Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare til opplysning, Cairn er en hund som krever veldig mye pelsstell i form av napping. Som Cairn eier må jeg si det til tider kan være et "#¤% om man skal gjøre det selv, også koster det skjorta om andre skal gjøre det. Heldigvis er samboeren min Terrier trimmer med 14års erfaring med Cairn, så hun kan dette fra A-Å. Muligens noe å være litt OBS på om man skal kjøpe Cairn.

Lenke til kommentar

Familien til en kamerat av meg har Cairn-terrier, og han er allergisk mot hudcellene som blir liggende i pelsen, han sier at han ikke merker noe til allergien hjemme.

Fant forresten ut at hunden min var veldig allergisk mot vepsestikk i dag. Den drev å gravde i hagen (den har lov :p ), da den ble stukket i munnen av en veps. Kjørte til dyrlegen, og den ble helt slapp og hele ansiktet hovnet opp slik at den knapt fikk opp øynene, og hele hunden ble "nuppete" og bølgete i pelsen, på veien bort. Fikk heldigvis motgift, og tabletter jeg skal gi den de neste dagene, så nå er den frisk som en fisk. Litt skremmende. :p

Lenke til kommentar
Familien til en kamerat av meg har Cairn-terrier, og han er allergisk mot hudcellene som blir liggende i pelsen, han sier at han ikke merker noe til allergien hjemme.

Fant forresten ut at hunden min var veldig allergisk mot vepsestikk i dag. Den drev å gravde i hagen (den har lov :p ), da den ble stukket i munnen av en veps. Kjørte til dyrlegen, og den ble helt slapp og hele ansiktet hovnet opp slik at den knapt fikk opp øynene, og hele hunden ble "nuppete" og bølgete i pelsen, på veien bort. Fikk heldigvis motgift, og tabletter jeg skal gi den de neste dagene, så nå er den frisk som en fisk. Litt skremmende. :p

Ja, det er ekkelt med alle de stikkende bugsene. Både Cairn og Staffen jeg har elsker å jakte på humler....?!!!? Hørt mange historier om hunder som har dødt p.g.a. stikk i halsen av humler eller veps. Du er heldig som har en vet. i nærheten, tro de som er på feire i ingenmannsland, der det kan ta timer for å komme seg til vet.

Cairn kan få en særdeles tykk underull, og det kan i mange tilfeller føre med seg litt flass som dessverre mange allergikere reagerer på.

Også er Cairn en av de få hunderasene som regnes som en ordentlig terrier, sta som få. Skal man kjøpe en slik hund burde man, etter min erfaring, vite hva man holder på med...

Lenke til kommentar

De beste og "enkleste" allergihundene er nok puddel og bichon frise. Det skal MYE til før du merker noe til de reagerer på de, og selv om puddel har et spesielt image, er det faktisk en virkelig hund med virkelige instinkter og personlighet - den er ikke laget av plast ;)

Edit: Merker noe til de.. Heh, er hunder tross alt :)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk like før jeg kjøper meg en hund. Jeg har hatt lyst på hund så lenge og jeg kjenner jeg nesten ikke klarer å vente mer... Vi får ha hund i huset jeg leier også, så alt virker liksom så greit.

Har tenkt vel og lenge over hvilken hund jeg vil ha, og jeg har kommet frem til en Shetland Sheepdog.

Er det noe med denne rasen noen av dere vil fortelle meg? Egne erfaringer osv? Har tatt testen på Canis blant annet, og da kom denne hunderasen opp også.

Hvor lenge kan den være alene osv? Er det best å kjøpe hund på våren eller høsten?

Takk :)

post-101796-1247684903_thumb.jpg

post-101796-1247684889_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Pippin: Jada, han kan når han vil :!:

Sheltien er så nyydelig :love:

Jeg kan ikke finne noe negativt med den rasen i det hele tatt.

Super familiehund og fin førstegangshund. Hvordan det er med sykdommer osv der, aner jeg ikke, men det er vel ikke stort mer enn "normalt".

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Er det noe med denne rasen noen av dere vil fortelle meg? Egne erfaringer osv?

Heh. Ei venninne og familien hadde en sånn en, og det var den lateste bikkja jeg noengang har vært borti. Bikkja vi hadde på den tida, som var rundt seks år eldre, var som en valp i forhold. Men jeg antar at de ikke er sånn generelt? For all del ei herlig bikkje, men ufattelig lat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...