Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hunden til et vennepar av meg hyler voldsomt bare noen tar den i nakkeskinnet.

Altså ikke hardt eller vondt, men likefullt gauler bikja av full hals.

Er min uskikkelig tar jeg også min i nakkeskinnet, men igjen har jeg aldri hørt en lyd fra min.

Som hundeeier kan man noen ganger se både brutal og slem ut for forbipasserende, og selv om jeg har reagert noen ganger på andre, kan jeg vel aldri si jeg har sett noe jeg ville kalle dyremishandling.

Bruker dere å dra den etter nakkeskinnet også?

Fair enough.

:)

Lenke til kommentar
Hvor langt er det du legger at han dro bikja etter nakkeskinnet da?

Jeg har tatt min i nakkeskinnet og geleidet henne forbi ting jeg ikke har villet ha hun bortpå, og for utenforstående kan det vel se ut som man drar den i nakkeskinnet selv om det er langt fra hva man gjør.

Bl.a. tok han tak i nakkeskinnet der hunden satt og dro henne bort dit han mente den skulle sitte.

(Han sa sitt og hunden satt seg. Men så mente han at hunden satt seg feil sted og begynte å peke hvor den skulle sitte. Da hunden ikke helt forstod tok han tak i nakkeskinnet og dro den bortover.)

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri dratt den slik at den f.eks ikke bruker sine egne ben til å bevege seg, men blir dratt voldsomt eller fort bortover.

Jeg kunne fint ta tak i nakkeskinnet og fått hunden til selv å flytte seg.

Ja, akkurat. Jeg synes det er stor forskjell. Hunden hang og slang, var knapt nedi med forlabbene.

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at man ikke har vært flink nok på trening av hunden hvis man "må" ta tak i nakkeskinnet på den, eller at man er for kravstor.

Har ikke mye til overs for det.

Jeg tenkte det samme. Det så sånn ut for meg at han ville at hunden skulle gå fint ved siden av uten bånd. Når hunden ikke gikk som han ville så ble han sint. Og så skulle han vise hvem som var sjefen...

Edit: Nå mente jeg i denne situasjonen, ikke generelt.

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
Edit: Han hadde allerede svart for seg. Men spør neste gang før du er så kritisk, Jada-jada.

Spør om hva?

Om kjøttdeig er tingen for en hund? Jeg tolket han skulle fore hunden med kjøttdeig ikke gi den en bitte liten smaksprøve av og til det forandrer hele poenget... Hund skal ha hundemat er min mening og har du problemer med dette så klag til noen som bryr seg..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Ja for et normalt tak i nakkeskinnet tar hunden så stor skade av :roll:

Kan du ikke heller prøve å begrunne hvorfor du bruker makt på hunden? Da er det noe galt, tenker jeg.

:roll:

Edit: Han hadde allerede svart for seg. Men spør neste gang før du er så kritisk, Jada-jada.

Spør om hva?

Om kjøttdeig er tingen for en hund? Jeg tolket han skulle fore hunden med kjøttdeig ikke gi den en bitte liten smaksprøve av og til det forandrer hele poenget... Hund skal ha hundemat er min mening og har du problemer med

dette så klag til noen som bryr seg..

Jeg skjønte hva du mente, men et enkelt spørsmål om hvor stor skala dette var i hadde ikke skadet.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis galt å bruke makt på hunden. Er det gjennomtenkt og brukt på rett måte så kan det ha noe for seg. Husk at hunder reagerer forskjellig på forskjellige former for belønning og straff under trening.

Ukritisk hard maktbruk er selvfølgelig en uting.

Verden er ikke svart-hvitt - det fins nøyanser mellom de to ytterpunktene. Hundedressur er heller ikke svart-hvitt.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på et normalt forhold til å ta hunden i nakkeskinnet, også som kos som noen bruk av makt mer enn å skrike nei til bikja.

Er det like fælt å se mor ta valpene sine i nakkeskinnet, eller er det kun galt om mennesker gjør det?

Det er fortsatt unødvendig. I hvilke situasjoner er det du ser deg nødt til å ta hunden i nakkeskinnet?

Lenke til kommentar
Vet ihvertfall at jeg ikke hadde fått Virma til å godta Frøya uten maktbruk. Alt jeg hadde endt opp med der med kun positiv trening ville vært ei død katte og en kattedrepende hund.

Der har du en jakthund sammen med katt. Hvem kom først i hus, og hvor gammel var den første da dere fikk den andre?

Lenke til kommentar

En situasjon jeg var oppi her i går f.eks.

Her jeg bor er det en hund som ikke er glad i andre hunder og min nyskjerrige spesiellt.

MIn skjønner jo ikke sitt beste og vil gjerne bort å hilse, og i går kom hunden til naboen ut mens vi var ute for å tisse uten at jeg så det.

Når jeg oppdaget hva som Zelda alt hadde funnet ut og var på god vei bort for å si hei fikk jeg akkurat stoppet henne ved å ta et tak i nakkeskinnet.

IKke hardt, men slik at jeg fikk holdt henne unna en hund som jeg ikke stoler på bare er snill, og når dens eier ikke var å se var det løsningen jeg fant der og da.

Langt verre å se alle som går og strupe og drar nakken til hunden ut at ledd nærmest for at hunden ikke skal dra i båndet enn kontrollert og forsikt bruk av grep i nakkeskinnet på en hund.

MIn godtar at jeg heiser henne opp på fanget etter nakkeskinnet og legger henne på rygg i fanget, noe hun ville nektet plent om det var antydning til vondt.

(gjør det ikke ofte da, men jeg har en pysete hund som ville sagt klart i fra om noe var ubehagelig)

Lenke til kommentar
En situasjon jeg var oppi her i går f.eks.

Her jeg bor er det en hund som ikke er glad i andre hunder og min nyskjerrige spesiellt.

MIn skjønner jo ikke sitt beste og vil gjerne bort å hilse, og i går kom hunden til naboen ut mens vi var ute for å tisse uten at jeg så det.

Når jeg oppdaget hva som Zelda alt hadde funnet ut og var på god vei bort for å si hei fikk jeg akkurat stoppet henne ved å ta et tak i nakkeskinnet.

IKke hardt, men slik at jeg fikk holdt henne unna en hund som jeg ikke stoler på bare er snill, og når dens eier ikke var å se var det løsningen jeg fant der og da.

Langt verre å se alle som går og strupe og drar nakken til hunden ut at ledd nærmest for at hunden ikke skal dra i båndet enn kontrollert og forsikt bruk av grep i nakkeskinnet på en hund.

MIn godtar at jeg heiser henne opp på fanget etter nakkeskinnet og legger henne på rygg i fanget, noe hun ville nektet plent om det var antydning til vondt.

(gjør det ikke ofte da, men jeg har en pysete hund som ville sagt klart i fra om noe var ubehagelig)

Du reddet hunden fra en konflikt med den andre hunden, og da vil jeg si at det er helt legitimt. Jeg så for meg at hunden hadde vært "slem bisk" og f.eks. stjålet noe fra middagsbordet.

Sånn sett så har jeg ligget oppå og holdt fast (må ha sett ut som bryting) en rabiat Schäferhund, men forsvarer det med at hun ikke skulle få kaste seg over en forbipasserende hund.

Skulle det friste å si noe om mangelfull trening, så var ikke det her min hund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...