mushi Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Kan du ikke la den sove på ett teppe eller i senga? Er veldig skummelt for en valp å sove alene den første tiden. Alt er jo nytt for den. Hvorfor skal du bruke bur? Jeg har aldri brukt bur på min hund og det har gått veldig bra Når den biter i skoa dine kan du avlede den med en leke, eller stå helt stille til den blir lei Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Kan sikkert la den sove i buret uten tak, det fungerer som en midlertidig seng. Den kan jo velge dette selv Men hva hvis den begynner å hyle og skrape på døra til badet? Vil aldri la den komme inn på mitt rom feks, fordi den er ikke renslig enda. Og vann skal den ikke ha tilgang til om natta? Da må den jo på do med en gang Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Her sov Virma på et pledd i gulvet der hun liksom skulle ha plassen sin. Vi delte på å sove ved siden av den første tiden. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Hvis du ikke vil ha den på rommet ditt må du sove sammen med den på badet den første tiden. Den kommer til å bli livredd hvis den ikke er vant til å være alene. Hva med å legge noen aviser på gulvet på rommet ditt? De fleste valper er vant med å tisse på de. Er jo ikke vanskelig å tørke opp litt tiss da, det må man regne med når man har valp. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 litt vanskelig å plassere aviser på mitt rom, hvis du hadde sett det hadde du skjønt det Og jeg har et sånt gulvbelegg at væske vil sige ned i det og få det til å råtne. No way om jeg flytter inn på badet Vi prøver å la den være på badet alene. "Eieren" sa at den skulle det, og han har jo peiling. Men hvis valpen blir fra seg kan jeg vurdere det. Men man skal jo ikke komme ilende med en gang en valp begynner å hyle. Da vil den bruke det knepet mot deg gang på gang, og da stopper den ikke. Men jeg spør igjen for å være på den sikre siden: Skal vann være hos den på natta eller ikke? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Men jeg spør igjen for å være på den sikre siden: Skal vann være hos den på natta eller ikke? Den dør jo ikke av å ikke ha vann om natten, og går den mye på do mens du sover ville jeg satt det bort. Har man ikke noe problemer med at den går mye på do om nettene ville jeg latt den ha vann hele tiden. Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Hvis du skal bruke bur, så sett det ved siden av senga, da våkner du dersom den må ut i løpet av natta. En valp som ligger varmt og trygt inne i et bur (med døra igjen) sover bedre og lengre. Den trenger absolutt ikke vann om natta. Har hatt mange valper og det går alltid bra på denne måten. Når den har vent seg til å sove i buret kan du nemlig flytte det et annet sted etter en liten stund for valpen har da vent seg til at buret er et godt sted å sove, en uke eller to burde være nok. Endret 2. august 2009 av elelmar Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Ikke vann om natta. Når valpen våkner tar du den ut med en gang så den får tisset, så kan den få vann. Etter hvert lærer du å se på valpen når den må tisse (tid siden den drakk, oppførsel osv) så du må bare ut ofte helt til du vet når det er. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 En kjekk ting med valper som tisser inne. Gi de masse ros og en godbit når de tisser ute. Ellers enig i det som tidligere ble sagt. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Og halsbånd er ikke noe som krever gradvis tilvenning etter min erfaring iallefall. Og at en valp er vill. Det er mer eller mindre helt normalt. det vil avta etterhvert. Kjeft osv funker veldig lite på en liten valp som har tisset/bærsjet inne. Greier du og ta den på fersken i det valpen setter seg ned eller stiller seg opp for å gjøre noe så løft opp valpen og si nei eller noe og bær den ut så den får gjort fra seg. Med siste valpen jeg hadde var jeg ute ca en gang hver andre time den tiden. gikk det stort lenger gjorde hun fra seg inne. Men det er noe du må finne ut selv. Lykke til:D Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Spinexel:Hvorfor vil du la valpen sove alene de første nettene? Det at oppretter har sagt det er greit, strider i mot alt jeg har lest og hørt. Gjør heller valpen trygg og sikker, i stedet for å tenke på at du kanskje må tørke litt tiss. Valper kommer til å tisse inne uansett, sånn er det bare å ha valp. No offence, men hvorfor kjøpe en så krevende hund som schæfer når du har så lite kunnskap? Les alt du kommmer over, kjøp bøker, meld deg på kurs og gi hunden en god valpetid. Det vil du få betalt for resten av livet til hunden. (På en positiv måte, så klart.) Edit: leif Endret 3. august 2009 av Zela Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Jeg lot ikke valpen sove alene jeg flytta inn på madrass på badet, men den hylte jo uansett. Men den roa seg etterhvert. Den hadde pissa på gulvet Og senere i dag, satte den seg rett på gulvet uten forvarsel og pissa, så da tok jeg den ut mens den dreiv på. Hvorfor vi valgte schæfer? Fordi vi hadde lyst på en schæfer? Jeg har aldri hatt en valp før, vi har hatt 4 hunder men den første blei født før meg, så den var voksen, de 3 andre fikk vi som voksne. Den første hunden var schæfer og den var det mamma som dreiv med. Men det er jo lenge sia da. I dag så vi også at den knurra mot katten vår. Hvordan ska vi håndtere det? Jeg sa et høyt fy for å vise at dette ikke var lov. Vil jo ikke at den en gang skal gå løs på katten Endret 3. august 2009 av Spinexel Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Prøv så lenge det er trygt å la katten og hunden lage sine egne regler og grenser på hverandre. Altså ikke la katten få klort hunden eller hunden bitt katten, men gjerne la de frese og knurre litt uten å blande deg inn. De vil etterhvert finne ut hvor grensene går som regel av seg selv. Bra at du løfter den ut når du ser den tisser, da vil den lære fort, og husk å ros så mye du kan når den gjør en skvett ute Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 ska prøve å få tak i litt hundegodteri i dag + et hundebur Men pusen fikk klort valpen en gang da valpen hadde ryggen til og da pilte valpen vekk klynkende Kankje det var derfor at valpen knurra og bjeffa til katten.. Men får prøve å la de finne det ut av seg selv Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Er mest øyne som er kritisk at katten ikke får klort, men et dask på baken tåler den fint. Min har akkurat lært seg å omgås ny katt de siste ukene, og den har fått noen høyre av katten før de fant ut av hverandre. hehe Nå leker de som om de skulle vært av samme ulla og katten bruker ikke klørne når de lekesloss så de kan trygt vært alene i samme rom. Noen katter godtar aldri hunden, spesiellt om hunden kommer inn i huset sist. Men de finner nok en trygg avstand til hverandre da uansett. Begynner hunden å vise aggresiv adferd mot katten må du få den på andre tanker og gjøre det å være i samme rom som katten til en posetiv opplevelse. Endret 3. august 2009 av archongamer Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 tusen takk for gode svar folkens Har vært til stor hjelp Akkurat nå ligger den lille røveren og sover, så nyter stillheten Så er det bare å skyndte seg ut med han når den våkner og belønne den med klapp og ros Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) angående katt og en valp. Jeg har selv 2 katter og har hatt ett par valper mens dem har vært voksne. Helt normalt at valpene bjeffer på dem. Valpen vil som oftest bare leke med dem. Og du må nesten la kattene få si ifra til valpen om hvem som er sjefen. Eneste måten valpen lærer på. EDIT: Mine katter bruker ikke klørne når dem sier ifra iallefall. Hører bare dunk dunk av poter som smeller oppå hodet dems:p Endret 3. august 2009 av RaW_DeNiM Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 angående katt og en valp. Jeg har selv 2 katter og har hatt ett par valper mens dem har vært voksne. Helt normalt at valpene bjeffer på dem. Valpen vil som oftest bare leke med dem. Og du må nesten la kattene få si ifra til valpen om hvem som er sjefen. Eneste måten valpen lærer på. EDIT: Mine katter bruker ikke klørne når dem sier ifra iallefall. Hører bare dunk dunk av poter som smeller oppå hodet dems:p hehe Men valpen knurra også skjønner du.. =/ Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 valper både knurrer og bjeffer når dem skal leke Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) litt vanskelig å plassere aviser på mitt rom, hvis du hadde sett det hadde du skjønt det Og jeg har et sånt gulvbelegg at væske vil sige ned i det og få det til å råtne. No way om jeg flytter inn på badet Vi prøver å la den være på badet alene. "Eieren" sa at den skulle det, og han har jo peiling. Men hvis valpen blir fra seg kan jeg vurdere det. Men man skal jo ikke komme ilende med en gang en valp begynner å hyle. Da vil den bruke det knepet mot deg gang på gang, og da stopper den ikke. Men jeg spør igjen for å være på den sikre siden: Skal vann være hos den på natta eller ikke? Vi har aldri hatt ulykker med våre hunder om natta, selv når de var 8 uker gamle, rett og slett fordi vi passet på å gå ut med de med en gang de våknet. Da er det bare å slenge på seg noen klær, sette føttene i et par slipperser, ta bikkja under arma og løpe ut. Det gjorde jeg også med Border Collien min fra han var bitteliten valp og en god stund fremover, rett og slett fordi de er veldig tissetrengte med en gang de våkner om morgenen. Dette krever selvsagt at du sover i samme rom som hunden. Hvis ikke får du neppe med deg at den våkner. Har den muligheten til å gå ut på gulvet kommer den til å gjøre fra seg- Så enkelt er det. Jeg hadde min i ett lite bur som jeg hadde i senga først (fordi den var redd for å være alene). Etterhvert som hun ble tryggere satte jeg buret på gulvet rett ved siden av senga mi. EDIT: Anng. halsbånd så er det en kjent sak at valpen kan sette seg litt imot de første gangene, dersom oppdretter ikke har vært lur og hatt bånd på valpene mens han hadde de (Jeg hadde halsbånd på mine valper for å venne de til dette, og gikk også ut med de i kobbel på plena 2 og 2 for at de skulle venne seg til dette før de kom til nye eiere). Ha god tålmodighet første gang dere skal lufte den med band. Bruk mild lokkestemme og la den gradvis lære at dette ikke er farlig. Det tar ikke lang tid før den aksepterer båndet Låser du en 8 uker gammel valp på badet helt alene hele natta risikerer du at dere får problemer ved hjemme-alenetreningen når dere tar til med den, så det ville jeg unngått. Endret 3. august 2009 av Sookie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå