Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Battone: fordi aversjonstrening er forholdsvis unødvendig, og du i tillegg starter i feil ende av problemet. Lær hunden hva som er rett oppførsel rundt døren først; ikke lær den at det å gå ut døren gir smerte.

Aversjonstrening kan være nødvendig, men bør unngås så lenge som mulig om det fins bedre metoder. Spesielt i dette tilfellet når det er snakk om en dør som hunden skal få lov til å gå gjennom av og til.

Feilsteg under dressur med aversjon kan fort gi en usikker og redd hund. Feiltrinn under positiv trening der man først lærer inn forventet oppførsel først resulterer bare i at det tar lenger tid før man får treningen til å sitte 100%.

Du tar tydeligvis ikke hintet; så la meg skrive det i klartekst: å bruke aversjonstrening på den måten til noe så elementær grunndressur som det å ikke gå ut døren alene er dårlig hundehold. Å oppfordre andre til å gjøre det samme er ille; må man ty til slike ufyseligheter for å få hunden sin til å oppføre seg i en banalt enkel situasjon bør man holde seg for god til å gi andre råd - siden man har så utrolig mye å lære selv. Det du skriver - det provoserer. Vær klar over det.

(En liten disclaimer på slutten her: jeg er ikke ute etter å ta personen, kun metoden. Det er så alvorlig at det må krasse ord til - det er faktisk snakk om uskyldige dyr som får gjennomgå om metodene blir brukt.)

Lenke til kommentar
Noen forslag til å få en hund til å slutte å løpe ut døra og springe etter alt den ser hver jævla gang den åpnes? Driver å springer etter folk og napper de i leggene

hvilken rase er det?

høres også ut som et jaktinstinkt som har gått litt for langt, siden den løper etter folk og napper de i foten.

Det er faktisk ikke værre enn å lære bikkje å SITTE - BLI, før en åpner døra.

Med en godbit, så skal ikke det ta lang tid.

Lenke til kommentar

Oki, så du kan alt og mener at alle andre tar feil, så bra da.. Jeg skulle ønske jeg levde i din allvitende verden. Å hvor jeg skulle ønske jeg kunne like mye om hund som deg.. :p

=========================

Jeg anbefaler deg å få deg hund før du lærer andre hvordan det er å ha hund. Ja, det kan være feil i dine øyne det jeg gjør, men å påstå at jeg skader hundene provoserer også. For å si det slik, disse metodene er brukt av noen av verdens ledende innen dressur. Ja, jeg trenger ikke gjøre dette og mange som kan dressur trenger ikke å gjøre dette da de har trent dør siden dem var små, så problemet oppstår ikke..

En voksen hund er det en helt annen sak med og aversjonstrening må av og til brukes. Bare en total idiot som ikke har hund selv trur at du skader en hund ved å gjøre det jeg sier her..

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Oki, så du kan alt og mener at alle andre tar feil, så bra da.. Jeg skulle ønske jeg levde i din allvitende verden. Å hvor jeg skulle ønske jeg kunne like mye om hund som deg.. :p

=========================

Jeg anbefaler deg å få deg hund før du lærer andre hvordan det er å ha hund. Ja, det kan være feil i dine øyne det jeg gjør, men å påstå at jeg skader hundene provoserer også. For å si det slik, disse metodene er brukt av noen av verdens ledende innen dressur. Ja, jeg trenger ikke gjøre dette og mange som kan dressur trenger ikke å gjøre dette da de har trent dør siden dem var små, så problemet oppstår ikke..

En voksen hund er det en helt annen sak med og aversjonstrening må av og til brukes. Bare en total idiot som ikke har hund selv trur at du skader en hund ved å gjøre det jeg sier her..

Det er en fordel å gjøre det klart hvem du snakker til, det kan i hvert fall ikke være Jann-Ove :roll: bare Snublefot av de siste her som ikke har hund?

Jeg synes heller ikke at det er noen god idé å skulle sette fast hunden i døra, akkurat det virker ganske idiotisk.

Lenke til kommentar

Og det er din mening, og det er helt i orden.. Kall det hva du vil, men har du en hund som prøver å rømme ut ved enhver anledning så er det en utmerket måte å hindre dette.. Vi kan være enige å være uenige, men å si at det skader hunden blir for dumt. Og så må det vel sies at tanken bak det er at den skal stoppes i døra. Den skal selvsagt ikke bli stående fast i døra, det er for at den skal velge å gå tilbake selv en gjør det.

Hadde dette vært noe en måtte gjøre hele tiden hadde det nok vært idiotisk, men en hund tåler dette veldig bra. Og jeg er ikke uenig i at aversjonstrening er feil i noen tilfeller, men nødvendig i andre, og her kan det være nødvendig..

Jeg må jo spørre deg og om du mener en skader hunden ved å gjøre dette? Grunnen til at jeg sa at han ikke kunne ha hund var at han umulig kunne ha testet dette da han sa hunden blir "skadet". Jeg bruker aversjonstrening der hunden kan komme i "livsfare" og en feil kan være nok, og her er et slikt tilfelle etter min mening..

Lenke til kommentar

Battone: makan til arroganse og idioti.

Jeg har ikke paastaatt at aversjonstrening ikke kan ha bruksomraader. Det fins situasjoner som krever det. Jeg har ikke paastaatt at du skader hundene med bruk av aversjon i denne spesifikke situasjonen. Derimot hevder jeg at det er renspikket tull aa blindt annbefale aversjon i en slik bagatellmessig situasjon som det faktisk er.

At aversjon brukes av noen av verdens ledende innen dressur har fint lite med saken aa gjoere. Her vet vi kun at personen som spoer om hjelp plages, og ikke faar korrigert bort den uoenskede atferden med sine naavaerende hundekunnskaper.

Objektivt sett saa er konsekvensene store om man gjoer feiltrinn under aversjonstrening. Samme hvordan du vrir og vender paa det kommer du aldri unna det faktumet. Derfoer boer aversjonstrening brukes med sterk omhu. Derfor provoserer oppfordringer til aversjonsbruk, spesielt naar det gjelder bagateller som lett kan taes med mer moderne og politisk-etisk korrekte maater.

Naa har du gaatt saa langt at det er paa tide og gaa paa person, ikke sak. Og det vil jeg ikke. Jeg har vaert krass; det maa til - det handler faktisk om uskyldige hunder. Virker jeg belaerende, saa er det ikke hensikten. Hensikten er kun aa oppfordre til et sunt hundehold, og informere om at dine raad er helt paa viddene. Naa gir jeg meg, og jeg haaper du er stor nok til aa godta at dine metoder er kontroversielle og at du maa regne med kritikk.

Lenke til kommentar

Du angrep min person fra første stund og om jeg har fremstått som arrogant, så var aldri det min intensjon. Men du er vel kanskje ikke rette person å kalle andre arrogant? Jeg kan hele tiden diskutere metoder på et saklig grunnlag, og vi kan være uenig, men når noen kommer med usaklig kritikk så slår jeg tilbake med samme mynt..

Dette er en diskusjon som har pågått i mange år, ja, jeg er enig i at aversjon ikke skal brukes i alle situasjoner, MEN denne formen for aversjonstrening er bortimot helt ufarlig. Som sagt har jeg enda ikke møtt en hund som ikke har tålt dette, men jeg ville nok ikke gjort dette mot en svak og redd hund.. Dette høres dog ikke ut som noen svak og redd hund, av den informasjonen jeg fikk høres det mer ut som en tøff hund som dette passer for.

Mange hundetrenere mener du ikke skal korrigere heller, og dette er og rett, om du er sinnsykt konsekvent, noe hvermansen ikke er. Det er ikke alle som bruker 4-5 timer hver dag med hundetrening som meg (og deg?) og klarer ikke å være konsekvent, da kommer slike "triks" som dette godt med.. Om du sier dette er farlig så får det stå for din regning. Det er ikke farlig å låse hodet i mellom døra i noen sekunder, hunden vil instinktivt trekke hodet tilbake og da slipper du ham, han har kun et valg og det er tilbake.

Lenke til kommentar

Før i tiden, var det vanlig å slå barna sine liksom...

Vi har kommet litt lengre enn det, nå som vi straks er inne i 2010.

Hvorfor gjøre ting til noe negativt, når du kan gjøre det til en positiv opplevelse?

På tvnorge er det to serier om hundeoppdragelse. Du har Cesar Milan og hun britiske dama jeg ikke husker navnet på i farten.

Cesar nærmest kveler hunden med et strupehalsbånd, mens denne damen belønner god avferd, med feks en klikker.

De oppnår det samme resultatet: hunden hører etter!

Hvilken av de er mest skånsom mot hunden og fungerer i lengden(etter at hundetreneren har dratt hjem og hverdagen kommer), sier seg selv ;)

Du bør vite hva du driver med, før du trykker bikkja ned i bakken eller klemmer ei ytterdør over hodet dens.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Har man ikke egne tråder for akkurat denne diskusjonen da?

Ødelegger jo bare en ellers hyggelig tråd dette om vi gjør det til en diskusjon om treningsmetoder også. Vi blir ikke enige uansett.

Og man bør vite hva man driver med uansett hvilken trening man velger, for ille kan det gå uansett hvis ikke.

Lenke til kommentar

Her var det katten som reagerte verst på smellene.

Men på et vis var det også hun som gjorde at hundene knapt reagerte. Virma er så ivrig etter å stirre på Frøya at hun ikke bryr seg om noe som helst annet, samme om det er smell eller mat. Når Virma var opptatt med å stirre på katten skjønte Lexi fort at det ikke var farlig med smellene, så da la hun seg like godt ned for å sove.

Musikk er et lite must for å gjøre det lettest mulig å ignorere smellene når man vet at de reagerer på det.

Lenke til kommentar

Jeg er verdens heldigste iallefall, for mine 2 kunne ikke brydd seg mindre om fyrverkeri og smell!

Jeg tar de allikevel ikke med ut når det står på som verst. Skulle vi være uheldig å få et skikkelig smell like i nærheten kunne det ødelegge alt - skal ikke mer til enn en negativ opplevelse til.

Mens vi var ute på verandaen og så på rakettene lå hundene på teppet foran peisen og slappet av :love:

Lenke til kommentar

Hei jeg har en "engelsk springer spaniel" som har mistet hørselen, han er 12 år og fullstendig døv:F.

Han har blitt nokså flink til å skjønne kroppsspråk så det er ikke noe stort problem, men det er jo bedre med en hund som fungerer ordentlig.

Min tante har også en engelsk springerspaniel som også akkuratt mistet hørselen den og. Så jeg lurer på om det er noen andre der ute som har opplevd det samme med denne rasen?

Er det ett kjent problem?

Hva er grunnen og kan man gjøre noe for å gi dem hørselen tilbake?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...