Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den er 4 år, og du tenker allerede på ny hund, når din nåværende dør?

Synes da ikke det er noe unormalt, men kanskje litt spesielt å lete etter kennel.

"Leter" ikke etter kennel akkurat, er mer generelt spent på om det faktisk finnes en kennel eller to der ute som avler frem slike golden. :) Skjønner jeg må ha forklart meg litt klønete, her var den egentlige gangen i det:

1. Satt på finn.no og kikket på nåværende kull for salg, koslig kveldssyssel. :)

2. Kikket på retrieverhvalper og vurderte retriever som fremtidig familiehund

3. La merke til at det kun var "Isbjørn Retriever"-kull til salgs

4. Ble redd for at "Golden" var på tur ut og spurte her om noen kjenner til oppdrettere som avler dem. :)

Kevin skal ha min fulle oppmerksomhet en 10 års tid til håper jeg. ;)

Lenke til kommentar

Nå har eg fått meg en boxervalp. Det er en flott 9 uker gammel hann, og eg har hatt den en uke.

Eg har vokst opp med flatcoater, men det er først nå eg har ansvaret for en hund.

Boxeren er i bur om natten, noe den ikke liker særlig godt. På dagtid står burdøra åpen, og da kan den finne på å legge seg i buret av seg selv, men om natta er døra igjen. Grunnen er at den hopper på dører, og lager stygge merker. I buret klynker den og liker seg slett ikke. Men den roer seg etterhvert.

Når det har gått mellom en og to timer, klynker den og bjeffer, og vil ut igjen. Eg har tatt den med ut i hagen, og der tisser og/eller driter den. Dette skjer tre ganger hver natt. Det siste den gjør før den legger seg er å gå på do i hagen, og det gjør den når vi står opp om morgenen også.

Er det vanlig at de skal gå på do så mye? Eg gir den ikke ubegrenset med vann, så den drikker ikke altfor mye.

Eg håper dette er en overgangsfase, for eg kan jo ikke stå opp hver natt tre ganger.

Hvis noen har noen gode tips, tas disse imot med stor takk!!

Trøtt hilsen fra ellers fornøyd boxer-eier

Lenke til kommentar

Selvsagt er dette en kort fase, og det hadde du vist om dersom du hadde lest litt om anskaffelse av valp før du fikk valpen din :)

Jeg var ute med min valp en gang i timen i flere uker på dag/kveldstid, mens om natten de første ukene varierte det fra 4-2 ganger før det ble 1 gang og etterhvert holdt at jeg sto opp tidlig om morgenen og gikk ut med henne.

Lenke til kommentar
Eg gir den ikke ubegrenset med vann, så den drikker ikke altfor mye.

Eg håper dette er en overgangsfase, for eg kan jo ikke stå opp hver natt tre ganger.

Hvis noen har noen gode tips, tas disse imot med stor takk!!

Trøtt hilsen fra ellers fornøyd boxer-eier

Hunden skal alltid ha tilgjengelig vann og den perioden du er i nå med å måtte opp om natten er noe du bare må i gjennom.

Jeg brukte 3-4 uker på å få hunden min til å holde seg om natten da hun var valp, men det varierer hvor lang tid det tar fra hund til hund.

Det er et slit med små hjelpeløse barn i huset, men det er endel av pakka du aksepterte da du fikk hund :)

Lenke til kommentar

En hund MÅ ikke ha tilgang til vann døgnet rundt ;)

Min får ikke drikke om natta. Mest fordi han søler noe helt jæææævlig!! Får seriøst vannskader på gulvet.

Vi slipper han inn på badet flere ganger per dag og han trykker på døra når han selv vil inn. Men jeg står ikke opp om natta for å la han drikke. Og siden han ikke drikker voldsomt etter å ha stått opp, har han heller ikke noe stort behov for å drikke på nattestider. Da sover vi her i huset ;)

Smør deg med tolmodighet. Det kan ta flere uker før valpen din er helt husren.

Snart så greier den vel å holde seg om natta, siden den ikke er fult så voken på natt.

Lenke til kommentar

Det går selvfølgelig ann å ta bort vannet om natten f.eks, men når man sier at hunden ikke får ubegrenset med vann kan det jo høres ut som hunden får vann når eier finner det for godt, så da klødde det i skrivefingra etter å være pirkete :p

Når hunden er i aktivitet,spiser osv altså dagtid bør den ha vann tilgjengelig.

Jeg fikk også råd om ta bort vannet om natten for at hunden ikke skulle så ofte på do, mens andre sa man bare utsatte et problem når den da fikk vann om natten plutselig og skulle ut da også, selv om den holdt seg når den ikke fikk.

Gikk såpass fort og var vel ute kun en gang pr.natt, så jeg har alltid hatt vannet fremme 24/7.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Lexi får ikke vann om natten, og fra dag 1 klarte hun å holde seg natten gjennom. (Og ja, vi passer på slik at vi hører henne om hun våkner og vil ut.)

Det er mye forskjell fra hund til hund, og det kan ta tid.

---

Lexi holder på å bli snillere mot Virma nå. De klarer å ligge ved siden av hverandre uten at Virma får panikk :)

Lexi går helt berserk når hun er så trøtt at det er rett før hun sovner; da bjeffer hun på alt og alle, og vil bare ha masse oppmerksomhet. Akkurat slik som Virma gjorde når hun var valp. Litt stress, men sånn er det jo med valper - det tar tid og er både utrolig gøy og slitsomt samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...