Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Rart hvordan slike ting kan bli sett på som feil. Den er renraset og dette er resultatet. Er ikke som den mangler en fot. Alltid hatt lyst på en renraset hund. Men mye av tankesettet rundt hele det og ha renraset hund er litt frastøtende. :roll:

Har ikke lest gjennom resten av innleggene om dette temaet enda, men vil bare kommentere det du sier litte grann. Jeg er helt enig i at det virker uvesentlig at en hund har en slik "feil" - men det er faktisk med på å sikre at du får en renraset hund! Hvis man begynner med å "godta" at alle varianter er "lov" i en rase, så er veien mye kortere for de useriøse å begynne å bruke "lettvinte" løsninger ved å blande inn andre raser for å spare penger og oppgi at valpenes far/mor er en helt annen en faktiske forhold og registere de som renraset. Tro meg - det har allerede skjedd med det som resultat at det er visse "linjer" på flatcoated retriever der individene har både hvite poter, hvitt bles og hvit haletipp.. Stor overraskelse: Oppdretter har collie også...Disse valpene blir registrert som renrasede og selges som det til uvitende hundeeiere. Disse hundene vil ikke bli premiert på utstilling og vil derved forhåpentligvis etterhvert ikke være fullt så attraktive i avl. Så noe av vitsen med en slik standard er faktisk å bevare rasen som det den er. Selvfølgelig hender det at renrasede hunder også får slike avvik fra standarden, og det kommer selvfølgelig at det alltid har vært blandet forskjellige hunder for å få fram en ny rase, og så selekterer man ut det man ønsker med rasen og fortsetter å renavle på dette. Grunnen til at hunder med fargefeil ikke blir premiert og derved forhåpentligvis ikke avlet videre på - er selvfølgelig at man ikke å avle seg "feil vei" igjen og ende opp med individer som ikke er forenelige med det formålet man i utgangspunket hadde.

 

Wikipedia.no sier:

 

Pelsen er lang og skal være slett og silkeaktig (aldri stri, bølget eller krøllet, selv om såkalt fall er normalt), men ikke for rikelig. Behåringen skal danne såkalte faner på kroppen og benas baksider. Alle farger og kombinasjoner er tillatt, men hos ellers ensfargede individer er hvitt kun tillatt i brystet.

 

 

Men et betyr jo ikke at hunden din er ubrukelig. Du kan fortsatt stille den ut, og vinne, bruke den i avl, konkurranser etc. Er jo bare en bittebiten fargefeil.

Synes ikke du ukritisk skal anbefale å bruke en upremiert hund i avl jeg..men det er nå min mening...

 

Sure. Lag hva du vil. Poenget mitt er at kennelklubben ikke skal kunne bestemme hva slags hund du skal ha.

En liten pressisering er på sin plass nå. Det er ikke NKK som lager rasestandarder! De kommer fra rasenenes hjemland og er nok helst utarbeidet av raseklubbene før de nok i hovedsak blir gjennomgått av de enkelte lands kennelklubber eller tilsvarende og så blir godkjent. Noen later til å tro at Norsk Kennel Klub sitter å konstruerer raser ut fra sitt eget hode. Det ligger nok mye avlsarbeide gjennom mange år bak en rase, og det er synd om noen "forståsegpåere" som mener at: "siden min hund ser slik ut bør jammen rasestandarden tilpasses min hund" skal få lov å ødelegge dette arbeidet. Derfor er det viktig med utstillinger, jaktprøver og rasestandarer som skal fortelle hvordan de enkelte raser skal være bygget og fungere.

 

Hvis jeg skulle på jakt ville jeg nok heller hatt med denne:

IMG_2210.jpg

 

Enn denne:

Golden-retriever-1.jpg

 

 

:p

Jeg vil forferdelig gjerne ha en begrunnelse for hvorfor du sier det!

 

En selvfølgelighet. Men hva har det med Labradoren i sin helhet å gjøre? Eller Golden Retrieveren?

 

Jeg vil nødig se at begge rasene, som i mine øyne er de mest familievennlige, enkle og fantastiske rasene vi har i dag, blir rene jakthunder....?

 

Årsaken til at jaktversjonen ble trukket inn "in the first place" er fordi jeg nå i over 1 år har opplevd flere diskusjoner hvor folk ser ned på Labradoren/Goldenen i sin vanlige form, og sier "skal jeg ha Labrador må det være jaktversjonen". En merkelig mening.

Støttes! Godt sagt! :thumbup:

 

Gutten er 8 år. Om han gikk bort og dabbet hunden så hadde det likevel ikke vært hans ansvar. Men foreldrene som ikke passet på han.

 

Hunden burde avlives. Selv om jeg var eieren og utrolig glad i denne hunden så hadde jeg gjort det. Kunne aldri stolt på at den ikke ville gjøre noe slikt igjen.

Helt enig med deg i dette.

Endret av Juliess
Slått sammen 5 innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil forferdelig gjerne ha en begrunnelse for hvorfor du sier det!

 

For å snu på det, hvor mange av de som jakter med golden er det som har en hund á la den nederste, kontra den øverste?

 

Jeg vil tro at den øverste er mer bevegelig og utholden enn den nederste. Av andre hunder som brukes i jakt på fugl er jo også setter-rasene slanke.

 

Men det viktigste er jo hva som "bor i hunden" som jeg skrev lengre opp i tråden. Er ikke mentaliteten/instinkter på jaktgolden mer egnet til jakt enn golden av "vanlige" linjer?

Lenke til kommentar

lurer på en liten ting om hunder og utmattelse

 

vi har en liten cavalier som har vært på besøk hos noen venner av familien (totalt to-tre dager). Vi veit at familien deres er stort og at hagen er fullt av dammer, bekker osv (altså ting å utforske). Da vi fikk henne tilbake var hun kjempesliten, og har sovet nesten konstant i et døgn. Hun snubler også en del (går opp trappa, på teppet osv.) Er dette normalt eller noe for veterinæren? (typisk nok begynner hun å spise maten sin når jeg skriver dette :p )

Lenke til kommentar

Nå får jeg følelsen av at historien gjentar seg..Kvisene forsvinner ikke og om dem gjør det så er det plutselig flere av dem. + det har begynnt og komme på labber og brystkasse (forran også) bleh. neh. skal få en uke på seg til å se om det blir bedre om ikke så skal hun til vetrinæren... Og er nyhetene dårlige så vet ikke jeg ass. Hadde ikke planer om å pleie nok en hund livet ut. Men men får nå se hva som skjer. Blir litt småsinna her jeg sitter.

Lenke til kommentar

Fikk en mail fra oppdretter om en 4.5 år gammel basenjitispe som skal omplasseres ASAP. Visstnok ikke noe galt med hunden, men omstendigheten som har forandret seg. Sikkert dødsfall.

 

Har folket her avtalt med slektninger osv. hvem som skal ta seg av hunden(e) hvis det skjer en ulykke?

Lenke til kommentar
Jeg vil forferdelig gjerne ha en begrunnelse for hvorfor du sier det!

 

For å snu på det, hvor mange av de som jakter med golden er det som har en hund á la den nederste, kontra den øverste?

 

Jeg vil tro at den øverste er mer bevegelig og utholden enn den nederste. Av andre hunder som brukes i jakt på fugl er jo også setter-rasene slanke.

 

Men det viktigste er jo hva som "bor i hunden" som jeg skrev lengre opp i tråden. Er ikke mentaliteten/instinkter på jaktgolden mer egnet til jakt enn golden av "vanlige" linjer?

Hvorfor jeg ba om begrunnelse, er at jeg er litt usikker på om man faktisk vet noe om hvordan jakt med retriever foregår.. Derfor hadde det vært kjekt med en begrunnelse for hvorfor den ene avbildede goldenen hadde egnet seg bedre for jakt en den andre?

Lenke til kommentar
Fikk en mail fra oppdretter om en 4.5 år gammel basenjitispe som skal omplasseres ASAP. Visstnok ikke noe galt med hunden, men omstendigheten som har forandret seg. Sikkert dødsfall.

 

Har folket her avtalt med slektninger osv. hvem som skal ta seg av hunden(e) hvis det skjer en ulykke?

 

Hundene mine kan få det like så fint hos fremmede som hos familie dersom jeg skulle dø - så det bekymrer jeg meg ikke for :)

Lenke til kommentar

Jeg nekter å gi bort hunden min til en vilt fremmed. Død eller ikke :!:

 

Vi har aldri snakket om noe slikt her. Ser ikke vitsen heller, fordi jeg har ingen planer om å dø enda :p

 

Så lenge en hund har mat, trim og kjærlighet, så tror jeg den kan bo til hvemsomhelst :)

Lenke til kommentar

Hvis det bare hadde vært meg som kreperte så har jeg god tro på at samboeren min hadde beholdt hundene. Han er nemlig ufattelig flink med de :)

I dag gikk vi oss en lang tur i havgapet i ruskevær og regn. På vei hjem gikk vi gjennom en ganske tett skog, og intill en trestamme så vi at hundene hadde funnet noe.. Rakk akkurat å se at Thea gnafsa på en... mus? nei? En fugleunge..........................

 

ÆSJ. Svelgte den hel :sick:

Lenke til kommentar
Jeg er såå glad for at jeg har lært bikkja mi "slipp" kommando :!:

 

Som regel kjapper han seg å spise opp når han hører/ser jeg kommer.

"Slipp" hjelper veldig lite når dyret er løst og har funnet seg en riktig godbit. Man sier "slipp", dyret slipper, og med en gang du nærmer deg, så forsvinner det som har blitt sluppet inn i gapet og ned i magesekken. :roll: Jeg har gitt opp, for å si det slik. :p

Lenke til kommentar
Jeg vil forferdelig gjerne ha en begrunnelse for hvorfor du sier det!

 

For å snu på det, hvor mange av de som jakter med golden er det som har en hund á la den nederste, kontra den øverste?

 

Jeg vil tro at den øverste er mer bevegelig og utholden enn den nederste. Av andre hunder som brukes i jakt på fugl er jo også setter-rasene slanke.

 

Men det viktigste er jo hva som "bor i hunden" som jeg skrev lengre opp i tråden. Er ikke mentaliteten/instinkter på jaktgolden mer egnet til jakt enn golden av "vanlige" linjer?

Hvorfor jeg ba om begrunnelse, er at jeg er litt usikker på om man faktisk vet noe om hvordan jakt med retriever foregår.. Derfor hadde det vært kjekt med en begrunnelse for hvorfor den ene avbildede goldenen hadde egnet seg bedre for jakt en den andre?

 

Er det veldig vesentlig om man kan greie ut om hvorfor den øverste egner seg best til jakt, eller om man kan beskrive hvordan jakt med retriever foregår?

 

Vi vet at den øverste er jaktgolden, og den ser også mer egnet ut. I tillegg til at jeg vil tro den har en bedre egnet mentalitet også. Med mindre du er helt uenig i dette skjønner jeg ikke hvorfor det skal bli noe tema ut av det.

Lenke til kommentar
Nå får jeg følelsen av at historien gjentar seg..Kvisene forsvinner ikke og om dem gjør det så er det plutselig flere av dem. + det har begynnt og komme på labber og brystkasse (forran også) bleh. neh. skal få en uke på seg til å se om det blir bedre om ikke så skal hun til vetrinæren... Og er nyhetene dårlige så vet ikke jeg ass. Hadde ikke planer om å pleie nok en hund livet ut. Men men får nå se hva som skjer. Blir litt småsinna her jeg sitter.

 

Er det et utbredt problem på Bordeaux Dogge? Hvis det var hudsykdommer på en Shar Pei, så er vel i hvert fall ikke det veldig overraskende.

 

Edit: Før noen kapper hodet av meg, så er det ikke meningen å si noe negativt om hundene hans, jeg snakker om rasene generelt.

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar
Jeg er såå glad for at jeg har lært bikkja mi "slipp" kommando :!:

 

Som regel kjapper han seg å spise opp når han hører/ser jeg kommer.

"Slipp" hjelper veldig lite når dyret er løst og har funnet seg en riktig godbit. Man sier "slipp", dyret slipper, og med en gang du nærmer deg, så forsvinner det som har blitt sluppet inn i gapet og ned i magesekken. :roll: Jeg har gitt opp, for å si det slik. :p

Slipper Diesel, så spiser han det ikke opp igjen, med mindre jeg gir han tilatelse ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...