Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Velger å poste her, før jeg evetuelt prøver å lage en ny tråd.

 

Nå er det slik at jeg lenge har tenkt på å skaffe hund, og planene har gått mot å skaffe valp denne sommeren i forbindelse med ferie. Jeg har kommet i dialog med en oppdretter av schäfer, men deres positive holdning gjør meg ikke sikker på at jeg kan være tilstrekkelig tilstede for valpen. Dette da grunnet at de nok er interessert i salg.

 

Jeg vil da ha 3 uker hvor jeg vil kunne gi hunden min fulle oppmerksomhet. Etter dette vil det være arbeidsdager hvor jeg vil være borte nærmere 9 timer daglig. Nå har jeg en samboer som har en del fri også, som vil kunne være der en hel del etter mine 3 friuker er over.

 

Etter sommeren er det enda et studieår (på universitetsnivå), med forelesninger, eksamener og alt annet som følger med. Jeg er 100% innstilt på å gi denne hunden et godt hjem, og velger rasen fordi jeg er aktiv og interessert i å gi hunden godt med turer og trening. Men, likevel er jeg selvfølgelig urolig over om jeg vil ha mulighet til å håndtere denne oppgaven godt nok.

 

Derfor ville jeg blitt svært takknemlig dersom dere kan gi meg både argumenter for og mot. Gjerne også gi uttrykk for deres egen situasjon, for det er vel ikke bare meg som er opptatt på ukedager?

 

Takk på forhånd.

 

Edit: Jeg vil også bli svært takknemlig for råd om andre forum for hund som kan være av interesse.

 

Tilleggsopplysning: Er kennel Manto's Negro's. Har noen erfaring med dem?

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Ok, takk. :D

 

Men kan store hunder bedekke små hunder? Altså, min hund er litt over 30 cm høy og de eneste hannhundene som har vært på besøk her da den store voksne hunden min hadde løpetid er 3-4 settere, en Golden Retriever, en stor Akita Inu og en Staff. Kan de gjøre henne drektig? Og vil ikke da fostrene ''sprenge'' henne siden de pappaen er så stor?

 

Ikke le av mine dumme spørsmål. :p

 

Er ikke sikkert tispa blir sprengt av valpene. Kan hende hannen tar livet av henne lenge før det blir valper av forsøket.

 

Jeg ville ikke latt en liten løpetispe og en stor hannhund være alene sammen.

 

Kommer det så langt som at tispa overlever "forsøket" ville jeg tatt abort umiddelbart.

 

edit: Til deg over. Jeg synes 9 timer høres litt i lengste laget ut, men dersom du kjenner rasen og vet hva den trenger og er forberedt på arbeidet bør det jo gå bra. Da går du en skikkelig tur før jobb om morgenen, og en tur med trening og slikt på ettermiddagen. Og så må du trene mye på hjemme-elene de 3 ukene du har hjemme med valpen.

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Hvor mye kommer samboeren din til å kunne se etter valpen når du jobber?

Du kan jo høre med sjefen om du kan ta med hunden på jobb den første tiden, hvis du ikke klarer å få hjemme alene treningen i boks i tide.

Synd det er sommer og ikke vinter, for da kunne du tatt med deg bikkja i bilen, men er altfor varmt nå.

Lenke til kommentar
Hvorfor har alle tisper unntatt Ylva innbilt? Hun er 4,5 år nå, og har knapt hatt løpetider, langt mindre innbilt og andre problemer :)

I luvz my dog!

Fordi du er heldig tenker jeg.

Og sikkert litt fordi vi som opplever det bruker nettet til å lufte litt om tema når det skjer oss, så det virker som alle har det.

Just my guess..

Og btw, I luvz my dog, selv med slike problemer altså ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor har alle tisper unntatt Ylva innbilt? Hun er 4,5 år nå, og har knapt hatt løpetider, langt mindre innbilt og andre problemer :)

I luvz my dog!

 

Jeg har ikke hatt innbillt på mine tisper ;)

 

Det er jo slik at når noen sliter med innbilt så får vi høre om det, men det er ingen som sier at "åååh, hunden min har IKKE innbilt" . :)

 

Og jeg ville ikke hatt med meg hunden min i bilen på jobb om vinteren heller jeg ;) Alt for kaldt.

Lenke til kommentar
Hei

 

Velger å poste her, før jeg evetuelt prøver å lage en ny tråd.

 

Nå er det slik at jeg lenge har tenkt på å skaffe hund, og planene har gått mot å skaffe valp denne sommeren i forbindelse med ferie. Jeg har kommet i dialog med en oppdretter av schäfer, men deres positive holdning gjør meg ikke sikker på at jeg kan være tilstrekkelig tilstede for valpen. Dette da grunnet at de nok er interessert i salg.

 

Jeg vil da ha 3 uker hvor jeg vil kunne gi hunden min fulle oppmerksomhet. Etter dette vil det være arbeidsdager hvor jeg vil være borte nærmere 9 timer daglig. Nå har jeg en samboer som har en del fri også, som vil kunne være der en hel del etter mine 3 friuker er over.

 

Etter sommeren er det enda et studieår (på universitetsnivå), med forelesninger, eksamener og alt annet som følger med. Jeg er 100% innstilt på å gi denne hunden et godt hjem, og velger rasen fordi jeg er aktiv og interessert i å gi hunden godt med turer og trening. Men, likevel er jeg selvfølgelig urolig over om jeg vil ha mulighet til å håndtere denne oppgaven godt nok.

 

Derfor ville jeg blitt svært takknemlig dersom dere kan gi meg både argumenter for og mot. Gjerne også gi uttrykk for deres egen situasjon, for det er vel ikke bare meg som er opptatt på ukedager?

 

Takk på forhånd.

 

Edit: Jeg vil også bli svært takknemlig for råd om andre forum for hund som kan være av interesse.

 

Tilleggsopplysning: Er kennel Manto's Negro's. Har noen erfaring med dem?

Jeg synes 9 timer alene er alt for lenge for en valp! Hvis du ikke har mulighet for å ta med deg valpen - så sjekk i nabolaget om noen kan tenke seg å være "dagmamma" for valpen! Mange pensjonister som ikke tør/orker/kan ta på seg en ny valp, men som er vant til hund fra tidligere og vil bli veldig glad for å kunne ta en tur til din hund en tur midt på dagen og ta den med på tur - eller eventuelt ha valpen hjemme hos seg mens du er borte.

Lenke til kommentar
Galastopp fungerte ikke i det heletatt på min, virker som det er litt hipp som happ.

Det sa dyrlegen til meg kunne skje, men jeg skulle i første om gang gi henne det i 6-7 dager, og var det ikke bedre da fortsette 4-5 dager til. Virket ikke det skulle jeg ringe tilbake.

Krysse fingrene og håpe det gir seg :)

Lenke til kommentar
Jeg synes 9 timer alene er alt for lenge for en valp! Hvis du ikke har mulighet for å ta med deg valpen - så sjekk i nabolaget om noen kan tenke seg å være "dagmamma" for valpen! Mange pensjonister som ikke tør/orker/kan ta på seg en ny valp, men som er vant til hund fra tidligere og vil bli veldig glad for å kunne ta en tur til din hund en tur midt på dagen og ta den med på tur - eller eventuelt ha valpen hjemme hos seg mens du er borte.

 

Kjempeide! Der jeg bor var det ikke mindre enn to forskjellige jenter i tyveårene som var studenter og gjerne tok Ylva i flere timer daglig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...