Scooby snacks Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Hadde helt glemt hvor gøy det er med valp. 12 uker gammel "boxerblandings". Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Mm Modern skal ha basenji når vi får tak i en tispe. De er blitt veldig populære de siste årene, så det kan ta litt tid. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Teoretisk sett skal det være mulig å vinne, men det virker jo tvilsomt om det er "feil" farge på pelsen. Dommere legger vekt på forskjellige ting. Noen synes at litt lys øyenfarge er mye mer alvorlig enn en dårlig front. Andre synes ikke en liten farefeil gjør noe, mens slår hardt ned på ett for fallende kryss etc. Jeg synes det er bra at det står farger i rasestandarder. Tenk hvor trist det ville vært hvis rottweilerne hadde hatt små, triste og blasse tan-markeringer, helt hvite cockere (hadde nok funka bra på jakt! ), så mørke goldens, at de nesten er svarte etc. Man har sånt i standarden for å ha satt en grense ett sted, men det er opp til oppdrettere og dommere å holde denne grensen og vurdere avlshunden på best mulig måte. Har man en hund som har super-gemytt, flott konstruert kropp og ellers er en fin hund, men den har litt for mye hvitt f.ex. betyr ikke det at den ikke skal gå i avl. Man må sette ting opp mot hverandre og se ann helheten Hvis man synes at det er dumt å slå ned på en fargefeil, kan man jo kjøpe seg en rase hvor alle farger er tillatt. Endret 31. mai 2009 av mushi Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Eller man kan - som mange velger å gjøre, drite i hele rasestandarden og aldri melde seg inn i kennelklubben. Edit: Ylva jukker en gang i året. I år ble det 31/5. Endret 31. mai 2009 av tofagerl Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Dersom man vil se lese rase-standarder er det bare å gå inn på NKK.no. Dert finner man standarder over alle raser under "Om hund" Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Teoretisk sett skal det være mulig å vinne, men det virker jo tvilsomt om det er "feil" farge på pelsen. Dommere legger vekt på forskjellige ting. Noen synes at litt lys øyenfarge er mye mer alvorlig enn en dårlig front. Andre synes ikke en liten farefeil gjør noe, mens slår hardt ned på ett for fallende kryss etc. Men hvis det er et annet eksemplar i "riktig" farge som ellers ser fin og flott ut, vil jo den antagelig heller vinne. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Hvis man åpner for fargefeil på en rase, hva er neste "dumme" feil man ønsker å åpne for da? Lenke til kommentar
Right Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Var ute og gikk tur i dag, og så noe som kunne ligne på en sort, og ikke veldig stor, irsk ulvehund. Ser at sort er en av fargene. Da kan det ha vært en liten tispe, da. Morsomt. Endret 31. mai 2009 av Right Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Hvis man åpner for fargefeil på en rase, hva er neste "dumme" feil man ønsker å åpne for da? Jeg synes vi kan stryke "Obs: Hannhunder skal ha to normalt utviklede testikler på normal plass" Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Det er en grunn til at testikler opptrer i par, og tillater man feil plassering er det noe som kan forverre seg med lang tids avl, noe som ikke er spesielt bra. Det burde egentlig være en selvfølge, men greit å ha det i reglene. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 I think he was joking. Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 I think he was joking. Haha, ja Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Neida, jeg ser poenget med rasestandarder som sagt. Hos f.eks. boxere, bulldogs, schæfere osv er det jo ESSENSIELT at de følger standarden for at rasen skal overleve. Jeg syntes bare ting som fargefeil ikke burde stå til hinder for avl. Du kan ikke bruke den til jakt, men hva så? Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Neida, jeg ser poenget med rasestandarder som sagt. Hos f.eks. boxere, bulldogs, schæfere osv er det jo ESSENSIELT at de følger standarden for at rasen skal overleve. Jeg syntes bare ting som fargefeil ikke burde stå til hinder for avl. Du kan ikke bruke den til jakt, men hva så? Men fargefeilen kan vel fort gå i arv? Skal man da avle fram jakthunder som ikke egner seg til jakt, og selges til redusert pris som "turkamerat"? Man kan jo alltids drive med jakttrening uten å jakte, men for jegere er jo ikke det noen særlig stor trøst. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Jepp. Selv om enkelte raser ses på som jakthunder betyr ikke at de utelukkende brukes til jakt. Tipper 75% av Norsk Elghund aldri ser en elg. Endret 31. mai 2009 av tofagerl Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Jepp. Selv om enkelte raser ses på som jakthunder betyr ikke at de utelukkende brukes til jakt. Tipper 75% av Norsk Elghund aldri ser en elg. Jeg håpet at du skulle si en retriever-rase. Synd om en så utpreget jakthund som elghunden ikke får dra på jakt. Skal ikke late som at jeg vet så fryktelig mye om jakthunder, men du synes det er greit å avle fram settere også, som man ikke kan bruke til jakt? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Ja, hvorfor ikke? Noen kommer åpenbart til å fortsette å avle opp jakthunder, så etter hvert blir kanskje de to "variantene" så forskjellige at det blir to separate raser. Det er ikke akkurat sånn at dette ikke har skjedd før Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Ja, hvorfor ikke? Noen kommer åpenbart til å fortsette å avle opp jakthunder, så etter hvert blir kanskje de to "variantene" så forskjellige at det blir to separate raser. Det er ikke akkurat sånn at dette ikke har skjedd før Hva er da formålet med å avle f.eks. en setter-type som ikke egner seg til jakt? Pen hund som mestrer lengre turer i skog eller på fjellet bedre enn de fleste andre raser? Kanskje vi skulle hatt en show-utgave av setterne også. Riktig farge er viktig da, men med mer kjøtt på hunden. Type labrador/golden-tyngde. Alternativt litt overflødig hud som gir pluss i margen på basset hound. Endret 31. mai 2009 av Kloever_2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Sure. Lag hva du vil. Poenget mitt er at kennelklubben ikke skal kunne bestemme hva slags hund du skal ha. Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Sure. Lag hva du vil. Poenget mitt er at kennelklubben ikke skal kunne bestemme hva slags hund du skal ha. Poenget mitt er at jeg ikke er så gira på "lag hva du vil"-konseptet. Kennelklubben bestemmer ikke hva slags hund man skal ha, men jeg synes vi skal holde oss til rasestandardene og avle på de som er nærme (gjerne innenfor) disse. Hvis det f.eks. er en topp hund som er noen få cm for høy er det helt kurant å avle videre på denne. Men ikke avle i øst og vest og gjøre det til en vane at det ikke er så nøye om hunden er innenfor standarden eller ei. Jeg lurer forresten på hvordan det er med endring av standarder. Labrador og golden som jeg nevnte må da hatt standarder på slankere hunder før? Jeg vet om jaktlinjene på disse rasene, sånn til informasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå