligere om Mais og Hvete i tørfor. Lykke til å finne tørfor i norge som ikke inneholder disse. De er meiningsløs å ha i tørfor, og er egentlig "fillers" fordi fordøyelsesystemet til hunder klarer ikke absorbere det og det går rett igjennom systemet. Det er derfor hunder på tørfor driter så mye mer.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Min driter hver morgen og på kveldstur, ergo 2 ganger pr.dag etter måltid og turene i mellom gjør hun det ikke.

Ikke er den annet enn fast og fin, og unormalt mye eller stort er den heller ikke.

Skjønner du har dine opplevelser av hvordan for virker, men kanskje du skal ta inn over deg at hunder er like forskjellige som oss mennesker, og hverken jeg eller du besitter noen fasit på hva som er best for alle hunder.

At tørrfor inneholder litt stivelse som ikke tas opp like godt er en sak, men det er på ingen måte hverken farlig eller problematisk.

Kvalitet er tingen som er viktig uansett hva man velger, så må man bare lære seg å kjenne sitt dyr og hva som funker for den.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Sinnapels: Puffen er en type med veldig mye pels! Den må få ordentlig mat fra dyrebutikken, vaskes hver eller annenhver uke med en bra shampoo beregnet for den type pels og grees hver dag. Ta gjerne litt balsamspray for barn i pelsen hvis den er vanskelig å gre. ALDRI bad den uten å gre ut floker først :)

Gjør dette og du vil se fremgang! :) Er hunden er stor floke og får veldig vondt når du grer den, kan du klippe den ned, og starte fra bunn. Dette er veldig dumt nå siden du da må kle på han da, og alt unntatt bomull vil få pelsen til å tove seg...

Håper du finner ut av det da! Men riktig mat er viktig! Har du noen nye bilder av han? Har jo ikke sett han siden i sommer...

Lenke til kommentar

Skjønner du har dine opplevelser av hvordan for virker, men kanskje du skal ta inn over deg at hunder er like forskjellige som oss mennesker, og hverken jeg eller du besitter noen fasit på hva som er best for alle hunder.

At tørrfor inneholder litt stivelse som ikke tas opp like godt er en sak, men det er på ingen måte hverken farlig eller problematisk.

Kvalitet er tingen som er viktig uansett hva man velger, så må man bare lære seg å kjenne sitt dyr og hva som funker for den.

 

Er ikke snakk om mine opplevelser, men fakta og dokumentert bevist. Og veldig logisk når du tenker på det. Jeg har holdt på i de siste 7 mnd å lese om dette fordi jeg vil gi hunden min det beste. Rå mat ER det hunder skal egentlig spise.

Det er masse å lese ang tørmat/processed foods, mot rå mat.

 

Kanskje du bør lese litt mer om det før du utaller deg? Hvordan tror du du hadde hatt det ved å spise kunstig/syntetisk mat hele livet?

 

Nå vet jeg at folk er veldig forsvarende når det gjelder hva de gir hunden sin. Så å snakke om dette blir litt som å stange mot en vegg. Jeg anbefaler at du leser litt om saken, så får du bedømme selv hva du føler din hund er verdt...

 

Du kan f.eks lese mer om hundens helse og mat her.

 

Wiki har også veldig bra inforamsjon.

 

 

"Processed pet foods do not produce the lifetime of health promised by the pet food companies. They do not produce the lifetime of health seen when a properly formulated raw whole food diet is employed. Most degenerative disease processes in pet animals are the direct result of a lifetime being fed cooked and/or processed foods. This includes those so called "super premium" foods that have their own set of unique nutritional problems.

 

The super premium processed foods have most of the drawbacks commonly associated with “ordinary” pet foods, chief among which is the fact they are based on cooked grain. However, they have an additional problem. In their attempt to remedy another common problem associated with dry foods - a lack of essential fatty acids, both omega 3’s and omega 6’s - they contain a very high level of cooked polyunsaturated fats. This makes the coats of the creatures that consume these products look good in the short term, but in the long term, the inclusion of high levels of heat damaged essential fatty acids will produce an enormous range of degenerative diseases including many of the auto immune diseases.

 

A lot of people use the expression “natural diet” when referring to the evolutionary diet of pet animals. Forget the word natural. When we approach this way of feeding from a scientific standpoint we speak about feeding our domestic pets a biologically appropriate diet. It is important to realize that processed foods are biologically inappropriate. That is why they cause problems. They are not up to the standard the ‘manufacturer’ of our pets requires for optimal performance. I believe that when we vets recommend any form of cooked and processed food we fail our clients and their pets in a major way."

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jepp. Vurdert å klippe helt ned for å begynne på scratch. Det er enkelte floker som sitter helt nede ved huden, noe som ikke er smertefritt vil jeg tro. Skal få tatt bilder imorgen og lagt ut :)

IKKE! Seriøst, da får du MYE arbeid med pelsen i groperioden. Det er faktisk lettere å ta flokene og begynne med gode rutiner. Klipper du den ned må du børste tilnærmet daglig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...