Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Vel, den kritikken får du stå for selv. Poenget er at det er temmelig spesielt å dømme andre for å skape nye raser når den eneste grunnen til at vi har mer enn en rase i dag er nettopp den praksisen. Jeg gidder ikke legge meg borti hvordan man gjør det rent praktisk, det har jeg ikke nok erfaring med oppdrett til å uttale meg om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, den kritikken får du stå for selv. Poenget er at det er temmelig spesielt å dømme andre for å skape nye raser når den eneste grunnen til at vi har mer enn en rase i dag er nettopp den praksisen. Jeg gidder ikke legge meg borti hvordan man gjør det rent praktisk, det har jeg ikke nok erfaring med oppdrett til å uttale meg om.

Nå sier du at du ikke har nok erfaring med oppdrett til å kunne uttale deg, men lengre opp sier du at de driver med målrettet "dyrking".

Målet det jobbes etter er vel størst mulig omsetning, og det mushi skrev er rimelig skremmende om det stemmer.

Lenke til kommentar

Fra wikipedia:

The Labradoodle was first deliberately bred in 1989, when Australian breeder Wally Conron[1] first crossed the Labrador Retriever and Standard Poodle for Guide Dogs Victoria.[2] His aim was to combine the low-shedding coat of the Poodle with the gentleness and trainability of the Labrador, and to provide a guide dog suitable for people with allergies to fur and dander.

Dette var det jeg tenkte på. Rasen er allerede dyrket frem - det som skjer nå er sikkert grusomt, men det er også fullstendig irrelevant for mitt argument.

Lenke til kommentar
Fra wikipedia:

The Labradoodle was first deliberately bred in 1989, when Australian breeder Wally Conron[1] first crossed the Labrador Retriever and Standard Poodle for Guide Dogs Victoria.[2] His aim was to combine the low-shedding coat of the Poodle with the gentleness and trainability of the Labrador, and to provide a guide dog suitable for people with allergies to fur and dander.

Dette var det jeg tenkte på. Rasen er allerede dyrket frem - det som skjer nå er sikkert grusomt, men det er også fullstendig irrelevant for mitt argument.

Det er ikke noen rase som er dyrket fram. Hva var dette argumentet ditt, at alle raser er blandet og mikset fram på samme måte som det gjøres med doodle?

Lenke til kommentar
Ja, jeg trodde det var åpenbart? Hvis du har noen annen definisjon av rase enn meg får du heller forklare den, for Labradoodle er like mye en rase som Labrador og Puddel, selv om den ikke har noen raseklubb.

Det som er åpenbart er jo at Labradoodle ikke er noen rase, verken godkjent av NKK eller FCI.

Ellers, er det noen som vet om "oppdretterne" har tenkt å skille mellom Labradoodle og Goldendoodle?

Lenke til kommentar

NKK & FCI krever en viss seriøsitet i avlen for at det overhodet skal være mulig å opprette en offisiell rase.

Man må tenke litt framover om man bevisst skal skape en ny rase. Genetikk og arvelære er viktig. En blandingshund er en blandingshund uansett om blandingen er planlagt eller et uhell.

Lenke til kommentar
Ah, så det er NKK og FCI som bestemmer hva som er en hunderase? Da har vi en dyster fremtid i møte.

Så Alaska Husky er kanskje også en rase da, hva med Pompap(p)? Trenger man mange individer av samme blanding for at det skal være en rase?

Hvis jeg f.eks. hadde en Samojed og en Basset Hound som jeg avlet ganske heftig på, så kunne jeg si at jeg hadde avlet fram rasen Samba? Da driter jeg i hva FCI og f.eks. NKK mener, jeg kaller det uansett en rase og vil markedsføre den som renraset Samba.

Lenke til kommentar

Hvis de som parrer labradorer med schæfere hadde fått like mye for valpene som renrasede valper koster i dag er jeg redd vi hadde fått en eksplosjon av useriøse "oppdrettere".

Til og med puddelklubben advarer mot labradoodle. "rasen" er ikke skikkelig etablert enda, og individene ser alt for forskjellige ut til at det er en skikkelig rase. Forskjell i størrelse, ansiktsform, ører, snute og pelstype. Da sier det seg selv ...

Lenke til kommentar

Det sier seg bare selv hvis man stoler på kennelklubber, noe jeg ikke gjør. Hunder hadde det flott før 1911 da FCI ble skapt, og kommer til å ha det flott etter at FCI blir lagt ned også.

Og jeg gidder ikke sette noen standard for hva som skal være en rase, det får være den enkelte hundekjøpers jobb. De fleste vil sikkert gå etter raseklubbene, og det er greit nok - for dem. Jeg gravde dypere når jeg valgte rase, og endte opp med en glimrende hund som ikke en gang er medlem i noen klubb.

Lenke til kommentar

Selv om man ikke har planer om å registrere en rase i FCI osv så bør man holde minst like strenge standarder for avl og planlegging som de. Man må være så streng i etableringsfasen av en ny rase at man klarer å la vær å avle fram ugunstige kull. Er det snakk om penger så blir det vanskelig.

Lenke til kommentar

Fikk sett Dog Whisperer programmet med Cesar Millan i dag, ble veldig positivt overasket.

Jeg synes det er så typisk at reality program av denne typen fokuserer altfor mye på "dum" underholdning, men her kan nok selv mennesker som har slitt med vanskelig adferd i mange år lære litt, og kanskje avskremme noen som ikke burde ha hund i sin livsituasjon fra å få det.

Såklart, ett TV-program kan aldri erstatte en god dressur/valpebok i mengde av innhold, men det er flott at de viktigste prinsippene blir spredd til ett bredere publikum. Hva synes dere om serien?

Lenke til kommentar
Fikk sett Dog Whisperer programmet med Cesar Millan i dag, ble veldig positivt overasket.

Jeg synes det er så typisk at reality program av denne typen fokuserer altfor mye på "dum" underholdning, men her kan nok selv mennesker som har slitt med vanskelig adferd i mange år lære litt, og kanskje avskremme noen som ikke burde ha hund i sin livsituasjon fra å få det.

Såklart, ett TV-program kan aldri erstatte en god dressur/valpebok i mengde av innhold, men det er flott at de viktigste prinsippene blir spredd til ett bredere publikum. Hva synes dere om serien?

Det er vel egentlig bestemt at det Milan driver med er helt forkastelig, dyremishandling osv. Men jeg tror det er mye man kan lære av å se på serien, uten å måtte kopiere fremgangsmåtene hans.

Er dessverre mange som ser veldig svart/hvitt på hans metoder og teorier, og tror man støtter alt eller ingenting.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Tja.. Jeg er ikke verdens største fan av denne fyren.

Han har mange gode poeng, men enkelte av hans metoder er jeg IKKE særlig begeistret for.

Skal se om jeg finner linken til det jeg nå skal nevne;

Cesar skulle få en liten hund til å like å bli børstet. Den var helt gal. Han brukte disse metodene sine på den("kveling", trykke ned, holde den helt i ro, osv husker ikke helt nøyaktig) og etterhvert så gikk det på et vis.

Så fikk jeg se en annen video, ei jente som klikkertrente en valp. Første likte ikke hunden å få klørne klipt, men etter et kvarter så løftet den labbene helt av seg selv.

Skjønner ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...