Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

En venn som er på utkikk etter valp, fikk høre dette av ei venninne som har gjort noe lignende. Om hun har gjort det, eller skal gjøre det, det vet jeg ikke.

Jeg synes bare det hørtes litt fjernt ut.

 

Jeg er litt grønn på akkurat dette temaet, da jeg ikke har ureg hund, eller har planer om å starte noe oppdrett med det første.

I henhold til NKK sitt regelverk: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ART...D=1171029169048 er det kun oppdretter som kan registere valper, men jeg mener også at man i ettertid har fått registrert en valp som f.eks hadde en utstillingsfeil som gjorde at oppdretter ikke registrerte den sammen med de øvrige valpene, men der oppdretter på oppfordring og etter ny eiers regning også har fått registrert den valpen.

 

NKK endrer nå reglene slik at ALLE valper i et kull må registreres slik at da slipper man ihvertfall den problematikken og man vil få fram "feil" på kull på en helt annen måte. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=4988

Et klart fremskritt spør du meg!

Endret av granny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SPM:

Når du kjøper en hund uten stamtavle, kan du da få tak i navnet osv til foreldrene, og så registere den???

 

Du har allerede fått svar ser jeg. Det er bare oppdretter som kan registrere valper.

 

Men som Granny sier mener også jeg at det har skjedd at oppdretter har gått med på å etter-registrere en valp som i utgangspunktet ikke ble registrert. Jeg ville ikke vedda på at oppdretter gikk med på dette, siden det sikkert er en grunn til at han ikke ville registrere valpen i utgangspunktet

Lenke til kommentar

Hvis valpen er forhåndsregistrert og oppdretter aldri får registrert den på ordentlig, kan du få NKK til å gjøre det for deg ved fremvisning av kjøpskontrakt etter at hunden er 9 mndr. Det de sa til meg når jeg ikke fikk regnummeret og var lei av å mase.

Lenke til kommentar
Noen som har gode argumenter for hvorfor man IKKE skal parre en tispe for første gang når hun er over 6 år gammel?

 

Med tesje takk

 

Kanskje du skal roe deg ned da du alt har fått tydelig sagt hva du mener.

Tror nok eieren har skjønt poenget, og at du nå bare virker som en litt overivrig hundeier (som det ikke er få av).

Er enig med deg altså i hva du har sagt om parring, men nå holder det.

Lenke til kommentar
Så siden jeg har sagt hva jeg mener er det synd og skam å be om andres synspunkter i saken?

 

Saklig

 

Og nei, eieren har ikke skjønt noe som helst. Hvis du synes det ser slik ut lurer jeg på hva du går på.

 

Han skriver at han ikke skal parre henne i sitt siste innlegg f.eks.

Du tok jo helt av og ordbruken din er mildt sagt ufin i visse av svarene dine.

Når du ikke har flere gode argumenter selv så du må spørre andre, pleier det å være et signal om at man kanskje har sagt det man burde allerde.

Som sagt er jeg 100% enig at den ikke bør parres, men det har altså trådstarter i den andre tråden klart fått med seg nå, og tror ikke at du får hjelp av andre til å hamre løs på han gjør noe mer fra eller til.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Jeg synes det siste svaret var veldig tvetydig

 

jeg sier nei til parring dette året jeg også, men kanskje hvis veterinæren synes det kan gå bra neste år.

 

Jeg synes ikke det høres ut som en som har forstått alvoret - men det er bare meg da. Du er sikkert mye bedre til å tyde tekst enn mer archongamer.

 

Hva med resten som ble skrevet i samme post da.

men 7 år så burde den ikke parres uansett? da er jo dette eneste sjangsen vi har, men dette anbefaler ikke dere så da får jeg vel ikke gjøre det da.

 

Her sier han vel det dere har prøvd å få han til å mene, så hvorfor du føler du trenger enda mer påfyll for å mate han med teskje er uforståelig for meg.

Skjønner ikke hva mer du krever.

Lenke til kommentar

hehe. ja det gjør jeg nok Turtilis, men jeg syntes også trådstarter i andre tråden kom seg veldig bra med tanke på hvordan man så på parringen i løpet av tråden, og slik jeg tolket siste posten hans ville han si at han tok hintet fra folk her inne.

At da Sookie føler for enda mer stoff til tråden, virket på meg bare som man ønsker å krangle, når det ikke lenger er noe å krangle om.

Lenke til kommentar
Jeg tåler bare ikke tanken på at ei frisk tispe skal dø fordi eieren får lyst å parre henne 7 år gammel. Kanskje uten helseundersøkelser og uten å ha kunnskapen som skal til for å vite hvordan man skal handle i en krisesituasjon.

 

Skyt meg ;)

 

Der er vi helt enig Sookie, og jeg har vært enig i alt du har skrevet i andre tråden.

Men så lenge trådstarter virker å ha tatt hintet synes jeg han skal få kred for å slippe taket på noe som kanskje har vært et sterkt ønske i familien hans osv.

Må være lov å spørre ut om alle muligheter på et forum uten å bli skjelt ut, så lenge man tar fornuftige råd til seg og ikke bare kjører på som en egoistisk ape.

Lenke til kommentar
Hvis valpen er forhåndsregistrert og oppdretter aldri får registrert den på ordentlig, kan du få NKK til å gjøre det for deg ved fremvisning av kjøpskontrakt etter at hunden er 9 mndr. Det de sa til meg når jeg ikke fikk regnummeret og var lei av å mase.

Det stemmer sikkert når de er forhåndsregistrert for da er de jo alt betalt for, så da er det jo kun sommel fra oppdretters side - ELLER at alle valpene ikke er solgt enda...

Det er vel endret på det også nå tror jeg, slik at "usolgte" valper automatisk blir registrert på oppdretter etter en viss tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...