Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Men faen heller... Det er for JÆVLIG at du skal gjennom dette! Jeg er helt uten ord... To hunder med hudsykdommer rett etter hverandre.

 

Hva om du heller tar over en litt voksen hund fra et dødsbo eller lignende? Og tar en vet-sjekk først.

 

Edit: Og jeg håper du har i kontrakten at du får tilbake kjøpesummen når hun dør så ung? Det er vel egentlig ganske standard.

 

Kan desverre bare få tilbake penger om det kan bevises at det er noe hun hadde mens hun var hos selger. også om hun var forsikret(noe hun er) så skulle dette taes hensyn til også. Skal ringe agria i morgen og høre hva jeg må gjøre.. må vel sende inn dokumentasjon på at hun er avlivet mm. Så får jeg tilbake kjøpesummen derifra.

Siden hun ble avlivet av dyrevernmessige hensyns skal du få tilbake alt fra Agria, inklusiv det du har måttet betale hos veterinæren så sant du har veterinærforsikring. Agria pleier å være veldig lette å ha med å gjøre i sånne tilfeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raw_denim, jeg beklager på forhånd, jeg vet at du ikke vil like denne posten, men sånn er livet.

 

Jeg har også en hudsykdom uten kur, skal jeg også gå og be om en sprøyte?

Er det mulig? :nei:

Med mindre du ser deg selv som en hund noen andre har ansvar for livet til, så skjønner jeg ikke hvorfor du kommer med en sånn kommentar. Hvis man vet at hunden kommer bare til å bli verre jo lenger den lever, hvor lenge skal man holde den i live? Frem til den VISER at den lider? Hunder er flinke til å skjule smerte eller glemme seg bort. Ville du gitt ham mer cred om han kjørte i henne medisiner for å ha henne i f. eks 3 mnd til og så avlivet henne når absolutt all hud var ødelagt og hun hadde vondt?

Vi har et ansvar for hundene våres alle sammen, og det går ikke ut på å beholde dem så lenge som mulig uansett hva.

 

*bilde*

 

Fant denne på finn. Har alltid trodd at man ikke skal blande harlekin med harlekin fordi noen av valpene vil bli som denne, og mest sannsynlig bli døv/se dårlig. Ser absolutt ikke bra ut!

Ser ut som en homozygous merle. Vet ikke om det er lov med merle + merle på GD, men det er ikke lov på aussie vet jeg.

Lenke til kommentar
Men faen heller... Det er for JÆVLIG at du skal gjennom dette! Jeg er helt uten ord... To hunder med hudsykdommer rett etter hverandre.

 

Hva om du heller tar over en litt voksen hund fra et dødsbo eller lignende? Og tar en vet-sjekk først.

 

Edit: Og jeg håper du har i kontrakten at du får tilbake kjøpesummen når hun dør så ung? Det er vel egentlig ganske standard.

 

Kan desverre bare få tilbake penger om det kan bevises at det er noe hun hadde mens hun var hos selger. også om hun var forsikret(noe hun er) så skulle dette taes hensyn til også. Skal ringe agria i morgen og høre hva jeg må gjøre.. må vel sende inn dokumentasjon på at hun er avlivet mm. Så får jeg tilbake kjøpesummen derifra.

Siden hun ble avlivet av dyrevernmessige hensyns skal du få tilbake alt fra Agria, inklusiv det du har måttet betale hos veterinæren så sant du har veterinærforsikring. Agria pleier å være veldig lette å ha med å gjøre i sånne tilfeller.

 

Joda. Fullforsikrer alltid hundene jeg, Eller.. tok ikke tannpleie og sånnt men resten skulle være i orden. Skal sende inn papirene senere i dag så får jeg bare vente og se. Joda. blir vel hund en gang til her i hus med tid. Mne ikke med det første. Men man vet jo aldri. Men sitter ikke å planlegger noe nei:p

Lenke til kommentar

Vel, jeg har smerter hele dagen, hver dag. Smertestillende hjelper, men jeg blir aldri smertefri. Jeg kommer faktisk etter hvert antageligvis ikke til å kunne gå uten hjelp.

Hvorfor er jeg ikke bare oppfordret til å leve, men blir sett på som psykisk syk om jeg ikke vil leve, mens hunder "skal" dø med en gang de viser smerte?

Jeg har en hund selv, og det skal mye til før jeg lar en dyrlege drepe henne. Jeg kan aldri tenke meg at Ylva ville velge å dø fremfor å leve med smerter.

 

Hjelp meg!

 

På sanktans i går på stranda klarte hunden min å skjære seg på noen blåskjell. Han fikk et ikke så veldig dypt kutt på poten på høyere forbein. Gror dette fort? Det ser ikke ut som han har vondt, men er det noe jeg kan gjøre?

 

Takk på forhånd

 

I og med at det var i vannkanten ville jeg gått til dyrlegen for å få en sprøyte. Man vet aldri hva som ligger der av bakterier og greier :(

Lenke til kommentar
Vel, jeg har smerter hele dagen, hver dag. Smertestillende hjelper, men jeg blir aldri smertefri. Jeg kommer faktisk etter hvert antageligvis ikke til å kunne gå uten hjelp.

Hvorfor er jeg ikke bare oppfordret til å leve, men blir sett på som psykisk syk om jeg ikke vil leve, mens hunder "skal" dø med en gang de viser smerte?

Jeg har en hund selv, og det skal mye til før jeg lar en dyrlege drepe henne. Jeg kan aldri tenke meg at Ylva ville velge å dø fremfor å leve med smerter.

Fordi du er et menneske og ikke en hund? Hundene kan ikke si ifra når de har vondt, og når de faktisk har vondt så har de gjerne gått over en grense.. det er jo en forsvarsmekanisme for dem å ikke vise smerte.

Lenke til kommentar

Vel, det er det for meg også. Jeg viser ikke mine smerter fordi folk hele tiden spør meg hva som er i veien.

 

Jeg prøver ikke å trolle, jeg prøver å gjøre følgende poeng: Ikke automatisk ta livet av et dyr fordi det er i smerter. Jeg skjønner når man skyter en hest med brukket bein, det er et arbeidsdyr, men et kjæledyr kan være perfectly happy i 10 år med små til moderate smerter fremfor å dø. Det er selvsagt massevis av tilfeller der det er ønskelig å bruke "aktiv dødshjelp", som f.eks. ukurerbar kreft osv. Men hudmidd er faktisk ikke noe jeg ville valgt å skyte meg selv for, og da syntes jeg vi skal gi hunden den samme muligheten!

 

Jeg vet at hunden ikke kan ta valget selv, og da er vårt valg så mye viktigere!

 

P.s. Jeg sier ikke at Raw's valg var feil, det var faktisk hans valg - han hadde konsultert med en dyrlege, og de kom sammen frem til en konklusjon. Det er helt ok! Jeg sier bare at jeg kanskje hadde valgt noe annet i hans situasjon.

Lenke til kommentar

Man ser vel på hva som er best for hunden og eierne. Er det virkelig noe poeng i å betale store summer (veterinær er dyrt, det er synd, men når det kommer til dyr må man som regel også tenke på penger), i tillegg til den effekten det vil ha på sinnet, bare for å holde en allerede lidende hund i live litt lenger?

 

Jeg tror også det hunden hadde er mer seriøst enn det du har, uten at jeg er sikker. Det var allerede spredd seg slik at det så ut som om det dekket ca. 1/4 av kroppen, kanskje mer. Denne ville bare blitt værre og værre med tiden, og kanskje 4 måneder senere hadde det ikke vært noe valg, den måtte avlives.

 

Slik jeg ser situasjonen, var det helt riktig å avlive den, selv om det selvsagt var en kjip avgjørelse å måtte ta.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt forsikring gjennom Agria, jeg også. Tror jeg er dobbeltforsikret ut året, men det får heller bare være. Jeg kommer til å glemme det før året går ut uansett.

 

-- Tom

 

Edit: Hihi, har sendt så mange mail i dag at jeg automatisk signerte forumposten på samme måte ;)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Sikkert. Og det er jo ditt valg, så fritt synspunkt har jeg ikke på hunder at jeg lar de bestemme selv ;)

 

Men hvis jeg får noen til å tenke over det er jeg fornøyd.

Altså, om jeg f. eks kan gi den ene hunden min 5 mnd ekstra på rimadyl og bestemme meg for etter det, så er det stopp - så tror jeg at jeg kommer til å gjøre det. Men om hun i løpet av den tiden ikke kan være med på turer lenger, bare reiser seg for å spise og drikke osv, så ville jeg sagt farvel tidligere. Når livskvaliteten blir redusert. Er vanskelig da. Kjenner jo folk som har sagt "til våren skal xx få slippe" og så "bare et par mnd til" og litt til og litt til..

Lenke til kommentar

Jeg synes man skal være veldig forsiktig med å sette spørsmålstegn ved det å måtte gå til det skrittet å måtte avlive et dyr. Det er ALDRI noen lett avgjørelse å ta og når man først har måttet gå til det skrittet så er det siste man trenger i en slik situasjon at noen stiller spørsmål ved det! Så lenge veterinærene tilrår avlivning - noe de så vidt meg bekjent gjør KUN når det er påkrevd og av dyrevernshensyn, synes jeg man skal la det være med det. Vi må sette skille mellom dyr og mennesker - uansett hvor glad vi er i hundene våre!

Lenke til kommentar

Vel, det er din mening. Jeg syntes det var på tide å ta opp dette, siden jeg gjennom flere år har lagt merke til at dyr stadig avlives av relativt uskyldige sykdommer. I et tilfelle en godartet svulst.

 

Jeg stoler ikke på leger, og langt mindre på dyrleger. De gjør feil hele tiden, og særlig dyrleger gjør som regel det eieren vil.

Lenke til kommentar

Alle har vel hørt situasjoner der dyrelegen har tatt feil. Sa hunden ikke ville overleve, men kom seg helt fint og levde i ti år til. Men vi vet ikke hva dyreleger ser hver dag. Mye er synsing og de kan ikke garantere det vil gå like langt med din hund. Men de har sikkert sett mange situasjoner der det har gått veldig gale og eierne har ventet for lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...