Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

en god oppdretter i mine øyne gjør alt for å prøve å nedarve div sykdommer og opprettholde rasestandaren. Mens en dårlig parrer "syke" hunder og selger valpene pga pengene. Nå mente jeg ikke å kjøpe en staff som var anbefalt men fra en oppdretter som er anbefalt og har godt rykte på seg. Håper svaret er bra nok..

 

Joda, men i mange tilfeller får man ikke pose å sekk. Det finnes dessverre ikke en perfekt hund. Så det vil bestandig være noe med hunden som er på kanten av rasestandard. Du burde stille krav til øyelysning, L2-HGA-test, mental test av foreldre, AD/HD status til foreldrene og kanskje noen linjer bak + referanser til andre valpekjøpere. En hver serriøs oppdretter blir glad om valpekjøper stiller litt krav til dem også, ikke bare omvendt. Da vet de at det er sieriøse folk som vil ha valp fra dem.

 

Vet du foresten om hva som skal til for å få valpen registrert fra norge til sverige? Der burde du også være litt våken, det er noen mennesker som har gjort noen feil der og endt opp med uregistret hund i Norge.

Endret av Etlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvilket grunnlag mener du du har for å kritisere om du ikke kjenner personen?

Noe annet enn lykke til og gratulerer er det vel egentlig ikke grunnlag for å si, om da ikke personen du svarer åpenbart har gitt inntrykk av at den ikke vet hva den gjør.

 

Hvis en person f.eks omplasserer unghund etter unghund, og skaffer seg ny valp som igjen ikke fungere synes jeg at det må være lov å stille spørsmålstegn ved denne personen.

 

Nei, jeg sikter ikke til Raw, har ingen grunn til å tro noe annet enn at han er en hundeeier av ypperste klasse som mer enn fortjener å ha hund. For hans skyld håper jeg bare at han tenker seg nøye om i sitt valg av ny hund slik at han får en frisk og rask hund som lever til sine gamle dager :)

 

Etlon: Jeg har omregistrert 2 hunder fra Sverige, og kan ikke huske at det var særlig problematisk? Sendte vel bare inn den svenske stamtavla, betalte en regning på 4-500 kroner og ventet en liten stund.

Endret av Sookie
Lenke til kommentar

Er jo det jeg er ute etter, Og er jo ikke min feil at både maia og Sarah ble syke. Og jeg gjorde alt for å prøve å få dem friske. Skulle gjerne hatt maia den dag i dag jeg for hun var super. Og jeg prøver liksom nå å gjøre det på en skikkelig måte.. Og finn.no holder jeg meg langt unna.

Lenke til kommentar
Men hvilket grunnlag mener du du har for å kritisere om du ikke kjenner personen?

Noe annet enn lykke til og gratulerer er det vel egentlig ikke grunnlag for å si, om da ikke personen du svarer åpenbart har gitt inntrykk av at den ikke vet hva den gjør.

 

Hvis en person f.eks omplasserer unghund etter unghund, og skaffer seg ny valp som igjen ikke fungere synes jeg at det må være lov å stille spørsmålstegn ved denne personen.

 

Nei, jeg sikter ikke til Raw, har ingen grunn til å tro noe annet enn at han er en hundeeier av ypperste klasse som mer enn fortjener å ha hund. For hans skyld håper jeg bare at han tenker seg nøye om i sitt valg av ny hund slik at han får en frisk og rask hund som lever til sine gamle dager :)

 

Etlon: Jeg har omregistrert 2 hunder fra Sverige, og kan ikke huske at det var særlig problematisk? Sendte vel bare inn den svenske stamtavla, betalte en regning på 4-500 kroner og ventet en liten stund.

 

Det er litt annerledes med staffer. Det SKAL foreligge en blodprøve tatt i sverige og sendt til Norge før man får registrert hunden. Der sviktes det i noen tilfeller, dessverre. mere opplysninger om det hos mattilsynet og NKK

Lenke til kommentar
Er jo det jeg er ute etter, Og er jo ikke min feil at både maia og Sarah ble syke. Og jeg gjorde alt for å prøve å få dem friske. Skulle gjerne hatt maia den dag i dag jeg for hun var super. Og jeg prøver liksom nå å gjøre det på en skikkelig måte.. Og finn.no holder jeg meg langt unna.

 

En oppdretter behøver ikke å være dårlig bare fordi han legger ut annonse på finn husk. Vedkommende kan bruke finn til å finne flere gode kandidater å velge mellom. En god oppdretter selger ikke til hvem som helst bare for å bli kvitt valpene.

 

En virkelig virkelig god oppdretter trenger ikke annonsere fordi han har en hel venteliste med aktuelle kjøpere. Han må også selvsagt avvise en god del av de som ønsker å kjøpe valp fordi de av en eller annen grunn ikke er aktuelle.

Lenke til kommentar

ja- Hun fikk så kraftig genralisert demodicose at det ble anbefalt avliving da dem medisinene som var på markedet nå ikke ville hjulpet henne noe og hun ville bare blir værre og værre og hun var temmelig ille da vi var hos vetrinær . Så hun var syk utenpå iallefall.

 

 

Zela: Enig i den du. Fikk tak i Både Maia og Sarah derifra så.

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar
Vet noen om rasen Shikoku. Har falt for denne rasen, men er tydeligvis ingen som driver med oppdrett av denne i Norge, og Japan ser ut som eneste alternativet. Etter hva jeg har lest, så ser det ut som at disse hundene er litt mer primitive enn andre, og også litt vanskeligere å ha med. Noen som vet mer om rasen? :)

 

Det er vel omtrent det samme som Akita og Shiba (men selvfølgelig sine forskjeller). Hvorfor satse på noe sjeldent, hvor du har lite oversikt over gemytt på foreldre, helse og slike ting - når du kan velge noen som har større avlsbase, helseoversikt i moderlandet og du kan hilse på foreldre / besteforeldre? :) Får være måte på å skulle ha de kuleste/sjeldeneste rasene.... :p

Hehe, at det er en sjelden rase har ingenting med saken å gjøre. Det som fascinerer meg mest ved denne hunderasen er at den er "lite tuklet med", og utfordringene knyttet opp til dette. Jeg ønsker en selvstendig hund som jeg må jobbe med, men på den annen side. Hvis jeg noengang skulle få meg en slik hund, er det mange år frem i tid. Mye kan ha skjedd innen da. ;)

 

Har også sett på Akita og Shiba, men har ikke falt for disse på samme måten som Shikoku. :)

Lenke til kommentar

Det er kanskje en grunn til at det er få av denne rasen?

Det er ikke alle hunder som egner seg som familiehund.

 

Jeg ville ikke hatt en hund med så mye jaktinstinkt som denne. Det er mye mer i denne rasen, enn de andre spisshundene fra sammen land.

Jeg kunne ikke slippe løs den jeg passet(shiba), uten at han fikk snusen i noe, og stakk.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Merkbart jaktinnstinkt er slitsomt. Desto mer jaktinnstinkt, desto mer problemer i hverdagen. Selv en jakthund skal ikke være på jakt hele tiden idag.

 

Når det gjelder selvstendige raser; det holder med litt om man er ute etter denne egenskapen, da har man noe å trene med, mens man nesten må trene bort instinktene om det blir for mye av det gode. Avhengig av rase så kan det være klin umulig.

 

Å ønske seg enkelte instinkter er greit, men heller litt for lite enn litt for mye.

Lenke til kommentar
Hehe, at det er en sjelden rase har ingenting med saken å gjøre. Det som fascinerer meg mest ved denne hunderasen er at den er "lite tuklet med", og utfordringene knyttet opp til dette. Jeg ønsker en selvstendig hund som jeg må jobbe med, men på den annen side. Hvis jeg noengang skulle få meg en slik hund, er det mange år frem i tid. Mye kan ha skjedd innen da. ;)

 

Har også sett på Akita og Shiba, men har ikke falt for disse på samme måten som Shikoku. :)

 

Urhunder med avlsbase finnes det mange av;

 

*Basenji

*Canaanhund (denne finnes det oppdretter på i Danmark)

*Faraohund & Etnahund

*Podengo og Podencoer av varierende størrelse og hårlag

*Myndetyper ala Sloughi, Azawakh, Galgo og kanskje Saluki?

*Lundehund og evt Norsk buhund/grå elghund.

 

Disse fungerer også i et normalt samfunn. Det finnes hunderaser som blir så spesialiserte at de ikke gjør det. Fra svakere eksempler helt opp til Sarloos Wolfdog som det mest ekstreme eksempelet.

Lenke til kommentar

Oj, Sarloos Wolfdog - makan til fine hunder :)

 

Dette sitatet fra wikipedia er litt intressant: "It is recommended not to have a Saarlooswolfhound around children or other animals, because they still have a strong drive to kill prey." Er de virkelig så ille?

 

Er vant med jaktinnstinktet til en strihåret vorstehhund, denne blir det også advart mot for mye jaktinnstinkt overfor andre dyr, og mange slike går for å være notoriske kattedrepere. Er Sarloos Wolfdog enda verre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...