Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er vel ingen som har en siberian husky eller alaskan malamute jeg kan få se da? :hmm: de er lekkre hunder. Kan man ha noen av dem i norge? blir det for varmt?

 

Er ikke noe problem å ha Siberian Husky eller Alaskan Malamute i Norge, men blir jo litt varmere for dem om sommeren.

 

De færreste passer til å ha de to rasene. De krever veldig mye fysisk aktivitet, og må stort sett være i bånd pga jaktinstinktet.

 

 

ah, så de må være mye i bånd? :( men de er jo VELDIG FINE da :D

Lenke til kommentar
Klover: Fin hun er. :)

Knøttet vårt elsker hestebæsj. Elske som i å spise og bære rundt på det. :sick:

 

Takk for det. Jeg skjønner bare ikke hva som kan være så stas med andres drit, må jo smake nettopp drit :p

 

andreyy, som en hovedregel har man disse hundene alltid i bånd når man er ute og går.

Lenke til kommentar
Shakira var den eneste som ga blaffen i hestemøkka. En Hvit Gjeterhund (hehe!) rulla seg i den, og en Kooiker-valp bar på den i munnen.

Herlig.. Min har spist bæsj og hovavskjær etter hovslagerens besøk :roll:

Mange hunder eeelsker dette, men min er heldigvis ikke noen storfan.

 

 

Hurra!

146399-5-1248644499245-t200.jpg

 

Andreyy:

Disse hundene vil jeg ikke si er typisk førstegangshund, særlig ikke Malamute.

Noen har et ekstremt jaktinstinkt, og dreper alt som kommer i veien for de -til og med andre hunder, om de ikke er godt sosialiserte.

Det er lite kult. Bedre å ha en hund du kan ha løs på tur, og som ikke krever at du løper maraton flere ganger per dag ;)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Andreyy:

Disse hundene vil jeg ikke si er typisk førstegangshund, særlig ikke Malamute.

Noen har et ekstremt jaktinstinkt, og dreper alt som kommer i veien for de -til og med andre hunder, om de ikke er godt sosialiserte.

Det er lite kult. Bedre å ha en hund du kan ha løs på tur, og som ikke krever at du løper maraton flere ganger per dag ;)

 

neida :) må jo være lov å spørre om hunden bare.

Men om jeg skulle ha meg hund, hva ville vært en god førstegangs hund?

Lenke til kommentar
Andreyy:

Disse hundene vil jeg ikke si er typisk førstegangshund, særlig ikke Malamute.

Noen har et ekstremt jaktinstinkt, og dreper alt som kommer i veien for de -til og med andre hunder, om de ikke er godt sosialiserte.

Det er lite kult. Bedre å ha en hund du kan ha løs på tur, og som ikke krever at du løper maraton flere ganger per dag ;)

 

neida :) må jo være lov å spørre om hunden bare.

Men om jeg skulle ha meg hund, hva ville vært en god førstegangs hund?

 

 

Spørs jo hva du vil gjøre med hunden, størrelse/pels osv, men i utgangspunktet er ikke retrieverne så dumme.

 

Jeg prøvde å foreslå korthåret collie til en annen fyr nå ganske nylig også, men er jo smak og behag hva man liker.

 

Prøv å tenk på instinkter, både vokt og jakt kan være slitsomt. Gjeterhunder som BC/Aussie trenger utfordringer.

Lenke til kommentar

Andreyy:

Selvfølgelig er det lov å spørre om en rase, og beundre dens skjønnhet :)

 

Er ikke den korthåra Collien noe tøffere enn den andre? Den krever vel gjerne litt mer enn den langhåra, mener jeg å ha hørt fra ei som har begge.

 

Som jeg bruker å si til de som vil ha hund, men er usikker på rase og størrelse:

Se i en hundebok. Velg ut de du liker av stor og liten.

Så kan du eliminere ut en etter en, etter aktivitetsnivå og hva som passer for de osvosv.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Andreyy:

Selvfølgelig er det lov å spørre om en rase, og beundre dens skjønnhet :)

 

Er ikke den korthåra Collien noe tøffere enn den andre? Den krever vel gjerne litt mer enn den langhåra, mener jeg å ha hørt fra ei som har begge.

 

Som jeg bruker å si til de som vil ha hund, men er usikker på rase og størrelse:

Se i en hundebok. Velg ut de du liker av stor og liten.

Så kan du eliminere ut en etter en, etter aktivitetsnivå og hva som passer for de osvosv.

 

Mulig den krever mer enn langhåret, men trodde ikke det var så galt at den ikke er noe å anbefale som førstegangshund.

 

Da er det vel ganske mange raser som kan strykes. Er ikke sikkert han vil ha en hund som rekker han til midt på leggen.

 

Utover retrievere, hva kan man da foreslå? Retrieverne trenger også sitt, jeg vet det, og det er jo også forskjeller på dem.

Lenke til kommentar

Har han erfaring(som i vet hva han får i hus), så vil det ikke nødvendigvis by på problemer med en såkalt rase som "ikke er egnet som førstegangshund".

Hadde alle skulle valgt hund etter erfaring, så tror det det hadde vært masseproduksjon av Golden og Chihuahua -noe det også forsåvidt er :!:

 

En flat vil jeg si vil ha en god del mosjon, i forhold til feks en Golden. Men det er utrolig herlige og uproblematiske hunder :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall skrive under på at Golden byr på lite problemer. Det viktigste man bør tenke på når man velger førstehund er at man vet man får en hund som er lett og oppdra og som man ikke vil få noen problemer med. Mange som går i fella og velger ut av utseende. Og det er ikke spessielt lurt når man skal ha en hund som lever i kanskje 14-15år.

Lenke til kommentar

hmm agria dekte ikke saken med sarah gitt. Så ser ut som noen tusen er ute av vinduet... Med mindre punk 3 i kontrakten her som sier :

 

Skulle hunden utvikle sykdommer av avgjørende (invalidiserende) betydning for hundens sunnhet, og såfremt disse beviselig er medfødt eller oppstått i den tid hunden har vært hos selger, kan kjøper kreve tilbakebetaling inntil kjøpesummen. Hvis kjøper krever kjøpet hevet på grunn av vesentlig mangel, må han hvis selger forlanger det, mot refusjon av kjøpesummen, levere thunden tilbake til selger. Dette kan bare unnlates hvis vetrinærattest bekrefter at omgående avliving var uomgjengelig nødvendig. Hvis hunden er forsikret, og kjøper får utbetalt forsikringssummen, skal det tas hensyn til dette i det endelige oppgjør mellom kjøper og selger.

 

Og i følge Agria er det en medfødt sykdom..

 

Har jeg noen sjans mot oppdretter her tro?:S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...