Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Apropos klikker, noen som vet om vet om en slik kan kjøpes utenfor spesialbutikk, som for eksempel G-sport, Intersport eller felleskjøpet? Tenker på å kikke etter det i morgen, Har hørt mye bra om denne metoden versus det å gi muntlige "bra", "flink jente" osv.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trenger ikke være en klikker, da. Du kan lage en plystrelyd, bruke et nøkkelord, knipse, du kan bruke et håndsignal... Osv...

Jeg prøvde med en plystrelyd på Ylva, men det viste seg kjapt at Basenji ikke er perfekt for klikkertrening, og jeg er ikke perfekt for noen form for trening - alt for lite tålmodighet ;)

 

Edit: Jeg bruker også "flink jente" hele tiden ;)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Tenkte på klikker mest for å få litt standard på treningen som både jeg og foreldrene mine gjør med ujevne mellomrom. Har du prøvd å dressere en hund i ett stort familiehushold vil du sikkert forstå litt av frustrasjonen min. Det man lærer på en dag, blir fort visket ut når en annen gjør det annerledes neste dag :)

 

Er i forsvaret uten mulighet til hjemlig permisjon under turene, og har vært det i ett par år nå, og kjenner at det skal bli herlig når neste tur er over, for da skal jeg endelig flytte hjemmefra og skaffe egen hund da jeg er ferdig med forsvaret. (tenker på en god trekkvillig husky eller lignende som etterhvert kan ta litt kløv på turer, er forberedt på å bruke støvsuger innendørs en del hvis det blir røyting.)

 

Det blir noe eget med en hund man følger fra valpestadiet til voksen tror jeg. Dette er ett prosjekt jeg gleder meg til.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Som med all trening: sitter det så behøver man ikke nødvendigvis å rose hver gang.

 

Trenger forøvrig ikke være mange før det med forskjellig forventning til oppførsel blir et problem. Her er vi 4 i huset og Virma adlyder forskjellig avhengig av hvem som er i nærheten.

 

Det kan være en ide å trene såpass grundig at hunden ihvertfall vet hva DU forventer.

Lenke til kommentar

Familien min forøvrig også en gammel border collie, som såklart har mye frustrasjon for at den ikke får gjort sitt gjete-arbeide og heller "gjeter" katten. Den gjeter forøvrig også steiner som den ruller ned bakker, og kan stå ved vannkanten og slå bølger med poten for lengre perioder. Det er nokså trist. Ellers er det en veldig fin hund, og veldig enkel å trene da den er veldig oppmerksom. Helt klart feil rase til feil eiere.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Ja, jeg får dårlig samvittighet når ylva "dreper" teppet sitt, det er så åpenbart at hun er understimulert. Nå har jeg jo hatt henne i fire år, og aktivitetsnivået vårt har på en måte stabilisert seg så vi har det fint, men en stund i valpetiden ble jeg rett og slett utslitt av henne...

Lenke til kommentar

Siri kom igår og skal bli i en uke. Igår hadde vi fest, og hun stokosa seg med all oppmerksomheten hun fikk :)

Idag har hun vært med å spist kebab, siden jeg ikke tørr å la henne være alene hjemme. Kom akkurat hjem fra en lang tur på stranda, kos å gå med en hund som liker vann!

 

Strand1107083.jpg

 

Strand1107116.jpg

 

 

Prøvde å få alle hundene til å sitte pent ved siden av hverandre. :!:

 

Strand1107036.jpg

 

Strand1107038.jpg

Lenke til kommentar
Ja, jeg får dårlig samvittighet når ylva "dreper" teppet sitt, det er så åpenbart at hun er understimulert. Nå har jeg jo hatt henne i fire år, og aktivitetsnivået vårt har på en måte stabilisert seg så vi har det fint, men en stund i valpetiden ble jeg rett og slett utslitt av henne...

 

Usj.. Kjenner til valpetiden jah! Beagle er ikke akkurat sedate i valpetiden de heller. Nå har jeg som mål og gå 10.000 skritt til dagen og det holder pinadø for både meg og hunden *pes*

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Ja, jeg får dårlig samvittighet når ylva "dreper" teppet sitt, det er så åpenbart at hun er understimulert. Nå har jeg jo hatt henne i fire år, og aktivitetsnivået vårt har på en måte stabilisert seg så vi har det fint, men en stund i valpetiden ble jeg rett og slett utslitt av henne...

Hm, det er ikke nødvendigvis at hun er understimulert?

Diesel rister og dreper ting ofte. Han hadde en bamse som han lekte seg mye med. Jeg måtte kaste den til slutt. Stinka av den :p Sist i kveld fikk han ei eske å rive i stykker.

 

Du over:

Du gjør lurt i å lese nnlegg #11549 lengre opp her ;)

Så ser du hva som skjer med en Border Collie i et normalt hjem.

 

Mushi:

Jeg leste at Siri spiste kebab. Jeg begynte pina meg å lure :!:

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Phuuuu, her i huset har det vært utrolig slitsomt! Millie (bolognesen min) fødte for tidlig fordi to av valpene var døde og begynt å råtne, det ble keisersnitt og en levende, men helt blå valp som ikke greide seg og en frisk liten gutt ble resultatet. Valpen som greide seg var bare 110 gram og helt prematur. Han kunne ikke suge så jeg har håndforet ham med ei lita sprøyte annenhver time fra tirsdag tilogmed natt til fredag. Litt av en jobb, og så utrolig vanskelig å få melk i en så liten skapning, en og en dråpe av gangen for ikke å få noe ned i lungene, noe som ville tatt livet av den! Fikk heldigvis holdt melkeproduksjonen i gang hos mor og nå har han endelig lært teken, han henger i puppen nesten hele tiden og begynner å bli riktig søt. Først ville ikke mor ha noe med han å gjøre, var det fordi hun visste at han ikke var levedyktig tro? Men så fort han begynte å suge av henne så våknet morsinstinktet! :thumbup: Jeg må si at jeg lurer veldig på hva som kan være årsaken til de ikke bare døde, men også veldig vanskapte valpene. Har fått antydet at det kan ha vært en infeksjon av noe slag. Men hun har ikke vist noe tegn til å ha vært syk, og ikke har vi vært noe sted hun kan ha blitt smittet av noe heller.

Endret av elelmar
Lenke til kommentar
Hm, det er ikke nødvendigvis at hun er understimulert?

Diesel rister og dreper ting ofte. Han hadde en bamse som han lekte seg mye med. Jeg måtte kaste den til slutt. Stinka av den :p Sist i kveld fikk han ei eske å rive i stykker.

Jo, ser det på mønsteret. Som regel når jeg er treig til å stå opp, når hun vil ut eller lignende. Skjer heldigvis sjelden, jeg tror jeg er flink til å tolke henne før hun går så langt.

Lenke til kommentar

Elemar: Har du testet tispa for kjønnssykdommer? En en sykdom mennesker også kan få og som kan føre til vannskapte valper og spontanabort hvis jeg husker rett.

 

EDIT: herpes var det!

 

 

Turtlis: Siri får ikke kebab, hun blir dårlig i magen. Værre med de to andre hehe. Forrige helg spiste de fyllet på en halv, stor kebabpizza når jeg ikke fulgte med :!: Var ikke anntydning til dårlig mage engang :p

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Det er knallharde hunder ja, har jeg hørt.

Men en super familiehund. Store kløttklumper :p

 

Jeg har vært å hilset på verdens søteste Papillonvalp :love:

Den er åtte uker, og de nye eierene var å hentet han i dag.

Den var skikkelig fløffy. Så ut som en liten hund på bol :!:

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...