Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er vi oppe i to Ponnier.

 

Tofagerl: Nei, faktisk ikke. Nakenhunder får aldri slik pels som puffene, selv om de kan ha litt dun her og der. Litt fascinerende, egentlig. :hmm:

Hvis man parrer en naken og en puff (den med pels) vil man statistisk sett få 50/50 med de forskjellige slagene. Tar man to nakne vil man få 1/3 puffer og 2/3 nakne. Valpene som får dobbelt opp med nakengen vil bli absorbert i forsterstadiet (mens de er embryoer), dette er fordi nakengenet er dødlig for de valpene som får det dobbelt opp. Dette har somregel ingen praktisk betydning, og de vil får like store kull som andre varianter av parring. Som eksempel er også stumphalegenet til corgi homozygote for allelet på samme måte, og de vil også bli borte.

Parrer man to puffer vil alle bli puffer. Det er kun de nakne som bærer genet for hårløshet.

Nakengenet blir man ikke kvitt på nakne hunder, balnding eller reinraset. Man kan se på f.ex. blandinger med hårløse CC. Det kommer samme fordeling av nakne og de med pels, på samme måte som om man ville parret en puff og en naken.

 

Man prøvde for en del år siden (70-80-tallet) å avle bort puffene (da disse ikke var ønskelig da, på samme måte som hvit boxer og Rodeshian Ridgeback uten ridge) og ble slått ihjel. Man parret over ti genrasjoner med kun naken/naken, men allikevel kom det puffer. Det var sånn man kom frem til konklusjonen med fordeling av valper.

Det er mange myter der ute i forhold til avl på kineser (TAKK, trude mostue for at du oppdrettholder disse løgnene!), som f.ex at puffen er nødvendig i avl for at rasen ikke skal bli svak og syk. Dette er ikke tilfellet. Man kunne fint klart å lage flotte nakenhunder uten puffer, men det ser jeg ikke poenget i. Puffer har en herlig pels, nydelig uttrykk og er like mye Chinese Crested som en uten pels ;)

 

Puffene barberes i ansiktet, gjør man ikke det vil de se ut som en terrierblnding. Mye finere med barbert ansikt, da ser man uttrykket på de bedre :)

 

Sinnapels: Husk å tape ørene hans! Du må begynne allerede nå. :) Hvis ikke oppdretter kan hjelpe deg, er det bare å spørre meg :) På puffene kan man velge om man vil ha ståører eller ikke (noe de nakne må), men de er jo så mye finere med ørene opp :love:

Av barbermaskin vil jeg anbefale Wella Contura, som du kan bestille gjennom frisøren din. Koster rundt 1600 kr. Hvis du får tar i den lille maskinen fra Oster er også bra. Hold deg unna de billige maskinene fra Clas Ohlson, da disse ofte lager sår. Den fra biltema skal vist være grei.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Takk. Har vært borti MANGE Chinese crested. Så klipp, stell osv vet jeg det meste om. Men nå er det første gang jeg skal ha en selv.

 

Mushi: Det er forøvrig barnebarnet til Greace som jeg hadde med til dere engang:)

 

Den kommer fra ett kull med en puff og en naken. Det kom 3 nakne og en puff i det kullet.

Lenke til kommentar
Takk. Har vært borti MANGE Chinese crested. Så klipp, stell osv vet jeg det meste om. Men nå er det første gang jeg skal ha en selv.

 

Mushi: Det er forøvrig barnebarnet til Greace som jeg hadde med til dere engang:)

 

Den kommer fra ett kull med en puff og en naken. Det kom 3 nakne og en puff i det kullet.

Gikk først opp for meg nå at du er Trond :p hehe

Ikke missunnelig ass :love:

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Jeg ville hatt den i senga de første nettene, til den føler seg trygg :) Så kan du dytte den ned på gulvet :p

Må bare svare på denne. Skjønner hva du mener med at hunden skal være trygg.. MEN hvorfor i all verden skal man først lære hunden noe man ikke ønsker at den skal gjøre siden - for så å måtte avlære dette etterpå? Det har jeg aldri skjønt! Ta tak i det man ikke ønsker med en gang så slipper hunden å bli mer forvirret ihvertfall.

Endret av granny
Lenke til kommentar
Takk. Har vært borti MANGE Chinese crested. Så klipp, stell osv vet jeg det meste om. Men nå er det første gang jeg skal ha en selv.

 

Mushi: Det er forøvrig barnebarnet til Greace som jeg hadde med til dere engang:)

 

Den kommer fra ett kull med en puff og en naken. Det kom 3 nakne og en puff i det kullet.

Gikk først opp for meg nå at du er Trond :p hehe

Ikke missunnelig ass :love:

 

Stemmer det :p

Hvordan teiper du? Bruker du "Tampong trikset" eller bare teiper du ørene rundt som to horn?

Lenke til kommentar

Så stor Siri har blitt, Juliess! :)

Vi øver på å gå på gangvei for tiden. Fra å være redd biler, så har hun nå funnet ut at de ikke er farlige og prøver heller å jage de.

 

Noen tips til hvordan vi kan venne henne av med det? Det jeg har gjort til nå er å avlede med at hun må utføre en kommando/triks når bilene kjører forbi (får godbit). Det funket når jeg skulle venne henne til biler. Var nesten for effektivt. ;)

 

PS! Valpen blir 15 uker i morgen.

Lenke til kommentar
Stemmer det :p

Hvordan teiper du? Bruker du "Tampong trikset" eller bare teiper du ørene rundt som to horn?

Jeg sluttet å tape når hun var 6 eller 7 mnd tror jeg. Måtte til frisøren min her om dagen for å tynne ut ørehåret litt, siden hun ikke har så sterke ører og de begynte å dette litt. :wee: Var første gang han hadde klippet en hund hehe.

Jeg taper som horn. Bruker man tampong kan det fort bli for tungt for ørene. Bruk sykehustape man får kjøpt på apoteket. Det er også veldig lurt å tage en trekant man har inni øret i tilegg. Det man må passe på er at den lille fliken nederst på øret står rett. Den som er "delt" på en måte, hvis du kjønner hva jeg tenker på :p

Jeg og pekki kan sikkert komme bort en tur da (eller du kan komme hit, har en hund til her den kan leke med), så kan jeg vise deg :) Bare kjøp inn en rull smal og en rull bred tape først.

 

Mariann: Min skulle også jage alt som hadde hjul en stund. Det jeg gjorde var å tråkke på båndet så det ble kortere (da kjenner hun ikke at du strammer det, men heller at hun er bundet fast) når jeg så at hun fikk tendenser til å ville ta en bil, og sto bom stille og overså henne til hun hadde roet seg helt ned igjen. Sånn holdt vi på til og fra jobb hver dag (var kun da hun skulle ta dem). På det meste brukte jeg 45 min på en strekke på en kilometer hehe, men etter en uke gav hun seg nesten helt :)

Endret av mushi
Lenke til kommentar

En del raser som skal ha ståører er det noen som taper ørene på (også noen som taper de som skal ha trekantører, som henger ned) for å forsikre seg om at ørene kommer til å stå, og ikke henge på halv tolv. Det er ikke alle som får like "stive" ståører av seg selv, og da kan taping hjelpe.

 

Jeg har litt sånn bob-bob-holdning til taping da, jeg gjorde det litt :p

Lenke til kommentar
En del raser som skal ha ståører er det noen som taper ørene på (også noen som taper de som skal ha trekantører, som henger ned) for å forsikre seg om at ørene kommer til å stå, og ikke henge på halv tolv. Det er ikke alle som får like "stive" ståører av seg selv, og da kan taping hjelpe.

 

Jeg har litt sånn bob-bob-holdning til taping da, jeg gjorde det litt :p

 

Kunne du funnet et bilde hvor man ikke har brukt tape, men kunne gjort det? Er skeptisk til om det skal være nødvendig.

Lenke til kommentar

Her er ørene tapet:

valper.jpg

 

Ørene på nakenhund kan også bli forskjellige i måten de står opp.

 

Min har ørene nesten rett ut på sidene

IMG_9847copy.jpg

 

Dette har ørene rett opp (og er heller aldri tapet)

Treff162.jpg

 

Han her har ikke blitt tapet nok, så de henger halvveis. Det man skulle gjort for ett halvt år siden er å barbere dem ned og tapet mer.

Treff2203053.jpg

 

Noen er bare slafser og vil aldri stå uansett hvor mye man taper.

Den Hvite med litt krøller er en nedbarbert puff og er tapet iherdig til den var over ett år. Allikevel nekter ørene å stå.

Treff2203145.jpg

 

 

Noen oppdrettere legger vekt på sterke ører, andre ikke, men det går den rette veien i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...