Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Jeg lurer forresten på hvordan det er med endring av standarder. Labrador og golden som jeg nevnte må da hatt standarder på slankere hunder før? Jeg vet om jaktlinjene på disse rasene, sånn til informasjon :)

 

For det første har jeg aldri hørt om at Golden Retrieveren sliter med "tjukke" hunder? Golden Retrieveren har i mine øyne blitt mer firkantet og keitete bygd, ikke tjukk på samme måte som Labradoren. For det andre så ja, Labradoren har i de senere tider fått en særdeles dårlig form når man ser dem i utstillingsringen. Man kan jo lure på hvorfor, siden rasestandarden ikke legger opp til at hundene skal være tjukke.

 

Men allikevel, mange har et inntrykk av at Labradoren burde se noe ala dette (kjapt søk på etter jaktlabradorer på google gir : http://www.jakt-labben.no/bilder/nyleke2.JPG noe som for meg er helt galt. Dette blir en slags mynde/retrievercross som for all del kan minne om Labrador. En av forfedrene til Labradoren er den nå utdødde rasen st.john's dog : http://en.wikipedia.org/wiki/St._John%27s_Water_Dog - tydelig en kraftig rase.

 

Det finnes utallige linjer og variasjoner på Labradoren - og mange mener jakten er den rette. De mener det bare er løgn at forfedrene var kraftige - og sier at Labradoren i jaktversjon har helt andre forfedre og alltid har sett tynn ut. Den har nemlig eksistert i på det engelske høyland i alle år. Men da er jo det en helt annen rase enn Labradoren som bor i de fleste hjem i Norge! Enkelt og greit.

 

Labradoren du får hos den gjennomsnittlige oppdretter i dag er slett ikke noe latmanns drog. Labradoren min med ei stamtavle som er mildt sagt prisbelønt (altså utstillingschampions i nesten alle ledd) er slett ikke noe utstillingschampion selv. Du legger selv grunnlag for hvordan hunden vil se ut når den er valp, gir du den mye mat og holder vekta høy vil den ha lettere for å få en kraftig kropp som voksen. Dette må tas med en klype salt og ikke bokstavelig, men jeg håper noen ser hva jeg vil fram til. Pga. min restriktive foring (dog på langt nær ingen sulteforing!! ;) ) har Labradoren min i dag en underlinje som ikke er en rett strek fra albue til hofte, men en grei bue.

 

Det vil si at du kan få en Labrador med funksjonabelt design også fra "utstillingsoppdrett", det kommer mye an på eieren :)

 

PS: At labradorens kraftige oppsyn er så negativt laddet hos enkelte er meg et mysterium, da det finnes mange raser som er like kraftige, se på mastiffer, molosser, sennenhunder og andre.

Endret av .Lagrange.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken kennelklubb? NKK? De har vel like mye makt som en fis i kraftig kuling....

 

De som heller har makt er de som sitter i grupper og hauser hverandre opp på utstillingsrus, og etterhvert utdanner seg til å bli eksteriørdommere. De som setter livet til innsats for å ha ørtogførti champions. Gruppepress har makt. Må holdningskampanjer til ;)

Endret av .Lagrange.
Lenke til kommentar

For meg er det at dyret er frisk og har et utseende som gjør dyret frisk det viktigste. Det burde komme milevis foran utseende. Slik er det ikke i dag. Noe annet blir naivt å si.

 

Generasjoner med avlere/kjøpere som har gjort denne feilen. Nå ser vi resultatet, samt vi har glemt hva som er normalen og forsvarer at det er slik.

Lenke til kommentar
For meg er det at dyret er frisk og har et utseende som gjør dyret frisk det viktigste. Det burde komme milevis foran utseende. Slik er det ikke i dag. Noe annet blir naivt å si.

 

Generasjoner med avlere/kjøpere som har gjort denne feilen. Nå ser vi resultatet, samt vi har glemt hva som er normalen og forsvarer at det er slik.

 

Men det virket som at du hadde noe imot rasehunder generelt og avl på disse. De seriøse oppdretterne avler jo uansett på friske hunder. Men hvor stor andel av oppdretterne som fortjener å bli omtalt som seriøse er jo en helt annen sak.

 

Til Lagrange: er ikke helt det samme med golden som med labrador, men jeg synes det er mange show-golden som ser tunge ut, i motsetning til jaktgolden.

Lenke til kommentar
Kan jo hende at de får mer mosjon, ikke at kroppsformen genetisk er annerledes.

 

Er ikke helt sikker på hva du mener. Kan naturligvis være ulikheter i fôring og aktivitet, men det er utvilsomt genetiske forskjeller på "vanlig" golden og jaktgolden.

 

Jaktgolden er nok også en krysning med mynder :p (personlig har jeg mest sansen for slank jaktgolden, de er også best som brukshunder)

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar

soya.jpg

 

Dette er en jaktlabrador.

 

3546104895_93f197f1d9.jpg

 

Dette er en labrador etter utstillingslinjer, med championforeldre. Den har et aktivt liv og blir ikke foret mer enn nødvendig.

 

 

Eneste forskjellen slik jeg ser det er at utstillingslabradoren har mer tønneformet bryst (tildels kortere bein) og vil dermed få en mer "ekstrem" vinkling når den ikke er overvektig (sammenliknet med jaktversjonen som har rett underlinje).

 

Hva du vil gå på jakt med er en ting. Hva man vil ha som et vanlig aktivt kjæledyr er en annen ting. Da kan man ikke gå rundt og surke over en rase, når det finnes utallige mange andre raser som er minst like dårlig i bruk på jakt.

Endret av .Lagrange.
Lenke til kommentar

Skjønte ikke hva du mente med siste setningen, Lagrange, eller hvor du ville hen med "hva man vil på jakt med".

 

Veldig fin jaktlabrador du hadde funnet bilde av, overgikk den lyse "myndemiksen" som jeg normalt synes er finere enn de fleste labradorer. Din egen ser i hvert fall ikke ut som en feit labrador.

Lenke til kommentar

Men Lagrange, din labrador er jo fremdeles veldig ung og ikke akkurat ferdig utviklet i kroppen. En del raser legger seg jo ikke ordentlig ut før de blir 1,5-2 år. Har du f. eks noen bilder av championforeldrene? Det er jo ikke til å legge under en stol at en del dommere ønsker veldig mye masse av labrador nå om dagen (sier ikke at det gjelder din hunds foreldre).

Hvis jeg hadde lagt ut bilde av Mona da hun var 1 år ville det vært ganske misvisende, for på den tiden hadde hun lite muskelmasse, nesten ikke noe bryst og så ut som en spiker forfra :p

Lenke til kommentar

Hunden min er nå nærmere 1,5 år. Hun vil nok bli mer proposjonert, men uten tvil vil jeg kunne holde henne i den formen hun har nå. Bilder av foreldrene har jeg, men disse er misvisende da de er tatt på utstillinger. Før utstillinger forer man gjerne opp hundene, man legger til rette for at de skal se ut slik rasedommerene i dag favoriserer. Til dagligdags ser de slett ikke tjukke ut, men siden grunnlaget (allerede fra valpestadiet) er lagt for at hunden skal være av en kraftig type - så holder kroppsformen seg slik. Disse hundene er jo champions fordi eierene vil at hundene skal være champions.

 

@ Kloever_2, siste setning var siktet på en kommentar ovenfor her, hvor noen sa "jeg vet hvilken hund jeg ville gått på jakt med". Jeg skjønner ikke hvordan man kan legge for grunn at en hund er mer tilpasset jakt enn en annen - og dermed ha en negativ holdning til rasen.

 

Selvfølgelig, jeg synes rasedommrene burde favorisere hunder som har et LETT liv, med en kropp som ikke er i veien for dem. At kroppen ikke er en hindring fra å hoppe over steiner eller klatre i fjellsiden. Jeg skulle gjerne hatt litt lengre bein på Labradoren, og en smalere brystkasse. Uten at jeg trenger å kjøpe meg en reinavla jakthund som ikke passer til det livet jeg lever. For Labradoren er i mine øyne den mest greie hunden du kan få, og jeg skal absolutt ha en til :)

Lenke til kommentar
@ Kloever_2, siste setning var siktet på en kommentar ovenfor her, hvor noen sa "jeg vet hvilken hund jeg ville gått på jakt med". Jeg skjønner ikke hvordan man kan legge for grunn at en hund er mer tilpasset jakt enn en annen - og dermed ha en negativ holdning til rasen.

 

Det er vel opplagt at den øverste egner seg best til jakt, både i kroppsfasong og trolig hva som bor i hunden.

Lenke til kommentar

En selvfølgelighet. Men hva har det med Labradoren i sin helhet å gjøre? Eller Golden Retrieveren?

 

Jeg vil nødig se at begge rasene, som i mine øyne er de mest familievennlige, enkle og fantastiske rasene vi har i dag, blir rene jakthunder....?

 

Årsaken til at jaktversjonen ble trukket inn "in the first place" er fordi jeg nå i over 1 år har opplevd flere diskusjoner hvor folk ser ned på Labradoren/Goldenen i sin vanlige form, og sier "skal jeg ha Labrador må det være jaktversjonen". En merkelig mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...