Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Det er ikke snakk om å forsvare rasevalget sitt, men man må tåle at noe stiller spørsmål ang. rasevalg.

Og ja, staff er en krevende rase som krever sitt. Da det ligger ganske naturlig for rasen å være krass mot andre hunder av samme kjønn er det viktig at man sosialiserer den særdeles godt. Og man skal vite om alle sykdommene til rasen. Den er på allegitoppen, den er utsatt for DEMODEX, den er utsatt for AD/HD, den må L2-HGA testet og foreldrene bør være mentaltestet...

 

Og det er bevist gang på gang, konsekvensene av dårlige oppdratte hunder ER større hos enkelte raser.

Endret av Etlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda men nå virker det som enkelte her mener at jeg kommer til å gi den en dårlig oppdragelse.

 

Og etter min mening og mange andres mening så har jeg gitt både Maia og Sarah en god oppdragelse. SÅ istedenfor å være så forbanna negativ til din egen rase så hvorfor kan du ikke heller komme med det positive?

 

EDIT: Bare så det er sagt. Er ikke en fjortis som er ute etter en tøff hund. langt i fra.

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar
Joda men nå virker det som enkelte her mener at jeg kommer til å gi den en dårlig oppdragelse.

 

Og etter min mening og mange andres mening så har jeg gitt både Maia og Sarah en god oppdragelse. SÅ istedenfor å være så forbanna negativ til din egen rase så hvorfor kan du ikke heller komme med det positive?

 

EDIT: Bare så det er sagt. Er ikke en fjortis som er ute etter en tøff hund. langt i fra.

 

Nok en gang, er ikke negativ. Stiller spørsmål ang. valget ditt. Og lurer på om du er klar over baksidene med rasen også, for det får man sjeldent høre av oppdretter, dessverre.

 

Kan jeg spørre deg om hvor gammel du er??

Lenke til kommentar
tydeligvis. Og angående hunder som krever mye... Fransk mastiff er ikke akkurat noen pusekatt .^^ Makan til stabeist Sarah var iallefall. Men med tålmodighet og litt strenghet (om det kan sies på den måten.) så begynnte hun og bli som jeg ville ha henne.

Så om en SBT vil bli ett stort problem her i huset.. tviler jeg på. Men jeg har heller ikke noen problemer om å spørre om råd osv om det skulle trenges.

Tror det vil gå bra jeg :) Bare pass på at det er lite HD i slekta og at foreldrene er frie for allergi. Er vel det som er de mest pressende problemene i staff. Pluss at noen har blitt veldig høye for å ligne en amstaff mer, mens andre har blitt nesten bulldog-brede.

 

Eng staff er jo kallenavnet på rasen. På samme måte som iw er forkortelse for irsk ulvehund og cc eller kineser er sleng for chinese crested og dp for dverg pinscher. Kan ikke skjønne at noen kan bli irritert over det. Er jo bare fordi de har lange navn.

 

Etlon: Det burde da være ravende likegyldig hvor gammel han er, så lenge han er over seksten og har lov til å eie hund vel?

Endret av mushi
Lenke til kommentar
tydeligvis. Og angående hunder som krever mye... Fransk mastiff er ikke akkurat noen pusekatt .^^ Makan til stabeist Sarah var iallefall. Men med tålmodighet og litt strenghet (om det kan sies på den måten.) så begynnte hun og bli som jeg ville ha henne.

Så om en SBT vil bli ett stort problem her i huset.. tviler jeg på. Men jeg har heller ikke noen problemer om å spørre om råd osv om det skulle trenges.

Tror det vil gå bra jeg :) Bare pass på at det er lite HD i slekta og at foreldrene er frie for allergi. Er vel det som er de mest pressende problemene i staff. Pluss at noen har blitt veldig høye for å ligne en amstaff mer, mens andre har blitt nesten bulldog-brede.

 

Eng staff er jo kallenavnet på rasen. På samme måte som iw er forkortelse for irsk ulvehund og cc eller kineser er sleng for chinese crested og dp for dverg pinscher. Kan ikke skjønne at noen kan bli irritert over det. Er jo bare fordi de har lange navn.

 

Etlon: Det burde da være ravende likegyldig hvor gammel han er, så lenge han er over seksten og har lov til å eie hund vel?

 

NEI, engstaff er ikke kallenavet til rasen. Og nei, det er ikke likegyldig hvor gammel man er. En 16åring er ikke på noen måter klare til å påta seg et ansvar som varer i 12-14år, de vet ikke engang hva som blir deres yrkeskarriære.

Lenke til kommentar
Staffe er vel kanskje litt mer politisk korrekt. Så lenge man skjønner hvilken rase det er snakk om burde det vel ikke være noe problem? :)

 

--

 

 

Grunnen til at jeg aldri har, og aldri kommer til å blinde hunden min på utsiden av butikken: http://www.dagbladet.no/2009/06/29/nyheter...tyveri/6964291/

 

Ja, men det er ikke vits i legge smør på flesk å si Engstaff!!

 

Og det er faktisk demodex og L2-HGA å forholde seg til også. Også mange eksteriøre feil som avles på av forskjellige oppdrettere som direkte følge av pengegriskhet :no:

Lenke til kommentar
Eng staff er jo kallenavnet på rasen. På samme måte som iw er forkortelse for irsk ulvehund og cc eller kineser er sleng for chinese crested og dp for dverg pinscher. Kan ikke skjønne at noen kan bli irritert over det. Er jo bare fordi de har lange navn.

Eller toller for nova scotia duck tolling retriever. Sjelden jeg gidder legge ut hele det rasenavnet, og så lenge folk skjønner hvilken rase det er snakk om, ser jeg strengt tatt ikke problemet.

Lenke til kommentar

Slapp av du Raw, du har vist i denne tråden du har et hjerte og hjerne som står godt med hundehold.

En staff (jeg bryr meg ikke å skrive det rett engang) kommer du nok til å klare helt fint, og bare du har litt mer flaks ang. sykdommer er jeg sikker på du gjør et rett valg den dagen du får deg hund.

 

Lykke til og hold oss oppdatert :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Slap av du Raw, du har vist i denne tråden du har et hjerte og hjerne som står godt med hundehold.

En staff (jeg bryr meg ikke å skrive det rett engang) kommer du nok til å klare helt fint, og bare du har litt mer flaks ang. sykdommer er jeg sikker på du gjør et rett valg den dagen du får deg hund.

 

Lykke til og hold oss oppdatert :)

 

Det er lurt å sjekke opp om sykdommer hos rasen, sjekke linjene til foreldrene til valpen osv. Så det er ikke bare snakk om flaks, men grundig reachearch. Alle kan være uheldig, men sjansene kan begrenses til et minimum om man vet hva man holder på med. Og på den måten kan man luke ut en hel del useriøse oppdrettere på markede. Så det er en vinn vinn situasjon for alle om det opplyses mer om sykdommer og bakdeler med en rase. Men det blir jo tolket som negativitet i denne tråden, rart nok!!!

Lenke til kommentar
NEI, engstaff er ikke kallenavet til rasen. Og nei, det er ikke likegyldig hvor gammel man er. En 16åring er ikke på noen måter klare til å påta seg et ansvar som varer i 12-14år, de vet ikke engang hva som blir deres yrkeskarriære.

Så lenge de fleste skjønner hvilken rase han mener når han sier det, så spiller det vel ingen rolle? Eller hva mener du er kallenavnet til rasen?

 

Nå er jeg ganske sikker på at Raw_Denim er eldre enn meg, men jeg fikk min første da jeg var 16, og jeg må jo si at det har gått smertefritt hittil...

Lenke til kommentar
Slap av du Raw, du har vist i denne tråden du har et hjerte og hjerne som står godt med hundehold.

En staff (jeg bryr meg ikke å skrive det rett engang) kommer du nok til å klare helt fint, og bare du har litt mer flaks ang. sykdommer er jeg sikker på du gjør et rett valg den dagen du får deg hund.

 

Lykke til og hold oss oppdatert :)

 

Det er lurt å sjekke opp om sykdommer hos rasen, sjekke linjene til foreldrene til valpen osv. Så det er ikke bare snakk om flaks, men grundig reachearch. Alle kan være uheldig, men sjansene kan begrenses til et minimum om man vet hva man holder på med. Og på den måten kan man luke ut en hel del useriøse oppdrettere på markede. Så det er en vinn vinn situasjon for alle om det opplyses mer om sykdommer og bakdeler med en rase. Men det blir jo tolket som negativitet i denne tråden, rart nok!!!

 

Vi har kanskje vært her i såpass mange år at vi vet Raw vil undersøke slike ting grundig før det blir ny hund der, og mange har vel prøvd å få dette frem til deg, men du maler bare på med samme mølla.

Fint at du opplyser folk om rasen din og alt, men se litt over hvordan du legger ting frem :)

Lenke til kommentar

Jeg er 27år, har en sønn på 7 og kjærring på 31.. noe mer du vil vite? Jeg spurte vandte SBT folk om råd til oppdretter. da fikk jeg 2 . Kontakta ene som holder til i sverige og pga lange ventelister hos dem kunne jeg desverre ikke sette meg opp der. Men dem sendte meg videre til noen dem trodde på og var lange ventelister der og. derfor må jeg vente i 8mnd. noe jeg har null problem med. Kunne jo kontakta dem på Finn.no og fått en valp på dagen. Men... Noe jeg stiller store krav til så er det helsa på slekta til valpen. Å jada. fullstendig klar over helseproblemene en SBT kan få. Men det er jo en grunn til at jeg velger en skikkelig oppdretter. Som prøver og gjøre sitt for å ikke få syke valper. og DEMODEX er ganske så vanlig blant korthårete hunder. Lokalisert er noe dem vokser av seg innen første året og generalisert er det litt værre med.

Lenke til kommentar
Har ikke noe med hva du sier, Etlon, men hvordan du legger det fram.

 

Skal jeg legge frem bakdelene med rasen på en positiv måte?

 

Jeg rettet søkelyset på en kommende staffeeier, en rase jeg har særdeles gode kunnskaper om, positivt og negativt.

 

Dere kan foresten lese om hunden min på www.home.no/staffen.otto :D

 

Og det var på ingen måte ment som krass kritikk, men opplysninger om rasen. For det er dessverre alt for mange som kjøper staff om dagen, og det medfører også useriøse oppdrettere som kan lure nye staffeeiere trill rundt...

Endret av Etlon
Lenke til kommentar

Kan på en måte skjønne Etlons bekymring også, selv om den kanskje kom noe skarpt ut ;) SBT er jo en rase som har blitt vanvittig populær etter at amstaff ble forbudt og kanskje spesielt de par siste årene (?). Men har til gode å møte et flertall jeg syns noe positivt om :hm: Viktig å være med å støtte seriøs avl.

Lenke til kommentar
Kan på en måte skjønne Etlons bekymring også, selv om den kanskje kom noe skarpt ut ;) SBT er jo en rase som har blitt vanvittig populær etter at amstaff ble forbudt og kanskje spesielt de par siste årene (?). Men har til gode å møte et flertall jeg syns noe positivt om :hm: Viktig å være med å støtte seriøs avl.

 

Ja, rasen har eksplodert de siste årene. Det skal litt til for å få en rasetypisk staff i dag, dessverre er det slik utviklingen er i dag. Og da burde man ta til seg informasjon om rasen, for det nytter ikke bare å snakke med en oppdretter. Tror ikke det er oppdrettere som markedsfører seg som useriøs, eller hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...