Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I morgen drar jeg til syden.

Diesel skal være hos et vennepar og deres to hunder i ei uke.

Det skal bli meg et liv til venninna mi. Særlig når hun er alene halvparten av tiden, da hennes samboer jobber borte :!: Hun har Diesel kjæreste på to år og hennes halvbror på ett.

Det er en liten skurring mellom gutta og Diesel er sååå opptatt av Zita.

Uansett, ikke mye jeg kan gjøre fra stranda mange mil unna, så jeg håper det går bra :)

Hun har familie som kan passe Rex, om gutta finner på å krangle.

Lenke til kommentar

den er greit :)

Jeg spør og spør fordi jeg ikke har hatt valp før :p Mange ganger er den altfor vill og går løs på alt som ikke er lov, den leker litt med lekene, men etter en stund driter den i de og går løs på skoa eller andre ting som er fy fy.

Hvis den er altfor vill og vi er slitne, er det bare å stenge den inn i buret til den roer seg?

Vi har også brukt knepet å slite den ut med å leke med den hele tiden sånn at den blir trøtt, men det er jo slitsomt for oss også.

Hva er lurest å gjøre synes dere? :)

btw: den har allerede lært å sitte når vi sier; sitt. :p da belønner vi den med hundegodteri :)

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
den er greit :)

Jeg spør og spør fordi jeg ikke har hatt valp før :p Mange ganger er den altfor vill og går løs på alt som ikke er lov, den leker litt med lekene, men etter en stund driter den i de og går løs på skoa eller andre ting som er fy fy.

Hvis den er altfor vill og vi er slitne, er det bare å stenge den inn i buret til den roer seg?

Vi har også brukt knepet å slite den ut med å leke med den hele tiden sånn at den blir trøtt, men det er jo slitsomt for oss også.

Hva er lurest å gjøre synes dere? :)

btw: den har allerede lært å sitte når vi sier; sitt. :p da belønner vi den med hundegodteri :)

Knepet med å slite den ut er et dårlig knep, dere oppnår bare å heve stressnivået til hunden til himmelen. Bruk heller avslappningsteknikker og ro valpen ned. Men, små valper er sånn. Våken og veldig intens, helt til de slukner. De roer seg etter hvert som de blir eldre.

Jeg ville ikke stengt en veldig leken valp inn i et bur. Da vil den se på buret sitt som straff, og ikke et trygt sted å være.

Endret av Zela
Lenke til kommentar

Den sover uansett i buret om natta, og det gikk bra faktisk. Den klarte ikke å holde seg til muttern stod opp, men det var nesten. så hu står opp litt tidligere

:)

Mamma er litt bekymra fordi ho trodde katten hadde klort den i øyet, så i morra drar de til dyrlegen, og da sjekker de det i samme slengen :)

Lenke til kommentar

Spinexel:

Fysisk mosjon (tur osv):

Valp inntil 3 mnd

Ingen. Bare utforskning.

3 mnd

ca. 10-15 minutter maks.

4 mnd.

Ca. 15-20 minutter maks.

5 mnd.

Ca. 20-25 minutter maks.

Osv. Med 5 minutter mer pr. mnd. Til hunden er voksen, eller du har kommet opp i den tiden du synes er OK for deg og hunden.

Voksne hunder som ikke direkte skal ha KONDISJON på grunn av jakt, trekk, eller annet krevende arbeid, trenger ikke mer enn ½-1 times mosjon pr. dag.

Har du en hund, som i en bestemt sesong må ha mer kondisjon, så husk at INGEN kan opprettholde en slik kondisjon hele året – se på idrettsfolk, de trener seg opp, og ned igjen, og opp til neste topp. Kroppen kan ikke holde seg på topp over lengre tid. Det samme gjelder for hunder.

Mosjon med valper skal absolutt ikke være:

Jogging

Sykling

Skiløping

Og lign. Sykle forsiktig fra de er ca. 2 år, men ikke mer enn maks. 2 ganger pr. uke, og i trav.

Skritt og trav bygger opp. Galopp river ned kroppen. Vent med galoppen til de er godt bygd opp med roligere gangarter, og bruk heller intervalltrening – korte aerobe økter.

Link (Turid Rugaas)

Andre linker:

Valpetiden

NKK om valpetiden

Lenke til kommentar

mamma var innom dyrlegen i dag, og de sa at den hadde en grå flekk på den overfladiske hinna på øyet eller ett eller annet sånn.. I verste fall kunne den ha blitt blind :ermm:

Er så irriterende at katter bevisst går etter øynene. Men nå oppfører jo valpen seg ganske aggressivt mot katten og, det er jo sånn katten oppfatter det

valpen må få øyedråper de nærmeste dagene..

Takk for nyttig info Zela :)

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...