ACD Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg må innrømme at jeg er rasist når det kommer til hunder. Foretrekker setter og border collie framfor alt annet. Du fant ikke noen raser som lignet mindre på hverandre? Hehe. Men helt greit å ha ulike hunder til ulikt bruk, da. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hvorfor hemmeligholde hva slags rase du har lyst på? Noe av det som er så flott med denne tråden er at brukerne her har/har lyst på så mange forskjellige raser, og ser etter så mye forskjellig i idealhunden. Siden du sier at miljøet er lite, så regner jeg med at det er en spesiell rase. Å dra til Sverige for å hente en valp er ikke dumt. Måtte faktisk det selv for å finne Strihåret Vorstehhund, siden vi ville ha tydelig brunskimmel og en tispe ble det enda værre. Her i Norge er ikke miljøet så veldig lite, men etterspørselen er så stor at det er vanskelig å få tak i valper. Lenke til kommentar
dosk101 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 datt litt ut nå, men hva rase ville han ha? Lenke til kommentar
ACD Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hvorfor hemmeligholde hva slags rase du har lyst på? Noe av det som er så flott med denne tråden er at brukerne her har/har lyst på så mange forskjellige raser, og ser etter så mye forskjellig i idealhunden. Siden du sier at miljøet er lite, så regner jeg med at det er en spesiell rase. Å dra til Sverige for å hente en valp er ikke dumt. Måtte faktisk det selv for å finne Strihåret Vorstehhund, siden vi ville ha tydelig brunskimmel og en tispe ble det enda værre. Her i Norge er ikke miljøet så veldig lite, men etterspørselen er så stor at det er vanskelig å få tak i valper. Når miljøet er lite, så er jeg paranoid nok til å være redd for at noe jeg skriver på et forum skal gjøre det vanskeligere for meg å få en hund. F.eks. når jeg tar opp dette med at oppdrettere ikke svarer. Jeg har allerede vært litt uforsiktig på et annet forum, hvor noen raskt fant ut hvilken oppdretter det var snakk om. Der nevnte jeg riktignok ikke noe om at oppdretter ikke svarer, eller skrev noe annet som åpenbart kan slå tilbake på meg. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Har du sjekket om det finnes grupper for rasen på facebook da? Jeg har flere ganger fått mail fra folk som lurer på ting om rasen jeg har , og som vanlig hundeeier synes jeg bare slikt er hyggelig å få, og svarer gjerne Lenke til kommentar
ACD Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Har du sjekket om det finnes grupper for rasen på facebook da? Jeg har flere ganger fått mail fra folk som lurer på ting om rasen jeg har , og som vanlig hundeeier synes jeg bare slikt er hyggelig å få, og svarer gjerne Finnes grupper på Facebook, men jeg føler ikke for å begynne å stille spørsmål til noen der inne. Nå er jeg også mest interessert i hva denne oppdretteren mener. Jeg har fått mye info om rasen fra forskjellige kilder, men nå som jeg tilsynelatende har funnet en dyktig oppdretter så lurer jeg på hvor realistisk det er at de vil selge meg en hund, basert på det jeg skriver om meg selv. Det er ikke slik at jeg bare leter og leter helt til noen er "dumme" nok til å selge til meg. Dersom anerkjente oppdrettere fraråder meg denne rasen, så aksepterer jeg det. Jeg har allerede flere raser på blokka, og det ville ikke vært verdens undergang om førstevalget går i vasken i denne omgang. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg ventet på det spørsmålet, men har ikke lyst til å svare på det nå siden miljøet er relativt lite. Men det er en rase som ikke passer for hvem som helst. Du er en random vil ikke vil fortelle andre randoms på nett hvilken rase du ønsker deg?? :!: Du står jo ikke akkurat frem med fult navn og email? Tviler meget sterket på at noen kommer til å spore det fram, og du srkiver jo ikke noe galt. Du kan jo sende meg en PM med rase? Jeg ble nesten litt nysgjerrig Lenke til kommentar
ACD Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg ventet på det spørsmålet, men har ikke lyst til å svare på det nå siden miljøet er relativt lite. Men det er en rase som ikke passer for hvem som helst. Du er en random vil ikke vil fortelle andre randoms på nett hvilken rase du ønsker deg?? :!: Du står jo ikke akkurat frem med fult navn og email? Tviler meget sterket på at noen kommer til å spore det fram, og du srkiver jo ikke noe galt. Du kan jo sende meg en PM med rase? Jeg ble nesten litt nysgjerrig I noen miljøer tror jeg folk kan finne på å kontakte oppdrettere og fraråde dem å selge valp til forskjellige folk. Jeg tror ikke det er vanlig, men at det hender. La oss si at det var Malamut jeg snakket om, og mens jeg fortsatt er i research-fasen så skriver jeg noe som tyder på at jeg ikke ANER noe om at rasen har mye jaktinstinkt. Plutselig mener noen at jeg er uegnet fordi jeg skriver noe som ikke henger på greip, selv om jeg bare er i research-fasen og slike glipper ikke burde ha noen betydning før jeg har bestemt meg for rase (og DA hadde kjent til dette). Jeg er paranoid til tusen, det skal jeg ikke benekte Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Forøvrig så er det å ringe oppdretter lurt. Ikke alle er spesielt ivrige på databruk. Samtidig så gir det et godt inntrykk om du ringer og viser interesse. Av og til gjelder det å ha flaks når det kommer til hvem som får valp og ikke, og kjangsen for at du blir husket er større om du ringte oppdretter enn om du bare har sendt en epost. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Jeg tipper det er en type ulvehund eller noe "japsegreier" Endret 7. februar 2010 av Turtlis Lenke til kommentar
ACD Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Forøvrig så er det å ringe oppdretter lurt. Ikke alle er spesielt ivrige på databruk. Samtidig så gir det et godt inntrykk om du ringer og viser interesse. Av og til gjelder det å ha flaks når det kommer til hvem som får valp og ikke, og kjangsen for at du blir husket er større om du ringte oppdretter enn om du bare har sendt en epost. Det er naturlig å snakke med oppdretter på telefonen etter hvert, og gjerne besøke vedkommende, men jeg foretrekker å ta første kontakten per e-post. Jeg er også ganske tidlig ute, jeg vil i beste fall gå til anskaffelse av hund i 2011. Tenkte å holde kontakten i mellomtiden. Lenke til kommentar
ACD Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Jeg tipper det er en type ulvehund eller noe "japsegreier" Jeg har tenkt mer på det, og sjansen for at jeg har noe å tape på å si hvilken rase det er, den er ekstremt liten. Er Malinois jeg vil ha. Hva mener du med "japsegreier"? Hehe. Jeg vet bare om Akita Inu og Shiba Inu, foreløpig. Ulvehunder ser flotte ut. Endret 7. februar 2010 av ACD Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Jeg har jo Groenendael, en mye mildere utgave av Mallen. Hva skal du bruke mallen til og har du noen erfaring innen bruks, spor, agility osv? Det er mye hund i min, og sleng på litt malle oppå der igjen, så har du noe å gjøre på hvertfall Av "japser", så har du flere sjeldne raser. Hokkaido, Shikoku og Kai feks Litt usikker på om alle de er godkjent i norge. Endret 7. februar 2010 av Turtlis Lenke til kommentar
ACD Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg har jo Groenendael, en mye mildere utgave av Mallen.Hva skal du bruke mallen til og har du noen erfaring innen bruks, spor, agility osv? Av "japser", så har du flere sjeldne raser. Hokkaido, Shikoku og Kai feks Litt usikker på om alle de er godkjent i norge. Jeg regnet også med mange spørsmål når jeg først sier at det er Malinois som er førstevalget. Hehe. Jeg har ingen erfaring med hundesport fra før, men det er noe jeg vil bruke veldig mye tid på. Hovedfokuset mitt ligger på LP, men den store fordelen med Malinois er at den er så allsidig. Jeg har også lyst til å prøve IPO etter hvert, og gjerne andre bruksgrener også. Malinois som sofahund funker nok veldig dårlig, i tilfelle du mistenkte at jeg ikke har tenkt over det her overhodet. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Er du klar over hva en Malinois trenger, så ser jeg ikke grunn til at du ikke bør skaffe deg en Det er jo ikke uten grunn at disse hundene blir brukt i tjeneste og andre krevende oppgaver. Det er flere med maller på hundesonen. Du kan jo registere deg der eller søke rundt i tråder. Du kan jo dra på treninger og kontakt hundeklubber, i nærheten av der du bor. Kanskje det er noen maller å få hilst på? Jeg hadde gledelig likt å fått besøk av noen som var interessert i min rase En syv måneder gammel mallevalp. Imponerende. Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Endret 7. februar 2010 av Turtlis Lenke til kommentar
ACD Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Er du klar over hva en Malinois trenger, så ser jeg ikke grunn til at du ikke bør skaffe deg en Det er flere med maller på hundesonen. Du kan jo registere deg der eller søke rundt i tråder. Du kan jo dra på treninger og kontakt hundeklubber, i nærheten av der du bor. Kanskje det er noen maller å få hilst på? Jeg hadde gledelig likt å fått besøk av noen som var interessert i min rase Jeg tror jeg har fått et riktig bilde av rasen, hva den er god for og hva den trenger. Takk for link, kjempefint med folk som har rasen. Bor ikke veldig langt fra Oslo, så det er sikkert ganske greit å finne noen med rasen som man kan treffe. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Nå er valpen i hus. Lara er skeptisk og Lord er litt redd, men alt i alt har det gått ganske så bra hittil. Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Aww. Heldiggris! Når vi snakker om favorittraser... Jeg har to som er heeelt forskjellige. Synes Gordon settere og Eurasiere er verdens fineste. Lenke til kommentar
HrMetics Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg må innrømme at jeg er rasist når det kommer til hunder. Foretrekker setter og border collie framfor alt annet. Du fant ikke noen raser som lignet mindre på hverandre? Hehe. Men helt greit å ha ulike hunder til ulikt bruk, da. Hehe, ganske ulike i utseende, instinkter og intelligens, ja. Rasene er etter min smak de aller peneste som finnes. Begge har også den størrelsen jeg liker best på hunder (mellomstore). Begge er, ja, vidt forskjellige, men ypperlige turhunder. Hadde en engelsk setter (med amerikanske gener, som gjorde at hun var enda ivrigere på å stikke av - leenge) under hele oppveksten, så jeg veit at det er en utfordring. Derfor planlegger jeg å skaffe en Border Collie først, som kan bli nøye oppdratt til å gjete og holde styr på setteren som kan komme et par år seinere Lenke til kommentar
ACD Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg må innrømme at jeg er rasist når det kommer til hunder. Foretrekker setter og border collie framfor alt annet. Du fant ikke noen raser som lignet mindre på hverandre? Hehe. Men helt greit å ha ulike hunder til ulikt bruk, da. Hehe, ganske ulike i utseende, instinkter og intelligens, ja. Rasene er etter min smak de aller peneste som finnes. Begge har også den størrelsen jeg liker best på hunder (mellomstore). Begge er, ja, vidt forskjellige, men ypperlige turhunder. Hadde en engelsk setter (med amerikanske gener, som gjorde at hun var enda ivrigere på å stikke av - leenge) under hele oppveksten, så jeg veit at det er en utfordring. Derfor planlegger jeg å skaffe en Border Collie først, som kan bli nøye oppdratt til å gjete og holde styr på setteren som kan komme et par år seinere Men hva skulle du brukt de til utenom turgåing? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå