RaW_DeNiM Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Dem har ikke hatt hund før? Det er dems oppgave og finne ut det dem trenger og vite før eventuell anskaffelse av en hund. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Bordercollie er for spesielt interesserte ... Ole Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Dem har ikke hatt hund før? Det er dems oppgave og finne ut det dem trenger og vite før eventuell anskaffelse av en hund. Som jeg sa, så blir det i praksis første hunden. Hun er bare oppvokst med hund for mange år siden. Selvsagt burde de finne ut slike ting selv, men jeg lar ikke være å informere bare fordi det er "deres oppgave". Heldigvis hadde han en fetter som er veterinær, og de kjente masse hundefolk som sikkert kan hjelpe. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 jammen det er jo bra. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Du får ha lykke til! Håper de passer til han Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Du får ha lykke til! Håper de passer til han Takk for det. Er en tispe. Jeg skal kontakte NKK i dag for å finne ut av det formelle, og se om det er mulig å sette avlssperre på henne. Så er det bare å finne en passende kontrakt og føye til det jeg vil ha med, før de kan få henne. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hunden er jo syv år, og i følge NKK så er det vel ei aldersgrense på kull. (?) Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hunden er jo syv år, og i følge NKK så er det vel ei aldersgrense på kull. (?) Stod ingenting om det i svaret jeg har fått nå. Men mulig for meg å sette sperre, må bare fylle ut et skjema. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hunden er jo syv år, og i følge NKK så er det vel ei aldersgrense på kull. (?) Maks 6 år skal hunden være når den har sitt første kull, men det har jeg jo sett at uansvarlige hundeeiere gir blaffen i fordi tispa er så søt og sprek (!) Lenke til kommentar
Teac Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Noen som vet hvor mye det omtrent koster og kastrere en hanhund? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Naboen betalte 2000 kr hvis jeg husker rett. Det lønner seg å ringe rundt! Når jeg steriliserte tispa gikk prisene i byen min og nabobyen fra 3500-7800 kr. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Naboen betalte 2000 kr hvis jeg husker rett. Det lønner seg å ringe rundt! Når jeg steriliserte tispa gikk prisene i byen min og nabobyen fra 3500-7800 kr. Ok. Det er såpass ja. Begynner å bli mektig lei av og ha en pareklar hund i huset. Håper han blir litt roligere av å klippe strengen Lenke til kommentar
Teac Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Bordercollie er for spesielt interesserte ... Ole Har selv en bordercollie. Med litt blanding vell og merke. Men skjønner ikke hvorfor du kan si det er for spessielt interesserte. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Du har en BCblanding som er ekstra interessert i tispen? Det kan jo ha en sammenheng? Lenke til kommentar
Teac Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Du har en BCblanding som er ekstra interessert i tispen?Det kan jo ha en sammenheng? Det er vell en naturlig delen av hanhundens instinkter. Problemet mitt er at hele nabolaget har hunder. Det er greit, men de fleste går rundt på egenhånd hele dagene og nettene. Veldig ofte når jeg går ut med bikkja ligger det en tispe rett utfor inngangsdøra og venter på hunden min. Den ligger og ser på døra i flere timer. Det merker såklart hunden min, slik at den ligger og sutrer dag inn og dag ut når det er løpetid i nabolaget. Utrolig irreternde. Tror sterilisering er godt for både eier og hunden selv. Har også vurdert om jeg bare skal la hunden min få pare seg med nabohunden som er en ren BC. Bare for og vise at en ikke lar hunder gå løs rundt i et tettbebygd nabolag. Endret 23. september 2009 av Teac Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Hvorfor tar du ikke kontakt med naboene? Evt ringer politiet, så får de komme å hente hunden. Skjønner at du er irritert og tenker sånn. Gjør du dette, så sier det litt mer om deg Lenke til kommentar
Teac Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Hvorfor tar du ikke kontakt med naboene? Evt ringer politiet, så får de komme å hente hunden. Skjønner at du er irritert og tenker sånn. Gjør du dette, så sier det litt mer om deg Sjekket opp på kommunens hjemmesider og der fant jeg frem til at båndtvanget gjaldt mellom april og august om jeg ikke husker feil, og da hjelper det vell lite og gå til politiet. Snakke med eierne tror jeg ikke har noen nytte. Sist gang jeg snakket med dem ble dem overrasket da jeg sa at jeg ikke ville la hunden gå løs. Kanskje det er litt frekt, men det hadde muligens gitt dem en lærepenge og løst mitt problem Endret 23. september 2009 av Teac Lenke til kommentar
mushi Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 I tettbebygd strøk er det båndtvang hele året hvis jeg husker rett, er uansett ikke lov å ha hunden sin gående løs uten tilsyn. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Altså.. Denne regelen gjelder jo for de som har sånn ca kontroll på bikkja Rømte hunder og hunder ute av kontroll, bør helt klart være i bånd!! Hvordan hadde det løst problemet ditt? Tispa hadde sikkert kommet tilbake til neste løpertid. Ikke sikkert at naboen har peiling på valpestell i det hele tatt, og da har du delvis ansvar for at valpene på en måte kanskje vil lide eller må avlives. I verste fall dør tispa under fødsel. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Bordercollie er for spesielt interesserte ... Ole Har selv en bordercollie. Med litt blanding vell og merke. Men skjønner ikke hvorfor du kan si det er for spessielt interesserte. Det varierer på individet, men veldig gjetelystne hunder kan være svært destruktive hvis de ikke får gjort jobben sin. Foreldrene mine har en renraset Border-collie som kan stå timesvis ved sjøen i "transe" for å gjete bølgene. Katten, små steiner og smådyr blir også hyppig "gjetet". Endret 23. september 2009 av -sparks- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå