Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Du har nok rett i at jeg har fått meg ny hund igjen ja. Shar Peien hadde kronisk ørebetennelse fra hun var 3-13mnd og ingen medisner funket så vi lot henne slippe. mastiffen fikk generalisert demodikose og hun ble anbefalt avlivet av vetrinær siden hun var så ille tilbredt allerede når hun var 5mnd . Nei ingen amstaff:p Er jo ulovelig med en amstaff på 3mnd^^ Men det er en Staffordshire bull terrier. Så får håpe jeg får beholde denne i mange år og ikke måneder.

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener, se bare på dette:

pekingese-danny-crufts-2003.jpg

Skal det liksom forestille en hund? Denne stakkars skapningen måtte faktisk sitte på is mens den ble fotografert fordi det lille fjeset fører til liten lufttilgang, som igjen fører til overoppheting. De måtte operere lille Danny som han heter i halsen for å skaffe han bedre lufttilgang. De opererte vekk overflødige innvendige "tissues"

Og her er et annet eksempel av in-breed (t.v en typisk schäferhund i dag. t.h en sjäferhund slik de skal se ut):

post-124446-1253371466_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg skal omplassere en hund, og tenkte å skrive en liten huskeliste til de nye eierne, som f.eks. hva hunden ikke skal spise.

Noen som har noen forslag til hva som burde være med? De har ikke hatt hund selv før, hun ene hadde bare som barn.

Edit: jeg har starta på en selvlaget liste, kom gjerne med forslag til flere ting eller foreslå korrigeringer.

- Hunder skal ikke spise sjokolade, druer eller rosiner, det er faktisk farlig.

- Hunder skal primært spise hundemat (fra dyrebutikk/veterinær), ikke menneskemat eller vårt godteri. Mat vi spiser kan være skadelig, ha feil næringsinnhold e.l.

- Hunder må få klippet klørne ved jevne mellomrom.

- Hunder skal vaksineres årlig

- Hunder kan få flått som må fjernes, kan være farlig for hunden. Må fjernes korrekt, finnes "verktøy" for det. Flåtthalsbånd om hunden er veldig utsatt.

- Hunder er ikke glad i "søte" klær, de er en hindring og gjør det dessuten vanskelig å kommunisere med andre hunder.

- Hunder skal ikke herjes med av barn, og man skal heller ikke la (mindre) barn være alene med en hund.

- Hunder burde ikke bli luftet av barn, hva om det oppstår en farlig eller vanskelig situasjon? Si nei til nabobarna.

- Hunder som begynner å bli gamle burde ikke gå i trapper mer enn nødvendig.

- Hunder som er pinnegale har ikke godt av pinnekasting, det er ikke gøy selv om det ser sånn ut. Hunden blir overfokusert på pinnen.

- Hunder må ikke etterlates i biler når det er varmt, biler kan bli ekstremt varme på kort tid. Ikke med åpne vinduer heller.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Hvilken hund er dette da? Og hvor gammel.

Du bør skrive HVORFOR ting er farlig.

Google "hund +sjokolade", og det kommer som regel opp masse greier.

Druer og rosiner bør også være med på listen. Sistnevnte kan være dødelig, på lik linje med sjokolade.

Hunder er ikke glad i "søte" klær, de er en hindring og gjør det dessuten vanskelig å kommunisere med andre hunder.

Denne skjønte jeg ikke helt?

På hvilken måte er klærne ei hindring, og jeg har aldri hørt at de ikke greier å kommunisere med hverandre pga det.

Jeg synes du kan skrive en liste over farlige ting, og hvorfor.

Be de nye eierene om å kjøpe seg en hundbok eller to.

Lenke til kommentar

Border Collie på 7 år. Tok med noe om pinnekasting også, men akkurat det er det nok delte meninger om :p

Jeg har bare lest at klær er en hindring, har sikkert noe med haleføring å gjøre. Vet ikke hvor aktuelt det punktet er på en Border Collie :S

Får finne noen linker om hvorfor, så de ikke bare tenker at "neida, sjokolade kan umulig være farlig, VI spiser det jo hele tida".

Tenkte å tipse de om ulike hundeforum, men skader ikke å anbefale dem noen bøker også.

Lenke til kommentar
Jeg skal omplassere en hund, og tenkte å skrive en liten huskeliste til de nye eierne, som f.eks. hva hunden ikke skal spise.

Noen som har noen forslag til hva som burde være med? De har ikke hatt hund selv før, hun ene hadde bare som barn.

Edit: jeg har starta på en selvlaget liste, kom gjerne med forslag til flere ting eller foreslå korrigeringer.

- Hunder skal primært spise hundemat (fra dyrebutikk/veterinær), ikke menneskemat eller vårt godteri. Mat vi spiser kan være skadelig, ha feil næringsinnhold e.l.

- Hunder kan få flått som må fjernes, kan være farlig for hunden. Må fjernes korrekt, finnes "verktøy" for det. Flåtthalsbånd om hunden er veldig utsatt.

- Hunder er ikke glad i "søte" klær, de er en hindring og gjør det dessuten vanskelig å kommunisere med andre hunder.

- Hunder skal ikke herjes med av barn, og man skal heller ikke la (mindre) barn være alene med en hund.

- Hunder burde ikke bli luftet av barn, hva om det oppstår en farlig eller vanskelig situasjon? Si nei til nabobarna.

- Hunder som er pinnegale har ikke godt av pinnekasting, det er ikke gøy selv om det ser sånn ut. Hunden blir overfokusert på pinnen.

- Hunder må ikke etterlates i biler når det er varmt, biler kan bli ekstremt varme på kort tid. Ikke med åpne vinduer heller.

Her er en liste fra tidligere i tråden om hva som bra og dårlig mat for hunden.

Kan ellers anbefale deg (og gjerne også de nye eierne til hunden) å ta en titt i førsteposten i tråden, hvor det står en liste med en del nyttige ting som har kommet opp i tråden, samt diverse linker til andre nyttige ting. ;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Her er en liste fra tidligere i tråden om hva som bra og dårlig mat for hunden.

Kan ellers anbefale deg (og gjerne også de nye eierne til hunden) å ta en titt i førsteposten i tråden, hvor det står en liste med en del nyttige ting som har kommet opp i tråden, samt diverse linker til andre nyttige ting. ;)

Takk skal du ha :)

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Border Collie på 7 år. Tok med noe om pinnekasting også, men akkurat det er det nok delte meninger om :p

Er dette din hund?

Nå hadde ikke jeg personlig solgt/gitt bort en BC til en typisk førstegangseier, da BC kan være veldig krevende til tider. Og når du i tillegg må liste opp "ting" for den nye eieren, så ser det ut til at hun er veldig uerfaren (?)

Denne hunden er syv år nå, og har jo roet seg en god del fra den var ung.

Se denne listen over populære blandingshunder!

Sykt!

Populære kombinasjoner

* Goldendoodle (golden retriever + puddel)

* Labradoodle (labrador retriever + puddel)

* Cock-A-Poo (cocker spaniel + puddel)

* Cavachon (cavalier king charles spaniel + bichon frise)

* Bagel (basset + beagle)

* Boglen terrier (beagle + boston terrier)

* Chiweenie (chihuahua + dachshund)

* Chug (chihuahua + mops)

* Cockalier (cocker spaniel + cavalier king charles spaniel)

* Faux frenchbo bulldog (boston terrier + fransk bulldog)

* Lhasa Poo (lhasa apso + puddel)

* Malt-A-Poo (malteser puddel)

* Peke-A-Poo (pekingeser + puddel)

* Poochon (bichon frise + puddel)

* Puggle (mops + beagle)

* Schnoodle (schnauzer + puddel)

* Shih-Poo (shih tzu + puddel)

* Taco terrier (chihuahua + toy fox terrier)

* Yorkie-Poo (yorkshire terrier + puddel)

* Zuchon (shih tzu + bichon frise)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Er dette din hund?

Nå hadde ikke jeg personlig solgt/gitt bort en BC til en typisk førstegangseier, da BC kan være veldig krevende til tider.

Denne hunden er syv år nå, og har jo roet seg en god del fra den var ung.

Det er hunden som ble igjen etter broren min, og som familien har latt meg finne et nytt hjem til.

Planen var å ta henne selv og sikre meg at hun hadde det godt, men det var umulig for meg nå og da må jeg bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Hun var første hunden til broren min og det har gått helt fint. Hun er heller ikke en veldig krevende, hyperstressa Border Collie.

Jeg tror jeg gjør det riktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...