Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Altså.. Det er jo en grund for at jeg sitter her å diskuterer dette.. Istede for å bare si at jeg trenger mer kunnskap om det, kunne du kanskje fortalt meg om det, evt. sakt hvor jeg kan finne det.

 

Å hund er ikke noe jeg kmmer til å skaffe med det første. I løp av sommeren skal jeg passe en Golden retriver å fått se litt hvordan det er å ha hund. Jeg vet at de hunde rasene ikke kan sammenlignes med det er ivertfall noe.

 

 

Helt sikkert vanskelig, Kloever, men det får jeg opplavd litt nå i sommer. Den hunden er sta som et beist nå for tiden. Men hvis jeg er streng når det trengs håper jeg på at det skal kunne gå bra.

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså.. Det er jo en grund for at jeg sitter her å diskuterer dette.. Istede for å bare si at jeg trenger mer kunnskap om det, kunne du kanskje fortalt meg om det, evt. sakt hvor jeg kan finne det.

 

Jeg synes det er kjempefint at du kommer hit og spør, det skal du ha kred for. Har ikke ment å rakke ned på deg, og jeg oser heller ikke av kunnskap selv.

 

Men jeg står fast ved at du fortsatt må bruke mer tid på å sette deg inn i hvordan hunder er satt sammen.

 

Ga deg noen linker på PM sist som kan være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

For all del: jeg rakker ikke ned på deg personlig. Greia er bare det at om alt skal vinkles positivt kan man ikke beskrive negative sider ved krevende hunder godt nok.

 

Det er flott at du faktisk spør. Når du først gjør det så fortjener du et ærlig svar, selv om det da oser av negativitet.

 

Husk at det er utallige herlige hunderaser, og mange av de kan passe for deg. Førstehåndserfaring er viktig, og ingenting viktigere enn det å selv være med hele tiden i oppdragelsen av en hund fra valp til voksen hund. Lykkes man første gangen her så vil det bety mye, det er utrolig givende, og man har mulighet til å gå utenom den normalle treningen som må til for at en hund skal passe i en normal familiesituasjon. Sliter man med en hund er det ikke sikkert at den noengang kommer til å takle hverdagen bra nok, og da blir det lite av trening utenom det.

 

Den "perfekte" hunderasen eksisterer ikke. Man kan komme nære, men samme hvor sære ønsker for egenskaper man har så fins det flere alternativ. Det kan være vel så viktig å finne ut hvilke hundetyper du overhodet ikke kan tenke deg.

Lenke til kommentar

Passer den virkelig så godt?

 

Fra wikipedia:

The Boerboel is a very dominant but intelligent breed, with a strong watchdog instinct. The Boerboel should be self-assured and fearless, but responsive to the needs of the family. Like other large dogs with a strong guarding instinct, the Boerboel needs always to be watched around strangers. To avoid aggression[1][2] it should be introduced to friends and other dogs early on and like all dogs should never be left unattended with young children, and only dogs of correct temperament should be bred. These dogs thrive on love and attention and need constant companionship from their owners and cannot be left alone for regular extended periods without becoming destructive, reckless and dangerous.

Litt tanker om de egenskapene som nevnes, sånn grovt sett:

Dominant og intelligent: kjip kombinasjon om man ikke er veldig erfaren.

Selvsikker og fryktløs: sammen med de to overnevnte egenskapene, et fundament for et helvette uten like om man ikke har stålkontroll på dressuren.

Vakthundinnstinkt: totalt uegnet i en familiehund. En dominant vakthund kan fort bite, og biiter en stor hund gjør det skade + du kan fort ende opp med tvungen avlivning. Høres kansje flott ut med en vakthund som kan kverke dør-dør-selgere, men i praksis er ikke det spesielt smart.

Krav til tidlig sosialisering for å få en fungerende hund: dominans + sosialisering krever igjen stålkontroll på dressuren for at det skal gå bra.

At man må utvise forsiktighet i sosialisering med barn: stålkontroll på dressur + konstant årvåkenhet for å få til sosialiseringen, man må nesten også ha barn i huset for å få til nok sosialisering til at det går bra.

Destruktive tendenser: dyrt og lite gøy. Selv meget erfarne hundefolk har problemer med å trene bort dette når det først begynner.

 

Finner ikke en eneste egenskap som virkelig egner seg om ikke alle i husholdet har mye hundeerfaring. Størrelsen i seg selv burde være nok til at man ikke ser på denne som nybegynner.

Lenke til kommentar

Boerboelen er en rask, bevegelig og atletisk mastiff, mer som mastiffene fra gammelt av. Ovenfor sin familie er Boerboelen en myk hund.(POSETIVT) Den er intelligent og lettdressert.(POSETIVT) Inne er de svært rolige(POSETIVT), men utendørs er de aktive og de elsker å leke.(POSETIVT) Boerboelen holder seg tett til sin familie og er aldri langt unna.(POSETIVT) Det forekommer sjelden at de stikker av gårde, noe som er svært behagelig når man er ute i skog og mark.(POSETIVT) Forklaringen på det ligger i at de gamle Sør-Afrikanske Boerne (bøndene) skjøt alle de hundene som viste tendenser til å søke ut i bushen, da de mente at skulle hundene kunne forsvare sin familie måtte de holde seg tett ved.

De tåler varme bedre enn de fleste, men med sin tette pels og tykke hud tåler de kaldt klima mye bedre en man kunne forvente.(POSETIVT) Boerboelen er en sunn hund, med en normal levetid på 12 til 15 år er den uten sammenlingning den av mastiffene som lever lengst. (POSETIVT)

 

Totalt sett kan man si at Boerboelen egner seg godt som familie- og vakthund, og det at den ikke røyter særlig mye er å regne som et stort pluss.(POSETIVT)

Rasestandard:

Boerboelen er en stor, sterk hund i god balanse og med velutviklet muskulatur med sunne og frie bevegelser. (POSETIVT)

Boerboelen skal gi et kraftkullt og imponerende inntrykk. Hannene skal være tydelig maskuline og tispene feminine.

 

Boerboelen er pålitelig, lydig og intelligent, med sterkt vakt instinkt.(POSETIVT) Den er selvsikker og fryktløs. (POSETIVT)

 

Den er ikke bare negativ vettu. Men uansett så kommer jeg til å styre med en jern-hånd, :thumbup:

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar

Boerboel ja! Der har du noe å henge fingrene i iallefall.

 

Om man har en chichuahua eller en irsk ulvehund så risikerer man at man får en hannhund som ikke tåler synet på andre hannhuner. Det er adferd som er vanskelig å trene bort.

 

Det er nesten bare å si gratulerer med dagen dersom du sitter med en boerboel som ikke tenker seg om to ganger før den flyr på en chi-hann :roll:

 

Før du skaffer hund er det en drøss å tenke på. Enda mer før du skaffer en slik hund. Med stor hund kan det være vanskelig, om ikke umulig å få noen til å passe den ei helg hvis du skal i bryllup, eller ei uke mens du skal til syden. Du kan ikke jobbe overtid hvis du er alene med hund , for hunden er alene mer enn lenge nok under en vanlig arbeidsdag.

 

Boerboel er ikke billig i kosten. Mine miniatyrer koster meg i underkant av 300 kroner i måneden, men de veier under 9 kg tilsammen. (Og da har jeg ikke regnet med utstyr og leker)

 

Som uerfaren hundeeier vil jeg si det er en enorm tabbe å skaffe seg en stor krevende hunderase. Jeg er ikke alene om det, og det er ikke uten grunn. Vi sier det ikke for å være ekle, vi har bare sett alt for mange hunder av krevende rase på omplassering på finn, lenge før de fyller året..

Lenke til kommentar

Elemar: Har du testet tispa for kjønnssykdommer? En en sykdom mennesker også kan få og som kan føre til vannskapte valper og spontanabort hvis jeg husker rett.

 

EDIT: herpes var det!

 

 

Nei, har selvsagt ikke testet det på forhånd, men har jo tenkt på å gjøre det når valpen skal til vet. for å få helseattest. Men det er litt rart, for ut av alt det jeg har lest om herpes på hunde så står det ikke noe om at det kan forårsake vanskapte valper.

Lenke til kommentar

Hvorfor velge en avansert hund som boerboel når du kan velge en mye enklere? Hva skal du med den hvis du har helt andre behov enn det hunden gir deg?

Hvorfor vil du ha en boerboel? Fordi den ser fin ut? Fordi du har møtt en før og likte den?

 

Hvis det er utseende du liker er det mange kanskje bedre alternativer som Bordaux Dogge, Boston terrier, Staffordshire bullterrier, Fransk Bulldog og Bullmastiff. :)

 

Håper du finner en du og familien din kan trives med!

Lenke til kommentar
Bullstrike:

Til og med Pitbull er familiehunder, liksom.

Men det betyr ikke at du bør kjøpe deg en fordi ;)

 

Ingen hunder "klikker" på folk, uten grunn.

 

Hvorfor skriver du: Til og med pitbull Har du noe i mot bull rasene eller er det bare pitbull?

 

Bullmastiff, er de bedre da?

 

Jeg orker ikke lese noe særlig tilbake i denne tråden, alt for mye å lese. Men boerboel er noen flotte hunder, men de kreve sitt. Er det hann hund du ønsker å kjøpe eller?

Endret av Etlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...