Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Teac: høres ut som om du starter i feil ende. Vanskelig å forklare; men når hunden ikke har assosiert båndet med kommandoen funker det ikke.

Sant det. Men han skjønner at når jeg sier "Gå og finn" så begynner han med en gang og lete. Men vet liksom ikke helt hvordan en skal begynne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En merkelig forklaring fra meg:

Du kan jo si "finni båndet..." og pek på det..

Det var slik jeg lærte hunden min å hente feks leken.

Når han ikke skjønte hva jeg snakker om, så fikk jeg han til å komme til bamsen. " ta bamsen". Når han var borti bamsen så roste jeg han osvosv

Nå skjønner bikkja hva det meste her i huset er :p

Jeg har ikke orka å lært han å hente noe bånd, fordi jeg ser for meg at det kan bli plagsomt i lengden :p

Lenke til kommentar
Var og så på valper med modern i går. Tok noen bilder, men når jeg så på dem nå er det åpenbart at jeg enten må ha fotokurs eller et nytt objektiv, for dette er jo amateur hour!

Uansett, ligger noen av de med minst motion blur her:

http://www.flickr.com/photos/19364179@N04/...57621851778494/

 

Vicitas? HAR SÅ lyst på en svart/hvit en... Men i kullet der er jo den svarte en hann, og jeg orker ikke ha to hanner, nei.

 

Har du forresten opplevd basenjien din som krevende eller vanskelig? Er så mange som sier de kan være det. Men selv har jeg ikke merka noe til det med min, altså. Ikke mye ugagn her i huset.

Lenke til kommentar

Stemmer det, vi var innom i forrige uke.

 

Selvsagt er Ylva krevende og vanskelig, hun er jo en basenji ;)

 

Neida, jeg tror det er et spørsmål om innstilling. Hvis basenji-fans snakker masse om hvor fantastisk vanskelige hundene er, er det større sjanse for at nye hundeeiere blir positivt overrasket når de skjønner at de bare er litt mer sta og egenrådige enn gjennomsnittet, de er på ingen måte umulige :)

Samtidig er det jo en måte å forhindre at folk kjøper basenji til 12-åringene sine som kanskje heller burde hatt en gullfisk for å lære om ansvar i stedet for en jakthund med tusenvis av års avling for å være mest mulig selvstendig ;)

 

Hannvalpen tror jeg forresten Wenche ville beholde selv, men jeg tror det fremdeles er en rød/hvit hann til salgs. Hvis du vil ha en svart/hvit tror jeg det blir et kull fra Kingwanas til høsten med minst en svart/hvit forelder. IIRC selvsagt.

Lenke til kommentar

Da er det 10 dager til jeg skal hente lille Aroh gutten. En liten rød staffegutt:D

 

planen var egentlig og vente på ett kull fra samme oppdretter i februar neste år siden alle valpene fra dette kullet var tatt. Men så meldte en av kjøperne avbud og da fikk jeg tilbud om at jeg kunne få kjøpe en om jeg ville. Så takket ja til det. Har ihvertfall sjekka opp det som sjekkes opp kan med tanke på familie historie og alt det der , så føler jeg har gjort mitt for å unngå sykdommer på neste hund. Men man vet jo aldri:S.

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar
Da er det 10 dager til jeg skal hente lille Aroh gutten. En liten rød staffegutt:D

 

planen var egentlig og vente på ett kull fra samme oppdretter i februar neste år siden alle valpene fra dette kullet var tatt. Men så meldte en av kjøperne avbud og da fikk jeg tilbud om at jeg kunne få kjøpe en om jeg ville. Så takket ja til det. Har ihvertfall sjekka opp det som sjekkes opp kan med tanke på familie historie og alt det der , så føler jeg har gjort mitt for å unngå sykdommer på neste hund. Men man vet jo aldri:S.

 

Henter min på mandag. Gleder meg! :D

Lenke til kommentar

Jeg er leilighet passe for foreldrene mine mens de er i danmark, en relativt kjedelig job, men det betyr at jeg for tilbringe masse tid med vår halv lamme dachs, noe jeg ikke har fått gjort siden jeg flyttet for et år siden,

Hun sover i senga sammen med meg noe som er veldig korselig og noe jeg har savnet.

En veldig enkel hund å passe hun kan sove i 12 timer, og kan holde vann i en evig het, jeg går ut med henne 4 ganger om dagen og det holder vist lenge det, går jeg ut med henne halv elve, elve holder hun til 12 neste deg(jeg vokner og går ut med henne 10) men hun kan holde seg så lenge om hun vil.

 

Det er uansett hyggelig og ha litt alene tid med hene, vanligvis kommer jeg bare innom en gang om dagen for å lufte henne 12 mens foreldrene mine jobber, men nå har vi masse tid sammen

Lenke til kommentar

hei :)

 

I dag hentet vi en schæfer valp (han), og han er veeeldig vill :p Men plutselig satte han seg på gulvet og pissa, først på badet oppe, og så på stuegulvet nede xD

 

Hva ska vi gjøre med hunden når den pisser inne, må man ta den i nakkekinnet (ikke for hardt) i det den pisser for så og "hive" den ut? Noen som har erfaring? :)

 

En ting til: Den er ca. 8 uker og vi har ikke fått på den halsbånd enda, den må jo vende seg til det gradvis. Når tror dere den er stor nok til å gå korte og rolig turer med på asfalt i bånd? Kan jo også evt. bære den 200 meter til skogsløypa for bedre underlag :ninja:

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Man skal aldri straffe en hund som tisser inne. Den veit ikke hva som er rett og galt, og kjefter man på en valp/hund som tisser inne vil den tro at det å tisse er feil, ikke det at den tisser inne.

Tisser valpen inne, så plukk den opp (selv om den holder på å tisse) og bær den ut.

Regelen er at man skal ta ut en valp når den akkurat har tisset inne, etter den har lekt, spist, drukket vann, sovet eller det er en stund siden sist. :)

 

Du kan godt gå med valpen i båndt bort til skogen. Den har da bein :) Man skal aldri gå tur med en valp, men lufte den. Du skla ta den med deg steder for å sosialisere den, for at den skal møte nye mennesker, dyr, steder og situasjoner. Synes du det er litt langt, så få noen til å kjøre deg, eller ta bussen (noe som er lurt å gjøre for sosialiseringa) :) Det å melde deg på ett valpkurs i nærmeste fremtid er veldig lurt! Se i avisa etter annonser eller på matbutikken/dyrlegen.

 

Håper vi får se noen bilder av tassen da!

Endret av mushi
Lenke til kommentar

tusen takk for nyttig informasjon :)

 

Hva med når den river og biter i skoa :p ?

 

Han vi kjøpte valpen av har drevet med schæfere i over 20 år, og han sa at vi kan la valpen sove i katteburet (den klarer å snu seg rundt og sånn) den første natta, før vi i morra kjøper et mye større hundebur til den.

 

Dette for at den lille rakkeren ikke skal lage skikkelig skraper og merker i døra (badet) :woot:

 

Syns dere dette er akseptabelt, eller skal vi ta av lokket på buret sånn at den får en slags liten seng? Skal den ha vann tilgjengelig om natta?

 

Er litt uerfaren med valper, har bare hatt voksne hunder :)

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...