Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan hunder brenne seg på brennesler som oss mennesker? (kansje dumt spørsmål men...)

Tro meg, det kan de.

Var artig når ponni hoppet inn i en brenneslebusk her i fjor sommer. Hyla som en stukken gris og måtte bli bært hjem, hun hadde så vondt stakkars :(

Lenke til kommentar

I dag ringte jeg politiet, ang hund i varm bil.

Jeg skulle møte ei venninne på "kongens plass" i byen. En poppis plass hvor folk kjøper seg is.. Jeg hører en hund bjeffe på Diesel, snur meg, og ser det står en hund inni en svart audi stasjonsvogn. Javel, hvor er eierene? Jeg fikk akkurat hånda mi inn i ei lita sprekke på vinduet. Det var ikke kokvarmt, men det kunne fort ha blitt en brukbar temperatur inni der..

Hunden hadde stått i bilen i 15-20 min før jeg ringte purken. Halvstor schæferblanding med mye pels dette.

Politimannen "googlet" reg.nr på bilen, og kom fra til et navn. Han skulle ringe henne..

Jeg sa at jeg skulle ringe opp igjen om ingen hadde vist seg innen 15 min.

Politmannnen hadde ei "vinduet står da åpent"-holdning.

Det kom ei dame ruslende, og sa med en småsur stemme "dere som var så bekymret...hmfr". Stemmer det, svarte jeg. Hunden ligger i bilen å svetter.

Så kom det et glupt utsagn fra ei som var sammen med henne "bilen står da ikke akkurat i solsteken!". Da svarte jeg med en meget krass stemme "Ikke kom å fortell meg at det ikke er sol og varmt på kongens???". Damene ble helt stille, og vi gikk..

Hva ER det med slike folk egentlig ??

Meget uansvarlig. Blir i tillegg SUR fordi vi ringte poltiet. Vi bryr oss jo bare om bikkja.

Jeg har vel lov til å knuse ei rute, om nødvendig, med tilatelse fra politi. Så hun burde egentlig bare ha holdt kjeft. Sånt irriterer meg..

Det er veldig mange som tror et kvarter i en bil ikke gjør noe skade, men det kan faktisk få alvorlige konsekvenser(da i solsteken!). Jeg hadde ikke peiling på hvor lenge denne hunden hadde stått der, og om den kom til å stå lenge. Så for sikkerhetsskyld, så ringte jeg :) Vann i seg selv er ikke nok til å kjøle ned en varm hundekropp. Dessuten så er det ikke det at de "svetter ihjel..." slik som mange tror, men organene blir ødelagte.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

å fy fader, jeg tror ikke jeg hadde vist hva jeg skulle gjøre hadde jeg møtt på ei slik kjerring.

Var noen glupe innlegg i avisa for noen uker siden, ang. en hund i en bil utenfor arbeidsplassen min. Kjerringa som skreiv kunne fortelle at den sto der hele dagen og hyla osv. osv, kun basert på at hun hadde vært der og sett den 2 dager.

Da blir jeg litt irritert, for han fyren som eier bikkja har henne med seg på jobb fordi han har mye fritimer innimellom, og han går turer med bikkja i disse. Glupe dama i innlegg nevnte blant annet at bilen var knøttliten og at det var lov å knuse ei rute osv. Sant det, men denne bilen sto i skyggen, og det var ikke sol engang på den tiden :dontgetit:

Fikk så lyst å svare henne. For alt hun vet har han bare med seg hunden på tirsdager og torsdager grunnet mange fritimer og mye tid til å gå turer i det fine turområdet rundt der.

Minner meg også på en annen glup fyr. Typen min fortalte at han hadde lufta hundene i "vanndammen"/parkområdet i byen. Han gikk en liten omvei der det ikke går så mye folk. Der satt det 2 "tøffe" typer på en benk med en typsik "tøffinghund". Fyren sa " du må ikke komme hit nei, bikkja mi er farlig - hehehehe":

Hadde det vært meg hadde jeg sett på han, hevet et øyenbryn og svart "smart sagt ja" .

Lenke til kommentar

OMG. Slike burde ha fått juling.

Tror de er coole med "staffene" sine.

En "kuling" aka narkis fra byen her, hadde Am.staff for noen år siden. Den var ikke helt god, og måtte leveres tilbake. Han greide ikke ut med den. Og det var ei tispe! Staffene er jo i grunn veldig fine hunder, bare du behandler de rett.

For å ikke snakke om han som hadde Bull terrier(heldigvis solgt nå!!). Han sa til venninna mi "hvordan får du den så lydig? jeg må banke vett i mi jeg...".

TI POENG TIL DERE.

Lenke til kommentar

Ser at for Virma er det nesten for varmt selv i skyggen av en parasoll på verandaen her.

Men det med å knuse ei bilrute for å hjelpe en hund behøver ikke bestandig være lett, bilruter er solide greier. Mener at det var nevnt tidligere i tråden at falk elns firma tok slike jobber + sørget for at eier også måtte ut med noen kroner for å få tilbake hunden.

Eks. på fult av idioter som prøver å ta seg inn i en audi etter å ha last inn nøkkelen: http://www.youtube.com/watch?v=PuySmopuwL4

Politiet gjør egentlig fint lite når det gjelder hunder. Observerte en godt voksen mann med en stakkars liten valp engang. Ute midt på natten, luftetur, og eieren var full og irritert. Dro den etter båndet, prøvde å ta den med inn på et utested osv. Risikerte ikke å gripe inn siden det lett ender med slosskamp når det er snakk om fulle og iriterte idioter. Politiet tok det ikke engang seriøst når vi ringte om det.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Ta aldri ruta selv. Det er mye bedre å ringe falck eller polisen. De kan gjøre det med myndighet som er ubestridt. Din myndighet er svært bestridt :|

Ruta kan du nok fint ta selv uten tilatelse, dersom du ser hunden ikke reagere på banking av ruta, livløs osv..

Som jeg skrev; etter tilatelse fra politiet, kan du knuse ruten.

Lenke til kommentar

Jeg har en Cocker Spaniel som er lys brun. Den har dog en hvit stripe langs ansiktet, og er helt hvit på enden av halen. Har hørt at dette betyr at de ikke er 'ren rase'? Og ikke aksepteres på diverse utstillinger osv..

Noe i dette? Kan ikke en shait om sånt :p

Lenke til kommentar
Jeg har en Cocker Spaniel som er lys brun. Den har dog en hvit stripe langs ansiktet, og er helt hvit på enden av halen. Har hørt at dette betyr at de ikke er 'ren rase'? Og ikke aksepteres på diverse utstillinger osv..

Noe i dette? Kan ikke en shait om sånt :p

Du kan jo se på rasestandarden som gir en god pekepinn på det. Fikk du med stamtavle da?

Lenke til kommentar

Wikipedia.no sier:

Pelsen er lang og skal være slett og silkeaktig (aldri stri, bølget eller krøllet, selv om såkalt fall er normalt), men ikke for rikelig. Behåringen skal danne såkalte faner på kroppen og benas baksider. Alle farger og kombinasjoner er tillatt, men hos ellers ensfargede individer er hvitt kun tillatt i brystet.

Men et betyr jo ikke at hunden din er ubrukelig. Du kan fortsatt stille den ut, og vinne, bruke den i avl, konkurranser etc. Er jo bare en bittebiten fargefeil.

Lenke til kommentar
Wikipedia.no sier:

Pelsen er lang og skal være slett og silkeaktig (aldri stri, bølget eller krøllet, selv om såkalt fall er normalt), men ikke for rikelig. Behåringen skal danne såkalte faner på kroppen og benas baksider. Alle farger og kombinasjoner er tillatt, men hos ellers ensfargede individer er hvitt kun tillatt i brystet.

Men et betyr jo ikke at hunden din er ubrukelig. Du kan fortsatt stille den ut, og vinne, bruke den i avl, konkurranser etc. Er jo bare en bittebiten fargefeil.

Teoretisk sett skal det være mulig å vinne, men det virker jo tvilsomt om det er "feil" farge på pelsen.

Men mye av tankesettet rundt hele det og ha renraset hund er litt frastøtende. :roll:

Jaså, på hvilken måte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...