Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Tror det heller er miljøet som pitbullen dessverre havner i som har et dårlig rykte. Pitbullen er på ingen måte noe bedre eller verre enn dobermann, rottweiler eller Staffordshire Bullterrier. Men dessverre er media veldig snar å huse opp så fort det er noe som handler om disse rasene. Som sist gang en unge ble bitt av blandingshunden, men media klarte faktisk å skrive rottweiler istede for rottweiler/labrador mix, den var 50/50 den hunden.

Nå misforstår du med vilje. De fleste hundemennesker vet dette veldig godt, inkludert Turtlis, men den jevne nordmann ser ofte på disse rasene som "farlige". Og det var vel derfor Turtlis skrev "slem" og ikke slem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager, jeg sa faktisk "AMSTAFF", ikke staffer ;)

Jeg var bare litt rask ut til å skrive.

Men siden jeg snakket om Amstaff og Pitbull, så var den vel ikke så veeldig vanskelig å skjønne.

Kanskje det er vanskelig for de som ikkje kjenner til de rasene, så jeg mener det er viktig å poengtere at Staff ikke er amstaff eller pitbull.

Lenke til kommentar
Phuuuu, her i huset har det vært utrolig slitsomt! Millie (bolognesen min) fødte for tidlig fordi to av valpene var døde og begynt å råtne, det ble keisersnitt og en levende, men helt blå valp som ikke greide seg og en frisk liten gutt ble resultatet. Valpen som greide seg var bare 110 gram og helt prematur. Han kunne ikke suge så jeg har håndforet ham med ei lita sprøyte annenhver time fra tirsdag tilogmed natt til fredag. Litt av en jobb, og så utrolig vanskelig å få melk i en så liten skapning, en og en dråpe av gangen for ikke å få noe ned i lungene, noe som ville tatt livet av den! Fikk heldigvis holdt melkeproduksjonen i gang hos mor og nå har han endelig lært teken, han henger i puppen nesten hele tiden og begynner å bli riktig søt. Først ville ikke mor ha noe med han å gjøre, var det fordi hun visste at han ikke var levedyktig tro? Men så fort han begynte å suge av henne så våknet morsinstinktet! :thumbup: Jeg må si at jeg lurer veldig på hva som kan være årsaken til de ikke bare døde, men også veldig vanskapte valpene. Har fått antydet at det kan ha vært en infeksjon av noe slag. Men hun har ikke vist noe tegn til å ha vært syk, og ikke har vi vært noe sted hun kan ha blitt smittet av noe heller.

Så trist å høre! Føler veldig med deg nå altså...

Jeg har heller ikke hørt om vannskapte valper i forbindelse med herpes - "bare" at alle valpene er døde/dør i løpet av få dager. Er du sikker på at tispa ikke har fått i seg noe "kjemisk" ? Vet at noen med flat fikk vannskapte valper etter å ha gitt tispa lusekur under drektigheten selv om det stod at middelet kunne brukes. Kan jo være noe hun har fått i seg uten at du vet om det også? Føler forøvrig med deg - det er IKKE gøy med slikt. Jeg fikk et kull som fikk en infeksjon (sannsynligvis fra tispa ut i fra det veterinæren sa) og der mistet jeg flere valper. Noen klarte seg relativt greit og kom seg fort, en av de var veldig syk, men jeg klarte å redde den - mye pga samme innsats som det du har gjort. Valpen ble sjekket da den ikke la på seg like fort som de andre og virket litt "pinglete" (jeg sjekket spesielt med tanke på nyresvikt) men veterinæren kunne ikke si at blodverdiene var noe større en normalt ved valpesjekken, så jeg solgte den til en meget hyggelig familie. Dessverre viste det seg at valpen likevel fikk nyresvikt og de mistet den før den var et halvt år gammel . Etter den lærdommen kommer jeg ALDRI til å gjøre alt for å redde en så svak valp - det kan virke kynisk.. men jeg unner ingen å oppleve det som denne familien opplevde og det var grusomt for meg også. Heldigvis så hadde jeg valpesjekken å vise til og AGRI avl - så de fikk dekket både valpens innkjøpspris og behandlingen men det var helt grusomt. Får jeg en slik "svak" valp igjen, som "henger med" kommer jeg nok ikke til å selge den men beholde den en god stund selv for å se om alt går greit. Vil ikke være negativ å si at dette kan skje hos deg, men ber deg være nøye med å sjekke signaler som økt tørst o.l. Det artet seg omrtrent som de barna som døde/ble syke/fikk nyrersvikt pga "pølsa fra Gilde" (var det vel?)Lykke til med valpen din!

Lenke til kommentar

Mange ser ut til å glemme at det går ann å bruke forskjellig treningsform og komme fram til samme resultat, samme om målet er bare å få hunden til å fungere i famillien eller om man skal mer. Det er lett å evangelisere den måten man selv mener at trening skal foregå på, men man må alikevel ikke glemme at det er opp til hver enkelt hundeeier å finne ut hva som passer for den enkelte. Klarer man å akseptere dette så slipper man de værste kranglene.

Ofte er det ikke metodene som betyr mest for resultatet, men filosofien man legger bak det. Mange lærer seg blindt metoden uten å tenke over hva som ligger bak; hvorfor fungerer det å gjøre det på denne måten?

Lenke til kommentar

En bruker så det opportunt å gå på person og ikke sak. I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Diskuter anstendig. I henhold til retningslinjene ble '1' innlegg slettet fra tråden, samt '36' svar på allerede slettet innlegg.

I henhold til retningslinjene §1, må jeg ærbødigst be debattanter, holde seg til trådens tema. Mener du en tråd eller et innlegg som sådan strider mot retningslinjene, ikke kommenter dette den aktuelle tråd, men rapporter.

Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil manipulere intensjonen med det aktuelle innlegget, dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar

Jeg er finn.no-fanatiker og sitter alt for mye og surfer der. :p For tiden synes jeg det "tar helt av" med blandingsvalper og høye priser! Blandingsvalper til over 10 000 kr f.eks. Flere som har samme inntrykk som meg?

Og hva med denne, blanding mellom chihuahua og golden retriever. :ermm: Virker som om så lenge man har en miniatyrhund med i bildet så kan man ta hva som helst for valpene.

Edit: Eller hva med denne:

Link

Mor amerikansk cocer og gatemix.

Far chihuahua og Jack Russell.

6000 kr! Endret av Zela
Lenke til kommentar
Helt syke priser ja, selv om jeg personlig ikke synes 10-15 000 for en livsledsager er så veldig dyrt generellt sett.

Synes jeg ser den parringen mellom en chi og en golden, må ha vært litt av et syn :p

Søt hund var det da.

Vi har selv betalt mye for vår hund og det var penger jeg gladelig betalte. Det jeg reagerer på er at det er blandinger på kryss og tvers som det virker som er avlet fram, kun er hensikt å tjene penger.

Hehe.. Det må ha vært litt av et syn, ja. Får inderlig håpe det var et "arbeidsuhell". ;)

Lenke til kommentar

Tror vel 99% sikkert at det må ha vært uhell ute her, men man kan desverre aldri si aldri.

Prisene følger jo etterspørsel, og så lenge noen er villige til å betale summen, gjør ikke selger noe galt.

Internett har nok hjulpet på å dra prisene opp da man ikke lenger bare kunne henge opp en lapp på lyktestolper og si i fra til kjentfolk om man vil selge et dyr.

Folk prøver seg høyt og går heller ned om de ser det blir vanskelig, men tidligere måtte man vel ofte bare bli kvitt valpene tilslutt om det var blandinger.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Tror vel 99% sikkert at det må ha vært uhell ute her, men man kan desverre aldri si aldri.

Prisene følger jo etterspørsel, og så lenge noen er villige til å betale summen, gjør ikke selger noe galt.

Internett har nok hjulpet på å dra prisene opp da man ikke lenger bare kunne henge opp en lapp på lyktestolper og si i fra til kjentfolk om man vil selge et dyr.

Folk prøver seg høyt og går heller ned om de ser det blir vanskelig, men tidligere måtte man vel ofte bare bli kvitt valpene tilslutt om det var blandinger.

Ja, det tror jeg du har helt rett i.

Folk kjøper gjerne fordi de synes valpen er så søt, og så går det noen mnd og så er valpene til salgs på finn.no igjen pga. allergi. :p

Lenke til kommentar
Phuuuu, her i huset har det vært utrolig slitsomt! Millie (bolognesen min) fødte for tidlig fordi to av valpene var døde og begynt å råtne, det ble keisersnitt og en levende, men helt blå valp som ikke greide seg og en frisk liten gutt ble resultatet. Valpen som greide seg var bare 110 gram og helt prematur. Han kunne ikke suge så jeg har håndforet ham med ei lita sprøyte annenhver time fra tirsdag tilogmed natt til fredag. Litt av en jobb, og så utrolig vanskelig å få melk i en så liten skapning, en og en dråpe av gangen for ikke å få noe ned i lungene, noe som ville tatt livet av den! Fikk heldigvis holdt melkeproduksjonen i gang hos mor og nå har han endelig lært teken, han henger i puppen nesten hele tiden og begynner å bli riktig søt. Først ville ikke mor ha noe med han å gjøre, var det fordi hun visste at han ikke var levedyktig tro? Men så fort han begynte å suge av henne så våknet morsinstinktet! :thumbup: Jeg må si at jeg lurer veldig på hva som kan være årsaken til de ikke bare døde, men også veldig vanskapte valpene. Har fått antydet at det kan ha vært en infeksjon av noe slag. Men hun har ikke vist noe tegn til å ha vært syk, og ikke har vi vært noe sted hun kan ha blitt smittet av noe heller.

Så trist å høre! Føler veldig med deg nå altså...

Jeg har heller ikke hørt om vannskapte valper i forbindelse med herpes - "bare" at alle valpene er døde/dør i løpet av få dager. Er du sikker på at tispa ikke har fått i seg noe "kjemisk" ? Vet at noen med flat fikk vannskapte valper etter å ha gitt tispa lusekur under drektigheten selv om det stod at middelet kunne brukes. Kan jo være noe hun har fått i seg uten at du vet om det også? Føler forøvrig med deg - det er IKKE gøy med slikt. Jeg fikk et kull som fikk en infeksjon (sannsynligvis fra tispa ut i fra det veterinæren sa) og der mistet jeg flere valper. Noen klarte seg relativt greit og kom seg fort, en av de var veldig syk, men jeg klarte å redde den - mye pga samme innsats som det du har gjort. Valpen ble sjekket da den ikke la på seg like fort som de andre og virket litt "pinglete" (jeg sjekket spesielt med tanke på nyresvikt) men veterinæren kunne ikke si at blodverdiene var noe større en normalt ved valpesjekken, så jeg solgte den til en meget hyggelig familie. Dessverre viste det seg at valpen likevel fikk nyresvikt og de mistet den før den var et halvt år gammel . Etter den lærdommen kommer jeg ALDRI til å gjøre alt for å redde en så svak valp - det kan virke kynisk.. men jeg unner ingen å oppleve det som denne familien opplevde og det var grusomt for meg også. Heldigvis så hadde jeg valpesjekken å vise til og AGRI avl - så de fikk dekket både valpens innkjøpspris og behandlingen men det var helt grusomt. Får jeg en slik "svak" valp igjen, som "henger med" kommer jeg nok ikke til å selge den men beholde den en god stund selv for å se om alt går greit. Vil ikke være negativ å si at dette kan skje hos deg, men ber deg være nøye med å sjekke signaler som økt tørst o.l. Det artet seg omrtrent som de barna som døde/ble syke/fikk nyrersvikt pga "pølsa fra Gilde" (var det vel?)Lykke til med valpen din!

Takk Granny for svaret ditt. Den valpen jeg har igjen var ikke svak, tvert imot, og har lagt på seg veldig godt, faktisk mer enn fordoblet fødselsvekten på dag 7. Så dette går bra. Men skulle gjerne visst årsaken, men det er vel ikke så lett.

Lenke til kommentar
Bullmastiff, er det noen her som har erfiaring med de?

Jeg har hatt Bullmastiff, eller foreldrene mine hadde da jeg var yngre. En tispe. Husker den som veldig leken og snill. En «vennlig kjempe», og en utmerket familiehund.

:)

Edit: Begge foreldrene mine har hatt hund hele livet.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Er Cairn Terriere allergivennlige, eller må jeg gi opp enda en hunderase pga. allergien?

Jeg kan ikke svare deg på om Cairn er spesielt allergivennlig, men ei venninne av meg er/har vært veldig allergisk mot familiens flatcoated (uten at det har hindret henne i å ta seg av den...) når hun flyttet for seg selv så begynte hun med Norwich terrier og det går ganske greit sier hun:-). Nå er hun mer en middels interessert i hund og godtar nok å ha noen plager, men hun sier nå at det går mye bedre med terrieren en med flatten ihvertfall! Vil du ha kontakt med henne kan jeg godt sende deg adressen til hjemmesiden hennes på PM :)

Lenke til kommentar
Er Cairn Terriere allergivennlige, eller må jeg gi opp enda en hunderase pga. allergien?

Det kommer jo helt an på hva du er allergisk mot. Noen er allergisk mot hundesikkelet, andre mot hår. (Og sikkert flere andre måter å være allergisk mot hund på)

Men for all del, ta ikke noens tips på at den og den hunderasen er allergivennlig. Fordi om en venn av deg som er allergisk ikke reagerer på den, kan det godt hende du gjør det.

Dvergpinscheren sies jo å være allergivennlig fordi den ikke røyter, men det tror jeg ikke noe på. Mine dvergpinschere har nemlig en tendens til å GNI hodet og halsen sin mot ansiktet mitt. DET høres ikke allergivennlig ut for meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...