Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tro meg, de to ukene er viktig for valpen. Den lærer mye av mora og søsknene sine som du aldri vil klare å erstatte med månedsvis av opplæring.

 

Det er klart at det er bra for valpen å være mye sammen med og lære av mora, den er allerede 8 uker da og leveringsklar.. men kan jo hende at de 2 ekstra ukene blir en stor fordel :)

Lenke til kommentar

Kjøpte en pomeranian når den var 9 uker av en privatperson i bergen. Hennes pomeranian hadde fått valper og jeg fikk se bilder osv, og alt virka normalt.

Var ikke stamtavle på han siden moren manglet, men jeg skulle få med kopi av farens.

Moren veier 1.7 kg og faren veier 1.9 kg

Jeg kjøpte den for 16000.

Så når vi kom hjem med han fikk han diare og vi fikk vite at han hadde orm så vi ga han ormekur og ris osv. så etter noen uker var han frisk.

 

Men han vokste så fort og nå er han 5 mnd og veier over 3 kilo.

 

Ringte hu jeg kjøpte han av igjen som alltid har påstått at det bare er valpefett og at han aldri blir tyngre enn 2 kg.

 

Til slutt sa hun at hun må ha blitt lurt av en oppdretter i sverige som låner tispa hennes. Og at valpene hun fikk derfra da må være fra noen andre foreldre. Hun sier også at hun har anmeldt henne fordi hun ikke får tilbake tispa og sier at jeg må vente til hun hører noe mere fra politiet der.

 

Jeg er jo ikke interessert i å levere tilbake hunden, men vil ha tilbake en stor del av summen jeg betalte.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake penger av hun jeg kjøpte av istedet for å vente på en rettsak som jeg ikke engang kan være sikker på at er sant?

 

Så kan hun eventuelt kreve tilbake penger fra hu svenske??

 

Vet ikke hva jeg skal gjøre, men det er alt for dyrt med en hund uten stamtavle som er muligens en blanding for 16000. Ligner veldig på kleinspitz med tanke på vekt og utseende.

 

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Derfor skal man ALDRI kjøpe hund uten stamtavle, til den prisen!! ;)

Det er mye du kan gjøre, men det koster, og det er ikke sikkert du kommer noen vei en gang.

 

Venninna mi ble lurt trill rundt av en oppdretter av fransk bulldog i danmark. Svigersen hadde kjøpt hund derifra noen måneder før, og de hadde mye kontakt med oppdretter igjennom valpetiden.

Den dagen svigerfaren skulle ta med seg valpen hjem fra danmark, var det slettes ingen hund å se.... Blablabla..

Det viste seg at valpen ikke eksisterte. Svigersen sin hund hadde faktisk en tom chip, og den ble avlivet knappe året grunnet store utslett over hele kroppen...

De har ikke fått igjen en drit, og kommer ingen vei.

Oppdretteren får aldri lov til å sende hund til norge, da. Og det er jo en liten positiv ting :)

 

 

Har du bilder av hunden?

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Du er ikke alene om å bli lurt på den måten. Noen jeg vet om har en chi som så absolutt ikke er en chi :!: Det er jo ikke så greit å se heller, når det er snakk om små valper.

 

Derfor er stamtavle så viktig. Stamtavle er din kvittering på at hunden er renraset. Legger du en halvtime eller to i researchen din før du betaler flere tusen kroner for en valp kan du faktisk også sjekke om valpens foreldre er helsesjekket (selv om det tar en stund før slik data kommer inn i dogweb). Dersom foreldrene er helsesjekket og har fått dårlig resultat (f.eks øyesykdom) vil du også kunne se dette.

 

Jeg fantaserer om den dagen da det er et KRAV at alle hunder som brukes i avl helsesjekkes, og at valpene ikke blir registrert dersom mor eller far får dårlig resultat på en test. Dårlige hofter? Beklager! Dårlige knær? Sorry! Arvelig øyesykdom? Hadebra!

 

På den måten vil stamtavlen få en enda større verdi for enda flere valpekjøpere enn i dag. Og på den måten blir det enklere for Ola Nordmann å få tak i en frisk valp fra en seriøs oppdretter.

 

Stamtavlen blir ikke bare et bevis på at valpen er renraset, men også på at foreldrene er friske!

Lenke til kommentar
Stamtavlen blir ikke bare et bevis på at valpen er renraset, men også på at foreldrene er friske!

Du har jo de som avler i hytt og pine, med sykdommer og det som er, selv om bikkja har stamtavle ;)

 

Det er hvertfall en garanti for at du har en renraset hund, og ikke en blanding.

 

Pomeranian er jo en spisshund, men det ser ut til at det er en noe større spisshund som er blandet inn.

Det kan jo bare være en forvokst? :p Det bor en her i byen, som er 4-5 kg.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Jo, men Turtlis - du har jo muligheten til å sjekke slikt på dogweb :) Nå tok du den aller siste setningen av innlegget mitt og klippet den ut slik at hele meningen med innlegget falt helt bort . Men du har rett. Slik det er i dag er ikke stamtavlen noe annet enn bevis på at hunden er renraset.

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Volpino italiano unghund

volpino51.jpg

 

Japansk spisshund unghund

rkwlg7.jpg

 

Pomeranian unghund (med lite pels)

pomeranianBExcellentBuddy.JPG

 

 

Du har nok blitt grundig lurt ja..

Alle disse hundene ser rimelig like ut når de er åtte uker.

Pomeranian er rundt 2,5 kg og ca 20 cm i skulderhøyde når de er voksne. JS er 6-10 kg, høyde 30-38. Volpino er ca 5 kg og blir 27-30 cm.

 

En hund blir bare tyngre og tyngre, uansett om den er liten eller stor. Min hund veide 1,5 kg når jeg fikk den og nå veier den 4,6 kg.

Lenke til kommentar

Forresten, valpefett :!: Beste undskyldninga jeg har hørt på lenge!

 

Min dvergpinscher veide dette som valp:

 

8 uker 1,2 kg

11 uker 1,6 kg

16 uker 2,3 kg

19 uker 2,5 kg

 

Så sto hun og stanget på 2,9 leeeenge, før hun veide 3,0 enda lengre.

 

1 år gammel veider hun 3,2 kg. 4 mnd senere har hun fått litt mer masse og nå veier hun 3,3-3,4 kg. Regner med hun er ferdig utvokst nå.

 

Og dvergpinscher skal jo liksom være mye større enn pommen

 

Men hey, jeg har en dvergpinscher til, som veier 2 kg mer enn den andre, så det kan jo hende at din pomme bare er som min andre - litt større bare :)

Lenke til kommentar
Bare sånn i tilfelle du ikke er klar over det. Extratyggis er farlig for hunder :ph34r:

 

Veldig søt da! Men lignet veldig lite på en pomme på de nederste bildene. Minner meg mer om Japansk Spisshund der

 

 

hehe veit, men det var ikkeno tyggis der da. han finner alltid noe papir og tygger på. må hele tiden dra ting ut av gapet på han.

 

men ellers.. når han er ute, da hender det jo han finner tyggis som er på gata, og det kan bli vanskelig å ta det fra han, så han har fått iseg endel tyggiser faktisk..

kan han bli dårlig av det?

Lenke til kommentar
Hadde liksom ikke store åpne sår da. Var bare små greier av pelsmidden. Oppdretter sa heller ikke at det bare ville gå over. Fikk da medisin mot pelsmidden. Må slutte og være så kritisk. Hadde ikke kjøpt valp derifra om ikke andre anbefalte det.

Alle - også oppdretttere kan være uheldige. Selv fikk jeg lus på et helt valpekull en gang - ikke særlig gøy! Så lenge veterinær har sett på det og man får med en bekreftelse på hva det er og hvordan det skal behandles kan jeg ikke se noen grunn til at man ikke skal kjøpe valpen. Selvfølgelig bør da oppdretter dekke medisiner og slikt og man bør få en utførlig attest fra veterinær slik at man har dokumentert hva det var for noe. Flott at det nå er borte!

 

Det er faktisk veldig bra! :)

Han kunne jo ha sendt ut din valp på blått og bare plassert en av hundene.

Valper under 9 mnd går ALDRI ut med blått! De får kun en skriftlig kritikk og blir deretter plassert. Altså ingen ren kvalitetsbedømmelse. En dommer kan velge å ikke plassere en valp hvis den er "utypisk" men det skjer nok relativt sjelden. Det du bør se på når du blir BIM og er "alene" hannhund, er faktisk hva dommeren har skrevet om din hund - om det står lovende valp o.l...det sier mest. Lykke til videre :thumbup: PS: Er foresten veldig smart å stille de selv - det går som regel best!

 

Du er ikke alene om å bli lurt på den måten. Noen jeg vet om har en chi som så absolutt ikke er en chi :!: Det er jo ikke så greit å se heller, når det er snakk om små valper.

 

Derfor er stamtavle så viktig. Stamtavle er din kvittering på at hunden er renraset. Legger du en halvtime eller to i researchen din før du betaler flere tusen kroner for en valp kan du faktisk også sjekke om valpens foreldre er helsesjekket (selv om det tar en stund før slik data kommer inn i dogweb). Dersom foreldrene er helsesjekket og har fått dårlig resultat (f.eks øyesykdom) vil du også kunne se dette.

 

Jeg fantaserer om den dagen da det er et KRAV at alle hunder som brukes i avl helsesjekkes, og at valpene ikke blir registrert dersom mor eller far får dårlig resultat på en test. Dårlige hofter? Beklager! Dårlige knær? Sorry! Arvelig øyesykdom? Hadebra!

 

På den måten vil stamtavlen få en enda større verdi for enda flere valpekjøpere enn i dag. Og på den måten blir det enklere for Ola Nordmann å få tak i en frisk valp fra en seriøs oppdretter.

 

Stamtavlen blir ikke bare et bevis på at valpen er renraset, men også på at foreldrene er friske!

Jeg følger på en måte det du sier - men det er ikke så enkelt og svart hvitt som du vil ha det til. Kan bruke meg selv som eksempel. På flatcoated retriever så er det vanlig å avle på kun "friske" hunder. "Min stamme" går rimelig langt tilbake og ALLE er HD røntget fri - likevel har ETT av mine avkom fått C på en hofte! Og jeg kjenner flere som har fått patella på sine linjer.. men begge foreldrene er frie og besteforeldre og videre bakover likeså... Noen ganger er ikke gener og avl så lett å forstå. Når det gjelder det med stamtavle og slikt så er jeg helt enig med deg! MEN også der er det mulighet for juks ... Så lenge det finnes uærlige folk! Skal man være 100% sikker på at man faktisk får et avkom som er etter de foreldrene det blir sagt at de er etter må man faktisk gen-teste!

 

Kjøpte en pomeranian når den var 9 uker av en privatperson i bergen. Hennes pomeranian hadde fått valper og jeg fikk se bilder osv, og alt virka normalt.

Var ikke stamtavle på han siden moren manglet, men jeg skulle få med kopi av farens.

Moren veier 1.7 kg og faren veier 1.9 kg

Jeg kjøpte den for 16000.

Så når vi kom hjem med han fikk han diare og vi fikk vite at han hadde orm så vi ga han ormekur og ris osv. så etter noen uker var han frisk.

 

Men han vokste så fort og nå er han 5 mnd og veier over 3 kilo.

 

Ringte hu jeg kjøpte han av igjen som alltid har påstått at det bare er valpefett og at han aldri blir tyngre enn 2 kg.

 

Til slutt sa hun at hun må ha blitt lurt av en oppdretter i sverige som låner tispa hennes. Og at valpene hun fikk derfra da må være fra noen andre foreldre. Hun sier også at hun har anmeldt henne fordi hun ikke får tilbake tispa og sier at jeg må vente til hun hører noe mere fra politiet der.

 

Jeg er jo ikke interessert i å levere tilbake hunden, men vil ha tilbake en stor del av summen jeg betalte.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake penger av hun jeg kjøpte av istedet for å vente på en rettsak som jeg ikke engang kan være sikker på at er sant?

 

Så kan hun eventuelt kreve tilbake penger fra hu svenske??

 

Vet ikke hva jeg skal gjøre, men det er alt for dyrt med en hund uten stamtavle som er muligens en blanding for 16000. Ligner veldig på kleinspitz med tanke på vekt og utseende.

 

 

Noen som har noen tips?

Har du fått noen form for kjøpekontrakt av selger som sier noe om HVA du faktisk har betalt for? Hvis du har det - og du har mistanke om at dette er juks så må du bare melde det! Det dummeste man gjør er jo å ikke gjøre noe som helst.. Jeg ville nok også bedt om bekreftelse på at vedkommende i Sverige faktisk er politianmeldt og ikke tatt alt for god fisk!

 

Synd å si det - og beklager hvis jeg tråkker på tærne dine.. men det er faktisk slike som deg som gjøre at denne type svindel får lov å utarte seg. Jeg må si jeg blir litt matt når noen faktisk er villige til å betale 16000 for en valp uten paprirer?? Er det rart det har blitt stor butikk i å stjele små-hunder for å bruke de i avl? Folk kjøper jo uten å stille spørsmål i det hele tatt! Tispen har ikke papirer? Hvorfor har den ikke det burde være et naturlig spørsmål hvis det er snakk om en renraset hund.

Det kan jo likestilles med heleri! Hvis ingen hadde kjøpt så hadde det heller ikke vært marked!

 

O.T:

Nå ble det mye fra min side, man har ikke vært inne på noen dager og her har det jo skjedd litt.

Endret av Juliess
Slått sammen fire innlegg
Lenke til kommentar

Det fulgte jo med helseattest og masse andre papirer fra vetrenær og stod jo der at det var pomeranian og at den var frisk og rask.

 

Jeg har aldri hatt hund før så jeg var ikke like kritisk som en som har hatt hund lenge og visste åssen det kunne gå da, men selvfølgelig hadde jeg lest mye om det før jeg kjøpte.

 

Og granny: Jeg sender inn her for å få hjelp og tips, ikke for at noen skal gnage om at det er sånne som meg som lar svindlere holde på osv

Lenke til kommentar
Det fulgte jo med helseattest og masse andre papirer fra vetrenær og stod jo der at det var pomeranian og at den var frisk og rask.

 

Jeg har aldri hatt hund før så jeg var ikke like kritisk som en som har hatt hund lenge og visste åssen det kunne gå da, men selvfølgelig hadde jeg lest mye om det før jeg kjøpte.

 

Og granny: Jeg sender inn her for å få hjelp og tips, ikke for at noen skal gnage om at det er sånne som meg som lar svindlere holde på osv

 

Du må jo regne med noen kommentarer når du legger 16k i en valp uten stamtavle. Noe annet ville vært rart.

 

Veterinæren gikk vel ikke god for at det var en renraset Pomeranian, men hvis eier/selger sier at det er en Pomeranian så er det vel det veterinæren skriver opp også.

 

Du er da en erfaring rikere. Hva står det egentlig i kontrakten?

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...