Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg er rasist når det kommer til hunder. Foretrekker setter og border collie framfor alt annet.

Du fant ikke noen raser som lignet mindre på hverandre? Hehe. Men helt greit å ha ulike hunder til ulikt bruk, da.

Vil du se min liste over hunder jeg ønsker som nummer to? Så skal du få se på ulikt :p

Groenendael/Tervueren, russisk toy, Borzoi, Saluki, Sheltie, Chihuahua, Faraohund, helkupert dobermann(ja, jeg vet at det er teit, men det er bare noe jeg kunne tenkt meg liksom. kommer aldri til å skaffe det).

Derfor planlegger jeg å skaffe en Border Collie først, som kan bli nøye oppdratt til å gjete og holde styr på setteren som kan komme et par år seinere :)

Håper virkelig du skal bruke den til noe annet enn å "gjete" setteren!

BC er rasen folk brenner seg på mest. De kjøper den fordi den er fin, og så ender det med at bikkja bare ligger å stirrer på em ball fordi den er meget understimulert..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må innrømme at jeg er rasist når det kommer til hunder. Foretrekker setter og border collie framfor alt annet.

Du fant ikke noen raser som lignet mindre på hverandre? Hehe. Men helt greit å ha ulike hunder til ulikt bruk, da.

Hehe, ganske ulike i utseende, instinkter og intelligens, ja. Rasene er etter min smak de aller peneste som finnes. Begge har også den størrelsen jeg liker best på hunder (mellomstore). Begge er, ja, vidt forskjellige, men ypperlige turhunder. Hadde en engelsk setter (med amerikanske gener, som gjorde at hun var enda ivrigere på å stikke av - leenge) under hele oppveksten, så jeg veit at det er en utfordring. Derfor planlegger jeg å skaffe en Border Collie først, som kan bli nøye oppdratt til å gjete og holde styr på setteren som kan komme et par år seinere :)

Men hva skulle du brukt de til utenom turgåing?

Utenom vanlig turgåing: muligens jakt i setterens tilfelle. Men viktigst av alt: begge som familiehunder.

Lenke til kommentar
Håper virkelig du skal bruke den til noe annet enn å "gjete" setteren!

BC er rasen folk brenner seg på mest. De kjøper den fordi den er fin, og så ender det med at bikkja bare ligger å stirrer på em ball fordi den er meget understimulert."

Hehe, selvsagt. Det blir mange år til jeg skaffer meg hund i det hele tatt, da jeg ennå ikke har blitt student en gang. Det er helt uaktuelt for meg å skaffe hund mens jeg er student, da jeg veit hvor mye tid det tar å ha hund - spesielt border collie. Derfor vil jeg vente til jeg faktisk har mye tid, og dens eneste oppgave vil ikke bare være å gjete setteren. Ønsker sysselsette den på så mange områder som mulig, til begge parters tilfredsstillelse :)

Endret av HrMetics
Lenke til kommentar

Jeg har hatt bordercollie!

Skal man ha bordercollie bør man MINST drive aktivt med agility og lydighet slik at den får brukt hodet. Holder ikke å "slite den ut" fysisk.

Jeg kommer ALDRI til å skaffe meg bordercollie igjen, og kommer heller aldri til å anbefale noen andre om å gjøre det - med mindre de bor på gård og har masse friareal tilgjengelig (+ FRITID)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...