Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har peiling på Boerboel? :)

 

Sikkert en av de rasene som egner seg aller dårligst som førstegangshund, da burde du vite hva du driver med.

 

En utpreget vokterhund, og jeg ville anbefalt deg å se på andre raser som vi allerede har snakket om.

 

Edit: sakset fra Wikipedia (ikke noe hundeleksikon, men likevel):

 

"Boerboel er en hund for spesielt interesserte som har solid erfaring med hund fra før, helst fra lignende raser"

"Rasen trenger en stødig og meget tydelig lederskikkelse."

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, tidligere hunder behøver ikke bety at det blir enkelt.

 

Pappa har hatt 3 hunder tidligere, mamma 5-10 + drevet med hundeklipping - og alikevel ble en strihåret vorstehhund litt av en utfordring.

 

Uansett hvilken rase du ender opp med; dra på dressurkurs hos en god instruktør, man lærer så enormt mye som kommer godt med når det er første hunden man er med på oppdragelsen fra den er liten valp.

Lenke til kommentar

For det første er jo de så stor å kul :dribble:

Det er jo en hund som blir brukt mye som vakt hund, å det kan være greit, når foreldrene mine begynner å dra på årene.

De går fint ann å jogge med, å det går vel ann å få den til å dra pulk.

De er barne venlige og tolmodig og inteligente. Å trofast mot eier.

Og de lærer ting fort.

 

Kommer til å gå på kurs med den, ja. Den kommer nok til å få god og streng oppdragelse. :)

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar

Det er en rase som er veldig familievennlig og trofast ja, men som på grunn av sin store størrelse også krever sitt.

Det er f.eks ekstremt viktig med riktig og rikelig med sosialisering for å venne den til andre hunder fra dag 1, og som du sier gå på kurs osv.

Du vil nødigst ende opp med en slik hund som ikke trives med andre hunder f.eks, men gjør man jobben sin og er sitt ansvar bevisst er det en kjempefin hund.

Lenke til kommentar

tofagerl:

 

Det skal jeg. Det er en kennel i bergen, det de oppretter Boerboel, som jeg kan snakke med.

Men jeg har allerede snakket med en som har snakket med en :p Det er vel ikke helt det samme, med får vel snakke med en kennel uansett først.

 

archongamer:

 

Det er en del venner av meg, og familie som har hunder, som vi har "planlakt" at skal være og leke med hverandre, så kon kommer til å ha masse forskjellige hunder å være med.

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar
For det første er jo de så stor å kul :dribble:

Det er jo en hund som blir brukt mye som vakt hund, å det kan være greit, når foreldrene mine begynner å dra på årene.

NEI, det er ikke greit. JEG synes hvertfall ikke det.

Jeg har ikke akkurat en vokterrase, men han setter i gang når det banker på døren. Og hvertfall på kveldstur. Da reiser han bust om nødvendig. Jeg ville nok ikke hatt en gammel vokterhund i mitt hus.

Lenke til kommentar

Vakthundinnstinkter bør man sky som pesten. Det gir bare problemer.

 

Det er utrolig få som har et saklig behov for vakthundegenskaper i en familiehund. Det kan høres fancy ut, men det blir bare bråk av det.

 

Å trene bort instinkter er en tålmodighetsprøve av dimensjoner. Enkelte instinkter får man aldri trent bort helt samme hvor flink man er. F.eks er sterkt jaktinnstinkt et stort problem; greit nok om man skal på jakt, men instinktet er der fremdeles når man går tur i nabolaget, og en hund med mer moderat og målrettet jaktinnstinkt kan være like bra.

 

Hør med din mor; hvilke raser har hun erfaring med? Ellers; se etter typiske nybegynnervennlige raser. Stor størrelse er en ulempe om man ikke er erfaren, og det samme er mange av egenskapene til Boerboel.

 

Oppdragelse er en ting, innstinkter er en annen ting. Det er bedre å velge en hund med lite innstinkter og trene den opp til ønsket reaksjon enn å måtte trene bort en instinktiv reaksjon.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Ok, men det trenger jo ikke å bli oppdratt til å "klikke" på alle den ikke kjenner.. Hvis den møter mange nye menesker, da blir den vel mest sannsynelig generelt gladere i menesker, å blir glad når vi får besøk. :)

 

Som Jann-Ove sier er dette en hund som har vokterinstinkter, det er ikke en tom hund som du oppdrar til å vokte.

 

Jeg har sagt det flere ganger, men du burde virkelig revurdere hvor tøff hund du ønsker deg.

 

Edit: hvor kult er det å ha en hund som fort skremmer vettet av kompisene dine? En barndomskamerat hadde en Schäferhund som alltid vokta da vi kom på besøk, og vi trengte alltid litt tid på å føle oss trygge.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Utifra det jeg har sett på youtube, å de jeg har snakket med, så er de ikke som de drapsmaskinene dere får de til å høres ut som.

 

Er de det eller?

 

Selvsagt er de ikke det, ikke normalt i hvert fall. Men de er nok en håndfull, særlig hvis du er ganske uerfaren med hund.

 

Jeg tror og håper også at det er vanskelig å kjøpe Boerboel, hvis du har lite erfaring med hund eller viser liten innsikt.

 

Er du riktig uheldig og ender opp med en svær Boerboel som ikke fikser andre hunder, så er det heller ikke gøy.

 

Edit-svar: ja, en helt topp familiehund, snill og lojal mot sine egne. Men skeptisk til fremmede, altså.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Hvis alt/noe av det som jeg har planlakt går bra, så tror jeg at det skal gå bra.

 

Jeg var foresten ganske aktivt med i oppdragelsen av min fetter's rotwailer.. Den endte opp veldig bra. Fungerer bra med andre hunder,barn og voksene. Og den gjør som den blir fortalt :)

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar

Er du riktig uheldig så ender det med noen år med frustrasjon og til slutt med at dere gir opp og det blir omplassering eller avlivning. En stor hund som er totalt ute av kontroll er livsfarlig, og å eie noe sånt er IKKE gøy.

 

Det er mulig å velge en krevende rase som første hund, men for din egen skyld: ikke gjør det. Det krever rett holdning og uante mengder kunnskap og tålmodighet. Velger du en rase som faktisk egner seg som førstehund så ender du opp med en snill, velloppdragen og fantastisk hund - kjangsen for at det går like bra med en veldig krevende rase med mye innstinkter er forsvinnende liten.

Lenke til kommentar
Hvis alt/noe av det som jeg har planlakt går bra, så tror jeg at det skal gå bra.

 

Jeg var foresten ganske aktivt med i oppdragelsen av min fetter's rotwailer.. Den endte opp veldig bra. Fungerer bra med andre hunder,barn og voksene. Og den gjør som den blir fortalt :)

 

Men utsagn som...

"Hvis den møter mange nye menesker, da blir den vel mest sannsynelig generelt gladere i menesker, å blir glad når vi får besøk."

 

... er ganske skremmende, og viser at du fortsatt trenger mye kunnskap om hund. Jeg vet da at du ikke vil være alene om hundeholdet, men fortsatt.

 

Jeg har en dårlig feeling på det her, men tror ikke at du ombestemmer deg av den grunn. Lykke til.

 

Edit (jepp): En Boerboel i verste trassalderen, hvordan tror du den er å hanskes med?

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...