Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Øyvind: Ikke få oss råforere til å virke som noen idioter er du snill. Mange hunder eg kjenner fungerer utmerket på tørrfor dog de får rått innimellom men hovedsaklig blir fort på tørrfor. Min likte og fungerte meget bra på olivers petfood før vi gikk over til råforing.

 

Faktisk får vofsen matrester nesten daglig her også. Gir han da ting som ris, paste og ting som ikke er fullt så salte eller kryddede og han blir upåvirket i magen av det.

 

Anyways gutten fylte forresten 3år igår så HURRA for santoz. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som gir hunden mest dårlig mage, er nok brå forandring i kosten. Hvis en hund som kun spiser tørrfôr plutselig får kjøtt, vil den sannsynligvis få rimelig løs mage. Hvis du vender den gradvis til det, derimot, vil det nok gå bedre, og når den har fått råfôr en stund, fungerer det helt utmerket.

 

Det er klart at noen hunder har mer følsom mage enn andre, men dette kommer nok mest an på hva den er vant til. ;)

 

EDIT: Gratulerer med dagen til Santoz! :fun:

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg sier det, men om du klarer å påstå at hunden ikke kan/skal spise "menneskemat" så vet du ikke hva du prater om, oivind_dahle

Det som er viktig er at maten ikke inneholder for mye salt, noe hunden ikke trenger. Måten vi forer på, tørrfor blandet med menneskemat, det være seg ris, kjøtt, fisk og lignende er fakstisk anbefalt av de aller fleste breton kennelene.. Det som er viktig er at hunden får riktig mengde vitaminer og at energinivået i maten er i forhold til energinivået til hunden..

 

En jakthund, Breton, som kan avlegge 150km på en jaktur er helt avhengig av riktig kost for å fungere optimalt, og får den det ikke vil det fort skinne igjennom..

Tegn på dårlig fôr kan være kløe, håravfall, sprukne negler, dårlig fordøyelse under hard aktivitet. Fôret til en sofasittende kosehund er en helt annen sak..

Nøkkelordet er rett og slett tilpassning av fôret til din hund..

 

Og til deg som kjøper dyrt for hos veterinær, ikke gjør det.. Det er gjort ganske mye forskning på hundefor nå, både i Norge og Danmark og det dem kom frem til er rett og slett at det er liten forskjell mellom fôr typene. Vi bruker f.eks. LABB Active fra felleskjøpet, noe som og blir anbefalt, er energirikt samtidig som det er billig.

 

Test av hundefor i Danmark; http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440

 

Har også sendt mail til forskerne her og ba om forskningsresultatene av denne undersøkelsen..

 

http://www.forskning.no/Artikler/2004/oktober/1098774652.29

Lenke til kommentar
Anyways gutten fylte forresten 3år igår så HURRA for santoz. :p

7228690[/snapback]

Hurra! Få se hvor stor den har blitt nå da? :)

7234183[/snapback]

Han er 55cm over ryggen og 30kg tung og da er det lite fett på gutten da man kan se litt ribbein. De siste CM over ryggen er bare muskler for sist eg kan huske at målte han var han 2år eller noe. Nå SKAL vi bestille "proff" spesial laget trekksele til han så vi kan trene i weightpull. Han er blitt ganske så mye roligere i gemyttet og er bare god og herlig. Før kunne han finne på å velte ungene når de lekte for han ville være med å skulle slike de i ansiktet men idag logrer han bare vilt og er ikke så "brautende" som før.

 

Får ta bilder imorgen siden det er noen uker siden sist. :p

Lenke til kommentar

Battone: Jeg tar ikke sjansen på å fòre med LABB, da jeg har hørt mye negativt om det. Ja, det er mange hunder som fungerer på det sånn pels- og avføringsmessig, men de testene jeg har lest, så er ikke LABB noe særlig bra for det som er inni hunden.

Men igjen, man kan finne tester som beviser uansett hva man mener, hehe. Så det blir jo opp til oss selv, er sikkert mange som mener at Royal Canin er dumt å fòre med også :)

 

Men sånn på den andre siden.. det er jo like viktig at hunden trives med maten den får. Mona spiser heller butikkmat enn f.eks Olivers, som hun syntes var dritt kjedelig. Og da har jeg ingen problemer med å la henne gå på Pedigree eller noe annet tull til vi får kjøpt inn RC igjen.

 

SnowDOG_: Wohoo, bilder av Santoz :D

Lenke til kommentar

Jeg har en hund som er bastard. Han heter Bob og er 11 år og 9 måneder. Han er verdenssnilleste hund. Han er foresten blanding av d meste. Han liker å rulle seg i gresset ute og sitte å følge med på trafikken.

Han har ikke hatt noen spesielle sykdommer heller. Han kommer til å leve i mange år fremover :)

post-113236-1163452045_thumb.jpg

post-113236-1163452085_thumb.jpg

post-113236-1163452118_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...