Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det varierer på individet, men veldig gjetelystne hunder kan være svært destruktive hvis de ikke får gjort jobben sin. Foreldrene mine har en renraset Border-collie som kan stå timesvis ved sjøen i "transe" for å gjete bølgene. Katten, små steiner og smådyr blir også hyppig "gjetet".

 

For ikke å snakke om joggere, syklister og BILER.

 

En bordercollie noen naboer i gammelnabolaget hadde for mange år siden led en rask men grusom død idet han løp etter en bil i fart, bet seg fast i dekket og ble med rundt....

Lenke til kommentar

Lånte kløv, type Laika Lett medium med meg fra Intersport for å se hvor godt den passer på Scott. Nå skal bikkja få bære pelletsen sin selv. Og kanskje ett plagg eller vann en gang iblant.

Synes den virker litt for stor, blir til å stikke innom intersport og få dem til å bestille en i mindre størrelse. Hva synes dere?

 

th_PIC_0132.jpg

 

th_PIC_0133.jpg

 

th_PIC_0134.jpg

Overryggsremmene er veldig strammet på bildene.

Har lest meg opp på forsvarlig og behagelig bruk av denne sekken, så her er det ingen misbruk/dyreplageri å frykte :)

 

Har forresten også kjøpt nye store refleksvester til bikkjene, det vil jeg anbefale alle hundeiere å bruke nå som mørketiden kommer(pluss en vest til deg selv såklart).

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
For ikke å snakke om joggere, syklister og biler.

Da jeg var i syden i sommer, passet venninna mi bikkja.

Hun kunne fortelle at Diesel hadde vridd seg ut av halsbåndet og løpt etter en gutt på sykkel og bjeffa på han :nei:

 

Sparks:

Jeg synes den ser litt stor ut.

Men så lenge hunden ikke bærer tungt, tror jeg ikke den vil trykke feil.

Lenke til kommentar

Sånn bæreveske kunne jeg også tenkt meg. Må være veldig gøy for hunden og føle at den blir brukt til noe. Mulig det blir en slik julepresang på bikkja mi i år :)

 

 

Dette med å jage ting tror er ganske inviduelt. Jeg har hvertfall ikke noe problem med at hunden skal jage ting. Daglig går jeg tur forbi en hestestall og på veien går jeg på en grussti med sauer på begge sider. Svært ofte er hunden 2 meter i fra en flokk med sauer utenatt han bryr seg om dem. Det er liksom viktigere å snuse på gresset enn å se på sauene. BCen min er lært opp til og bli en familie/stue hund siden dag 1. Den har aldri stått i noe særlig ute i bånd uten at vi er til stede. Det med at hunderasen er ganske ivrig høres ut som er noe voldsomt negativt. Såklart er hunden aktiv, men den er likevel så aktiv som du gjør den til. Er du ute etter en hund som ligger på sofaen hele dagen er nok ikke BC det rette valget, men da ser jeg heller ingen grunn til å få seg en hund. Eneste jeg har merket er at dersom vi er en gjeng som går tur, gjerne med en annen hund i tilegg får hunden panikk om vi ligger bakerst. Sånn 2 meter bak. Mulig dette er en del av gjeteinstinktet, men har likevel aldri vært noe problem. Joggere, biler og sykler er ikke noe problem. Gjerne litt sykler i valpetiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...