Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg følger på en måte det du sier - men det er ikke så enkelt og svart hvitt som du vil ha det til. Kan bruke meg selv som eksempel. På flatcoated retriever så er det vanlig å avle på kun "friske" hunder. "Min stamme" går rimelig langt tilbake og ALLE er HD røntget fri - likevel har ETT av mine avkom fått C på en hofte! Og jeg kjenner flere som har fått patella på sine linjer.. men begge foreldrene er frie og besteforeldre og videre bakover likeså... Noen ganger er ikke gener og avl så lett å forstå. Når det gjelder det med stamtavle og slikt så er jeg helt enig med deg! MEN også der er det mulighet for juks ... Så lenge det finnes uærlige folk! Skal man være 100% sikker på at man faktisk får et avkom som er etter de foreldrene det blir sagt at de er etter må man faktisk gen-teste!

 

Jeg har aldri påstått at det er sort/hvitt, men en ting er sikkert. Et slikt system der alle hunder må være helsesjekket fri for arvelige sykdommer vil hindre folk i å få registrert valper etter hunder med arvelige sykdommer.

 

Parrer du ei tispe med Patella med en frisk hanne er sjangsen større for at en eller flere valper får patella, i forhold til om begge foreldredyrene var fri for patella - DET er du enig med meg i , sant? :)

 

Og da er vi jo allerede godt på vei :)

Lenke til kommentar
Det fulgte jo med helseattest og masse andre papirer fra vetrenær og stod jo der at det var pomeranian og at den var frisk og rask.

 

Jeg har aldri hatt hund før så jeg var ikke like kritisk som en som har hatt hund lenge og visste åssen det kunne gå da, men selvfølgelig hadde jeg lest mye om det før jeg kjøpte.

 

Kunne like gjerne vært en annen hund de hadde til helsesjekk...

 

Hva tenker du om de bildene av unge volpinoer og kleinspitzer? Ligner de på din hund? Du kunne ikke tenkt deg å koke sammen en skikkelig sint mail og vise til bilder og veterinærvurderinger - noe burde du iallefall gjøre. Selv om du selv har opptrådt særdeles uansvarlig i denne situasjonen. Jeg hadde heller ikke kjøpt hund selv, da jeg kjøpte min nåværende hund - men jeg søkte hjelp i både familie, venner, raseklubb og internett for å finne ut hva som var det beste valget. Bruk litt "common sense" - så driter man ikke helt på draget.

Lenke til kommentar
Hunder kan jo være bærere av en sykdom i flere generasjoner uten å faktisk få sykdommen også. Når de da pares med en som også er bærer, kan plutselig sykdommen dukke opp.

 

Selvsagt, jeg har vel ikke påstått at jeg kan utrydde sykdommene på denne måten? :) Godt på vei ;)

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar
Nei, det var mer en generell kommentar ift. de som blir overrasket over at hunden får en sykdom når foreldrene er friske.

 

Åja, den diskusjonen har jeg vist gått glipp av...

 

Men jeg forstår godt at man blir litt ekstra oppgitt dersom man har gjort grundig research og undersøkt at foreldredyrene er helseundersøkt fri for alle arvelige sykdommer, og kanskje gjerne også tidligere avkom av samme kobinasjon som også har vært fri. Kontra noen som kjøper en valp på finn fordi den er "såååå søt" og de sparer "en tusenlapp lissom", fordi morra ikke har stamtavle. Ekte røverkjøp blir det først når den blir syk og de ikke har forsikring...

 

Og jeg sikter ikke til noen her i tråden, men til en annen sak :)

Lenke til kommentar
Det fulgte jo med helseattest og masse andre papirer fra vetrenær og stod jo der at det var pomeranian og at den var frisk og rask.

 

Jeg har aldri hatt hund før så jeg var ikke like kritisk som en som har hatt hund lenge og visste åssen det kunne gå da, men selvfølgelig hadde jeg lest mye om det før jeg kjøpte.

 

Kunne like gjerne vært en annen hund de hadde til helsesjekk...

 

 

kunne igrunn vært det ja, men chipnummeret på papiret stemte heldigvis når jeg sjekket hos vetrenæren.

 

kjenner noen med volpino og møtte en japansk spisshund her om dagen. volpinoen var veldig mye større og de sa at den også var endel større når den var like gammel.

 

ser bildet ligna veldig ja. var egentlig litt rart bilde og han ligna ikke veldig på seg selv. akuratt våknet. men jeg regner nok med at det er en grei blanding av mye rart innen de rasene her kansje.

 

skal ringe selgeren nå og høre hva hun har og si:)

Lenke til kommentar
Det fulgte jo med helseattest og masse andre papirer fra vetrenær og stod jo der at det var pomeranian og at den var frisk og rask.

 

Jeg har aldri hatt hund før så jeg var ikke like kritisk som en som har hatt hund lenge og visste åssen det kunne gå da, men selvfølgelig hadde jeg lest mye om det før jeg kjøpte.

 

Og granny: Jeg sender inn her for å få hjelp og tips, ikke for at noen skal gnage om at det er sånne som meg som lar svindlere holde på osv

Jeg regnet jo med at du ikke ville like å høre en slik "sannhet" - men det er faktisk slik det er - uten slike kjøpere som "deg" ville ikke slike svindlere ha "livets rett". Beklager at det går ut over deg da du er i en fortvilet situasjon, men kanskje din historie kan gjøre at andre ikke går i samme fella? Blir utrolig frustrert av at folk faktisk ikke ser det som lønt verdt å sjekke at den som har valper på en tispe faktisk er eier av den tispa det gjelder! Mange småhunder stjeles - og jeg regner med at du ikke hadde likt at DIN hund ble brukt som avlstispe for slike skruppelløse "oppdrettere"? Jeg forsøkte faktisk også å gi deg noen gode råd på veien.. men det så du kanskje ikke...?

Lenke til kommentar

Folk slutter aldri å sjokkere!

Faren til ei venninne hadde boxer-malamute valper for ett år siden.

Nå fikk jeg vite at ei jeg kjente, har en valp, som er blanding av malamute, boxer og rottwailer. Jeg spurte om moren eller faren tilfeldigvis er rundt ett år, og box-mala.

Joda, moren er rundt ett år, og av den blandingen!

SJOKKERENDE. Ille !!

Lenke til kommentar

Hunden min kommer fra ei svensk dame som kaller seg Camilla Riksannons i mailen.

Hun har ofte pomeranianer på finn.no

 

Hun jeg kjøpte av fra bergen har anmeldt henne til svensk politi og de fant fram at det ikke var noen med det navnet, men de vet hvem hu er.

Så det er ca 15 folk fra Oslo og rundt i landet som har samlet sammen alt av papirer og ting mot hu så hun får seg nok en smell snart.

Det er da folk som har fått hunder som er noe helt annet enn de skulle ha eller hunder som er veldig syke.

 

Hun har også 10-15 hunder på en gang, noe som ikke virker helt sunt for ei sånn dame.

 

Hun kaller seg også milla og noe annet på finn.no

 

Noen andre som har hørt noe om henne?

Endret av RuneKO
Lenke til kommentar
Hunden min kommer fra ei svensk dame som kaller seg Camilla Riksannons i mailen.

Hun har ofte pomeranianer på finn.no

 

Hun jeg kjøpte av fra bergen har anmeldt henne til svensk politi og de fant fram at det ikke var noen med det navnet, men de vet hvem hu er.

Så det er ca 15 folk fra Oslo og rundt i landet som har samlet sammen alt av papirer og ting mot hu så hun får seg nok en smell snart.

Det er da folk som har fått hunder som er noe helt annet enn de skulle ha eller hunder som er veldig syke.

 

Hun har også 10-15 hunder på en gang, noe som ikke virker helt sunt for ei sånn dame.

 

Hun kaller seg også milla og noe annet på finn.no

 

Noen andre som har hørt noe om henne?

Så bra at dere prøver å gjøre noe.. det er dessverre eneste måten å forsøke å stoppe slike på - men ofte så fortsetter de bare under annet navn dessverre.. Lykke til og hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går. Flott med masse publisitet på slikt, slika at folk kanskje lærer etterhvert at det er lurt å sjekke og dobbeltsjekke!

Lenke til kommentar

Nå kan jeg begynne å gå små turer med bikkja gjevnlig :D Det er så deilig, jeg har vært utrolig rastløs den siste uka. Hun har fått to turer idag, tenkte å gå en liten tur til før jeg legger meg. Tenkte å ikke å lengre turer enn femten minutter før stingene er tatt og jeg har fått snakket med dyrlegen igjen. Blir deilig å få gått lange skogsturer igjen.

Utrolig hvor avhengig man blir av å gå tur og å være i aktivitet når man har hund :)

Lenke til kommentar

Du bør nok følge med litt ja. Gjør det til en vane å ta et hvitt papir og sjekk hver morgen om det kommer noe blod på det. Da vet du når løpetiden starter og da er det litt enklere å være ekstra obs på de "verste" dagene :) , selv om du bør passe på i 3-4 uker uansett :)

Lenke til kommentar

Ok, takk. :D

 

Men kan store hunder bedekke små hunder? Altså, min hund er litt over 30 cm høy og de eneste hannhundene som har vært på besøk her da den store voksne hunden min hadde løpetid er 3-4 settere, en Golden Retriever, en stor Akita Inu og en Staff. Kan de gjøre henne drektig? Og vil ikke da fostrene ''sprenge'' henne siden de pappaen er så stor?

 

Ikke le av mine dumme spørsmål. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...