Notatblokk Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Stemoren min er fra Thailand, og jeg tror ikke hun hadde syntes det var så veldig gøy om folk tenkte det når hun gikk forbi hundene deres så jo, kanskje ikke direkte rasistisk, men hvertfall veldig fordomsfullt. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 En ting jeg har lurt på, er det rasistisk å tenke når en kineser ser på hunden min; "Ta det jævla blikket vekk fra bikkja mi, nei du får ikke laga suppe på den!" Jeg er skikkelig ukomfortabel rundt dem p.g.a. dette, går greit når jeg er alene, men med hund så blir jeg nervøs.. Hvorfor skulle noen lage suppe PÅ en hund? Enklere med komfyr eller microvn..... Du er nok rasist ja. Er lite vi kan gjøre å hjelpe deg med det. Men nå er ikke bare i Kina de lager retter ut av hund. Mexico er vel landet som spiser mest hund. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Uten å gjøre noen debatt ut av det. Jeg vet det er fordomsfullt, men er det rasistisk? De spiser hunder i Kina, ja? Hadde jeg mislikt en kineser fordi han var kineser og ikke deres handling kunne jeg forstått det, så lenge dem ikke går ut og viser sin avsky mot hundespising så er vel dette en berettiget frykt?! Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 De spiser faktisk ikke så mye hund i Kina. Er stort sett kun i Sør-Kina de fremdeles gjør det, og de er veldig opphengt i andre tradisjoner. Men ja, det er rasistisk. Du spiser ku, de er hellige i India. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hadde jeg mislikt en kineser fordi han var kineser og ikke deres handling kunne jeg forstått det Men det er jo nettopp dette du gjør. Du forhånds bedømmer et folkeslag/rase over et kultur sak. Skal folk frykte alle oss nordmenn fordi vi er vikinger som voldtok og drepe landsbyer? Du driver å skape et fryk. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Dette var også noe å diskutere i en hundetråd.. Er vel ett fett hva du tenker inne i deg selv når du ser en kineser, og det blir jo først et problem om du begynner å plage de med dette. Det gjør du tydeligvis ikke, så da ser jeg ikke problemet jeg. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Er dette noe du ville brukt penger på til hunden din? Tja.. Nå sluker hunden min alt som kan spises, på ett sekund. Derfor orker jeg sjeldent å kjøpe fancy godteri til han, med mindre det er billig En ting jeg har lurt på, er det rasistisk å tenke når en kineser ser på hunden min; "Ta det jævla blikket vekk fra bikkja mi, nei du får ikke laga suppe på den!" Det er det samme som om jeg skal tenke "jeg vet jeg er sexy. slutt å glan på meg din idiot". Rasistisk er det ikke nødvendigvis, men veldig fordomsfull Endret 1. februar 2010 av Turtlis Lenke til kommentar
MrLian Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hei alle hundefolk! Har skaffet meg en boston terrier for ca 1 mnd siden. Har lagt merke til at hun aldrig vasker seg i skrittet. Tenker at dette er jo slett ikke bra, så hva skal jeg gjøre for og lære henne dette? Vasker henne med en klut hver dag. Men det hadde jo vært best om hun hadde gjort det selv. Noen som vet hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg regner med at det bare er en liten valp enda? Det kommer nok med tiden Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Står selv på venteliste hos oppdretter til en liten Boston pike. Post noen bilder av henne da Lenke til kommentar
MrLian Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg regner med at det bare er en liten valp enda?Det kommer nok med tiden Hun blir et år snart nå! Er det vandlig? Lenke til kommentar
katza Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Du har ikke noe som lukter veldig deg som hun kan få i sengen sin da?En t-skjorte eller genser du ikke bruker lengre. Kan jo være dette får henne til å oppsøke dine lukter mindre om hun hadde noe sånt. Hun har nå i dag fått et lite kosedyr jeg alltid har hatt liggende i sengen, så det ligger i sengen hennes. Hun har visst ikke gjort noe annet enn å lukte på det, så får se hvordan det går i natt. Takk for tips, håper det funker Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Nå kan ikke engelsk bulldog og fransk bulldog vaske seg i tissen pga kroppsfasongen så da lurer eg på om ikke det gjelder boston terrieren også... tross for at den har en slankere og mer funksjonell kropp? *google det* Edit: De skal fint kunne vaske seg etter 5mins googling. Endret 2. februar 2010 av SnowDOG_ Lenke til kommentar
MrLian Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Nå kan ikke engelsk bulldog og fransk bulldog vaske seg i tissen pga kroppsfasongen så da lurer eg på om ikke det gjelder boston terrieren også... tross for at den har en slankere og mer funksjonell kropp? *google det* Edit: De skal fint kunne vaske seg etter 5mins googling. Godt og vite! Noen tips hva jeg kan gjøre da? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Nå kan ikke engelsk bulldog og fransk bulldog vaske seg i tissen pga kroppsfasongen så da lurer eg på om ikke det gjelder boston terrieren også... tross for at den har en slankere og mer funksjonell kropp? *google det* Edit: De skal fint kunne vaske seg etter 5mins googling. Det er en sannhet med modifikasjoner det at franske i hvertfall ikke kan vaske seg i tissen. Min klarer det helt fint hun. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Ta henne nesten på tissen, det gjorde jeg på min, og hun tok det i løpet av ett par ganger Hu vaska seg nesten aldri heller når hu var liten. Da lurer hun på hva som er der nede siden du peker der Lurt å gjøre det etter hu har tissa, da er det jo noe å vaske vekk. Lenke til kommentar
lamial Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) En ting jeg har lurt på, er det rasistisk å tenke når en kineser ser på hunden min; "Ta det jævla blikket vekk fra bikkja mi, nei du får ikke laga suppe på den!" Jeg er skikkelig ukomfortabel rundt dem p.g.a. dette, går greit når jeg er alene, men med hund så blir jeg nervøs.. Tviler på at dette er en berettiget frykt De færreste kinesere plukker opp hunder fra gata for å lage suppe av dem, tror jeg. Synes ikke du er rasistisk, men den der var ganske søt Endret 2. februar 2010 av lamial Lenke til kommentar
dosk101 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Lurer bare på noen tinger her, som kanskje noen av dere vet noe om Har selv en blandingshund av sort elghund og border collie, hun er krevende men det går bare fint. Har lest en del om huskyer, men man kan jo skrive så mangt... Derfor spør jeg de som vet dette sikkert. Hvordan er lynnet og instintkene til en husky? Tenker da på siberian og alaskan mest. Kjører ikke hundespann, ei jakter men trener mye med hunden, passer huskyer som treningskamerat på fjell og vidde? Omtrent som å hanskes med en elghund eller er det mye mer krevende? Takk for svar <{POST_SNAPBACK}> Jeg har en siberian husky nå, og har hatt alaskan tidligere, så jeg drister meg til å svare på dette... Huskies har først og fremst et veldig inkluderende flokkinstinkt. Dvs at de lett godtar andre mennesker og dyr i gruppen "sin". Vi har vår hund sammen med unge på 3 år, katt, papegøye, kanin og en øgle uten noe problemer. Så lenge hunden får hile på folk og dyr under kontrollerte former virker det som om det er greit på en måte. Ute jakter hun på mus, fugler og smådyr som kommer for nært luftegården, men når vi løper / sykler tur er det ingenting annet enn løpingen som betyr noe. Gamlehunden var på akkurat samme måte så jeg vil anta dette er ganske generelt for rasen(e). Jaktinstinktene kan være veldig sterke, dog, og må taes hensyn til på en husky. Det er utallige episoder som beviser at huskies + sauer blir bare elendighet, så det beste her er å unngå problemstillingen i størst mulig grad. Det må også sies at en husky vil aldri bjeffe verken på naboer, hunder eller folk som kommer på besøk. Jeg har heller aldri hørt om at de har "voktet" over hjemmet sitt på andre måter. Derimot kan de ule ubegrenset hvis de kjeder seg, det er måneskinn, eller at de bare føler for å synge litt . Som jakthund vet jeg ærlig talt ikke hvordan rasen(e) vil fungere. I alaska husky er det ofte blandet inn pointere, så det er vel muligheter for att dette kan funke, men side det ikke var en ting du prioriterte dropper vi temaet. Treningsmessig har du nok truffet blink her. En husky kan gå/løpe nesten ubegrenset sammen med mennesker. De trekker middels tunge lass (1/3 til 1/2 kroppsvekten) uten at det går ut over "rekkevidden", men pga spinkel beinbygning bør de ikke brukes til kløv, så "pakk-esel" i terreng med mye vegetasjon fungerer de ikke til. Andre ting du burde være klar over er at huskies med blå øyne tiltrekker seg en del negativ oppmerksomhet blandt mange folk. Disse hundene kan ha et veldig intenst blikk, og mennesker som ikke er vant med dette blir ofte nervøse av det. Nervøse folk er ikke bra å ha sammen med hunder uansett rase, men jeg har ikke hørt om tilfeller der hundene gjør noe annet enn å backe ut av situasjonene. Til slutt vil jeg oppfordre deg til å ta kontakt med en oppdretter i nærheten av der du bor og spørre om å få låne en hund for å prøve den som turkamerat. Eplet faller ikke langt fra stammen med disse hundene, og de oppfører seg såpass likt i de fleste situasjoner at det ikke skal være noe problem å bruke en tilfeldig hund som representant for rasen. Så lenge du velger en husky tror jeg de er enklere enn f.eks elghund (naboene til muttern har 3) å ha med å gjøre, men vær obs på at selv om de er like utseendemessig meg alaska malamute og grønlandshund er dette veldig forskjellige hunder. Er det gode trekk hunder? Dra slede/akebrett osv? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Husky er jo avlet for den slags bruk Veldig snille hunder, men det er ikke noe jeg hadde anbefalt til naboen, dersom han kun skulle bruke den til tur- og familehund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå