Tehjoran Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 For meg personlig har jeg store problemer å se hva som kan være så gale med selve blandingshunden. Det er mer det at mange har mye lettere for ta dårlig vare og kvitte seg med hunden på en dårlig måte når de ikke har betalt mye for den. Forsikring og dyre veterinærsjekker blir gjerne droppet når hunden plutselig ikke er "verdt" så mye. Men selve hunden er for meg like mye verdt som alle andre hunder. Alle dyr har for meg en verdi. Syntes det blir nesten diskriminerende når folk sier de ikke er bra nok. Støtter dine ord 110% Min onkel har en blandingshund.. Bearded Collie og Schæfer.. Hun er utrolig fin og kosete, har aldri sett en penere hund enn henne.. Elsker hunden av hele mitt hjerte. Hun har vært med meg gjennom hele min barndom og er en av de jeg bryr meg mest om i verden. Navnet hennes er Nati, men desverre er hun døende! Hun har fått kreft og vi oppdaget kreften forsent. Ingenting kan redde hun nå.. Har aldri tenkt over at ren raset hunder er mer verdt enn blandingshunder!! Det er det dummeste jeg har hørt.. Alle hunder like mye verdt! Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Nå tror jeg ingen her mener en blandingshund er mindre verdt enn en renraset da. Poenget er at man bør vite man man får når man parrer dyret, og med visse blandinger kan utfallet bli tragisk. Greit at uhell skjer og hunder parrer seg, slik vil det alltid være, men man trenger ikke nødvendigvis bevisst blande de. Hund er hund uansett farge, form eller rase.. Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg har aldri hørt noen påstå at blandingshunder er mindre verdt, selv om de har en lavere kjøpspris i kroner og øre. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 I mine øyne er alle hunder like my verdt. Om det er en gatehund i spania eller en champion Lenke til kommentar
Tehjoran Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg har aldri hørt noen påstå at blandingshunder er mindre verdt, selv om de har en lavere kjøpspris i kroner og øre. De blir jo nesten mindre verdt en renraset hunder vis blandingshunder koster mindre enn renraset hunder! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Haha, har du sett prisen på blandingshunder om dagen eller?? De er sinnsyke. Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg har aldri hørt noen påstå at blandingshunder er mindre verdt, selv om de har en lavere kjøpspris i kroner og øre. De blir jo nesten mindre verdt en renraset hunder vis blandingshunder koster mindre enn renraset hunder! Mener du at blandingshunder og renraset burde koste det samme, siden de i bunn og grunn har samme verdi som levende vesener? Haha, har du sett prisen på blandingshunder om dagen eller??De er sinnsyke. Det gjelder i hovedsak miniatyr og doodle da. Snittet på blandingshunder er ikke så altfor ille synes jeg. Lenke til kommentar
Tehjoran Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg har aldri hørt noen påstå at blandingshunder er mindre verdt, selv om de har en lavere kjøpspris i kroner og øre. De blir jo nesten mindre verdt en renraset hunder vis blandingshunder koster mindre enn renraset hunder! Mener du at blandingshunder og renraset burde koste det samme, siden de i bunn og grunn har samme verdi som levende vesener? Ja det syntes jeg.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Mange "vanlige" blandinger, for å kalle de det, er også ekstremt dyre. En symolsk sum synes jeg er helt Ok, men når de strekker seg over fem tusen for en boxer-schæferhund.. Hva er det som er så spesielt med den blandingen? Lenke til kommentar
Tehjoran Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Ingen har sakt at de er spessielle.. Golden Retriever valper koster jo opptil 10,000 kr Endret 10. juli 2009 av TehJøran Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ja, men det er som oftes en renraset hund med stamtavle Lenke til kommentar
Tehjoran Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Og det vil si? (Stamtavle) Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Det er jo slik den frie markedsøkonomien fungerer. Tilbud vs. etterspørsel. Hvis en vanlig blanding er veldig etterspurt, blir jo prisen presset opp, eller i motsatt tilfelle presset ned. Samme med rasehunder. Dette har jo ingenting med hundens verdi å gjøre, mener jeg. Selv gav jeg 1000 kroner for valpen min, men den er jo et familiemedlem, og har en verdi som ikke kan måles i penger for min del. Ville aldri tenkt at det ble for dyrt å ta den til veterinær, bare for prisen i utagnspunktet var lavere enn en rasehund. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Jep. Så lenge det er et marked for det, vil prisene bare stige og stige. Endret 10. juli 2009 av Turtlis Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ingen har sakt at de er spessielle.. Golden Retriever valper koster jo opptil 10,000 kr Gjerne dyrere også. Jeg ville lurt på hvorfor, hvis den kostet mindre enn 10 000 kr. Det virker ganske billig. Lenke til kommentar
Tehjoran Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ingen har sakt at de er spessielle.. Golden Retriever valper koster jo opptil 10,000 kr Gjerne dyrere også. Jeg ville lurt på hvorfor, hvis den kostet mindre enn 10 000 kr. Det virker ganske billig. fant noen valper til 1000-2000 kr... Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ingen har sakt at de er spessielle.. Golden Retriever valper koster jo opptil 10,000 kr Gjerne dyrere også. Jeg ville lurt på hvorfor, hvis den kostet mindre enn 10 000 kr. Det virker ganske billig. fant noen valper til 1000-2000 kr... Renraset (med stamtavle altså) Golden Retriever-valper til 1000-2000 kr? Da blinker alt som heter varsellamper. Kan være at eier/oppdretter har sine grunner, men jeg ville vært skeptisk. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Sikkert ikke godkjente valper. Ikke noe i veien med det nødvendigvis, men ta med valpen til dyrlegen før du signerer kontrakten. Ikke noe gøy å bli sittende med en syk valp pga. dårlig oppdrett. Når det gjelder blandingsdiskusjonen syntes jeg enkelte burde huske en ting: Alle raser som i dag er "rene" startet som blandinger. De aller fleste ble i tillegg målrettet dyrket frem som Labradoodlen blir nå Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Og det vil si? (Stamtavle) En stamtavle er et bevis eller dokument på det dyrets familietre. Altså slik at du kan gå tilbake mange genrasjoner å se hvem foreldre,besteforeldre var osv. Kort og kanskje dårlig forklart dette http://no.wikipedia.org/wiki/Stamtavle Lenke til kommentar
mushi Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Når det gjelder blandingsdiskusjonen syntes jeg enkelte burde huske en ting: Alle raser som i dag er "rene" startet som blandinger. De aller fleste ble i tillegg målrettet dyrket frem som Labradoodlen blir nå Heheheheheheh :!: Er ikke mye mål med labradoodle avl. Se på drøbakk hundehotel, de produserer flest labradoodle, goldendoodle og minivarianter av disse i Norge. Tispene er reine valpefabrikker og de holder seg ikke til reglene NKK har satt for at avl skal gå forsvarlig for seg. Samme kombinasjoner om og om igjen etc. Det er bare å fylle ut ett sjema og fylle inn, for de har jo valper heletiden. Akkuart nå har de tre kull på en gang. Jeg har lett i ti minutter, men finner ikke en helsetest for de x-antall hundene de har i avl der. Hverken labradoren, golden eller puddel er frie for sykdommer. Er usannsynlig viktig å kunne helse, genetikk og ha lang erfaring innen avl hvis man skal klare å lage en ny rase. Man må være synisk og kun plukke ut de ytters få beste for å gå videre i avl, ta mange testparringer hvor hele valpekull kan ende opp med å bli syke for å sjekke om ett individ har ervelige sykdommer etc. etc. Er ett helvetes prosjekt å lage en sunn og bra rase fra skratch, og dette er ikke noe som skjer hvis man bare ta en labrador og en puddel og kaller det som kommer ut en labradoodle. Rasen kommer ALDRI til å bli godkjent hvis ingen jobber sammen. Det er en blandingshund. De er somregel ikke mer allergivennlige enn vanlige hunder. Australia begynte å prøve å lage en labradoodle på 70-tallet, men se hvor langt de har kommet i avlsarbeidet. Null system, ingen stamtavledatabaser og alle bare blander vilt. I tilegg tar man jo like mye for en blandning som en reinrasa! Er jo helt sykt! I tilegg er jo ingen helsetesta. Tenk når disse søte små valpene vokser opp og blir blinde og ikke klarer å gå. Det er ikke en artig situasjon. Endret 10. juli 2009 av mushi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå