Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Teoretisk sett skal det være mulig å vinne, men det virker jo tvilsomt om det er "feil" farge på pelsen.

Dommere legger vekt på forskjellige ting. Noen synes at litt lys øyenfarge er mye mer alvorlig enn en dårlig front. Andre synes ikke en liten farefeil gjør noe, mens slår hardt ned på ett for fallende kryss etc.

Jeg synes det er bra at det står farger i rasestandarder. Tenk hvor trist det ville vært hvis rottweilerne hadde hatt små, triste og blasse tan-markeringer, helt hvite cockere (hadde nok funka bra på jakt! :roll:), så mørke goldens, at de nesten er svarte etc.

Man har sånt i standarden for å ha satt en grense ett sted, men det er opp til oppdrettere og dommere å holde denne grensen og vurdere avlshunden på best mulig måte. Har man en hund som har super-gemytt, flott konstruert kropp og ellers er en fin hund, men den har litt for mye hvitt f.ex. betyr ikke det at den ikke skal gå i avl.

Man må sette ting opp mot hverandre og se ann helheten :)

Hvis man synes at det er dumt å slå ned på en fargefeil, kan man jo kjøpe seg en rase hvor alle farger er tillatt. :)

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Teoretisk sett skal det være mulig å vinne, men det virker jo tvilsomt om det er "feil" farge på pelsen.

Dommere legger vekt på forskjellige ting. Noen synes at litt lys øyenfarge er mye mer alvorlig enn en dårlig front. Andre synes ikke en liten farefeil gjør noe, mens slår hardt ned på ett for fallende kryss etc.

Men hvis det er et annet eksemplar i "riktig" farge som ellers ser fin og flott ut, vil jo den antagelig heller vinne.

Lenke til kommentar

Neida, jeg ser poenget med rasestandarder som sagt. Hos f.eks. boxere, bulldogs, schæfere osv er det jo ESSENSIELT at de følger standarden for at rasen skal overleve. Jeg syntes bare ting som fargefeil ikke burde stå til hinder for avl. Du kan ikke bruke den til jakt, men hva så?

Lenke til kommentar
Neida, jeg ser poenget med rasestandarder som sagt. Hos f.eks. boxere, bulldogs, schæfere osv er det jo ESSENSIELT at de følger standarden for at rasen skal overleve. Jeg syntes bare ting som fargefeil ikke burde stå til hinder for avl. Du kan ikke bruke den til jakt, men hva så?

Men fargefeilen kan vel fort gå i arv? Skal man da avle fram jakthunder som ikke egner seg til jakt, og selges til redusert pris som "turkamerat"?

Man kan jo alltids drive med jakttrening uten å jakte, men for jegere er jo ikke det noen særlig stor trøst.

Lenke til kommentar
Jepp. Selv om enkelte raser ses på som jakthunder betyr ikke at de utelukkende brukes til jakt. Tipper 75% av Norsk Elghund aldri ser en elg.

Jeg håpet at du skulle si en retriever-rase. Synd om en så utpreget jakthund som elghunden ikke får dra på jakt.

Skal ikke late som at jeg vet så fryktelig mye om jakthunder, men du synes det er greit å avle fram settere også, som man ikke kan bruke til jakt?

Lenke til kommentar
Ja, hvorfor ikke? Noen kommer åpenbart til å fortsette å avle opp jakthunder, så etter hvert blir kanskje de to "variantene" så forskjellige at det blir to separate raser.

Det er ikke akkurat sånn at dette ikke har skjedd før :)

Hva er da formålet med å avle f.eks. en setter-type som ikke egner seg til jakt? Pen hund som mestrer lengre turer i skog eller på fjellet bedre enn de fleste andre raser?

Kanskje vi skulle hatt en show-utgave av setterne også. Riktig farge er viktig da, men med mer kjøtt på hunden. Type labrador/golden-tyngde. Alternativt litt overflødig hud som gir pluss i margen på basset hound.

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar
Sure. Lag hva du vil. Poenget mitt er at kennelklubben ikke skal kunne bestemme hva slags hund du skal ha.

Poenget mitt er at jeg ikke er så gira på "lag hva du vil"-konseptet. Kennelklubben bestemmer ikke hva slags hund man skal ha, men jeg synes vi skal holde oss til rasestandardene og avle på de som er nærme (gjerne innenfor) disse.

Hvis det f.eks. er en topp hund som er noen få cm for høy er det helt kurant å avle videre på denne. Men ikke avle i øst og vest og gjøre det til en vane at det ikke er så nøye om hunden er innenfor standarden eller ei.

Jeg lurer forresten på hvordan det er med endring av standarder. Labrador og golden som jeg nevnte må da hatt standarder på slankere hunder før? Jeg vet om jaktlinjene på disse rasene, sånn til informasjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...