RaW_DeNiM Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Vel er under planleggings fasen så alel tips osv taes i mot med takk. Men.. Den skal ikke trenge 8 timer tur hver dag. kort langår går for det samme. stor som liten. Barnevennlig. Stiller egentlig ikke så store krav utenom det bare dem er kjent for godt gemytt osv. skal bare være en familiehund og ta del av det som skjer der. Fint om den er litt leken også^^ Så en ikke så storkreven hund blir det vel. Og seff. ikke så veldig plaget med sykdom som krever avliving. Kansje dere vet mer om enkelte raser enn det jeg gjør så kom med forslag. Er åpen for det meste. (blir uansett ikke noen hasteavgjørelse, Men da får jeg sjansen til å eventuellt lese om dem osv) Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Har du ikke hundebok da? En ide kan jo være å se i den Jeg har skumlest uendelige med hundebøker siden jeg kunne lese omtrendt. Jeg var ti år og verdensmester i hunde- og hesteraser :!: Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Basenji!!! Veldig sta, men stor personlighet. Krever ikke mye mosjon, men blir gjerne med. Supermorsom å bo sammen med, de finner alltid på noe morsomt. Valpetiden er hard på objekter i munn-høyde, det lærte jeg the hard way, men rundt 10-15k seinere i briller, mobiltelefoner o.l. er jeg veldig glad jeg valgte den rasen jeg gjorde :Ø) Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) vel biting og tygging fikk jeg gjennomgå hardt med Sarah og det gikk utrolig nok greit. Litt ødeleggelse må man nesten regne med syns jeg. MEn hvordan er dem sånn ellers..? Vel sta kan vel alle hunder være. Må vel bare stå på krava sine da:p. Men om dere vil så kan dere jo sende meg forslagene på PM. Hadde jeg iallefall satt veldig stor pris på. så jeg slipper og okkupere tråden her.Vil jo finne noe skikkelig og forhåpentligvis ha i noen år.. (for en gangs skyld) EDIT: Stemmer det. dem kan jo ikke bjeffe:p Endret 26. juni 2009 av RaW_DeNiM Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) De kan ikke bjeffe Hvis det er noe i veien piper hun, men ikke før hun har prøvd alle andre måter å få oppmerksomheten din. De er fantastisk kosete, og vil helst ligge i senga med deg, men det er jo opp til deg om de får lov til. De er _ikke_ enkle å trene. Særlig ikke til "triks" som lydighet o.l, men de er veldig flinke i agility hvis du finner et system som funker til din hund. Klikkertrening er visst mye brukt med Basenji, men du må være raus med godbiter, for de teller hele tiden, og når de ikke får nok godiser gidder de ikke mer :[ Hun vil også være med deg hele tiden, så du får ikke et øyeblikk for deg selv med mindre du har et hunderom du kan sette henne for noen timer når du driver med et eller annet. (Jeg flytta inn i ny leilighet i dag, og det var ikke på tale å ha henne selv den siste uka. ) Nå har jeg selvsagt lista opp alle ulempene jeg kommer på, for det føler jeg er viktig å være klar over. Når det gjelder fordeler er det veldig flinke med barn, veldig snille og rolige, og har en sterk psyke. De kan være litt spesielle med andre hunder, kommer mye ann på hvordan du oppfører deg når du møter en hund av samme kjønn. Ylva er helt frik under løpetida, da er det synd på den tispa som kommer innenfor båndradiusen. Mange andre har basenjier som er flinkere med andre hunder, så det tror jeg nok er min feil. Lite sosialisering i ungdommen hennes tenker jeg. De er helt lydløse, helt luktløse, nesten helt røytefrie, men de sparker som FAEN midt på natta når jeg prøver å sove, og de har en tendens til å treffe ballene! Edit: Wow, jeg er trøttere enn jeg trodde. Du får unnskylde den fantastiske blandingen av den/hun/det/de Endret 26. juni 2009 av tofagerl Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Når det gjelder barnevennlighet er det utrolig viktig å få til nok sosialisering under modningsperioden til hunden. Det er herlig å ha en hund som kan ligge og slappe av mens ungene leker bak ryggen, som takler både å få oppmerksomhet og det å slappe av rundt unger. Vel så viktig er det å være flink med ungene, selv den snilleste barnevante hunden kan skremme unger om man ikke passer på litt. Et godt forhold til hunder starter tidlig. Lenke til kommentar
lamial Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Nå synes jeg det er litt teit å alltid anbefale sin egen hunderase, men må likevel anbefale basenji altså! Min har aldri ødelagt noe særlig, ikke noe av betydning for meg i allefall Han er leken og intelligent. Vi har ikke gått noe kurs enda, men han er utrolig enkel å ha! "Alle" sier jo at basenjier er så krevende... Men det kommer nok an på om du passer for rasen eller ikke. Basenjien er utrolig oppfinnsom! Og den tenker alltid helt logisk. På Hundesonen Forum er det en som forteller om en gang basenjien hennes gikk rundt en stolpe med bånd på. Da skal man liksom vente og se om hunden forstår at den må gå tilbake for å komme seg løs igjen, sant? Men nei, den bare tygget over båndet! Akkurat det samme har min basenji gjort! Også er jo basenjien en veldig frisk rase da, urhund som den er. Man må kjøpe en valp fra en parring som er godkjent av basenjiklubben. Da er du sikker på at foreldrene har gått gjennom alle nødvendige helsetester. Edit: Glemte å si at sosialisering er überviktig! Min hund er veldig flink med både andre hunder og folk. Vi prøver å ta han med oss overalt, sånn at han får oppleve mest mulig av forskjellige situasjoner. Vi går fremdeles på hundetreff, og prøver å sosialisere så mye vi kan. Ellers har basenjien lett for å bli litt sky. Endret 27. juni 2009 av lamial Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Vil forøvrig annbefale Animal Planet sin rasevelger. Velg kriterier og få opp raser som matcher bra: http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do Utrolig nøyaktig test. Fylte inn det vi ser etter i en hund og fikk fram kort og strihår vorstehhund + weimarianer som beste match, og de to sistnevnte var aktuelle når vi bestemte oss og landet på strihår. Det er givende med en utfordrende hund, men det kan være litt stress til tider. Strihåret vorstehhund er jo så krevende at mange blir gitt opp. En stund når jeg var lite hjemme og pappa jobbet mye så "glemte" Virma både dekk og sitt. Det skal jo ikke gå ann, men det skjedde på et vis. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Det skulle vært straffbart å avle på hunder med allergi. Dessverre er det mange som gjør det da det er alt for mye penger i oppdrett. Enig. Vi har nylig kjøpt en jaktlabrador (nå syv måneder) som har hatt problemer med avføring i lengre tid. Etter en drøss med tester har vi nå funnet ut av at det kommer av at han er allergisk (heldigvis ikke veldig allergisk) mot en hel del ting. Noe som betyr at han mest sannsynlig må på spesialfór resten av livet, og vi må passe litt på hva vi gir han. Det er ikke det værste det kunne vært, men det er jo litt kjipt å alltid måtte tenke på f.eks. matrester her hjemme, eller ting han finner/får på tur etc. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Vil forøvrig annbefale Animal Planet sin rasevelger. Velg kriterier og få opp raser som matcher bra: http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do. Jeg fikk 99 % match på begge rasene som det står mellom for min del. Endret 27. juni 2009 av poof Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 kom veldig mange raser hos meg. til og med raser jeg aldri har hørt om^^ Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Jeg fikk opp raser jeg liker, som Beagle, vanlig bulldog, Whippet, Dalmantiner, It. Greyhound osv, men ikke Basenji Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Dvergpinscher, affenpinscher og manchesterterrier kom på min liste Lenke til kommentar
Frederick_ Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Fikk 84 matcher jeg Nice going Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Dvergpinscher, affenpinscher og manchesterterrier kom på min liste Lurer på om jeg ikke så en sånn her om dagen Sønnen til de som selger vom har kjøpt seg hund, men faren kom ikke på rasen. Den er nesten like stor som Thea nå, åtte uker gammel. Det var ikke Pincher. Den hadde ører og fargene til en Manchester terrier hvertfall. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Nei ser det er mye og velge imellom. Men vil ikke bomme helt. Vil ikke ha en hund som ikke passer meg liksom. Må være litt sånn at den ike må ha lange lange turer hver dag men at den fint kan gå en lang tur om det trengs. FB må man jo ta hensyn til både vær og mer til og det er jo greit. Har lyst på am bull også men tror desverre det blir litt for mye igjen. Funker jo dårlig og bare kjøpe en hund jeg har lyst på men som krever mer enn jeg greier og gi. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Jeg anbefaler, så klart, Russian Toy. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 hehe har faktisk vært innom den rasen før jeg valgte sarah også:S Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 hehe har faktisk vært innom den rasen før jeg valgte sarah også:S Stilig. Jeg angrer ikke et sekund på at vi skaffet oss rasen. Har allerede lyst på en til. (Er bare å spørre hvis det skulle være noe du lurer på. ) Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Jeg har også hatt lyst på den rasen De er så søøøøte. Jeg hadde kontakt med ei hyggelig jente i sverige, som ville selge meg verdens søsteste valp. Limte inn bilde av henne her i tråde også Jeg er redd de blir litt for små og skjøre, for Diesel. Men jeg har jo sett oppdrettere som har Russian toy sammen med andre store gjeterraser(kelpie, aussie) Endret 27. juni 2009 av Turtlis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå