Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg trodde jeg hadde bestemt meg, men nå er jeg ikke sikker lenger :ohmy: Har sett en del på Kooiker, men så ble jeg litt usikker igjen, og har sett på "ekte" Golden :) Hehe. Ikke lett dette med rasevalg!

7788013[/snapback]

Slenger meg på diskusjon jeg også, siden jeg har rota meg borti ei hundegal dame.

Du skal ha "ekte" golden som du sier. Ja, det skal du.

Håper det går greit for deg å vente med å kjøpe deg enda en hund da :) Selvom jeg veit hvor lyst du har på en valp.

Lenke til kommentar

Det skal være sikkert. Har bestemt meg nå, etter 3 år med bytting frem og tilbake. Hehe. Må bare få kjøpt hunden fort før jeg ombestemmer meg igjen. :wee:

Det jeg gjorde var å låne to-tre rasebøker, bla igjennom og lese om alle rasene i alle bøkene. Skriv ned de som er interessante. Du ender opp med mye forskjellig fordi ingen rasebøker har lik beskrivelse av en rase og den kan friste i en bok, og avskrekke i en annen. Jeg endte opp med 10-15 hunder jeg ikke hadde vurdert engang. Sjekka etterhvert opp om dem på nettet, og strøyk vekk etterhvert som jeg fant ut av de var uakutuelle. Tilslutt satt jeg igjen med 3 raser jeg aldri ville ha tenkt på i utgangspunktet engang, og som passet meg perfekt!

Lenke til kommentar

Skulle ønske alle som skulle få seg hund var like nøye som dere. Altfor mange går etter bare utseende og glemmer gemyttet og ansvaret av å ha en hund som krever mye stimulering.

Selv driver eg og ser etter neste hund. Vurderer noen raser og er forsatt usikker men har god tid på meg for neste hund tror eg ikke kommer før om 2-3år eller noe. Når valget av rase er satt har man også god tid til å finne riktig oppdretter som har drevet lenge og seriøst og helst har alle hundene sine helse skjekket. Vente listen hos slike oppdrettere er ofte lange så da gjelder det å ha tolmodighet. :)

Lenke til kommentar
Slenger meg på diskusjon jeg også, siden jeg har rota meg borti ei hundegal dame.

Du skal ha "ekte" golden som du sier. Ja, det skal du.

Håper det går greit for deg å vente med å kjøpe deg enda en hund da :) Selvom jeg veit hvor lyst du har på en valp.

7788041[/snapback]

Grunnen til at jeg er usikker på jaktgolden er fordi de er veldig krevende :) Det er en meget aktiv hund.

Lenke til kommentar

kookerdogk9webowrld.jpg

Er det et vanskelig valg, da? Se på den!

For min del syns jeg som oftest blandingshunder er finest. Mange raser ser for avlet ut (om dere skjønner) for meg. Liker friskt og naturlig utseende.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
kookerdogk9webowrld.jpg

For min del syns jeg som oftest blandingshunder er finest. Mange raser ser for avlet ut (om dere skjønner) for meg. Liker friskt og naturlig utseende.

7790636[/snapback]

Er helt enig!

Har selv en 2/3 Border Collie 1/3 Buehund. Kjempe fin mix. Utrolig smart, blir nesten litt overrasket av og til.

Ingenting tull med blandings raser,alltid friske og raske og fulle av liv. I allefall min :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mor = 50/50 Border Collie og Springer Spanniel

Far = 100% Labrador

Så tok jeg halve faren, og halve moren sammen. Er du uenig?

7791889[/snapback]

litt Schafer

? :dontgetit:

Lenke til kommentar

7790636[/snapback]

Er jo veldig klar over hundenes utseende, hehe.. Men det er for meg nå, ved valg av neste rase, minst like viktig hva som er inni. Bruksegenskaper og stabil mentalitet. Og derfor lurer jeg på om Kooikeren kanskje er litt for myk (men jeg skulle nok klart en, om jeg bestemmer meg for den rasen).

Er helt enig!

Har selv en 2/3 Border Collie 1/3 Buehund. Kjempe fin mix. Utrolig smart, blir nesten litt overrasket av og til.

Ingenting tull med blandings raser,alltid friske og raske og fulle av liv. I allefall min :)

7791656[/snapback]

Angående blandingshunder, så er jeg ikke enig med dere to. Selvfølgelig, noen av dem er mye finere enn mange rasehunder, og de er jo mer "originale" sånn sett, fordi noen blandinger er ganske sjeldne. MEN en blandingshund har ingen forutsetninger for å være noe friskere enn en rasehund. Kjøper du deg en rasehund kan du være nesten 100% sikker på at du vet hva du får, og hva som er i hunden du kjøper.

Lenke til kommentar
bom bom bom

7791889[/snapback]

litt Schafer

? :dontgetit:

7791926[/snapback]

Hvis du leser litt bak i tråden ser du at hun har fått en øyesykdom som bare Schafer'er kan få, men i prinsippet er hun ikke Schafer.

Og til Juliess: Ja, du vet nok ikke alltid helt hva du får, men jeg syns det er litt av greien. Blir jo som om vi skal avle frem barn med de og de egenskapene osv. Syns ikke det er noe særlig. Skulle jeg hatt en rasehund måtte det hvertfall vært en som ser litt ulv ut, Grønnlandshund eller noe (men jeg vet at jeg absolutt ikke har mulighet til å ta meg av en, da).

Når det er sagt har jeg ikke noe i mot rasehunder (selv om det kan høres slik ut), men jeg ville nok heller gått for en blandingshund om jeg skulle ha en hund (til).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...