Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Du MÅ jo ikke stoppe for å hilse på alle som går forbi :)

Hilser dere på større hunder, hils på de som har en rolig holdning. En litt vilter hund(erase) kan lett slå henne med labbene sine.

Sosialisering er jo veldig veldig viktig for hundens framtid. Jeg har møtt såå mange småhunder som er livredd større hunder. Dette fordi eieren ikke har latt de hilst på andre hunder, eller at de kanskje har fått seg en "kavring".

Selvfølgelig så man ikke. Men det er ikke så lett når de stopper og prater og ønsker å hilse. Og det er faktisk en del som ser ut til å ha veldig liten kontroll på hunden sin. Jeg er muligens mer redd enn bikkja. :p

 

Jeg tenker at hun får nok sosialisering når vi er med andre hunder. Har besøk eller går tur (planlagt.)

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet.. Det er mange som stopper til min også, selv hannhunder. "ehm..han er ikke så glad i hannhunder" sier jeg, og går videre. Det er dumt at folk stopper meg opp slik. Det som skjer er at Diesel vil bølle. Og det er jo ikke en positiv erfaring å ha med seg.

 

Småhundene HYYYLER jo bare de ser en annen hund, for å overdrive litt. Men det er bra. De som er så små, må kunne si fra lenge før de faktisk blir trampet ned.

Nå de sier fra tidlig, vet den andre hunden hvor grensen går, og kan derfor ta mer hensyn. Det er hvertfall slik Diesel sine småvenner gjør det :!:

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Jeg vet.. Det er mange som stopper til min også, selv hannhunder. "ehm..han er ikke så glad i hannhunder" sier jeg, og går videre. Det er dumt at folk stopper meg opp slik. Det som skjer er at Diesel vil bølle. Og det er jo ikke en positiv erfaring å ha med seg.

 

Småhundene HYYYLER jo bare de ser en annen hund, for å overdrive litt. Men det er bra. De som er så små, må kunne si fra lenge før de faktisk blir trampet ned.

Nå de sier fra tidlig, vet den andre hunden hvor grensen går, og kan derfor ta mer hensyn. Det er hvertfall slik Diesel sine småvenner gjør det :!:

Det virket som en grei måte å gjøre det på. (Å si fra på den måten, mener jeg.)

 

Valpen vår hyler ikke eller bjeffer, men hun er skeptisk til andre hunder og gjemmer seg bak meg. Men hun blir fort vant når de får være sammen over litt lengre tid. Heldigvis. Det er når de begynner å gå overens at hun begynner å bjeffe og knurre (mens hun leker). Så det er nok sånn som du skriver, at hun vil si fra fra. :)

Lenke til kommentar

Thea HYLER ja :!:

 

Hun løper bort til Diesel, legger seg på ryggen inntil han og lar han lukte på henne mens hun ligger der og logrer. Så løper hun litt rundt han, legger seg ned igjen, løper litt rundt han.. osv. Hvis hun føler seg "i fare" (som f.eks hvis Diesel blir litt ivrig og hopper rundt henne, eller hvis han er uheldig og nesten tråkker på henne) HYLER hun som om hun skal ha vært nær døden :!:

Lenke til kommentar

Milla har nå kommet til det stadiet der alt skal bites og lekes med. Bare i dag har jeg måtte stoppe henne fra å bite i stykker to par sko, en dorull, en serviett og et teppe. For ikke å glemme de utallige sokkene hun stjeler fra vaskerommet hver gang hun ser muligheten.

 

Og når vi tar det fra henne blir hun kjempefornærmet og finner seg noe nytt å bite på. Valper er slitsomme greier!

Lenke til kommentar

Hei alle hundevenner!

 

Vi skal overta en snart 6 mnd gammel Cavalier King Charles Spaniel valp i morgen men har noen spørsmål som mulig noen ønsker å hjelpe meg med :)

 

Han har hatt det veldig godt i valpetiden og har vært eid av god vokse mennesker som måtte selge han grunnet barnebarn som slet med allergi.

 

Han har vært dullet og kost med og godt er det men ikke vært på valpekurs, har fått lov til å dele seng med sine eiere om natten og har generelt ikke noe dressur overhode bort sett fra han er flink å gå i bånd og er 100% husrein.

 

Jeg vil ikke ha en hund i sengen om natten (helst bur) og dette har vært greit å lære min kjære Toya (min boxer) men hun fikk vi jo da hun bare var 9 uker og begynte treningen med en gang.

 

Hvordan skal jeg ta dette hen? tenker på om jeg skal være streng med bur om natten en gang eller kan han bli redd og skeptisk kanskje? Nå er han jo ikke fult 6 mnd en gang så det bør vel være gode muligheter på dressur ellers vel?

 

Poenget er at jeg aldri har overtatt en hund som i tillegg er en skikkelig sofahund/bortskjemt så trenger noen tips og råd her please :blush:

post-85184-1240513613_thumb.jpg

Endret av Just-Me
Lenke til kommentar

Jeg ville meldt meg på et valpekurs sånn at dere kan trene litt enkelt sammen og bli kjent. Lære hunden at hos deg er det gøy og masse goder å få. Husk at den er bare 6 mnd og fremdeles veldig valp..

 

Hvorfor skal du absolutt ha den i bur om natten? Hvis den er vant med å sove fritt så ødelegger den vel ikke noe. Det er bare å nekte den å komme opp i senga. Det blir sikkert litt surv i starten, men det blir det om du stapper den inn i et bur om natta som er uvant også.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du skal putte en slik hund i buret med en gang og lukke døra! Ta det gradvis. Sett buret i stua sammen med dere, legg teppet til hunden inn i buret og gi han godbiter inne i buret. Får han noe å tygge på så gi han det i buret. Går han ut så kan dere godt putte han tilbake i buret igjen og sitte litt utenfor buret til den roer seg. Først etter at det går greit å være i buret og den frivillig går dit og legger seg kan dere prøve forsiktig med å lukke døra. Det samme om natten. sett buret ved sidna senga di og legg den inn der. Den vil sikkert hyle litt og prøve å komme opp i senga - men ofrer du en nattesøvn eller to og orker å være konsekvent og ikke ta den opp i senga er jeg sikker på det er over. Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke du skal putte en slik hund i buret med en gang og lukke døra! Ta det gradvis. Sett buret i stua sammen med dere, legg teppet til hunden inn i buret og gi han godbiter inne i buret. Får han noe å tygge på så gi han det i buret. Går han ut så kan dere godt putte han tilbake i buret igjen og sitte litt utenfor buret til den roer seg. Først etter at det går greit å være i buret og den frivillig går dit og legger seg kan dere prøve forsiktig med å lukke døra. Det samme om natten. sett buret ved sidna senga di og legg den inn der. Den vil sikkert hyle litt og prøve å komme opp i senga - men ofrer du en nattesøvn eller to og orker å være konsekvent og ikke ta den opp i senga er jeg sikker på det er over. Lykke til!

 

Den er vant til å være i bur når den kjører bil og dette er ikke noe problem, den skal vist kose seg og sove i buret når de kjører bil. Ja man får ta det gradvis og kanskje jeg dropper bur om natten på denne men han er vist en mester til å snike seg opp i sengen i løpet av natten og dette ønsker jeg ikke. Takk for tips granny og Juliess og jeg får høre rundt om valpekurs for det trengs garantert :)

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke vits i å ha den i bur om natta.

 

Vi har hunder som er vant til å sove i senga, men sier vi nei og jager de ned sover de i kurven sin på gulvet :) Det er absolutt ikke noe problem, men de første nettene var de litt masing og piping før de gikk til ro

 

 

Jeg har Toya i bur om natten med døren åpen men hun ligger der hele natten og spretter ikke ut før vi setter beina i gulvet og dette syntes jeg er veldig kjekt. Jeg bruker ikke låst bur men heller at buret er et naturlig og trygd sted for hunden å sove om natte (en slags hundekurv/seng kanskje ) ;) Jeg får se hvor lur denne tassen er og så får jeg ta det der i fra, og masing og piping har man opplevd før men det går greit for en periode :)

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det enkelt når jeg henta sarah når hun var 8 uker gammel. Hun er vel rundt 13uker nå. Jeg la en gammel madrass fra en barne seng nedenfor min seng og der har hun sovet hver natt siden uten noe problem så bur er unødvendig her iallefall. Har ett tisselaken i ett hjørne som hun bruker av og til og noen ganger så finner hun en annen plass og gjøre ifra seg. men er jo bare og tørke opp. Finnes værre ting en tiss og bæsj i valpestadiet. som den pokkerns bitinga i buksebeinet og fingrene:p Håper det inderlig går over:p Vil ikke ha en hund på 60kg+ hengende i buksebeinet mitt:p (joda, Prøver og lære henne at biting er ikke lov:p, men går inn det ene øret og ut det andre til tider:p)

Lenke til kommentar
Jeg gjorde det enkelt når jeg henta sarah når hun var 8 uker gammel. Hun er vel rundt 13uker nå. Jeg la en gammel madrass fra en barne seng nedenfor min seng og der har hun sovet hver natt siden uten noe problem så bur er unødvendig her iallefall. Har ett tisselaken i ett hjørne som hun bruker av og til og noen ganger så finner hun en annen plass og gjøre ifra seg. men er jo bare og tørke opp. Finnes værre ting en tiss og bæsj i valpestadiet. som den pokkerns bitinga i buksebeinet og fingrene:p Håper det inderlig går over:p Vil ikke ha en hund på 60kg+ hengende i buksebeinet mitt:p (joda, Prøver og lære henne at biting er ikke lov:p, men går inn det ene øret og ut det andre til tider:p)

 

Du skriver stadig at du ikke vil ha en hund på 60 kg som biter osv, men du skal gjøre mye galt for at det skal bli tilfelle.

 

Nå har du hatt hunder før da, men jeg slutter aldri å forbause meg over de som tror hunder vet hva nei betyr uten å ha lært dem det.

 

Og så har vi de som skal snakke hunden til fornuft. "Du vet veldig godt at du ikke får lov til å bite meg!!!!"

 

(Det siste her var ikke i forhold til deg og din hund)

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar
Jeg gjorde det enkelt når jeg henta sarah når hun var 8 uker gammel. Hun er vel rundt 13uker nå. Jeg la en gammel madrass fra en barne seng nedenfor min seng og der har hun sovet hver natt siden uten noe problem så bur er unødvendig her iallefall. Har ett tisselaken i ett hjørne som hun bruker av og til og noen ganger så finner hun en annen plass og gjøre ifra seg. men er jo bare og tørke opp. Finnes værre ting en tiss og bæsj i valpestadiet. som den pokkerns bitinga i buksebeinet og fingrene:p Håper det inderlig går over:p Vil ikke ha en hund på 60kg+ hengende i buksebeinet mitt:p (joda, Prøver og lære henne at biting er ikke lov:p, men går inn det ene øret og ut det andre til tider:p)

 

Som skrevet så har jeg hund fra før og hatt den fra den var 9 uker...

 

Meen jeg er ikke enig i din teori med at du lar valpen tisse på et laken og gjør fra seg om natten og syntes dette er greit?

 

Tisselaken nei dette må du slutte med ellers vil hunden lære seg at det eer greit å tisse om natten akkurat som enkelte får lov å tisse på aviser inne :no:

 

1 bud er at hunden skal være renslig både om natten og om dagen det er pri 1 her i valpeperioden og det kreves faktisk ikke så stor disiplin men det er akkurat her buret gjør nytten grunnen en hund tisser og driter ikke i sin egen seng/bur...

 

Du bør begynne å få den valpen din renslig om natten og kaste alt som minner den på at dette faktisk er lov og gjøre dette ellers får du snart en 60+ hund som kommer til å fortsette med dette også etter den er voksen (huff ikke trivelig)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Just-me. Her har vi heller ikke tolerert at valpen tisset inne om natten, men heller sørget for å gå ut med den med en gang den våknet.

 

Det ble noen netter der jeg måtte ut midt på natta, men slik er det bare, og etterhvert kan man sove lengre og lengre, helt til valpen ikke trenger ut før du står opp om morgenen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...