Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

JA ikke pokker om jeg kjøper en SBT fra usæriøse folk. Dem som anbefalte dem jeg bestillte hos ligger på svenske staffordshire bullterrier klubbens sider så det må jo være noe.

 

Anbefaler deg å sjekke resultatene til den kennelen på SKK sine sider. Der kommer også helsestatus opp, om de er HD røntget, mentaltestet o.l.

 

Har selv kjøpt fra sverige :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke snakk om å forsvare rasevalget sitt, men man må tåle at noe stiller spørsmål ang. rasevalg.

Og ja, staff er en krevende rase som krever sitt. Da det ligger ganske naturlig for rasen å være krass mot andre hunder av samme kjønn er det viktig at man sosialiserer den særdeles godt. Og man skal vite om alle sykdommene til rasen. Den er på allegitoppen, den er utsatt for DEMODEX, den er utsatt for AD/HD, den må L2-HGA testet og foreldrene bør være mentaltestet...

 

Og det er bevist gang på gang, konsekvensene av dårlige oppdratte hunder ER større hos enkelte raser.

 

Synes det er kjempeflott jeg, at du legger frem de negative sidene ved rasen "din". Istedet for slik som mange andre gjør - "kjøp en xxxxx, det har jeg og den er kjempesnill"

 

Jeg ville også tenkt meg om 2 ganger før jeg kjøpte meg en staff, både med tanke på sykdommer og med tanke på mentaliteten.

 

Nå er både jeg og samboer enig om at vi er superheldige som har 2 små hunder. Hadde vi hatt to store hunder kunne vi fått skikkelig mye å rutte med når vi får barn. Jeg er også veldig glad for at de dyrlegebesøkene vi har er de årlige vaksinene, og en kloklipp her og der. Da jeg kjøpte dvergpinscher hadde jeg på forhånd lest meg til at det var en veldig frisk rase med få arvelige sykdommer.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å forsvare rasevalget sitt, men man må tåle at noe stiller spørsmål ang. rasevalg.

Og ja, staff er en krevende rase som krever sitt. Da det ligger ganske naturlig for rasen å være krass mot andre hunder av samme kjønn er det viktig at man sosialiserer den særdeles godt. Og man skal vite om alle sykdommene til rasen. Den er på allegitoppen, den er utsatt for DEMODEX, den er utsatt for AD/HD, den må L2-HGA testet og foreldrene bør være mentaltestet...

 

Og det er bevist gang på gang, konsekvensene av dårlige oppdratte hunder ER større hos enkelte raser.

 

Synes det er kjempeflott jeg, at du legger frem de negative sidene ved rasen "din". Istedet for slik som mange andre gjør - "kjøp en xxxxx, det har jeg og den er kjempesnill"

 

Jeg ville også tenkt meg om 2 ganger før jeg kjøpte meg en staff, både med tanke på sykdommer og med tanke på mentaliteten.

 

Nå er både jeg og samboer enig om at vi er superheldige som har 2 små hunder. Hadde vi hatt to store hunder kunne vi fått skikkelig mye å rutte med når vi får barn. Jeg er også veldig glad for at de dyrlegebesøkene vi har er de årlige vaksinene, og en kloklipp her og der. Da jeg kjøpte dvergpinscher hadde jeg på forhånd lest meg til at det var en veldig frisk rase med få arvelige sykdommer.

 

Ja, når hund er blitt så populært som i dag er det kjempeviktig at man gjør leksa si før man kjøper.

Lenke til kommentar
Skal man trenge å forsvare rasevalget sitt i denne tråden nå?

Hei, jeg har fårehund og bor i byen :!:

 

Kan på en måte skjønne Etlons bekymring også, selv om den kanskje kom noe skarpt ut ;)

Jeg skjønner godt at han er bekymret.

Jeg hadde sikkert skrevet det samme, om noen her i denne tråden skulle hatt seg Groenendael :p

En må vite hva en går til, og da er det bra at noen står fram med sine erfaringer og meninger.

Det er sinnsykt mange som brenner seg.

Men det er fint om folk kan legge om tonen litt, og ikke komme så krast ut. Det kan lett bli sur stemning av slikt :)

Lenke til kommentar

joa helt greit for meg at folk forteller meg ting og tang. Men fikk ett lite inntrykk av at jeg ikke har sjans til og ta meg av en SBT. Men må også si at jeg ikke er noen førstegangseier av hund som kjøper en SBT pga av den tøff og skal tøffe meg forran vennene mine. Jeg kjøper SBT pga jeg liker dens lynne,utseende og for at jeg vil ha en god familiemedlem .Men alt i alt er hund en hund og ingen leke.

Lenke til kommentar
joa helt greit for meg at folk forteller meg ting og tang. Men fikk ett lite inntrykk av at jeg ikke har sjans til og ta meg av en SBT. Men må også si at jeg ikke er noen førstegangseier av hund som kjøper en SBT pga av den tøff og skal tøffe meg forran vennene mine. Jeg kjøper SBT pga jeg liker dens lynne,utseende og for at jeg vil ha en god familiemedlem .Men alt i alt er hund en hund og ingen leke.

 

Joda, den kan regnes som "idiotsikker" med mennesker OM man oppdrar den riktig. Men den kan derimot være uhyggelig å ha med seg på tur om man ikke følger SÆRDELES godt opp med sosialiseringen. Det er en rase man ikke preller på nasen, bare så det er sagt. Men regner med du har lest deg opp på rasen, så jeg skal ikke belære deg om noe du allerede vet.

Lenke til kommentar
har tenkt meg om i mange år.. syns jeg har tenkt mer enn nok i grunn. MEn hari kke noe i mot råd osv og alt det der. setter jeg bare pris på det.

 

Det går jo ikke på deg som hundeeier å gjøre, men jeg synes du fortjener å få en frisk hund neste gang. Derfor hadde det vært fint om du valgte en frisk rase , og ikke en som er mye plaget med sykdommer.

 

Som en god oppdretter fortalte meg. ALLE oppdrettere kan være uheldige med valper, og sykdommer kan dukke opp "fra intet" selv om både mor og far til valpen er fri. Man har aldri noen garanti. På en rase som er kjent for å være frisk er sjangsen mye større for å få en frisk valp, i forhold til om du velger en rase som ikke er like kjent for å være frisk.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å forsvare rasevalget sitt, men man må tåle at noe stiller spørsmål ang. rasevalg.

Og ja, staff er en krevende rase som krever sitt. Da det ligger ganske naturlig for rasen å være krass mot andre hunder av samme kjønn er det viktig at man sosialiserer den særdeles godt. Og man skal vite om alle sykdommene til rasen. Den er på allegitoppen, den er utsatt for DEMODEX, den er utsatt for AD/HD, den må L2-HGA testet og foreldrene bør være mentaltestet...

 

Og det er bevist gang på gang, konsekvensene av dårlige oppdratte hunder ER større hos enkelte raser.

 

Synes det er kjempeflott jeg, at du legger frem de negative sidene ved rasen "din". Istedet for slik som mange andre gjør - "kjøp en xxxxx, det har jeg og den er kjempesnill"

 

Jeg ville også tenkt meg om 2 ganger før jeg kjøpte meg en staff, både med tanke på sykdommer og med tanke på mentaliteten.

 

Nå er både jeg og samboer enig om at vi er superheldige som har 2 små hunder. Hadde vi hatt to store hunder kunne vi fått skikkelig mye å rutte med når vi får barn. Jeg er også veldig glad for at de dyrlegebesøkene vi har er de årlige vaksinene, og en kloklipp her og der. Da jeg kjøpte dvergpinscher hadde jeg på forhånd lest meg til at det var en veldig frisk rase med få arvelige sykdommer.

 

Ja, når hund er blitt så populært som i dag er det kjempeviktig at man gjør leksa si før man kjøper.

Jeg støtter deg også fult ut! Det ER viktig å nevne det negative med rasen(e), da det positive alltid blir brukt i salgsøyemed. Det var kanskje litt krast sagt, men noen ganger må man være såpass krass for å få folk til å vurdere en gang til om dette faktisk er rette rasen å velge. Uten at dette blir tatt opp som personlig kritikk. Det er imidlertid viktig at slike råd faktisk kommer fra noen som kjenner til rasen(e) og som vet litt om de svakhetene som finnes og også om gemyttet.

Lenke til kommentar

joda. Helt enig at negative ting bør nevnes også. Men det var bare måten det ble sagt på. Jeg setter stor pris på at folk forteller meg det negative som positive osv. Og angående sykdommer osv så gjør jeg alt for å prøve og unngå dette men 100% sikker kan man aldri være uansett hvor man kjøper en valp og vilken rase det er. Det blir uansett ikke valp fra noen som kjører hundre kull på ei tispe i året for å bare dra inn cash. Så kommer til å gjøre det jeg kan for at det blir fra en særriøs oppdretter som vet hva dem driver med.

Lenke til kommentar
hehe. Det jeg mener er at jeg kjøper ikke valp fra noen som ikke er anbefalt osv. Vil gjøre det på mest skikkelig måte.

 

 

Hva legger du i å gjøre det på en skikkelig måte?

Og det betyr ikke verden at noen anbefaler en kennel for deg, for selv den dårligste kennelen har noen gode kull.

Lenke til kommentar
Den gode måten er at det ikke er lov å kritisere noens valg på noen måte, men bare gratulere og late som man er enig :!:

 

Men hvilket grunnlag mener du du har for å kritisere om du ikke kjenner personen?

Noe annet enn lykke til og gratulerer er det vel egentlig ikke grunnlag for å si, om da ikke personen du svarer åpenbart har gitt inntrykk av at den ikke vet hva den gjør.

Lenke til kommentar
Den gode måten er at det ikke er lov å kritisere noens valg på noen måte, men bare gratulere og late som man er enig :!:

 

Rart nok blir kritikk av hunderase tolket som personlig kritikk. Men jeg kan ikke skrive det mange ganger nok hvor viktig det er å gjøre leksen sin når man skal kjøpe hund. Hadde alle gjort det ville det ikke ha vært hunder til omplassering, hunder med kraftige adferdsproblem som direkte følge av feil rase og feil bruk av hund osv. Vi brukte over et år før vi valgte rase, og nesten et år før vi fant den kennelen som passet oss. Og i mellomtiden trålte vi igjennom det som var av litteratur om rasen, men det var ikke nok og det er dårlig med informasjon om slikt på nett også. Så vi dro på staffetreff, møtte staffeeiere, snakket med dem, dro på utstillinger og snakket med staffefolk osv. For hvem vet vel mer om rasen enn de som allerede eier en eller fler. Og en del av de sykdommene som eksisterer på rasen i dag ble vi ikke opplyste om, for de var ikke kjente da. Men vi vet mere nå, og skulle vi kjøpt oss staff i dag med det vi vet ville nok det hele ha tatt enda lenger tid...

Endret av Etlon
Lenke til kommentar

kan vel også si at jeg vurderte staff lenge før jeg kjøpe Maia (shar peien) så allerede da satt jeg og leste alt jeg fant av info osv. Så rundt 3-4 år har jeg vurdert rasen sånn skikkelig særiøst. Så er ikke noe impulskjøp det er snakk om her. Men jeg dropped det den gang av flere årsaker. Men koselig at folk vil hjelpe da:D

Lenke til kommentar
kan vel også si at jeg vurderte staff lenge før jeg kjøpe Maia (shar peien) så allerede da satt jeg og leste alt jeg fant av info osv. Så rundt 3-4 år har jeg vurdert rasen sånn skikkelig særiøst. Så er ikke noe impulskjøp det er snakk om her. Men jeg dropped det den gang av flere årsaker. Men koselig at folk vil hjelpe da:D

 

Men da er det jo ikke noe problem, om du har brukt tiden din godt. :D

 

Men hva mener du med å kjøpe en staff som er anbefalt? Og hvordan skal du kunne skille mellom godt å dårlig oppdrett?

Lenke til kommentar

en god oppdretter i mine øyne gjør alt for å prøve å nedarve div sykdommer og opprettholde rasestandaren. Mens en dårlig parrer "syke" hunder og selger valpene pga pengene. Nå mente jeg ikke å kjøpe en staff som var anbefalt men fra en oppdretter som er anbefalt og har godt rykte på seg. Håper svaret er bra nok..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...