medlem-90636 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Truer smuglervalpen Wilma med politi og utsendelse Er jeg totalt kald og kynisk når jeg synes dette er et stort skritt i riktig retning? For er det ikke det det egentlig er? Et skritt i retning av å gjøre det vanskeligere for smuglere smugle valper inn til Norge og selge de? Og et skritt i retning av mer kritiske valpekjøpere som ønsker stamtavle på valpen de kjøper. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Trist sak. Men jenten virker såpass oppgående at hun må ha vist eller følt at dette salget var litt rart. Men når man har pengene og ser valpen så tar man kanskje den sjansen. Hun hadde vel uansett aldri trodd at hun hadde blitt oppdaget og fratatt valpen. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Se første delen av videoen. Legg merke til den hvite..ehm..nei..vent.. Jeg mener den ROSA pommen !!! Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Fremgangsmåten mattilsynet går frem på med å bare ringe å si de kommer snart om du ikke leverer den nå, og er du ikke hjemme kommer politiet høres rimelig håpløs ut. Ingen nærmer forklaring eller beskjeder enn at du har ett par timer på å lever hunden synes jeg ikke noe om, uansett hvordan valpen kom seg inn i norge, Skal noen straffes her, så hvorfor ta eieren så hardt og ikke denne ubrukelige dyrlegen som har godkjent disse valpene. Om det er så enkelt å skjønne valpene er smuglet, bør de av noen kunne se det å slå alarm og da vil det bli vanskeligere å fremstå lovlydig om man ikke er det. Endret 19. oktober 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Eieren så en Mops til 11000. En normal pris for valp uten stamtavle nå om dagen. Nå vet jeg ikke hva som stod i annonsen og har ikke lest artikkelen så nøye, men det er ikke sikkert jenta visste hva hun gikk til? Hadde hun hatt erfarne hundemennesker rundt seg, så kunne hun helt klart ha styrt unna den valpen Endret 19. oktober 2009 av Turtlis Lenke til kommentar
mushi Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Gratulerer med nytt familiemedlem Jann-ove! Har en vorsteh nede i gata her, og de virker som fantastiske hunder! Ponni var sint og sur, så Gyda bare la seg helt flat på bakken så hun kunne lukte og føle seg trygg i fred. De har vært bestekompiser siden. Hvordan går det med Lexi og katta? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Ingen hadde syntes synd i jenta om det viste seg at valpen var stjålet fra de rettmessige eierne og solgt videre. Da er det den mest naturlige ting at hun blir fratatt valpen og den får komme tilbake til sine rettmessige eiere. For den kunne like gjerne vært stjålet som smuglet. Valpekjøpere må bli mer obs. Det holder ikke lengre med "jeg skal bare ha en kosehund, så jeg trenger ikke stamtavlen". Jeg synes det er helt supert at mattilsynet nå endelig stepper opp og gjør noe for å få stoppet smugling av valper. Selvsagt er det synd på jenta som kanskje til og med har handlet i god tro. Men neste gang antar jeg at hun undersøker nærmere. Besøker oppdretter, ser valpen sammen med valpemor, og ikke minst kjøper en hund med stamtavle. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Enig! En hund bør ha stamtavle, uansett rase. Visst ikke kan de heller kjøpe en blandingshund? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Greit det er vel og bra å ha en stamtavle på hunden, men det er langt fra å ikke ha det til å si det er smuglehund. Skal man få bukt med dette problemet mener jeg anvaret bør legges på de som godkjenner og vaksinerer disse dyrene før de havner på Finn osv. Når dyrlegen godkjenner og vaksinerer valpene, så skjønner jeg godt at valpekjøpere kan bli lurt, og disse dyrene burde aldri bli vaksinert og godkjent om dyrlegene gjør jobben sin. Får dyrlegene et ansvar og kan få skyld er jeg sikker på de vil bli langt nøyere i kontrollene sine, og svært mange slipper å bli lurt. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hvorfor i alle dager skal dyrlegen ta på seg jobben med å sjekke opphavet til en valp? Dyrlegen helsesjekker valpene, og setter vaksine. Er valpene friske har ikke dyrlegen noe mer å si. Dyrlegen sjekker ikke stamtavle, for h*n bryr seg ikke om det er blandingsvalper eller rasevalper - det har heller ikke noe å si. Leste på et forum engang om en som var sikker på at det var dvergpinscher h*n hadde, for han hadde papirer på det fra dyrlegen. Hvor dum kan man bli? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Fordi de er de første som kommer i kontakt med disse personene og valpene de kommer med. Siden dere mener det skal være så enkelt å skjønne valpene er smuglet bør jo dyrlegene klare det like fint som kjøper. Klart bør varsellampene blinke om du blir bedt om å møte på bensinstasjoner o.l, men problemet er jo tydeligvis større enn bare de folka, og er det så enkelt så bør dyrleger være kapable til å se faresignalene og grave mer. Du får ikke fjernet samtlige idioter her i verden, uansett hvor mye man kan ønske, så da må man jo se på nye måter å begrense antallet som smugles og hvor enkelt det virker å være for å få de godkjent. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 det er ingen som godkjenner valper , det er jo det som er saken! Det er ikke en veterinærs plikt å si noe om opphavet til valpen, så lenge valpen er frisk. Og den nye måten å begrense antallet er at mattilsynet kommer inn i bildet og tar hånd om det, slik som i saken jeg linket til. Generelt må valpekjøpere bli mer oppmerksomme, lære seg å se faresignaler. For får du kjøpe en rasehund billig fordi den ikke har stamtavle, kan man jo spørre seg selv HVORFOR denne valpen ikke har stamtavle. Skulle nesten tro enkelte valpekjøpere tror at stamtavlen er et stykke ekstremt dyrt papir som det koster mye å skaffe, og som man kan la være å kjøpe med for å få valpen billigere Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Dette går mer og mer i retning av et argument for obligatorisk hundekurs. Jeg er enig i at veterinæren ikke skal trenge å være pliktig i noe som helst angående å angi en mistenkt smuglet valp. Et obligatorisk hundekurs, hvor man bevisstgjør valpekjøpere på nettopp dette, vil nok være en langt bedre og mer effektiv løsning på problemet. Det forutsetter selvsagt at kurset holdes før folk har anskaffet seg valpen. En løsning kan f.eks. være en teoretisk del som er obligatorisk før anskaffelse, og en litt mer praktisk del etterpå (trenger egentlig ikke å være obligatorisk), med valpen. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ny lov om dyrevelferd fra 01.01.2010 - trådstarter lister opp noen viktige nye moment. Mange steg i riktig retning. Strengere krav generellt vil kunne bidra positivt til at de som anskaffer seg hund for første gang er bedre forberedt, og kan gi hunden det den skal ha: et godt liv. --- Lexi mistet plutselig interessen for katten; Hun ble for påtrengende, katten krøp under en sofa, hun krøp etter. Noen sekunder senere hører vi et hyl, og Lexi stormer redd bort fra sofaen. Frøya vet å si ifra, men hvor hardt hun sa ifra der er usikkert; tipper hun kun frøste + slo uten å bruke klørne spesielt mye - etterpå var det verken synlige skader eller vonde områder, så det var vel mest at hun ble skremt. Siden vi kjører en hard linje på at hundene ikke har lov til å gå trappen opp, så unngår vi mye konflikter; Frøya vet at hun kan trekke seg tilbake om det blir for mye, og siden Lexi kom holder hun seg stort sett oppe. Lexi skjønte det med å ikke gå opp trappen fort, men hun prøvde seg et par ganger for å nå kattematen. Hun markerer allerede ved døren når hun vil ut i gangen, og deretter ved utgangsdøren om hun vil ut, og ved en annen dør om hun er sulten. Hun lærer fort Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ble oppringt fra shibaklubben i Sverige i går. De hadde merka seg Igor på diverse utstillinger og spurte om han kunne være monterhund på Stora Stockholm i år. Blir spennende å se hvordan han takler det, han er jo veldig selektiv på hvilke han liker og ikke. Blir det for mye styr og bråk kan han nok ville dra seg unna, men det er en veldig bra øvning hvertfall. Sosialisering på høyt nivå. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Har noen tips til hvordan man får fjernet små fliser/torner som ligger under huden? Funker ikke med pinsett. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Knappenål, de er dritspisse. Men går ikke hvis hunden ikke er vant med å ligge stille under stell. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 I natt stakk hunden vår av. :/ Jeg og min lillebror har vært alene hjemme med Strada i helgen, noe som pleier å gå bra. Har vært alene mange ganger før med den. Uansett, i natt glemte jeg å låse ytterdøren, samtidig som min lillebror glemte å lukke døren til rommet hans, der Strada sov. Begge vi sovnet, og i løpet av natten har dyret våknet, gått rundt i huset, før han har klart å åpne ytterdøren, og gå ut. Dette må ha skjedd en gang i morges, sannsynligvis mellom 0500 og 0800. Uansett, jeg våkner av at en liten jente på ca. 10 år ringer på, med Strada stående ved siden av henne, uten halsbånd eller noe slikt. Heldigvis hadde hun sett han gå i nabolaget (som vi har flyttet fra og ligger ca. 500-1000 meter vekke fra huset). Siden hun kjenner han (deres familie har en lik hund, bare et år eldre som ofte leker sammen), så hadde hun satt seg på sykkelen og syklet opp til huset vårt, og stolt på at han var så interresert i henne at han ville følge etter henne helt til huset, noe som skjedde. Så i halv 12-tiden var han hjemme på plass igjen. Jeg tror ikke det er nødvendig med noe tur i dag etter ca. 6 timer ute, alene. Jeg må også si at jeg ble imponert over hun lille jenten, og hva hun klarte. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 håper hun fikk finnerlønn. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Ja, det gjorde hun. Min mor var nede med 100 kroner til jenten, og en takk til foreldrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå