Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kommer nok til å bli en hann.

Men er det noen som vet om de avles opp i nærhetet av Bergen?

 

 

(Kommer til å gå på kurs med den ja)

 

Har du hund i fra før, eller eid hund tidligere? Et meget viktig spørsmål som oppdretter kommer til å stille deg..

Lenke til kommentar
Det kommer nok til å bli en hann.

Men er det noen som vet om de avles opp i nærhetet av Bergen?

 

 

(Kommer til å gå på kurs med den ja)

 

Har du hund i fra før, eller eid hund tidligere? Et meget viktig spørsmål som oppdretter kommer til å stille deg..

 

Nei, jeg har ikke hatt hund før. Har det mye å si om jeg får kjøpt der?

Lenke til kommentar
Det kommer nok til å bli en hann.

Men er det noen som vet om de avles opp i nærhetet av Bergen?

 

 

(Kommer til å gå på kurs med den ja)

 

Har du hund i fra før, eller eid hund tidligere? Et meget viktig spørsmål som oppdretter kommer til å stille deg..

 

Nei, jeg har ikke hatt hund før. Har det mye å si om jeg får kjøpt der?

 

 

Det har veldig mye å si + jobbsituasjon og økonomisk sikkerhet de nærmeste 10-12 årene.

 

Det er et særdeles stort ansvar å ha hund, utenlandsturer, byturer osv må man i mange tilfeller skippe når man har hund, dessverre. Selv om du har vært på byen å drukke deg dødsfull er det fortsatt en hund som skal ut neste morgen, tisse, få mat, gå tur osv. Hvor gammel er du, om jeg får spørre.

Lenke til kommentar
Det kommer nok til å bli en hann.

Men er det noen som vet om de avles opp i nærhetet av Bergen?

 

 

(Kommer til å gå på kurs med den ja)

 

Har du hund i fra før, eller eid hund tidligere? Et meget viktig spørsmål som oppdretter kommer til å stille deg..

 

Nei, jeg har ikke hatt hund før. Har det mye å si om jeg får kjøpt der?

 

 

Det har veldig mye å si + jobbsituasjon og økonomisk sikkerhet de nærmeste 10-12 årene.

 

Det er et særdeles stort ansvar å ha hund, utenlandsturer, byturer osv må man i mange tilfeller skippe når man har hund, dessverre. Selv om du har vært på byen å drukke deg dødsfull er det fortsatt en hund som skal ut neste morgen, tisse, få mat, gå tur osv. Hvor gammel er du, om jeg får spørre.

 

Jobbsitvasjon er ikke no problem, den må være alene maks 6timer. Økonomi er ingen problem, og vi har mer enn nok av folk som kan passe hunden. Å jeg tviler på at alle tre blir dritings samme dag.

Jeg er 15år.

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar

Nå er det foreldrene hans og ikke han som får kjøpt en evt hund, så det er til syvende og sist de som må bestemme.

Ingen seriøs oppdretter selger en slik type hund til en 15 åring uten erfaring med hunder.

I hvertfall ikke om det beste du har å komme med for hvorfor rasen er av interesse er for den ser tøff ut.

Lenke til kommentar

Ja om din mor føler seg kompetent og klar for oppgaven skal ikke jeg moralisere til deg, men du alene er desverre ikke klar for oppgaven det er enda.

Jeg har selv fransk bulldog, og selv om dette er en liten hund i forhold til disse nevnt her, kan jeg si du trolig vil få livet veldig mye mer behagelig med en slik en.

Mye av grunnen til at jeg endte opp med den var fordi jeg følte den passet mine behov, livsstil og erfaring med hundehold.

Jeg er også svak for de virkelig store vakthundene, og skulle gjerne ha en selv en vakker dag, men da skal jeg først vite med 110% sikkerhet jeg er kar nok til det.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Som jeg har sakt veldig mange ganger nå, JEG ER IKKE ALENE OM HUNDEN!

Jeg sjønner det at jeg alene ikke er "klar" for en sånn hund, men når har det seg sånn at jeg ikke er alene om den!

 

Å det er ike snakk om at noen skal selge til meg personelig, det blir liksom til forelderene mine.

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar
Altså, jeg er ikke alene om hunden. Å min mor har erfaring med hunder. Å det er ikke bare utseende jeg går etter.

 

Vel, der motsier du deg litt. Tidligere (gadd ikke finne innlegget) sa du at du syntes den så stor og tøff ut. For de andre egenskapene du ramset opp (snill, familiehund, intelligent osv) finner du i andre hunderaser også.

 

Det er en stilig hund, men ærlig talt syns jeg du virker litt naiv til dette. Det er mange som ønsker seg en tøff hund, og så viser det seg at det ikke hjalp "å være bestemt, ta den med på kurs osv". Denne rasen krever nok mye mer disiplin og trening enn de fleste kan forestille seg, og desverre er det også mange som faktisk må gi opp til slutt.

 

Og tenk deg litt om. Du er 15 år. Snart vil du sikkert begynne på studier og kjøre opp. Da kommer du til å ha liten tid fra før av, og da er det kjipt med en hund som man må trene hele tiden.

 

Det sto sitert tidligere at denne rasen ikke bør etterlates alene med barn, og at man må være forsiktig med fremmede. Er det virkelig så viktig for deg å starte med denne rasen? Tenk deg NØYE om i allefall...

 

Jeg selv hadde veldig lyst på en Doberman, men jeg har tenkt leeeenge over dette og bestemt meg for at den rasen får vente. Dette er også en hund som krever enormt mye og da vil jeg helst ha god tid til dressur først.

Lenke til kommentar

Vi må alle starte en gang :)

En seriøs oppdretter selger gjerne til en førstegangskjøper, og gir råd deretter.

 

Har du ERFARING med hund, så er ikke en såkalt vanskelig hunderase nødvendigvis et dårlig valg.

Har du kun klappet en hund i parken på en fredagskveld, så er ikke det så veldig lurt å kaste seg inn i hundeholdet allerede neste dag.

 

Jeg har pugget hunde-og hestebøker helt siden jeg lærte meg å lese.

Det har helt klart gitt meg en fordel i dag, over hvilke hunder/hester som passer for hver enkelt. Da tenker jeg ikke på forafolk, men venner og familie :)

Vil ikke si jeg var en erfaren hundeeier som femtenåring, men bikkja var så lærevillig at det ble aldri noe problem :) Nå ser jeg tilbake på hvor lite jeg egentlig kunne for ni år siden, og at en Groenendael er kanskje ikke en typisk førstegangshund. Men vi hadde en flott oppdretter, som ville selge en valp til oss. Oppdretteren sitter for øvrig i avlsrådet for klubben, og har peiling. De hadde ikke solgt valp til oss om vi ikke hadde greit ut med en slik hund.

Og har siden den gang sugd til meg kunnskap. Mitt hode er nå fylt til randen av nyttig informasjon :)

 

Svar til dere under:

bazukh:

Riktig. "Slem".

 

Elton:

Jeg fyller 24 neste mnd.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...