Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Fikk 100% Positiv hverdagslydighet skrevet av Arne Arrestads i posten i dag. Prøver å lese meg godt inn i hundebøker, ikke bare Internett, før det blir valp i hjemmet.

Noen som har noen erfaringer med å følge denne? :)

Jeg har lest den boken. Meget velskrevet bok.

Jeg har trent slik boken anbefaler, samtidig som jeg deltok på et valpekurs med samme "filosofi" som boken. Jeg er veldig fornøyd. :)

Hunden min har vært ute med meg i hagen i et par timer i dag, og rullet seg i snøen. Dette er første vinteren hennes, og hun er helt vill etter snø :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmål til alle her inne : Hvis du skulle fått den en ny valp om 3 uker og du ikke hadde hund eller hundeutstyr fra før- hvor mye penger ville du svidd av på utstyr til det nye familiemedlemmet?

Vanskelig å si.. Hadde jeg hatt nok penger, så hadde jeg sikkert kjøpt det som falt meg inn å kjøpe :p

Lenke til kommentar

Denne dama skulle KANSKJE få seg valp i januar (tydeligvis ikke bestilt enda?) og hadde allerede shoppet ting til valpen for 3000 , og kunne ikke skjønne hvorfor jeg syntes hun hadde brukt litt vel mye.

Hun hadde blant annet kjøpt en hundeseng til valpen sin i imitert skinn til 1100 kroner :!:

Da jeg skulle hente Thea kjøpte jeg et bur til å ha i flyet til 250 kroner, og et valpebånd til rundt hundre kroner liksom :p

Man kan handle for så mye man vil, eller nesten så lite man vil også tenker jeg. Noe MÅ man jo ha, men man velger selv om man vil kjøpe ei matskål til 50 kroner eller ei til 400 som det står PRINCESS på :p

Lenke til kommentar
Ble også avgjort at hun steriliseres, da hun nå har hatt 2 løpetider og 2 inbilte, så er vel oddsen stor for at det vil gjenta seg hver gang.

Tok samme avgjørelsen som deg etter to løpetider, og er veldig fornøyd. Priser varierer veldig, så undersøk litt. Her ligger det mellom 3,5 og 8k. Husk at hun må steriliseres når hormonene er i normalt. Altså når hun ikke har løpetid eller innbilt.

Ja har gått og tenkt at jeg ønsket å gjør det, så at jeg nå har de4n medisinske grunnen er på en måte bare bra.

Vi avgjorde at vi skal vente til 1-2 mnd etter neste løpetid med selve ingrepet, så blir vel en gang på våren regner jeg me. Skal bli godt å slippe blodmonsteret :)

Lenke til kommentar
Spørsmål til alle her inne : Hvis du skulle fått den en ny valp om 3 uker og du ikke hadde hund eller hundeutstyr fra før- hvor mye penger ville du svidd av på utstyr til det nye familiemedlemmet?

Dette er ikke en konkurranse om å bruke mest penger, jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og etter å ha sett en tråd på et annet forum der det nærmest gikk sport i å skryte på seg å bruke mest mulig penger på hund.

Hos meg brukes det minimalt med penger på utstyr til valp da jeg erfaringsmessig vet at det er lite lønnsomt :roll: Flotte hundesenger blir tygget i stykker, så her går det i pappesker som kan tygges i stykker... bananesker som jeg tar med fra Rema og som jeg lager inngangshakk i er utmerket som første hundeseng. Et godt tykt teppe må man jo ha. Samt en halsring for å venne valpen til å ha på halsring, selv om jeg ikke bruker dette senere på mine hunder. En god leiereim, helst i lær samt selvfølgelig vannkopp og matkopp må man ha. Et par tyggebein/leker kan være godt å ha - men eggkartonger og melkekartonger gjør mye av samme nytten... Valpen biter i stykker det meste uansett... En tennisball og en liten valpedummy er et must for meg som ønsker å trene opp min retriever til en god apportør. Et hundebur i bilen og et inne er en god investering, da man blir lei av å bære ut og inn. Valpen før vennes til å ligge i bur. En god forsikring og medlemskap i hundeklubb bør man bruke penger på, og ellers sette av til veterinærutgifer - for disse VIL komme!

Lenke til kommentar

Veit ikkje om dåkke husker meg, posta nokre bildar av Monty 7-8 månader sida. Så tenkte på at eg skulle poste 1-2 nye så dåkke for sjå på kor stor han har blitt.

Akkurat no så liker han best å sjå ut av vindauget og voffe på alt han ser.

bilde0006.jpg

(Kjeme meir seinare)

Lenke til kommentar

Dette er ikke en konkurranse om å bruke mest penger, jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og etter å ha sett en tråd på et annet forum der det nærmest gikk sport i å skryte på seg å bruke mest mulig penger på hund.

Siden det er lenge siden jeg har hatt hund nå, hadde jeg nok syntes at det hadde vært stas å kjøpt litt ting til den, men jeg ville ikke overdrevet, siden det er mye man kan få tak i senere, og kanskje billigere, om man bare løper på butikken å drar med seg det første man ser.

Jeg ville i allefall kjøpt en ok mat- og vannskål. Ikke noe oppstæsja greier. Så en sekk med fór selvfølgelig. En liten pose godbiter. Et halsbånd, et leiebånd, en navnebrikke til halsbåndet, en matte/seng hvor hunden skal sove, og et sånt tøybur (siden jeg meget sikkert ville flydd dit valpen skulle hentes, billige billetter jeg :thumbup: ) Også ville jeg nok kjøpt en biteleke eller to! Jeg liker salg og sånt, så jeg ville nok prøvd å få kjøpe ting billig, også heller legge mer penger i sele, refleksvest, leiebånd etc. når hunden ble større.

Lenke til kommentar

Vær konsekvent.. La aldri hunden gå før deg ut døren.. De neste gangene du skal ut stiller du deg på yttersiden og hver gang han prøver å komme seg ut lukker du døren, om mulig så sperr hunden fast mellom døra, men vær veldig forsiktig, ikke kvel hunden, den skal bare sitte fast så den ikke kommer løs.. Gjør dette hver gang du skal ut.. Han lærer nok ganske fort..

Når han roer seg ned kan han være med ut.. Aldri slipp ut hunden når den er i høygir..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Klemme hunden i døra faktisk :dontgetit:

Du må jo ikke slippe ut hunden uten bånd hvis den har for vane å løpe etter folk og nappe de i beina. Så for å unngå at den skal gjøre dette, lar du bare være å slippe ut hunden uten bånd. :thumbup:

Jeg har lært hundene mine at det er jeg som går først inn og ut døra, og at de må gå bak meg i trappa. Innlæringen gjøres ved å ha bånd på hunden når dette gjøres, og ved å bruke foten og en kommando for å unngå at hunden smetter mellom bena dine foran deg.

Lenke til kommentar

Du klemmer ikke hunden direkte, du lar den bli fast i døra.. Og det du gjør er å åpne og lukke døra hver gang den prøver å komme ut.. Det mest effektive er at den setter seg fast, men det er ikke så enkelt med en tung dør,lettere med en hageport eller lignende..

Og du skal slippe hunden tilbeke når den går bakover

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Klemme hunden i døra faktisk :dontgetit:

Du må jo ikke slippe ut hunden uten bånd hvis den har for vane å løpe etter folk og nappe de i beina. Så for å unngå at den skal gjøre dette, lar du bare være å slippe ut hunden uten bånd. :thumbup:

Jeg har lært hundene mine at det er jeg som går først inn og ut døra, og at de må gå bak meg i trappa. Innlæringen gjøres ved å ha bånd på hunden når dette gjøres, og ved å bruke foten og en kommando for å unngå at hunden smetter mellom bena dine foran deg.

Hu er aldri løs, med mindre plassen er inngjerdet. Det som er problemet er at vi passer på en annen hund fortiden og når vi skal gå tur med den smetter bikja ut gjennom åpningen. Før vi rekker å sette på plass den andre bikja å hente hu er hu over alle hauger. Problemet er ikke så stort når hu er alene. Skal prøve det Battone sa

Lenke til kommentar

Battone fremlegger en uhyre gammeldags og jålete måte å ta det på.

Lær inn en kommando som du konsekvent bruker hver gang hunden får lov til å krysse dørterskelen. Her i huset bruker vi "ja." Da har du plutselig mulighet til å rope NEI når hunden går ut døren, og bli forstått. Om ikke hunden vet hva som er korrekt oppførsel blir det bare forvirring av å prøve å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...